Permalänk
Medlem

Val av 65” LED/QLED/OLED?

Har tänkt att byta ut plasman och receivern som båda är från 2011. Otroligt nog funkar grejerna fortfarande efter 10 år av daglig användning 😃. Bra grejer Panasonic och Onkyo. Tvn kommer främst användas till TV-tittande via ATV, Netflix, HBO, Disney +. Antar att jag vill ha/behöver? Dolby Vision-stöd? Troligen inget spelande alls på denna tv. Rummet är relativt ljust och betraktningsvinkeln bör vara rätt bra med tanke på att vi har en fet soffa. Kan betala upp till 15K men vill helst betala mindre eftersom ny receiver säkerligen lär gå på 6-8K. Vad tror ni skulle bli er bra tv-val?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Hur stor behöver TVn vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyM:

Hur stor behöver TVn vara?

Du lyckades missa den fetade rubriken?
"Val av 65” LED/QLED/OLED?"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag repeterar det jag sagt innan, ska du ha en sny TV så se till att skaffa en med bra flyt i menyerna Det tar på sinnet att ha en TV som svarar segare på knapptryckningar än kaffemaskinen på jobbet som är från 2003.

Förövrigt så låter jag andra medlemmar svara på vilken modell som kommer passa dig bra

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Skall du ha en TV här och nu så är väl detta den enda top-klass från 2020 som finns kvar:

https://www.hifiklubben.se/sony-kd65xh9505-oled-tv/sonykd65xh...

Alternativet är att vänta och se vad 2021-apparaterna kostar på BF om 2.5 månad för just nu är de rejält överprisade.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! HDMI 2.0 men det kanske inte är så viktigt när man mest ska kolla TV/Film/Serier på den? Jag kan såklart vänta tills BF men tänker mig att den ska inhandlas någon gång från nu fram tills BF. Som du säger så är priserna galet mycket högre på 2021 TV så frågan är om de ens kan gå ner till det prisintervall jag kan tänka mig att betala. Sen verkar inte 2021 ge så mycket mer än förra årets modeller?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Har en OLED och vårat vardagsrum är för ljust för den panelen. Får dra ner persienner för att kunna se ordentligt

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Köpte en Q90t 65" för 2v sen för 9000kr. Sjukt nöjd. Kan va värt att ha koll på om det erbjudandet dyker upp igen.

Har dock helt annan åsikt om flyt i TVn än ovan. Det inbyggda lär va skit på några år oavsett tv så köp en med bild/ingångar du är nöjd med. Sen lös smarta funktioner med en mediaspelare (har själv mibox för 500kr som funkar galant). Ny ur kartong har inte Samsung Twitch t.ex.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Håller med dig angående det inbyggda i TVn. Vi kör 100% via ATV och det fungerar suveränt. Skönt att ha alls kanaler oxå vi Telia-appen i ATVn. Har sneglat på Q90T och den verkar grym. Känns bara surt att mista Dolby Vision om man kör mycket ATV och Netflix?

Skrivet av Mikaelmannen:

Köpte en Q90t 65" för 2v sen för 9000kr. Sjukt nöjd. Kan va värt att ha koll på om det erbjudandet dyker upp igen.

Har dock helt annan åsikt om flyt i TVn än ovan. Det inbyggda lär va skit på några år oavsett tv så köp en med bild/ingångar du är nöjd med. Sen lös smarta funktioner med en mediaspelare (har själv mibox för 500kr som funkar galant). Ny ur kartong har inte Samsung Twitch t.ex.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Tack för bra info.

Skrivet av cads:

Har en OLED och vårat vardagsrum är för ljust för den panelen. Får dra ner persienner för att kunna se ordentligt

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Kanske Sony XH95 är ett bra val för mig som det tipsades om i tråden eftersom det inte ska spelas på TVn. Om man tar bort spelandet ur ekvationen, förlorar jag något annat viktigt med att köra HDMI 2.0 mot HDMI 2.1 som exempelvis XH90 och LG OLED CX stödjer?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rickard:

Kanske Sony XH95 är ett bra val för mig som det tipsades om i tråden eftersom det inte ska spelas på TVn. Om man tar bort spelandet ur ekvationen, förlorar jag något annat viktigt med att köra HDMI 2.0 mot HDMI 2.1 som exempelvis XH90 och LG OLED CX stödjer?

Här är typexemplet på varför man inte ska prata om versioner, utan funktioner när det handlar om HDMI.

XH95 har HDMI 2.1-funktioner som eARC. Vad XH95 saknar från HDMI 2.1-specen är FRL (4K/120 etc.) och VRR som idag endast har betydelse för spelande.

Och ja, som vanligt när OLED tas upp där det kommer det missvisande förenklingar. Jämfört med din Panasonic-plasma är en OLED 2–3 ggr ljusstarkare vid vanligt SDR-material och har ett reflexfilter som är jämförbart med de bästa Panasonic-plasmorna. Fungerar din plasma idag i ditt rum är det aldrig någonsin ett problem med att OLED är ljussvagt. OLED-modellerna hör till de topp tio procenten ljusstarkaste TV-apparaterna där ute. Tvärtom lär du antagligen reagera över hur mycket ljusare bilden är mot vad du är van med och därför sänka ljusstyrkan på TV:n.

