AMD Epyc "Milan-X" staplar 768 MB L3-cache på höjden

Permalänk
Hedersmedlem

Hade 8mb i första 386an som var "min".

Till en början var det två hårddiskar på 40mb styck i den... det utökades med tiden och när jag väldigt sent kom ur 386-träsket så satt det en på straxt över 500mb i den.

Så staplar jag ihop diskarna jag hade på den tiden så kanske jag kommer upp i 768mb

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min första helt egna dator hade 32MB RAM.

Jag har väl kanske kanske nämnt detta vid något annat tillfälle men... Jag hoppas verkligen att X470 kommer kunna användas till dessa. vore bra surt om de skulle kräva X570 eller B550. Jag vägrar löpa nytt moderkort så AND gör säkrast i att stödja mitt om de vill ha mina pengar.

Jag förstår dig men samtidigt vill vi verkligen att AMD ska begränsa sig själv med bakåtkompabilitet istället för att bara pusha framåt och pusha den tekniska utvecklingen framåt.

Tycker du kundvänlighet är viktigare än och pusha den tekniska utvecklingen framåt. Kundvänlighet är givetvis inte oviktigt men hur länge anser du att det måste finnas support innan företaget kan sluta supportera?

Permalänk
Medlem

Min första dator hade 16gb ram känner mig ganska ung genomfört med alla andra på detta forumet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

768MB LLC i en processor? Ja jäklar. Nu är vi inte så långt ifrån processorer med över 1 Gigabyte cache minne. Kommer troligtvis hända inom några år i detta segment av dyra serverprocessorer som inte är för vanliga dödliga.

Citat:

Hela 768 MB cacheminne är cirka 384 gånger så mycket primärminne som min första dator. Hur mycket primärminne hade din första dator?

Min allra första dator var en begagnad Commodore 64.
Så 64kB RAM.

PC
---- WALL OF TEXT ----

Min första PC (andra dator)
Var en 486DX2 med 4MB RAM.

Den hade totalt 6 minnesplatser.
Men det var 4st av en typ och 2st av en annan typ och man fick välja de ena eller de andra.
Kunde inte använda både minnestyperna samtidigt.

Tror det var 72 pins minnen den typ som det bara var 2 minnes platser av (?).
Hursomhelst, den hade 1st 4MB modul och den andra platsen var tom.

Alla sa att 4MB var kasst.
8MB måste du ha. 8MB är framtiden.
När jag hade råd så bytte jag existerande 4MB modul + pengar mot en ny 8MB modul.
WoW vilken skillnad.
Var många saker jag inte ens kunde starta med 4MB som fungerade på 8MB och mycket av det som gick att starta på 4MB som gick snabbare med 8MB.
Men man fick fortfarande konfigurera config.sys och autoexec.bat olika beroende på vad som skulle köras.

Imponerad av den stora skillnaden att gå från 4 -> 8MB RAM så ville jag ha mer Mer MER.

Vid senare tillfälle när ekonomin tillät så köpte jag en 16MB modul.
Men denna gång bytte jag inte in min 8MB.
Tänkte att, Mer = Bättre.
16+8=24MB. 24MB = Mer = Bättre än 16MB (och billigare än 32).
Men av någon anledning så fungerade inte den 16MB modulen ihop med den 8MB modulen på det moderkortet.
Så blev att jag körde med "bara" 16MB ett tag.
Sen byta 8MB modulen + pengar mot en till 16MB modul och det fungerade!!
32MB minne i en 486:a wohoo!!
Någon gång blev datorn även med en Pentium 83 Overdrive.

.
Idag sitter jag med en dator som har 4st DDR3 minnesplatser.
Började med 1st 8GB kit (2x4GB).
Så började med 8GB.
Skulle kunnat köra 4GB ett tag genom att ta ut ena modulen om jag velat men gjorde aldrig det.
Senare blev det ett 16GB kit (2x8GB) och behöll ursprungliga 8GB kit.
24GB minne har jag länge kört med.
Nyligen så 'råkade' jag byta ut 8GB kittet mot ett till 16GB kit (2x8GB).
Så idag kör jag med totalt 32GB RAM minne (4x8GB).

En liknande minnesresa som min 486.
Bara byta ut MB mot GB.
1024 gånger så mycket.

Kändes nostalgiskt att sluta på 32.
(Använder fortfarande datorn, men 32GB är max vad den stöder.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag förstår dig men samtidigt vill vi verkligen att AMD ska begränsa sig själv med bakåtkompabilitet istället för att bara pusha framåt och pusha den tekniska utvecklingen framåt.

Tycker du kundvänlighet är viktigare än och pusha den tekniska utvecklingen framåt. Kundvänlighet är givetvis inte oviktigt men hur länge anser du att det måste finnas support innan företaget kan sluta supportera?

Sålänge det är samma fysiska sockel och samma minnesstandsrd.

Intel har ju å sin sida tvingat fram nya moderkort helt utan anledning och det är för jävla extremt.

De riktigt stora kliven i utveckling brukar ju gå hand i hand med ny sockel och ny DDR-version så jag tycker det är fullt rimligt.

Som ett exempel så försökte ju AMD begränsa Zen3 till B550 och X570, utan ett det fanns en legitim anledning. Det fanns inga tekniska hinder, inga nya framsteg som annars inte hade varit möjliga etc så byte av moderkort och bruten kompatibilitet innebär inte per automatik tekniska framsteg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

RAM-disk släng dig i väggen. Nu är det L3 som gäller.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har kvar datorn än idag? Sånt gillas, ångrar själv att jag gjort mig av med mina äldsta datorer. Perfekta retrodatorer idag, förutsatt att de fungerar. Min första slängde jag moderkortet på, de flesta kondningar gav upp. Hade säkert gått att fixa, men finns bättre moderkort än den jag hade (Chaintech någonting). Processorn är kvar, en AMD Duron 800MHz.

Jajamen, men jag har inte haft igång den på några år. Har ingen plats för den för tillfället, men
planen är att jag ska ställa upp den igen. Bara hoppas att startdisketten fungerar fortfarande!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

PC
---- WALL OF TEXT ----

Min första PC (andra dator)
Var en 486DX2 med 4MB RAM.

Den hade totalt 6 minnesplatser.
Men det var 4st av en typ och 2st av en annan typ och man fick välja de ena eller de andra.
Kunde inte använda både minnestyperna samtidigt.

Tror det var 72 pins minnen den typ som det bara var 2 minnes platser av (?).
Hursomhelst, den hade 1st 4MB modul och den andra platsen var tom.

Skulle tro att det var EDO-RAM och SDRAM det handlade om då.
Jag hade en 486a också, med olika minnestyper, men jag kunde köra båda samtidigt.
4MB EDO-RAM och 16MB SDRAM.

Just den datorn var ett redigt bonnabygge! XD

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Min första dator som inte var familjens gemensamma. Var en burk med p4 2,5ghz och gf4600ti 128MB videominne och med 512MB ram minne uppdaterade ganska fort till 1GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Skulle tro att det var EDO-RAM och SDRAM det handlade om då.
Jag hade en 486a också, med olika minnestyper, men jag kunde köra båda samtidigt.
4MB EDO-RAM och 16MB SDRAM.

Just den datorn var ett redigt bonnabygge! XD

Wow
Trodde inte att någon faktiskt skulle läsa mitt inlägg (inte efter wall of text varning).
Eftersom det var ganska längt. Nostalgiskt för mig, men mindre relevant för andra.

Hursomhelst.

Min första Socket 7 dator, som jag först hade med en Pentium 133MHz hade också 2 minnestyper.
I den var det precis som du skrev, EDO-RAM och SDRAM.
Började med 32MB, uppgraderade snart till 64MB och slutade med 128MB (64+64) SDRAM.

486:an var nog dessa minnen tror jag.
SIMM
Står om både 30-pin SIMMs och 72-pin SIMMs.
Var nog
4st 30-pin SIMMs
2st 72-pin SIMMs

Men att man fick välja att använda 30-pin eller 72-pin. Inte båda.

Permalänk
Medlem

"Hur mycket primärminne hade din första dator?"
Cache var 16 kB (En IBM 486 SLC2, 66 MHz.)
RAM 8 MB. (Dubbelt upp mot vad säljaren hade utlovat och tagit betalt för. Leveransen drog ut på tiden (~3 månader) då de fått betydligt fler beställningar än förväntat. Det var inte många delar som stämde med annonserad spec, det mesta som levererades var bättre.)

Permalänk
Medlem

Höjer ett nördglas när någon nått 1GB i total cpu cache.
Skulle vara ganska intressant att se om mycket cache skulle hjälpa till i spel nu för tiden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

4 MB RAM i min första dator med en Cyrix Cx486 på 50 MHz. Dubblerades senare till hissnande 8 MB vid en uppgradering!

Permalänk
Medlem

Min första dator hade 5 KB RAM (och 20 KB ROM), en Commodore VIC-20.

3,5 KB av detta kunde användas till Basic. Kände mig aldrig begränsad av det, men de småprogram jag skrev med hjälp av farsan tog förstås inte mycket plats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Första datorn var Vic20, vilken kom med hela 5Kb RAM (inte 20 som man kan tro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min första dator hade 5 KB RAM (och 20 KB ROM), en Commodore VIC-20.

3,5 KB av detta kunde användas till Basic. Kände mig aldrig begränsad av det, men de småprogram jag skrev med hjälp av farsan tog förstås inte mycket plats.

Ha! Samma setup då, och samma setup idag med, ser jag på din sign. Det var inte så att du körde Amiga också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ha! Samma setup då, och samma setup idag med, ser jag på din sign. Det var inte så att du körde Amiga också

Haha, ja, såklart jag körde Amiga, har min gamla A1200 med '030-accelerator @ 40 Mhz och 4 MB FAST-RAM i garaget.

(Och min käraste gamla C-64.)

Har totalt glömt var VIC-20:n tog vägen faktiskt. Hmm. Farsan kanske minns.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, ja, såklart jag körde Amiga, har min gamla A1200 med '030-accelerator @ 40 Mhz och 4 MB FAST-RAM i garaget.

(Och min käraste gamla C-64.)

Har totalt glömt var VIC-20:n tog vägen faktiskt. Hmm. Farsan kanske minns.

Nice! Önskar att man hade kvar någon av dom gamla godingarna. Jag började med 3d på den tiden, så det eskalerade hela vägen till en A3000 med 040 och Picasso grafikkort. Snälla föräldrar man hade som pytsade in en del där!

Minns att jag överklockade A3000 innan acceleratorn. Man fick helt sonika kapa en pinne på den fastlödda CPUn och löda in en sladd från en annan punkt på moderkortet som gav en högre frekvens. Tror det möjligen gav 25MHz --> 33MHz, medan FPUn kunde man dubblera till 50MHz genom att byta dess frekvensgenerator (kristall). Lite suddigt med detaljerna nu, men lödandet glömmer jag aldrig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomaseron:

Skulle tro att det var EDO-RAM och SDRAM det handlade om då.
Jag hade en 486a också, med olika minnestyper, men jag kunde köra båda samtidigt.
4MB EDO-RAM och 16MB SDRAM.

Just den datorn var ett redigt bonnabygge! XD

Det lär ha varit 30 och 72pin FPM.

En del 486-kort har problem med enkelsidiga och/eller dubbelsidiga minnen i olika kombinationer.

Kombinationen EDO och sdram var vanlig på Socket 7 och Intels 430VX och 430TX-chipset.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Cache kan ge en bra skjuts i prestanda. Nu i modern tid ses det med intels nu lite äldre 5000 serie cpuer med sina 128mb har jag för mig.
Amd k6-2 utan l2 cache och amd k6-3 med sådan var det en väldig skillnad på i många program och spel.

Få se om det kommer så stora mängde snart att ram minne ej ör ett måste för vardagligt användande.

Ja min första dator var en c64 med 64kb ram. Första pcn hade hade 8mb om jag inte minns fel med windows 3.11.

Watchguard körde med både K6 II och K6 III i Firebox III-serien. Hade (har kvar den då jag inte klarar av att kasta den) en FB III 700 och det som skiljer den med tex 1000-serien va att den senare hade K6 III och dubbla mängden RAM. Va helt vanlig socket men då specialversionen av CPU så jag luskade rätt på en 500 Mhz K6 III och petade in. RAM kunde jag ju inte göra nåt åt då det var inbyggt på moderkortet. Är inte hundra på om det var 400 eller 450 Mhz K6 II i FB 700 men det var rejäl prestandavinst med den nya prollen jag petade i. Minns inte nå direkta siffror men tex proxied firewall va nästan den dubbla prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Watchguard körde med både K6 II och K6 III i Firebox III-serien. Hade (har kvar den då jag inte klarar av att kasta den) en FB III 700 och det som skiljer den med tex 1000-serien va att den senare hade K6 III och dubbla mängden RAM. Va helt vanlig socket men då specialversionen av CPU så jag luskade rätt på en 500 Mhz K6 III och petade in. RAM kunde jag ju inte göra nåt åt då det var inbyggt på moderkortet. Är inte hundra på om det var 400 eller 450 Mhz K6 II i FB 700 men det var rejäl prestandavinst med den nya prollen jag petade i. Minns inte nå direkta siffror men tex proxied firewall va nästan den dubbla prestandan.

Jag hade en k6-2a @500mhz mendan en granne hade en k6-3a @ 400mhz och det var en rejäl skillnad. får hoppas detta nya cache ger liknade förbättringar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag hade en k6-2a @500mhz mendan en granne hade en k6-3a @ 400mhz och det var en rejäl skillnad. får hoppas detta nya cache ger liknade förbättringar.

Vi får hålla tummarna 😊

Permalänk
Medlem

16 mb ram med en AMD K5!

(Och 500-något mb hårddisk!)