Datorlegendaren Sir Clive Sinclair avliden

Permalänk
Medlem

Ledsamt!

Hade själv Commodore 64 när det begavs men hade dock en kompis som ägde en spectrum. Minns att jag beundrade den fantastiskt kompakta storleken, tyckte det "gummiga" tangentbordet var fascinerande och att jag även tyckte grafiken var intressant annorlunda jämfört med C64.

Det blev rätt många timmar med bl.a. "Jetpack" på den maskinen, synd jag aldrig ägde nån själv.

Permalänk
Medlem

Min andra dator var en ZX 48, satt och knackade Z80 asm i timvis i mitten av åttiotalet.

Som hyllning bygger jag nu ihop en bräda med KAM Wraith:

(inte min bild, väntar på en DZ60 och lite ink silent blacks)

Permalänk
Medlem

Vila i frid din legend! Det var så det började… en ZX81, sen lyftet till gummiknappar och färggrafik på en Spectrum 48, sen 128 med ”riktiga” hårda knappar. Toastrack var en av dom snyggaste datorer som ritats! Rick Dickinsson gjorde den. Väntar på min Spectrum Next 2 för ohämmad nostalgi och 80-talskul! Tack för allt sir Clive!

Bild…
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Vila i frid.
Ja även jag har så klart haft hans produkter.
Zx80, Zx81 och Spectrum 48k med suddgummitangenterna. Zx80 tror jag var en byggsats dator köpt från Beckman Innovation om jag inte minns fel.
Och det ganska lätt glappande 16k extra minnet till ZX81 kommer jag också ihåg.

Permalänk
Inaktiv

Lite för ung även jag för att ha sett eller ens hört talas om dessa när jag var ung, men har hört desto mer på äldre dagar förstås. Atari och framförallt Commodore i form av främst C64 och Amiga har man ju vetat om förstås.

Provade några av Spectrum-spelen som följde med Rare Replay till Xbox One. Alltid suboptimalt att spela retrotitlar man själv aldrig spelade på men med tanke på åldern på titlarna, de förutsättningar som också fanns så är det imponerande vad som har gjorts. Men också vilket rejält kliv främst Amiga var bara ett par år senare.

Blir att kika igenom de länkade dokumentärerna i helgen förhoppningsvis. 8 Bit Guys klipp har jag troligen sett men jag minns den var intressant och värd att se en gång till.

Permalänk
Medlem

Sinclair produkter var förre sin tid. Moppedbilen C5 är exempel, även om den hade barnsjukdomar , så skulle moderniserad version vara säljbar idag. Visst tangentbordet på ZX81 var ingen rolig historia, men jag kunde få Zx81 som present när jag var 11 år, så lärde jag mej att programmera basic. ABC80 var bara en våtdröm för en 11 åring till ensamma stående morsa 1983, men en ZX81 låg inom det ekonomiska ramarna.

Dessa datorer gav barn och vuxna möjlighet att lära sej att programmera.

Z88 hade ju ett riktig tangentbord. Jag tro inte folk förstår vad Sinclair produkter har betytt för utveckling. Alla som inte hade råd med en C64 som runt 1982 penningvärde kostade 5000:- kunde få en ZX Spectrum istället för halva pengen. Idag kostar laptop webbhallen samma pengar som C64 gjorde 1982.

Den här annonsen är från Nov 1983, då hade C64 gått ner i pris. På den här tiden hängde man lite vid Stor och liten Gallerian, då hörde man en kund som absolut skulle ha C128 till sin son ,har för mej att vi den här tidpunkten var Amiga 500 billigare än C128. Gubben hade pengar, men inte kunskap..

Skrivet av sinclairhacker:

Minns en tid då "folk" klagade på billiga rubber beer mats (ZX Spectrum osv), platta TV behövdes inte, att Waferscale datorer (ivor Catt) var fantasier, och att C5 och andra ideer var helt idiotiska.

I denna tid så har vi Raspberry som smart billig lösning är en succe, ok inte platt CRT men tunn skall skärmen vara, Cebreras osv visar att det visst går idag med Waferscale bara man jobbar hårt, och Renault Twingy och senare skapelser visar ju att elmotor och batteri är stekhett.

Skall ta en öl ikväll till ditt minne - skönt att det finns ni som vågar bli utskrattade, framtiden visar att man kan ha verkligen mer rätt än andra förstår.

Mest roligt minne är när jag köpte bärbara Z88, 20 timmars drifttid på några ynka AA batterier, och fick mycket mer gjort med kalkyler och ordbehandling än man kunde på "riktiga" bärbara vid samma tid. Var smått kui o höra att chefer inom Apple då använde Z88 som anteckningshjälpmedel vid möten. Och bara viloläge och sedan direkt redo, redan på den tiden....

Permalänk

Tack Sir Sinclair för alla minnen!

Minns det faktiskt väldigt tydligt hur Pappa och jag klev in på Beckman Innovation i Enskede och jag fick min ZX Spectrum 48K.
Det var 1983 och början på en livslång Hobby!

Permalänk
Medlem

Spectrum 128 kom ut så hade väl Amstrad köpt Sinclair LTD?

När den där kom ut , så hade jag redan byt till Atari 520STm med en SF354 ( = Dator utan floppy med extern singel floppy station betyder detta ) . Däremot var en Sinclair QL en dröm, den hade en del funktioner som var förre sin tid. Dock floppade Sinclair QL.

Skrivet av Mulfuß:

Vila i frid din legend! Det var så det började… en ZX81, sen lyftet till gummiknappar och färggrafik på en Spectrum 48, sen 128 med ”riktiga” hårda knappar. Toastrack var en av dom snyggaste datorer som ritats! Rick Dickinsson gjorde den. Väntar på min Spectrum Next 2 för ohämmad nostalgi och 80-talskul! Tack för allt sir Clive!

https://i2.wp.com/www.retrogamescollector.com/wp-content/uploads/2013/09/ZXSpectrum128.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Kompisen hade en ZX Spectrum 48K och jag en C64 men jag tyckte alltid att Spectrumet var roligare och bättre på nåt sätt?!
Nu har jag en Spectrum själv (köptes för länge sedan) som används ibland
Vila i frid

C64 hade mycket bättre grafik än ZX Spectrum.

http:// https://www.youtube.com/watch?v=irzL3s5MFQg

ZX Spectrum verisionen av spelet Rambo First blood

C64 versionen av samma spel. Däremot hade ZX Spectrum en mer utvecklad basic tolk. I C64 som hade en basic tolk ifrån Microsoft, så fick man t.ex skriva poke kommando för att ändra färg på skärmen. Sedan hade Spectrumen en förnämligen knappt tryck. Så man skrev inte PRINT, utan man tryckte på P och fick PRINT

Man få tydligen bara länka in en video per inlägg.

Permalänk
Medlem

Om någon kommer ihåg tidningen Svenska Hemdator Nytt (inte min särskrivning, den hette faktiskt så), så skrev jag ZX Spectrum-spalten under några månaders tid. Kändes rätt häftigt när man gick i 7:an kan jag då säga!

För övrigt var väl ändå SAM Coupe 48/128:ans egentliga uppföljare, men den blev ju ingen hit, precis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edge1:

Om någon kommer ihåg tidningen Svenska Hemdator Nytt (inte min särskrivning, den hette faktiskt så), så skrev jag ZX Spectrum-spalten under några månaders tid. Kändes rätt häftigt när man gick i 7:an kan jag då säga!

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/o8fjhY7TUkrX7yPfbWxWgOg4dzmAVT6nHYO7Cu3uTM0ZXZp13alDO3ZFNY5-PKnhQzyV935TsM5AOOhpgmrw2hRBFUvuzXi4SvfMeyRhZhiaOyxaezAFUQ_P6nHk4-xj7SjC2CDqbuEGjI1dgoSWeXIh7B0y5rmjcP0LAbpFOIk

För övrigt var väl ändå SAM Coupe 48/128:ans egentliga uppföljare, men den blev ju ingen hit, precis.

Nä QL var det man ville ha om man stannade med Sinclair.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Började också mina dagar med ZX Spectrum 16K, senare 48K. Hade alltid en plastmesjsel för att finjustera dels tonhuvudet på kassetbandspelaren, dels tunern på 14-tums TV:n som sakta gled ur synk (eller om det var RF-modulatorn som blev varm?) så att efter ett par timmar kom det distorsion som blev som kantskärpa.

Kanske därför jag idag är så jäkla uppmärksam på just renderingsproblem runt text och all onödig kantskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Spectrum 128 kom ut så hade väl Amstrad köpt Sinclair LTD?

När den där kom ut , så hade jag redan byt till Atari 520STm med en SF354 ( = Dator utan floppy med extern singel floppy station betyder detta ) . Däremot var en Sinclair QL en dröm, den hade en del funktioner som var förre sin tid. Dock floppade Sinclair QL.

Nästan… Spectrum 128 gjordes tillsammans med spanska Investrónica och den släpptes i Spanien på hösten 85. I början av februari 86 kom den till Storbritannien och andra marknader.

I april 1986 köpte Amstrad upp varumärket Sinclair och ett lager Sinclair QL och Spectrumdatorer. Senare under 1986 kom Spectrum +2 ut, följd av +2A/+3 under 1987. Fast nånstans där kom ju en Amiga 500 in i mitt liv.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Rekommenderar se Micro Men https://youtu.be/ om Sir Clive.

Jag hittade och såg den på Youtube för bara några veckor sedan.

Rätt läskig tajmin, om man är vidskeplig.

Permalänk
Medlem

Fick just en flashback till när jag satt och knappade in månlandarspelet från instruktionsboken till ZX Spectrum. Satt sen och styrde månlandaren med piltangenterna.

Nu kan jag dra igång Apollo i VR och både landa och gå på virtuell EVA. Otroligt att få uppleva såna framsteg under sin livstid

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

ZX80, ZX81 och ZX Spectrum var maskiner var byggda för att vara billiga maskiner. Jag gick själv min första dator när jag var 11 år, det var året var 83 och då en ZX81. En serier datorer som har lärt en hel generation som har lärt sej att programmera. ZX maskinerna hade även speciel sätt att skriva kommandom , skulle man skriva print, så tryckte man P som i print.

Sinclair var tidig ute med el drivna fordon som CV5. Den dator som han håller i handen på bilden är en Z88, en enklare bärbar dator som man bara kunde ordbehanlda på. Z88 kom ut efter Amstrand harde köpt Sinclarir LTD

EEVBlog har här en C5:

Permalänk
Medlem

Detta är sorgligt. Var med handen på hjärtat mer utav en c64 kille, som de flesta av oss i Sverige. Men han var en legend utan tvekan.

Bara Christopher Curry kvar från den eran.

Tittade på Micromen för 100:e gången efter att jag läst nyheten. Fast i den framställs Clive som ett ***hål...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Sinclair produkter var förre sin tid. Moppedbilen C5 är exempel, även om den hade barnsjukdomar , så skulle moderniserad version vara säljbar idag. Visst tangentbordet på ZX81 var ingen rolig historia, men jag kunde få Zx81 som present när jag var 11 år, så lärde jag mej att programmera basic. ABC80 var bara en våtdröm för en 11 åring till ensamma stående morsa 1983, men en ZX81 låg inom det ekonomiska ramarna.

Dessa datorer gav barn och vuxna möjlighet att lära sej att programmera.

Z88 hade ju ett riktig tangentbord. Jag tro inte folk förstår vad Sinclair produkter har betytt för utveckling. Alla som inte hade råd med en C64 som runt 1982 penningvärde kostade 5000:- kunde få en ZX Spectrum istället för halva pengen. Idag kostar laptop webbhallen samma pengar som C64 gjorde 1982.

https://www.linux.se/wp-content/uploads/2020/12/zxspectrum.jpg
Den här annonsen är från Nov 1983, då hade C64 gått ner i pris. På den här tiden hängde man lite vid Stor och liten Gallerian, då hörde man en kund som absolut skulle ha C128 till sin son ,har för mej att vi den här tidpunkten var Amiga 500 billigare än C128. Gubben hade pengar, men inte kunskap..

1982 fick jag i julklapp en VIC20 av mamma. Med 16K extra RAM. Motsvarar idag typ 10.000 eller mer i datorpengar. Var ungefär knappt tonåring då. Växte snabbt ur den (den saknade sprites). så 1984 hade jag sommarjobbat ihop mig en C64. C64 köptes på SIBA i Göteborg, och om jag minns rätt så köpte mamma min VIC20 i en bokaffär här också i Göteborg som hette "Wettergrens".. Hade hela tiden kassettspelaren, hade aldrig råd med floppyn. Floppyn var svindyr!

Mina kompisar hade Sinclairs datorer, dvs. ZX81 och därefter Spectrum, men jag blev "bäst i klassen" när det gällde gaming eftersom jag hade C64.. Sinclair-burkarna hade inte en chans mot min C64! Det var tider det!

Dock så ser jag Sir Sinclair som en slags "guru", ungefär som Jack Traimell, eller hur han nu stavades.. ("Mr. Commodore", och därefter "Mr Atari"). Suktar efter en ST1040 faktiskt.. (Kollat för mycket på YT etc. antagligen)
Tyvärr har jag inte "någonsin" varit intresserad av brittiska datorer. Konstigt nog. Vet inte varför, dvs. varken Sinclair, Amstrad, Acorn etc. Kanske var de för knepiga för min smak? -Eller för lågpresterande möjligen.

Lyfter hatten i ära för sir Clive i alla fall! Han var verkligen en nytänkare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

C64 hade mycket bättre grafik än ZX Spectrum.

https://www.youtube.com/watch?v=irzL3s5MFQg

ZX Spectrum verisionen av spelet Rambo First blood

https://www.youtube.com/watch?v=n4l3ZVSon_4

C64 versionen av samma spel. Däremot hade ZX Spectrum en mer utvecklad basic tolk. I C64 som hade en basic tolk ifrån Microsoft, så fick man t.ex skriva poke kommando för att ändra färg på skärmen. Sedan hade Spectrumen en förnämligen knappt tryck. Så man skrev inte PRINT, utan man tryckte på P och fick PRINT

Man få tydligen bara länka in en video per inlägg.

Om jag minns rätt från 80-talet, kunde man skriva "?" istället för "print" i commodores version av basic:

10 ?"HELLO WORLD"
20 goto 10

RUN
Testade precis just nu, på min C64, och jag mindes rätt!

ZX Spectrum hade inte sprites?

ditt och datt.
Permalänk
Skrivmaskin

Ett gäng branschpersoner och datavetare som brukar gästspela på Computerphile-kanalen har nu samlat sina minnen av de tidiga Sinclair-systemen, för att beskriva hur de första hemdatorerna formade deras liv. Helt klart värt att kika på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

ZX Spectrum hade inte sprites?

Nej, ingen dedikerad spritehårdvara. Man fick antingen göra en font (8x8 block, 1-bits) eller skriva direkt till skärmminnet, som började på adress 16384 och var 6912 bytes stort. Efter grafikminnet kom printerbufferten på adress 23296, det var ganska vanligt att använda det som offscreen-buffer och sen snabb-kopiera till skärmminnet.

Mycket bitskift med carry samt stencilerande med AND-maskar för att bygga en någorlunda bra spritemotor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Nej, ingen dedikerad spritehårdvara. Man fick antingen göra en font (8x8 block, 1-bits) eller skriva direkt till skärmminnet, som började på adress 16384 och var 6912 bytes stort. Efter grafikminnet kom printerbufferten på adress 23296, det var ganska vanligt att använda det som offscreen-buffer och sen snabb-kopiera till skärmminnet.

Mycket bitskift med carry samt stencilerande med AND-maskar för att bygga en någorlunda bra spritemotor

Syns väldigt bra på "Rambo" längre upp i tråden. Spectrumgrafiken spelar inte ens i samma liga som C64.
Att Rambo/alternativt palmerna blir gula (som Rambo) eller Rambo blir grön när han är nära en palm visar på Spectrums brister. Min kompis Mats var helsåld på 80-talet gällande Sinclair: Han skaffade en ZX81 nästan samtidigt jag skaffade en VIC20. Hans dator var nästan ett skämt jämfört med min VIC20. (I Sverige var prisskillnaden inte jättestor),

Han uppgraderade samtidigt med mig till en Spectrum, tror det var en 48K, när jag uppgraderade till Commodore64, något enstaka år senare. Var inget vidare det heller. Alltså Spectrum.

