Regeringen föreslår kraftigt utökade befogenheter för FRA

Permalänk
Medlem

Regeringen föreslår kraftigt utökade befogenheter för FRA

Skrivet av TT:

Regeringen föreslår att utländsk säkerhetstjänst ska få direktåtkomst till personuppgifter som Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt (FRA) hanterar.
Samtidigt ska FRA få signalspana även om det inte rör Sverige eller svenska intressen.

När den kontroversiella FRA-lagen antogs 2009 sades det uttryckligen att det inte skulle få ske.

(Källa: TT).

---

Kort sagt, lagförslaget innebär att Försvarsmakten skall få signalspana helt fritt på svenska företag och privatpersoner oberoende om de utgör ett hot mot rikets säkerhet eller ej. Utländsk säkerhetstjänst skall samtidigt få fri access till dessa spaningar.

Idag måste det finnas en hotbild för att FRA skall få utöva signalspaning och inga utländska myndigheter skall kunna få direktåtkomst till materialet som samlas in.

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad som hände med voteringen, men nå väl. Känns som ett ganska hett ämne så försök hålla er i (folie)hattarna och idka god ton i kommentarerna

Permalänk

Jag minns en välkänd här på sweclockers som vid FRA lagen iförande just sa att detta skulle ske och fenomenet har ett fint namn som jag ej minns.
I vilket fall politiker säger de vill införa en sak endast för att användas emot något, detta kan vara kränkande men de försäkrar att inget mer används det till. Sedan går det några år och då är det så lätt att säga att man bara vill utvidga det lite och så håller det på.

Permalänk
Medlem

(Nästan) samtidigt håller Europarådet en utfrågning om övervakning i allmänhet och Pegasus i synnerhet.

Statement by United Nations High Commissioner for Human Rights, Michelle Bachelet:

Citat:

Let me be clear from the outset: today's unprecedented level of surveillance across the globe by state and private actors is incompatible with human rights."

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

fenomenet har ett fint namn som jag ej minns.

Slippery slope / sluttande plan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

(Källa: TT).

---

Kort sagt, lagförslaget innebär att Försvarsmakten skall få signalspana helt fritt på svenska företag och privatpersoner oberoende om de utgör ett hot mot rikets säkerhet eller ej. Utländsk säkerhetstjänst skall samtidigt få fri access till dessa spaningar.

Idag måste det finnas en hotbild för att FRA skall få utöva signalspaning och inga utländska myndigheter skall kunna få direktåtkomst till materialet som samlas in.

Jag läste artikeln, men jag kunde inte se att de ska spana på oss helt fritt. Det jag såg så handlar det om trafik som passerar sveriges gränser... inte inom gränserna.. Så vad missade jag?

Permalänk
Medlem

Detta är ju något jag bara trodde CCP hade kunnat komma undan med...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Kul, kan vi bekämpa börja bekämpa riktiga brott nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns en välkänd här på sweclockers som vid FRA lagen iförande just sa att detta skulle ske och fenomenet har ett fint namn som jag ej minns.
I vilket fall politiker säger de vill införa en sak endast för att användas emot något, detta kan vara kränkande men de försäkrar att inget mer används det till. Sedan går det några år och då är det så lätt att säga att man bara vill utvidga det lite och så håller det på.

Är det måhända ordet "ändamålsglidning" du tänker på?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro