Snickare som inte levererat. Hur göra?

Permalänk
Medlem

Snickare som inte levererat. Hur göra?

Tjo, tog in en snickare som skulle göra helrenovering av hall samt kök. Fick en offert och där var arbetstid specad till 20 arbetsdagar.
Nu fem veckor senare är han fortfarande inte klar och idag har jag meddelat att han ska göra klart det han håller på med och sen packa ihop så får jag eller någon annan göra klart resten sen. Nu är vi bara trötta och vill försöka få in porslin och möbler i köket igen så vi kan röra oss i bostaden och STÄDA..

Frågorna blir, kan man kräva avdrag på arbetskostnad för veckan han drog över tiden då detta innebar merkostnader för oss och visst borde jag även kunna begära avdrag för jobbet han inte ens hunnit utföra?

I offerten är inget nämnt gällande ifall arbetet skulle dra ut på tiden.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Har han gett någon förklaring till dröjsmålet?

Finns bra info här: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hant...

Permalänk
Medlem

Efter att ni accepterat offerten, skrev ni något avtal?
Eller stod det startdatum i offerten?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Har han gett någon förklaring till dröjsmålet?

Finns bra info här: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hant...

Skrivet av oobum:

Efter att ni accepterat offerten, skrev ni något avtal?
Eller stod det startdatum i offerten?

Förklaringen har varit, tog längre tid än jag trodde.
Vi skrev inget avtal, offert kom via Offerta och i offerten stod 20 dagar. Startdatum kom vi överens om via Offertas meddelandefunktion

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av issue:

Frågorna blir, kan man kräva avdrag på arbetskostnad för veckan han drog över tiden då detta innebar merkostnader för oss och visst borde jag även kunna begära avdrag för jobbet han inte ens hunnit utföra?

Merkostnader kan gå att få till, men allt möjligt räknas inte in och har ni inga jättestora merkostnader kanske det är lättast att lämna. Är jobbet inte klart när snickaren avbryter ska ni inte betala allt. Ett alternativ jag tänker bör fungera är att ta in offert på ny snickare för att göra klart resten och då dra av så mycket, annars är det svårt att uppskatta själv vad som är rimligt. Exempel om det var offerterat på 60 000 kr tidigare och nya offerten för att klarställa blir på 20 000 kr bör den första endast få 40 000 kr.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Merkostnader kan gå att få till, men allt möjligt räknas inte in och har ni inga jättestora merkostnader kanske det är lättast att lämna. Är jobbet inte klart när snickaren avbryter ska ni inte betala allt. Ett alternativ jag tänker bör fungera är att ta in offert på ny snickare för att göra klart resten och då dra av så mycket, annars är det svårt att uppskatta själv vad som är rimligt. Exempel om det var offerterat på 60 000 kr tidigare och nya offerten för att klarställa blir på 20 000 kr bör den första endast få 40 000 kr.

Det är inte snickaren som avbryter utan vi då vi inte har förtroende för att han vet vad han gör samt att vi inte orkar bo här när det är som det är, vi har ju fått packa in all köksutrustning samt köksmöber och allt ifrån hallen i våra andra rum. Vi kommer inte åt våra grejer eller kan laga mat.

Igår stack vi vid kl 11.
Då höll snickaren på att monterna lådorna under diskbänken. Sen skulle han fixa lådorna till högskåpet samt peta dit ugn och micro.
Han lämnar sedan kl 22:30 (ser när han larmat på).
Idag kommer han kl 08:30.. vi kommer hem kl 17.
På all denna tid är det enda han gjort klart just lådorna samt petat in ugn och micro. Hur är det möjligt att det är det enda han hunnit på ca 18 timmar?

Det tog 4 veckor för honom att bara slita ut gamla köket, måla tak och väggar samt lägga golv i kök å hall.. och vi bor inte stort.

Ska även läggas till att jag i veckan började monterna lådor med honom bara för att jag kände att allt tog för lång tid plus att han flera gångee bett om hjälp att bära samt montera/lyfta saker på plats. Det är liksom därför kag betalar honom, för att jag inte ska behöva göra det.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Nu har du lärt dig något: det blir "aldrig" klart i tid. Det spelar ingen roll om det är ett infrastrukturprojekt för tiotals miljarder eller om det är hallen som ska målas om. Jo, jag överdriver lite, men ärligt talat inte alltför mycket.

Det borde givetvis bli klart i tid, men man bör oavsett hur hård slavdrivare man än tror sig vara, ha med i kalkylen att det kanske inte blir så. Sedan får man förstås försöka ha en uppfattning om det ändå snart blir klart och korrekt utfört, eller om det är en jäkla klåpare som förhalar, gör ett dåligt arbete, lämnar skeppet halvfärdigt med läckor och skickar en översaltad faktura.

Tillägg: Skrivet innan inlägget direkt ovan.

upprepning och för många "och"
Permalänk
Medlem

Så till nästa gång blir det ett skrivet avtal med vite om arbetet ej blir klart i tid?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nästa gång TS, skriv ett riktigt avtal på papper med vite etc som Grizzly sa, och be om att få se tidigare jobb/få referenser. En seriös firma inom bygg har referenser att ge.

Låter som att du kört någon app för att hitta en "billigare" hantverkare, och ja... Man får tyvärr vad man betalar för :/ Jävligt surt för er.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Nästa gång TS, skriv ett riktigt avtal på papper med vite etc som Grizzly sa, och be om att få se tidigare jobb/få referenser. En seriös firma inom bygg har referenser att ge.

Låter som att du kört någon app för att hitta en "billigare" hantverkare, och ja... Man får tyvärr vad man betalar för :/ Jävligt surt för er.

Njae, jag hade några snickare jag vet vilka dom är och ville anlita, men den ena kunde inte ens börja i år, den andra i vinter.
Jag vände mig då till Offerta.se som jag har använt förut, då fick jag offert från 2st och valde den som kändes bäst och hade bra omdömmen, även om dom var få..

Men ja, nästa gång blir det att skriva avtal där det framförallt ska framgå vad som händer vid försening eller avslut.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har du lärt dig något: det blir "aldrig" klart i tid. Det spelar ingen roll om det är ett infrastrukturprojekt för tiotals miljarder eller om det är hallen som ska målas om. Jo, jag överdriver lite, men ärligt talat inte alltför mycket.

Det borde givetvis bli klart i tid, men man bör oavsett hur hård slavdrivare man än tror sig vara, ha med i kalkylen att det kanske inte blir så. Sedan får man förstås försöka ha en uppfattning om det ändå snart blir klart och korrekt utfört, eller om det är en jäkla klåpare som förhalar, gör ett dåligt arbete, lämnar skeppet halvfärdigt med läckor och skickar en översaltad faktura.

Tillägg: Skrivet innan inlägget direkt ovan.

Grannen är snickare så har haft honom inne som bedömmare flera gånger och han har bara skakat på huvudet och undrat varför inget händer.
Har pratat med en annan med som sa att 4v är god marginal för ett jobb i denna storlek.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Grannen är snickare så har haft honom inne som bedömmare flera gånger och han har bara skakat på huvudet och undrat varför inget händer.
Har pratat med en annan med som sa att 4v är god marginal för ett jobb i denna storlek.

Vanligen är dom väl 2 för att det går snabbare med lyft osv.
Är det en oerfaren, som kanske dribblar med ett annat jobb parallellt, så tar det tid.

Dock är ju inte 5veckor mot 20arbetsdagar ännu inte någon astronomisk skillnad.

Bra byggare har ju tyvärr full orderstock nu under corona.
Vi beställde ommålning i aug/september förra året, dom började jobba Juni i år....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vanligen är dom väl 2 för att det går snabbare med lyft osv.
Är det en oerfaren, som kanske dribblar med ett annat jobb parallellt, så tar det tid.

Dock är ju inte 5veckor mot 20arbetsdagar ännu inte någon astronomisk skillnad.

