IKEA och Asus gaming-möbler lanseras i Sverige

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Leffe_B:

Varför tog de inte fram en bordsskiva med inbyggt chassi?

Antagligen på grund av att skrivbordschassin inte säljs i tillräckliga volymer för att ha en plats i IKEAs sortiment. För få nördar helt enkelt. Men man kan ju alltid fortsätta att drömma...

Skrivet av Tangentbordskrigare:

Vad är det egentligen som gör att ett bekant i samma storlek blir tusenlappen dyrare än ett utespelare?

Kanske 7 år längre garanti, stabilare ben, mer robust och flexibel höjdjustering eller certifieringarna som Bekant har? Olika bord för olika målgrupper kanske? Men ingen hindras ju från att köpa ett utespelare till kontoret, har ju till och med en anständig formgivning som inte sticker allt för mycket i ögonen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sant, tänkte inte ens på det. För mig är det maxbredden som är intressant, jag vill inte att de uppvikta sidokanterna ska vara ivägen så jag inte kan öppna chassisidorna obehindrat, så helst skulle jag väl vilja ha sidokantsfritt (som min fula Jula-bräda på hjul jag har nu).

Skrivet av roxkz:

Se det inte som en nackdel, sätt ett par snygga distanser med något mjukt på mot chassit bara.

Visst. Men jag vidhåller att det är märkligt. Den designen som de har valt 'ska' sitta tajt enligt mig.
Det finns säkert massor med andra sätt man hade kunnat designa en chassihållare som hade uppfyllt fler behov och fortfarande sett bra ut.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Visst. Men jag vidhåller att det är märkligt. Den designen som de har valt 'ska' sitta tajt enligt mig.
Det finns säkert massor med andra sätt man hade kunnat designa en chassihållare som hade uppfyllt fler behov och fortfarande sett bra ut.

Jo, det är väl tänkt att vara en hållare med en gnutta tippskydd (eller avglidningsskydd) och inte bara en rullbräda, och med tanke på det så är minstabredden som sagt väldigt bred.

(Iofs så ser det väl ut att gå att minska bredden så att bottenplattedelarna tar i varandra geom att fila/borra/dremla ut skårorna djupare för skruvarna i "underredessammanhållarna", finns kanske en eller ett par cm att hämta på så vis.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Visst. Men jag vidhåller att det är märkligt. Den designen som de har valt 'ska' sitta tajt enligt mig.
Det finns säkert massor med andra sätt man hade kunnat designa en chassihållare som hade uppfyllt fler behov och fortfarande sett bra ut.

Kan vara en fråga om stabilitet, där en viss bredd krävs för att det ska uppnås, då det är en relativt enkel konstruktion med fötterna monterade direkt i de justerbara plåtbitarna kan det vara så enkelt att smalade chassin strök på foten så att säga.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Av allt de lanserade ser https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-ringbelysning-med-te... extremt intressant ut.
Tror den kan komma att sälja bäst för alla som inte vill skaffa en webkamera för sina hemkontor eller hobby-streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle verkligen vilja att Ikea fixar fram ett riktigt hörnskrivbord... Det finns inte så många vettiga alternativ för det på marknaden idag.

Sen får det vara gamer edition om det så vill...

Jag köpte ett Galant på den tiden de sålde det, och det är ett av de bättre köp jag gjort. Har plockat ner och upp det ett antal gånger, och det är lika stabilt som när jag satte ihop det första gången. Men nu för tiden verkar det som att de bara vill sälja till trångbodda stockholmare, tyvärr.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kan man få dem med ASUS Aura? Vill kunna byta färg på detaljerna på stolen.

Två veckor senare.
Ikea presenterar i samarbete med ASUS.
Ikea ROG series.
RGB och blåtand i samtliga produkter.
QI laddning i samtliga möbler.
Mobiltelefon säljs separat. Se tillbehörs sidan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag köpte ett Galant på den tiden de sålde det, och det är ett av de bättre köp jag gjort. Har plockat ner och upp det ett antal gånger, och det är lika stabilt som när jag satte ihop det första gången. Men nu för tiden verkar det som att de bara vill sälja till trångbodda stockholmare, tyvärr.

Precis ett sådant bord jag hade behövt i kontoret... Nu verkar alternativen vara att köpa något från en kontorsbutik för åtskilliga tusenlappar, eller snickra något hemma... Något jag hade hoppats slippa denna gång.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Headset-stället och den stora musmattan helt utan tryck skulle det nog kunna bli ett köp av ändå. Golvskyddet är ju även det lite roligare än standard-plastskivan många har. Men har redan en floorpad jag tycker funkar bra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det dyra skrivbordet såg ganska intressant ut, lite väl dyrt dock, även för att vara höj och sänkbart. Att inte fler skrivbord har ett utrymme för kablar. USB-uttaget är också en smart lösning, även om den inte lär ha speciellt hög kapacitet, men perfekt för t ex en trådlös laddare.

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-skrivbord-foer-gaming-sv...

Permalänk
Medlem

En sån där CPU-vagn kanske man skulle ha, väldigt "gaming".

Permalänk
Medlem

Gäsp vad fult detta var. En 5:a för mugghållaren dock.