Commodore sprang cirklar runt Sinclair. Kanske kan jämföras med ett RTX3080 och integrerad intel-grafik om vi snackar moderna grejor.

Permalänk
Medlem

Då hade 68000 baserade datorer redan tagit över. Köpte min Atari 520STF + SF354 för 3500:- i dåden tidens peningvärde.

Skrivet av Mulfuß:

Nästan… Spectrum 128 gjordes tillsammans med spanska Investrónica och den släpptes i Spanien på hösten 85. I början av februari 86 kom den till Storbritannien och andra marknader.

I april 1986 köpte Amstrad upp varumärket Sinclair och ett lager Sinclair QL och Spectrumdatorer. Senare under 1986 kom Spectrum +2 ut, följd av +2A/+3 under 1987. Fast nånstans där kom ju en Amiga 500 in i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Om jag minns rätt från 80-talet, kunde man skriva "?" istället för "print" i commodores version av basic:

10 ?"HELLO WORLD"
20 goto 10

RUN
Testade precis just nu, på min C64, och jag mindes rätt!

ZX Spectrum hade inte sprites?

ZX Spectrum en anna typ av editor.. Så man skrev snabb kommando.. Ville man skriva PRINT så tryckte man på P ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

1982 fick jag i julklapp en VIC20 av mamma. Med 16K extra RAM. Motsvarar idag typ 10.000 eller mer i datorpengar. Var ungefär knappt tonåring då. Växte snabbt ur den (den saknade sprites). så 1984 hade jag sommarjobbat ihop mig en C64. C64 köptes på SIBA i Göteborg, och om jag minns rätt så köpte mamma min VIC20 i en bokaffär här också i Göteborg som hette "Wettergrens".. Hade hela tiden kassettspelaren, hade aldrig råd med floppyn. Floppyn var svindyr!

Mina kompisar hade Sinclairs datorer, dvs. ZX81 och därefter Spectrum, men jag blev "bäst i klassen" när det gällde gaming eftersom jag hade C64.. Sinclair-burkarna hade inte en chans mot min C64! Det var tider det!

Dock så ser jag Sir Sinclair som en slags "guru", ungefär som Jack Traimell, eller hur han nu stavades.. ("Mr. Commodore", och därefter "Mr Atari"). Suktar efter en ST1040 faktiskt.. (Kollat för mycket på YT etc. antagligen)
Tyvärr har jag inte "någonsin" varit intresserad av brittiska datorer. Konstigt nog. Vet inte varför, dvs. varken Sinclair, Amstrad, Acorn etc. Kanske var de för knepiga för min smak? -Eller för lågpresterande möjligen.

Lyfter hatten i ära för sir Clive i alla fall! Han var verkligen en nytänkare!

Jack Traimell var väl bara affärsmannen. Medan Clive var även konstruktören.. Lite Steve Jobs och Steve Woz bakom apple. Jobs var visionären, medan Woz var konstruktören bakom mycket i början av Apple.

ZX maskinerna var billiga. Även om t.ex Atari ST var billig jämförelse med t.ex då tidens Mac, Atarin hade hade ungerfär samma hårdvara som en ur Mac hade. En motorola 68000 + 512 KB RAM eller mer beroende på modell man köpte.

CCCP byggdes många Sinclair kloner. Även Zx81 fick ett antal kloner, bla LAMABDA 8300 och en klon som körde Fortran istället för Basic. Även i USA sålde Sinclair prylar under varumärket Timex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Jack Traimell var väl bara affärsmannen. Medan Clive var även konstruktören.. Lite Steve Jobs och Steve Woz bakom apple. Jobs var visionären, medan Woz var konstruktören bakom mycket i början av Apple.

ZX maskinerna var billiga. Även om t.ex Atari ST var billig jämförelse med t.ex då tidens Mac, Atarin hade hade ungerfär samma hårdvara som en ur Mac hade. En motorola 68000 + 512 KB RAM eller mer beroende på modell man köpte.

CCCP byggdes många Sinclair kloner. Även Zx81 fick ett antal kloner, bla LAMABDA 8300 och en klon som körde Fortran istället för Basic. Även i USA sålde Sinclair prylar under varumärket Timex.