Han är fortfarande inte färdig, det är det som är grejen. Han skulle säkert behöva en vecka till, och då är det 6v mot 4v.
Lägg då till att han varit här på helgen samt dragit vid 20 på kvällar när vi varit hemma, senare om vi inte varit hemma.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det tog 4 veckor för honom att bara slita ut gamla köket, måla tak och väggar samt lägga golv i kök å hall.. och vi bor inte stort.

vafan? Att riva ut ett normalstort kök tar 1 arbetsdag. Vad är det för golv han lägger, vanligt klickgolv? Bor ni högt upp i ett höghus med liten eller ingen hiss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Han är fortfarande inte färdig, det är det som är grejen. Han skulle säkert behöva en vecka till, och då är det 6v mot 4v.
Lägg då till att han varit här på helgen samt dragit vid 20 på kvällar när vi varit hemma, senare om vi inte varit hemma.

Lyssna på senaste avsnittet av "bygga åt idioter" en podcast om byggare av byggare egentligen, men just detta avsnitt har de en jurist med i programmet och pratar rättigheter. och läs igenom Er avtal, du har t. Ex. Fått ett pris och det får inte överstiga detta med mer än 15% om ni inte avtalat annat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Han är fortfarande inte färdig, det är det som är grejen. Han skulle säkert behöva en vecka till, och då är det 6v mot 4v.
Lägg då till att han varit här på helgen samt dragit vid 20 på kvällar när vi varit hemma, senare om vi inte varit hemma.

Jag hade också varit arg om det inte fann rimliga förklaringar. Men som sagt, alla bra byggare har under corona full orderbok. De som är kvar är tyvärr av lägre kvalité.

Är det bara en vecka kvar så hade jag försökt stå ut. Om det inte är överjävligt uselt utfört.

Sätt dig ner med din snickare och gör upp en plan för att bli klar snabbt.

Du kommer aldrig hitta en bra snickare som gör klart på 1vecka ändå.

Men framåt är det ju förståss en fördel att ha ett avtal som reglerar vad som händer om det drar ut på tiden. Dvs vite.

Det är ju inte heller helt givet att du har "rätt" att bryta avtalet bara på grund av en veckas försening, oavsett hur lång tid det borde tagit för en erfaren snickare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

vafan? Att riva ut ett normalstort kök tar 1 arbetsdag. Vad är det för golv han lägger, vanligt klickgolv? Bor ni högt upp i ett höghus med liten eller ingen hiss?

Enplansvilla på 88kvm..
Vinylgolv i klickformat

Skrivet av henkiii:

Jag hade också varit arg om det inte fann rimliga förklaringar. Men som sagt, alla bra byggare har under corona full orderbok. De som är kvar är tyvärr av lägre kvalité.

Är det bara en vecka kvar så hade jag försökt stå ut. Om det inte är överjävligt uselt utfört.

Sätt dig ner med din snickare och gör upp en plan för att bli klar snabbt.

Du kommer aldrig hitta en bra snickare som gör klart på 1vecka ändå.

Men framåt är det ju förståss en fördel att ha ett avtal som reglerar vad som händer om det drar ut på tiden. Dvs vite.

Det är ju inte heller helt givet att du har "rätt" att bryta avtalet bara på grund av en veckas försening, oavsett hur lång tid det borde tagit för en erfaren snickare.

Nej men han håller redan på att plocka ihop sina saker nu, jag kommer att försöka färdigställa så mycket som möjligt själv och grannen har sagt att han kan hjälpa mig med sånt jag inte klarar själv.
Jag börjar nytt uppdrag på måndag på distans, kan inte ha en snickare här som aldrig blir färdig och låter en massa när jag måste ha fokus på nytt jobb. Genom att slänga ut honom så kan vi iaf börja få ordning på det vi kan få ordning på och sen beta av resten när det passar oss.
Det liksom rann över för oss när han bad om "några dagar till" och han en vecka senare ändå inte är klar.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Njae, jag hade några snickare jag vet vilka dom är och ville anlita, men den ena kunde inte ens börja i år, den andra i vinter.
Jag vände mig då till Offerta.se som jag har använt förut, då fick jag offert från 2st och valde den som kändes bäst och hade bra omdömmen, även om dom var få..