Permalänk
Medlem

Mugghållare, har folk för mycket skit på sina skrivbord/bord så de har inte plats för en mugg?

Permalänk
Medlem

Kul tyckte en del av stolarna var snygga

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av backfeed:

180x80 motordrivet höj/sänk med minnesfunktion för 4995:- är löjligt billigt säger jag. Som bonus dessutom 20 cm bredare än mitt nuvarande (en gammal Galant).

Nu har jag inte kollat priser hos kontorsvaruhusen på länge, men förr låg prisnivån på 10k eller mer för motordrivet höj/sänk. Det enda jag dessutom sett fysiskt gick på 16k, med motorn placerad i mitten på bakkanten så man var tvungen balansera prylarna man ställde på bordet så det inte började luta lite åt något håll, för då vägrade motorn arbeta. Totalt värdelöst.

Aha! Ja, 5000kr för 180cm är helt okay. Det som är 140x80 kostar dock 4795kr, vilket var det jag reagerade på, missade helt 180cm-varianten.

Permalänk
Medlem

Mycket diskussion om e-sport ska vara sport eller inte. Varför är folk så benägna att kalla det sport? Javisst, e-sport borde ha samma status som vanlig sport, men varför kan de inte vara separata?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som svettas sönder i en stol utan "mesh" rygg. Tycker alla gaming stolar kör med solid ryggdel, olidligt för min del 🙃

Permalänk
Medlem

Mitt stora problem med IKEAs stolar överlag är att de dumsnålar med vaddering på sittdynorna. Efter ett tag är de rejält nersjunkna och man får träsmak direkt. Även på deras dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Mycket diskussion om e-sport ska vara sport eller inte. Varför är folk så benägna att kalla det sport? Javisst, e-sport borde ha samma status som vanlig sport, men varför kan de inte vara separata?

Ordet sport betyder "nöje eller tidsfördriv" vilket e-sport enligt mig faller under definitionsmässigt. Däremot tycker jag inte att det faller under begreppet idrott.

Dock har sport mer och mer blivit synonymt med idrott, även om det är felaktigt i grunden.

Sen kan man alltid fråga sig själv om det finns en exakt gräns för när något per definition kan räknas som idrott. Räknar man kalorier/timme eller vad styr? men det är en helt annan fråga ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jo det e väl den åldersgruppen som köper antar jag

Finns inget speciellt med att inte göra de. Du sticker inte ut på nåt sätt. Märker att du vill göra de då du har AMD Athlon som avatar.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Skulle verkligen vilja att Ikea fixar fram ett riktigt hörnskrivbord... Det finns inte så många vettiga alternativ för det på marknaden idag.

Sen får det vara gamer edition om det så vill...

Håller med, kollat ett tag efter något passande för ganska liten yta och vill ha plats för 2st skärmar, inte hittat något på 2månader iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Mycket diskussion om e-sport ska vara sport eller inte. Varför är folk så benägna att kalla det sport? Javisst, e-sport borde ha samma status som vanlig sport, men varför kan de inte vara separata?

Det är därför det kallas E-Sport. Elektronisk Sport. Men precis som annat så är GO och Schack en sport? Idrott?
Som tur är så tävlar man inte i GO eller Schack. Det skulle se ut det. Spel som inte år sporter. Tävla i dem? Absurt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Haha nä faktiskt inte, åtminstone inte sedan jag blev vuxen. Kollade lite fort nu på en kille som körde 15min, han klev av helt oberörd. Men det kanske är från person till person? Oavsett så skrev jag ju att min definition också var att röra sig, vilket man helt klart inte gör när man sitter i en gokart. För vissa människor är det ju fysiskt jobbigt att bara kliva ur sängen, jag skulle ändå inte kalla det för idrott.

Ptja, du kan ju prova hyrkart i 30 min. Det räcker för att de flesta ska få mjölksyra i armar och nacke. En riktig kart har kanske 3ggr så hög effekt och väger mindre än hälften så mycket. Det är ingen promenad i parken direkt.

Permalänk
Avstängd

Handen i trä såg lite rolig och trevlig ut, kanske kan bli intressant framöver.
Möblerna är jag inte intresserad av då jag är nöjd med det jag har fast det inte står gaming eller esport på dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Blir nog faktiskt ett köp av mugghållaren, verkar vettig:

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-mugghallare-svart-90...

I like it. Jag vill ha en till kontoret också!

Permalänk
Medlem

Tycker Uppspel ser lite dumsnål ut. Väldigt bra pris men jag tror inte för ett ögonblick det där underredet är stadigt. Ser snarare ut som det kommer vika sig om man lutar sig lite för hårt mot bordet. Gallret på baksidan går också bort för min del - går inte att skruva fast gasarmen till skärmen där. Känns ogenomtänkt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Så gräsligt att jag rös till lite såhär på morgonkvisten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

CPU-ställ för modermodemet.

Skämt i all ära, men faktiskt en ypperlig praktisk pryl om man vill flytta runt 20+ kg burk pga. regelbunden ommöblering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skämt i all ära, men faktiskt en ypperlig praktisk pryl om man vill flytta runt 20+ kg burk pga. regelbunden ommöblering.

Perfekt när man ska dammsuga!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.