Japp, även jag har glott på både 8-bit guy, Adrians Digital Basement, LGR, RMC med flera favoriter sedan många år tillbaka! [Typ allt jag glor på när jag kollar YT!]. "This does not compute" är också bra, fast han är väldigt mycket MAC samt har nasal röst jag får lite huvudvärk av)
Perifractic är också ett tips. Han med sina hundar. Ni som vet, fattar vad jag syftar på. Stavar alltid fel på hans "namn", men YT brukar hitta ändå.

Nåja. Jan Beta är också bra förresten, nu när jag ändå håller på.. Hehe.

Jack var bakom Commodore, klart att han inte gjorde det ensam. Han var med i teamet. Se det som ett fotbollslag. Går inte köra ett fotbolslag med "klubbdirektören" som ensam spelare!

Jobs var absolut "affärsmannen", samt visionären, medan WOZ känner jag mer "sympati med", då det var han som grejade och fixade hårdvaran. (Och mjukvaran till stor del).

Jobs blev också rikast av dem alla. Jobs är en givetvis av mina "apostlar"/"helgon" där i min 8-bits-himmel!
(Tillsammans med Jack och Clive).

Sir Sinclair är där uppe också. Dock var jag inte jätteförtjust i Clives datorer när det begav sig. De saknade för lite RAM, saknade bra tangentbord etc. Spectrum var "inget å ha" jämfört med C64. Vad jag minns själv från den tiden. Grafiken var exempelvis bedrövlig. /"gubbarna" bytte färg etc.)

Men klart att Clive var bra!

-"Näste pionjär som går i graven" är väl tyvärr "mr Amstrad" (Alan Sugar). Om vi går efter kalendern.
Hade ingen AMSTRAD-dator heller, förutom en AMSTRAD "superchannelmottagare" jag köpte vid ett London-besök cirka 1990-91Den kunde avkoda alla dåvarande kodade brittiska satellitkanaler "gratis". Den var ämnad för brittiska marknaden, spå britterna skulle få "gratis TV" på ett ungefär. Den tog jag hem till Göteborg, och tittade på alla brittiska kanaler i några år. Tror den kostade £99 på den tiden. Ett struntbelopp. Dock var mottagaren inte ämnad att exporteras utanför Brittiska Imperiet, då programmen skulle vara osebara i exempelvis Sverige. Köptes på Harrods eller Sainsburys, tog hem den på flyget, hade allt hemma i Göteborg!

Tråkigt att de "gurus" vi sett upp till, oavsett vad de heter, går ur tiden nu.
Åren tar väl oss alla till slut, såvida vi inte gör som Adrian säger: "byter ut våra läckande kondensatorer, för dessa fördärvar moderkortet!". Samt byter ut CMOS-batteriet med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

C64 hade en BASIC tolk ifrån Microsoft, precis som MSX maskinerna. Dock hade man plocka bort många kommando i C64, som senare fanns i C4+ / C16 och C128 Basic. Det fanns t.ex Simon basic att köpa till C64 som hade fler basic kommando.

ZX Spectrumen svaga sida var ljud och grafik. Dock var den lättprogrammerad.

Skrivet av Networker:

Om jag minns rätt från 80-talet, kunde man skriva "?" istället för "print" i commodores version av basic:

10 ?"HELLO WORLD"
20 goto 10

RUN
Testade precis just nu, på min C64, och jag mindes rätt!

ZX Spectrum hade inte sprites?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

C64 hade en BASIC tolk ifrån Microsoft, precis som MSX maskinerna. Dock hade man plocka bort många kommando i C64, som senare fanns i C4+ / C16 och C128 Basic. Det fanns t.ex Simon basic att köpa till C64 som hade fler basic kommando.

ZX Spectrumen svaga sida var ljud och grafik. Dock var den lättprogrammerad.

Jag hade aldrig någon spectrum, bara vic20 och därefter c64. Så jag kan inte ge ett rättvisande "betyg" mellan Commodore/Spectrum. Men upplevde det inte särskilt krångligt med Commodore.