Det finns ett par LCD-modeller (som Sony XH95) vilka är ännu ljusstarkare. De är förstås lämpligare om man idag önskar ännu mer ljus.

Permalänk
Medlem

Tack för bra info. Baserat på det du säger och att TVn inte ska användas till spel så är det helt poänglöst för mig att välja XH90 framför XH95 alltså? Bra info om ljusstyrkan plasma kontra OLED. Om det är så att jag skulle få för mig att betala mer kommer då en LG CCX OLED inte vara några problem i vårat vardagsrum.

Skrivet av Laxpudding:

Här är typexemplet på varför man inte ska prata om versioner, utan funktioner när det handlar om HDMI.

XH95 har HDMI 2.1-funktioner som eARC. Vad XH95 saknar från HDMI 2.1-specen är FRL (4K/120 etc.) och VRR som idag endast har betydelse för spelande.

Och ja, som vanligt när OLED tas upp där det kommer det missvisande förenklingar. Jämfört med din Panasonic-plasma är en OLED 2–3 ggr ljusstarkare vid vanligt SDR-material och har ett reflexfilter som är jämförbart med de bästa Panasonic-plasmorna. Fungerar din plasma idag i ditt rum är det aldrig någonsin ett problem med att OLED är ljussvagt. OLED-modellerna hör till de topp tio procenten ljusstarkaste TV-apparaterna där ute. Tvärtom lär du antagligen reagera över hur mycket ljusare bilden är mot vad du är van med och därför sänka ljusstyrkan på TV:n.

Det finns ett par LCD-modeller (som Sony XH95) vilka är ännu ljusstarkare. De är förstås lämpligare om man idag önskar ännu mer ljus.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rickard:

Tack för bra info. Baserat på det du säger och att TVn inte ska användas till spel så är det helt poänglöst för mig att välja XH90 framför XH95 alltså?

Ja, särskilt som det enda som XH90-modellerna har mot XH95 är just 4K/120 och utlovad VRR (som dock inte fungerar ännu, 18 månader efter lansering) medan allting med bilden är sämre. Lägre ljusstyrka, sämre kontrast och sämre reflexfilter.

Relativt XH95 då. XH90-serien är fortfarande en enklare toppklassmodell och en bra TV. Men om valet står mellan och XH95 och XH90 är det givet att XH95 är det bättre valet ifråga om bilden den presterar.

Permalänk
Medlem

Stort tacka igen för riktigt bra svar. Nu känner jag mig lite klokare 😃.

Skrivet av Laxpudding:

Ja, särskilt som det enda som XH90-modellerna har mot XH95 är just 4K/120 och utlovad VRR (som dock inte fungerar ännu, 18 månader efter lansering) medan allting med bilden är sämre. Lägre ljusstyrka, sämre kontrast och sämre reflexfilter.

Relativt XH95 då. XH90-serien är fortfarande en enklare toppklassmodell och en bra TV. Men om valet står mellan och XH95 och XH90 är det givet att XH95 är det bättre valet ifråga om bilden den presterar.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför folk kan säga att OLED är svagare är för att de har en äldre modell, där dom inte var lika ljusstarka som dagens paneler. Speciellt i SDR med en ABL som bregränsar en hel del. Såg nu att våran är tex 45% ljussvagare än XH90 ("Real Scene Peak Brightness" enligt rtings.com)

My bad, hade inte så bra koll på de senaste OLED

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cads:

Anledningen till varför folk kan säga att OLED är svagare är för att de har en äldre modell, där dom inte var lika ljusstarka som dagens paneler. Speciellt i SDR med en ABL som bregränsar en hel del. Såg nu att våran är tex 45% ljussvagare än XH90 ("Real Scene Peak Brightness" enligt rtings.com)

Nits-siffror är inte exakt jämförbara utan spelar mer roll när de ställs i ett större sammanhang. Mätningarna är ett finger i vinden om vilka nivåer man får.

Så fort du kliver ned under modeller som XH90 och Samsung Q80T kommer en LCD i klassen under i bästa fall nå 300-400 nits i praktiken oavsett SDR och HDR. Rtings siffror speglar inte riktigt praktisk prestanda, mer vad någon av kanadensarna (under oklara omständigheter) lyckas klämma ut som mest. Nackdelen med Rtings är att de presenterar siffror just utan att sätta dem i ett större sammanhang.

Ytterligare ett steg nedåt i produktklass och de flesta enklare LCD:er kämpar med att nå 250–300 nits. Där det dessutom är mycket sämre reflexfilter än en OLED vilket gör att trots något lägre mätbar ljusstyrka som följd av ABL kan en OLED ändå upplevas som tydligare eftersom den panelen i högre grad behåller kontrastintrycket där den enklare LCD:n – trots något högre nits i en mätning – är mer jämnblek i bilden.

När det kommer till HDR med OLED som Q80T och XH90 kommer dessa lysa ungefär lika mycket som en OLED. Där LCD:erna är mer uthålliga på ljusa bilder och OLED:arna lyckas sätta högre kontrastintryck i just kontrastrika scener.