IKEA och Asus gaming-möbler lanseras i Sverige

Permalänk
Hjälpsam

En funktion i Uppspel som jag saknat på varenda höj och sänkbart bord jag någonsin arbetat vid.

-> Förinställa olika höjder/profiler <-

Så enkelt, så guld.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
DingDongerMcDongface

Alltså jag är inte ett fan av mönstret, men trots det är det något i mig som vill ha den multifunktionella kudd-filt-onsien. Det känns som ett så mysigt plagg att gosa in sig i valfri kall vintermorgon.

Ansluter mig även till skaran gällande hur smart det är att borden har möjlighet att spara olika höjdinställningar Blir nog även att åtminstone att provsitta den Markus-liknande Matchspel vid nästa IKEA-besök, dock inte superförjust i accentfärgerna.

Permalänk
Medlem

Schysst att det inte bara var röd/svart. Ska precis köpa kontorsstol, lutar mot en vit/grå UTESPELARE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, du kan ju prova hyrkart i 30 min. Det räcker för att de flesta ska få mjölksyra i armar och nacke. En riktig kart har kanske 3ggr så hög effekt och väger mindre än hälften så mycket. Det är ingen promenad i parken direkt.

Det stämmer säkert.
Och jag har egentligen inget emot att det får kallas idrott med tanke på vad som gör det i övrigt. Så ta det inte som att jag klankar ner på gokart. Jag menar bara att när sporter/spel som inte kräver någon direkt fysisk aktivitet kallas idrott så ser jag inga hinder för esport. (Exempelvis pistolskytte och biljard räknas som idrott idag).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det stämmer säkert.
Och jag har egentligen inget emot att det får kallas idrott med tanke på vad som gör det i övrigt. Så ta det inte som att jag klankar ner på gokart. Jag menar bara att när sporter/spel som inte kräver någon direkt fysisk aktivitet kallas idrott så ser jag inga hinder för esport. (Exempelvis pistolskytte och biljard räknas som idrott idag).

Jag skulle tro att det handlar om att de är upptagna i Riksidrottsförbundet snarare än någon strikt definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Finns inget speciellt med att inte göra de. Du sticker inte ut på nåt sätt. Märker att du vill göra de då du har AMD Athlon som avatar.

Fattar inte vad du försöker säga ? Gällade avataren dock så är detta ett forum relaterat till datorer och det var den första datorn jag byggde själv och säger inte mer än så.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag är ingen photo-expert men är inte hela meningen med en ringlampa att man ska ha kameran i mitten?

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-ringbelysning-med-te...

Permalänk
Medlem

När kommer gaming-serien för gamlingar som jag?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

IKEA!

Det enda företaget man kan både köpa gaming-tillbehör, kastruller, kanelbullar OCH ha som elleverantör!

Lite roligt är det, ändå!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av rugnut:

Jag är ingen photo-expert men är inte hela meningen med en ringlampa att man ska ha kameran i mitten?

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-ringbelysning-med-te...

Iom att armen är böjbar och det går att ställa själva delen med telefonhållaren i basen till ringlampan så tror jag det ändå kan funka rätt hyfsat, beroende lite på vilken mobil man har Men exempelbilden är nog inte helt optimalt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Fattar inte vad du försöker säga ? Gällade avataren dock så är detta ett forum relaterat till datorer och det var den första datorn jag byggde själv och säger inte mer än så.

Att du beter dig lite som en edgelord, inget fel med de direkt.

Permalänk
Medlem

Jag gillade den ljusa stolen med randen i mitten. Får nog bli att åka och kolla upp dessa när de kommer för min stol har gjort sitt och börja falla sönder totallt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stolarna är inte helt fel ute enligt mitt tycke.. Jag som har en golvstående burk blir också tilltalad av "Cpu-stället", även svarta mus / tangentbordsmattan tilltalade mig, vettigt pris utan krusiduller..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hade en utmärkt kontorsstol från IKEA tidigare, ersatte den efter många år & helt utnött yllekläsel med IKEAS toppmodell till kontorsstol i läder. Dessvärre är sitsen stum nog att lika gärna kunna vara i trä, även om de ergonomiska inställningarna är bra.
Råder alla att provsitta en stol, snarare än att köpa grisen i säcken. Att en stol är dyr, eller designad för ergonomi är ingen garanti för bekvämlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle tro att det handlar om att de är upptagna i Riksidrottsförbundet snarare än någon strikt definition.

Jo det verkar ju finnas ett krav att reglerna i sporten ska bestämmas av en organisation som sedan också måste vara en del av Riksidrottsförbundet. Sedan verkar det vara upp till Skatteverket att tolka definitionen av idrottslig verksamhet enligt ML.

Men sedan verkar det vara lite godtyckligt hur man väljer att tolka saker. Exempelvis skriver man på flera ställen att en idrott inte behöver vara fysiskt krävande, men under delen om Esport så skriver man samtidigt "Vidare har EU-domstolen uttalat att en idrottslig verksamhet utmärks av ett fysiskt element som inte är försumbart" ... Okej, så det ska vara ett fysiskt element? Då kan man ju ifrågasätta hur man resonerade kring exempelvis pistolskytte?

Oavsett så är det extremt flummigt, och det finns liksom inga belägg för att ge massa fördelar till tävlingar & tävlande inom just idrott. Känns väldigt förlegat år 2021, och det är nog där de flesta problemen grundar sig. Egentligen bryr sig ingen om esport är en idrott eller inte, men när det krävs för att få skattelättnader eller specialvisum så blir det helt plötsligt ett önskemål och således ett problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Får nog ta och kika närmare på de där stolarna tror jag bestämt.

Gillar att "lägga upp ena benet i skräddarställning" så att säga till och från, kräver dock ett djup/bredd som normala "gaming-stolar" inte har. Varit på jakt rätt länge efter en bra sådan stol, som inte är alltför dyr.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ska man ha en "gaming-stol" så finns det bara begagnade Kinnarps om man ska ha något till ett hyfsat pris

Finns det nya? Nähä inte det.

Permalänk
Skrivet av My2nd:

Aha! Ja, 5000kr för 180cm är helt okay. Det som är 140x80 kostar dock 4795kr, vilket var det jag reagerade på, missade helt 180cm-varianten.

Varför skulle bordet bli speciellt mycket billigare för att det är 40 cm smalare? Det är inte bordskivan av billigt laminat som kostar, det är allt det andra i form av ram, ben och motor som kostar.
Helst skulle jag vilja ha det utan bordskiva så man själv kan bestämma den delen. Någon sorts modulär lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Att du beter dig lite som en edgelord, inget fel med de direkt.

Om det inte är något fel med det? Varför ens skriva något?
Verkar som att du inte tål att bosse tycker att gaming serien är ful från IKEA

Jag tycker gaming-serien verkar bra och kommer nog tilltala en hel del ungdomar, men inget jag kommer köpa
OM jag köper något blir det nog mugghållaren (ÖLHÅLLAREN)

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Tycker att det höj- och sänkbara bordet är ett par tusen kronor för dyrt och för litet. För litet för två skärmar och ett par högtalare liksom, och att det ska få plats är väl iaf. minimikrav imo. 160x80 för 4000kr hade varit betydligt rimligare och antagligen bättre försäljning.

180 cm x 80 cm

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-skrivbord-foer-gaming-sv...

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

När ska trenden med 80 djupa sluta... det var bra på tiden man hade crt skärm, men otrolig slöseri med utrymme numera, jag har köpt deras köksbänk som är 60 djup, det är perfekt... Önskar bara att ikea kunde släppa ett höj och sänkbart stativ som gick att använda med deras köksbänk som är 246 cm bred, hade varit drömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

När ska trenden med 80 djupa sluta... det var bra på tiden man hade crt skärm, men otrolig slöseri med utrymme numera, jag har köpt deras köksbänk som är 60 djup, det är perfekt... Önskar bara att ikea kunde släppa ett höj och sänkbart stativ som gick att använda med deras köksbänk som är 246 cm bred, hade varit drömmen.

Beror ju helt och hållet på hur stor skärm du har. Med tanke på att skärmar blir större och större så är det ju bara naturligt att skrivborden också är djupare. Ser jag till mig själv så är 80cm precis djupt nog för min skärm och då har jag fäst den med en arm så att skärmen i princip går längst bak vid kanten, hade den stått på sin fot så hade skrivbordet behövt vara djupare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Om det inte är något fel med det? Varför ens skriva något?
Verkar som att du inte tål att bosse tycker att gaming serien är ful från IKEA

Jag tycker gaming-serien verkar bra och kommer nog tilltala en hel del ungdomar, men inget jag kommer köpa
OM jag köper något blir det nog mugghållaren (ÖLHÅLLAREN)

Han frågade sig varför man skulle vilja ha alla dessa ”gaming grejer”, han pratar ju om marknaden generellt. De är ingen bristvara direkt på såna kommentarer från boomers. De lätt att hitta ett mönster bland de som tycker så och inget fel att lyfta upp de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Namn på produkterna känns rätt skumma. Gruppspel skulle man ju kunna ta som ett svenskt ord för Multiplayer kanske, men resten av namnen låter mer som termer tagna från hockey/fotboll/godtycklig sport snarare än gaming…? (Och nej, "e-sport" är förihelvete inte sport…)

Det är utan tvekan en sport, tröttsam gatekeeping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jo det verkar ju finnas ett krav att reglerna i sporten ska bestämmas av en organisation som sedan också måste vara en del av Riksidrottsförbundet. Sedan verkar det vara upp till Skatteverket att tolka definitionen av idrottslig verksamhet enligt ML.

Men sedan verkar det vara lite godtyckligt hur man väljer att tolka saker. Exempelvis skriver man på flera ställen att en idrott inte behöver vara fysiskt krävande, men under delen om Esport så skriver man samtidigt "Vidare har EU-domstolen uttalat att en idrottslig verksamhet utmärks av ett fysiskt element som inte är försumbart" ... Okej, så det ska vara ett fysiskt element? Då kan man ju ifrågasätta hur man resonerade kring exempelvis pistolskytte?

Oavsett så är det extremt flummigt, och det finns liksom inga belägg för att ge massa fördelar till tävlingar & tävlande inom just idrott. Känns väldigt förlegat år 2021, och det är nog där de flesta problemen grundar sig. Egentligen bryr sig ingen om epost är en idrott eller inte, men när det krävs för att få skattelättnader eller specialvisum så blir det helt plötsligt ett önskemål och således ett problem.

Jo, det där känns ju som en soppa av politik, byråkrati och lobbyism. Jag menar, i en ideal värld skulle ingen behöva bry sig om e-sport räknas till idrott eller inte. Liksom, vem fan bryr sig egentligen? Visst, man kan bråka på forum om vad som är Riktig Idrott(tm) och inte men det är ju i grunden helt oviktigt. Men sen kommer frågan om skattelättnader och särskilda privilegier... då blir det plötsligt på riktigt. Vill inte byråkraterna erkänna det som idrott blir det problem.

Skrivet av Daemon85:

När ska trenden med 80 djupa sluta... det var bra på tiden man hade crt skärm, men otrolig slöseri med utrymme numera, jag har köpt deras köksbänk som är 60 djup, det är perfekt... Önskar bara att ikea kunde släppa ett höj och sänkbart stativ som gick att använda med deras köksbänk som är 246 cm bred, hade varit drömmen.

Jag ser hellre att trenden med tillväxthämmade bord försvinner. Jag vill ha stor(a) skärm(ar) och riktiga högtalare på bordet. Det får gärna vara minst 180 brett och 100 djupt. Mindre än 80 djupt blir det ju jobbigt med skärmar större än 27 tum om man inte är närsynt.

Permalänk
Medlem

Vad är dealen med Koreanska snabbnudlar i hurtsen? Trodde det va ett samarbete mellan Asus och Ikea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Trist den ser ut som en misslyckad 3D-print bara.

Dock är jag lite halvsugen på muggen med sugröret, så slipper jag oroa mig för att råka välta glaset över tangentbordet...

Vacker ser den ju inte ut att vara men praktisk ändå.

Skrivet av Bakgrund:

Skulle det vara bättre än att ställa den på skrivbordet bara? Känns som mest onödiga prylen man sett på länge. [...]

Jag är klumpigare än vad jag själv tror och litar därmed inte på att jag inte spiller ut valfri dricka på skrivbordet så för min del så är den snarare nödvändig, + med katt. Senaste jag råkade knuffa min kopp istället för att få tag i handtaget så blev det lite jobbigt när jag kunde konstatera att det snabbt letade sig över skrivbordet och sedan rätt så perfekt följde ned kablarna till uttagen.. PANIKEN. XD

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Han frågade sig varför man skulle vilja ha alla dessa ”gaming grejer”, han pratar ju om marknaden generellt. De är ingen bristvara direkt på såna kommentarer från boomers. De lätt att hitta ett mönster bland de som tycker så och inget fel att lyfta upp de.

Det är ju så med marknaden, tillgång och efterfrågan. förstår att det kan vara irriterande, har inte upplevt så mycket boomers här på sweclockers dock. Men är inte heller super aktiv

Alltid tråkigt med boomers

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kul att man försöker samarbeta och framför allt prova nya koncept/joint adventures. Alla måste inte gilla allt, tiden får utvisa om det var ett klokt bevis.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Han frågade sig varför man skulle vilja ha alla dessa ”gaming grejer”, han pratar ju om marknaden generellt. De är ingen bristvara direkt på såna kommentarer från boomers. De lätt att hitta ett mönster bland de som tycker så och inget fel att lyfta upp de.

Snälla, kan vi sluta med begrepp som "boomers"? Det är TikTok-IQ på det. Jag menar inte att du är varken korkad eller degenererad men det där jävla begreppet används i regel av folk som blivit tappade på huvudet som barn. Världen skulle bli en bättre plats om vi glömmer bort att det existerar.