Förutom då att VIC20 var värdelös med RAM samt minnesexpansionen. På den tiden var man tvungen att dra ut RAM (jag hade 16K som expansion) för att få "normalprogrammen" att funka. Var rätt arbetsamt, sånt hade jag aldrig godtagit i modernare tider! ("Du måste dra ut ditt RAM-minne för att köra Blablabla år 2021!"..
Ja, sånt levde vi med (och godtog) på den gamla goda tiden! "Dra ut minnesexpansionen så nästa program inte ger "SYNTAX ERROR" eller liknande fel!"

-Gud vad Sweclockers hade varit mer välbesökt om det fortfarande hade varit så!
"Jaha, du ska köra Skyrim? -Då måste du dra bort allt extra RAM du har i burken, för annars hamnar minnesadresserna fel!"

Ni som är unga nu, vet inte vad vi gamla gamers fick stå ut med!!

C64 hade inte sådana problem, den hade oftast ("alltid") tillräckligt minne.
Saknar dock den tiden, och börjar fundera på att skaffa en Spectrum, löjligt nog!
RMC körde något om den "nya" spectrumet som finns att köpa. Dock blir min sambo antagligen galen och gör slut om jag skaffar en burk till!

Saknar Sir Clive. Jag känner igen min egen kreativa galenskap i honom!

Permalänk
Medlem

VIC 20 var väl PET med ljud och grafik möjligheter. Hade en CBM 8032, som jag tyvärr dumpade vid en flytt. Den hade 32 KB RAM , moderkortet var daterat 1980. CBM går idag på Ebay för över £800 .. Ibland är man ung och dum.

Skrivet av Networker:

Jag hade aldrig någon spectrum, bara vic20 och därefter c64. Så jag kan inte ge ett rättvisande "betyg" mellan Commodore/Spectrum. Men upplevde det inte särskilt krångligt med Commodore.

Förutom då att VIC20 var värdelös med RAM samt minnesexpansionen. På den tiden var man tvungen att dra ut RAM (jag hade 16K som expansion) för att få "normalprogrammen" att funka. Var rätt arbetsamt, sånt hade jag aldrig godtagit i modernare tider! ("Du måste dra ut ditt RAM-minne för att köra Blablabla år 2021!"..
Ja, sånt levde vi med (och godtog) på den gamla goda tiden! "Dra ut minnesexpansionen så nästa program inte ger "SYNTAX ERROR" eller liknande fel!"

-Gud vad Sweclockers hade varit mer välbesökt om det fortfarande hade varit så!
"Jaha, du ska köra Skyrim? -Då måste du dra bort allt extra RAM du har i burken, för annars hamnar minnesadresserna fel!"

Ni som är unga nu, vet inte vad vi gamla gamers fick stå ut med!!

C64 hade inte sådana problem, den hade oftast ("alltid") tillräckligt minne.
Saknar dock den tiden, och börjar fundera på att skaffa en Spectrum, löjligt nog!
RMC körde något om den "nya" spectrumet som finns att köpa. Dock blir min sambo antagligen galen och gör slut om jag skaffar en burk till!

Saknar Sir Clive. Jag känner igen min egen kreativa galenskap i honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

VIC 20 var väl PET med ljud och grafik möjligheter. Hade en CBM 8032, som jag tyvärr dumpade vid en flytt. Den hade 32 KB RAM , moderkortet var daterat 1980. CBM går idag på Ebay för över £800 .. Ibland är man ung och dum.

VIC20 var allt annat än PET!
Närbesläktade, samma CPU, och mycket annat lika. PET hade inga grafiska "alternativ" eller ljud.
VIC20 hade som "namnet föreslår" chip för både video (färg, PET var monokrom), ljud/"audio" när PET bara hade "piip"..

Förenklat hade VIC20 en "videokrets" och "audiokrets".
Det hade inte PET.

8bit-guy har förklarat Commodres historia väldigt bra på YT!
8bit guy har också lyckats göra bra spel på PET.

Håller med dig annars, borde köpt "skolans" PET cirka 1990 när skolan jag tidigaregick på "sålde ut" PET för motsvarande 10kr för "världens barn".. Men jag hade tyvärr inte plats för "skrotet" (som det ansågs då) på den tiden.

Men PET var (och fortfarande är?) en "jättetråkig dator att ha hemma"
(Kör hellre min c64!)

Dock är 8bit guys "petscii robots" riktigt nice!
https://www.youtube.com/watch?v=uyf7tiSO9vo