Men ja, nästa gång blir det att skriva avtal där det framförallt ska framgå vad som händer vid försening eller avslut.

Fi fan... Ja tyvärr finns det rötägg överallt i alla branscher :/ Hoppas ni får ordning på sakerna med ett par riktiga hantverkare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Du har anlitat ett rötägg. Alla tecken är väl rätt uppenbara gällande att han antingen inte har mycket erfarenhet, är lat, eller har tagit på sig en massa andra grejer.

Kollade du referenser på denne, eller accepterade du bara offerten rakt av?

Permalänk
Medlem

Andra saker som spär på,
Han har inte gjort allt vi bett om, han har glömt saker vi bett om.
Han har installerat fel strömbrytare för lampor så elektrikern fick komma två gånger för att byta ut saker (dubbeltrapp?)..
Jag bad om spots i taket, sa byt taket om det behövs. Han gör hål i taket och sen säger elektrikern att det inte får att montera spottar där. Då har han dessutom haft hål i plast/väv under isolering som ska förhindra att kall luft kommer igenom.

Det är inte bara så att han varit långsam utan även andra saker som dessa ovan som gör att förtroendet är förbrukat

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du har anlitat ett rötägg. Alla tecken är väl rätt uppenbara gällande att han antingen inte har mycket erfarenhet, är lat, eller har tagit på sig en massa andra grejer.

Kollade du referenser på denne, eller accepterade du bara offerten rakt av?

Jag litade blint på de omdömmen som fanns på offerta.se, men ja, sånt får väl att fejka eller så var det kompisar/familj som lämnat omdömmen

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

ta kontakt med konsumentombudet för din kommun. Rent generellt så är det offerten som gäller när ni ingår avtal. Man får överskrida en offert med 15 procent, om jag minns rätt. Däremot så kan du ifrågasätta tiden som det tog samt erbjuda att betala vad som är skäligt för uppdraget som är klart. Men innan dess så håll på betalningen, rådfråga konsumentombudet och eventuellt anmälan till ARN.

Ingen här kan göra något åt din situation och antagligen kommer en del ge helt fel råd som står kvar i forumet så att andra tror att det är det som gäller. Undantag med två-tre personer vad jag vet kan extremt mycket om kkl här på forumet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

ta kontakt med konsumentombudet för din kommun. Rent generellt så är det offerten som gäller när ni ingår avtal. Man får överskrida en offert med 15 procent, om jag minns rätt. Däremot så kan du ifrågasätta tiden som det tog samt erbjuda att betala vad som är skäligt för uppdraget som är klart. Men innan dess så håll på betalningen, rådfråga konsumentombudet och eventuellt anmälan till ARN.

Ingen här kan göra något åt din situation och antagligen kommer en del ge helt fel råd som står kvar i forumet så att andra tror att det är det som gäller.

Jag ska försöka samtala med honom först, ville mest bara kolla här om folk vet vad man kan förvänta sig eller vända sig. Om han inte går med på avdrag så får jag kontakta konsumentombud. Det är ju som sagt inte bara det att det dragit ut på tiden utan att inte ens är färdig. Hade han varit färdig nu hade jag inte tjaffsat, men han är ju inte det

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Dokumentera noga vad som är utfört innan du gör mer själv. Samt spara allt som går skriftligt, som att du säger upp snickarens arbete.

Jag har byggt om ett kök från grunden, rivit allt ner till betongen och byggt nytt. Då var det lådor/skåp packade i tunna paket, så man behöver bygga ihop dem själv. Det tog ca 1 månad, och då jobbade jag hårt men endast kvällar/helger pga heltidsjobb kontorstid. Jag hade hjälp helgerna av pappa och min bror. Då har vi rätt dåliga kunskaper, så det går förstås snabbare om man kan. Det blev riktigt bra i slutändan, och borde gå mycket snabbare om man dels kan med allt och dels kan köra flera heldagar och inte lite kvällstid bara. Så kan du göra klart resten själv är nog det bäst.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag ska försöka samtala med honom först, ville mest bara kolla här om folk vet vad man kan förvänta sig eller vända sig. Om han inte går med på avdrag så får jag kontakta konsumentombud. Det är ju som sagt inte bara det att det dragit ut på tiden utan att inte ens är färdig. Hade han varit färdig nu hade jag inte tjaffsat, men han är ju inte det

Be om en ordentlig motivering till varför det dragit ut på tiden. "Jag trodde inte det skulle ta så lång tid" duger liksom inte om 4 veckor riskerar att bli 6 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Han har inte gjort allt vi bett om, han har glömt saker vi bett om.
[…]
Jag bad om spots i taket, sa byt taket om det behövs.

Eftersom det inte verkar finnas ett särskilt skrivet avtal så är det offerten plus din accept på den som utgör avtalet och är grund för ”tidsuppskattningen” på fyra veckor. Eftersom det är ett avtal så ska du inte behöva betala för mer än vad som avtalats, oavsett hur lång tid det tog - det är en risk man tar när man skriver en offert.

Om du i efterhand har bett om andra saker som är i storleksordning av att sätta upp ett nytt innertak så kan du inte förvänta dig att den ursprungliga tidsuppskattningen ska hålla och då har avtalet antagligen ändrats. En bra hantverkare klarar naturligtvis av att ta den diskussionen när önskemålet uppkommer, men det här kanske inte är världens bäste hantverkare… så då blir det förstås mycket jobbigare att reda ut saker och ting om man inte hållit sig till offerten. För oss utomstående är det nästan omöjligt att ha någon välgrundad uppfattning om situationen eftersom vi varken sett offerten eller hört diskussionerna.

Hoppas det löser sig och lycka till med nya jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du i efterhand har bett om andra saker som är i storleksordning av att sätta upp ett nytt innertak så kan du inte förvänta dig att den ursprungliga tidsuppskattningen ska hålla och då har avtalet antagligen ändrats.

alla dessa saker togs upp innan jag fick offerten, så här borde han ha kalkulerat med att byta tak, sen hade det bara blivit en bonus om han inte behövde det. i just detta fall så bytte han inte taket.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Förklaringen har varit, tog längre tid än jag trodde.
Vi skrev inget avtal, offert kom via Offerta och i offerten stod 20 dagar. Startdatum kom vi överens om via Offertas meddelandefunktion

Då har ni ändå avtalat om 20 arbetsdagar (noga att särskilja mot veckodagar, de jobbar inte helger)
Och datum har ni skriftligen via deras meddelandetjänst.

Tyvärr om inget avtal är skrivet, så har ni väldigt svårt att få något skadestånd, eftersom ni inte har något avtal som reglerar just förseningar.

Sen har du då rätt för kostnader som har uppstått pga förseningen, och det är enbart faktiska kostnader. Tex sveda och värk finns knappt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Då har ni ändå avtalat om 20 arbetsdagar (noga att särskilja mot veckodagar, de jobbar inte helger)
Och datum har ni skriftligen via deras meddelandetjänst.

Det står 20 arbetsdagar i det första inlägget så det råder nog ingen oklarhet i den delen för trådstartaren. Nu har det, enligt uppgift, gått fem veckor. Eftersom det inte har varit en massa helgdagar innebär det rimligtvis minst 25 arbetsdagar då inlägget gjordes en fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tjo, tog in en snickare som skulle göra helrenovering av hall samt kök. Fick en offert och där var arbetstid specad till 20 arbetsdagar.
Nu fem veckor senare är han fortfarande inte klar och idag har jag meddelat att han ska göra klart det han håller på med och sen packa ihop så får jag eller någon annan göra klart resten sen. Nu är vi bara trötta och vill försöka få in porslin och möbler i köket igen så vi kan röra oss i bostaden och STÄDA..

Har han jobbat varje dag dessa veckorna?