Most premium mekaniskt tangentbord under 2000 💸 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Vad jag förstått av att titta på videojämförelser mellan cherrys brytare, så verkar dom vara lagom clicky men bättre lämpade för spel? Försökt att hitta nån butik som man kan känna på ett med Brown, men fan knappt inga. Netonnet har ju en del varmilo med bruna, men så klart inga testex eller liknande.

Mjae, bruna har inget ljudligt klick vid aktiveringspunkten... (den punkt i rörelsen där knapptrycken faktiskt registreras alltså)
Men de klickar ju förstås när de bottnar
De har ju ett litet kännbart taktilt "klick" men det är klart svagare än det i blåa switchar. Svagt nog att det inte märks så himla mycket i praktiken om jag ska vara ärlig!

Bruna är en helt OK kompromiss och funkar bra för både spel och text, men ger inte jättemycket taktilitet.
Risken att trycka ner dem av misstag är dock lägre än för röda då de har lite mer motstånd, så de kan vara ett val av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, bruna har inget ljudligt klick vid aktiveringspunkten... (den punkt i rörelsen där knapptrycken faktiskt registreras alltså)
Men de klickar ju förstås när de bottnar
De har ju ett litet kännbart taktilt "klick" men det är klart svagare än det i blåa switchar. Svagt nog att det inte märks så himla mycket i praktiken om jag ska vara ärlig!

Bruna är en helt OK kompromiss och funkar bra för både spel och text, men ger inte jättemycket taktilitet.
Risken att trycka ner dem av misstag är dock lägre än för röda då de har lite mer motstånd, så de kan vara ett val av den anledningen.

Tack för infon 👍 Har sett en del jämförelser som jag skrev med olika brytare för att få en bild av dom andra än dom blåa. Men i. Slutändan måste jag nog känna på dom innan Filcot beställs.

Permalänk
Medlem

I värsta fall så kan du ju alltid handla ett beg tbord med dom brytare du är intresserad av på tradera/blocket/etc.
Som jag gjorde med ducky shine 2 med röda för ca 200:- och ett razer blackwidow 2014 med razers blåa bryatre (som är väldigt lika vanliga cherry blåa) för ca 300:-.

Fick som sagts i tråden reda på att röda absolut inte var nåt för mig, och utan att använda det i några timmar så hade jag troligen inte fått den känslan.
Dvs stått i en butik i 5min så hade jag kanske till o med köpt ett med röda brytare i alla fall om inte ett med blåa hade funnits att prova med.

Sen efter det testet så fick bror prova ducky tbordet ett tag med samma slutsats=oanvändbart.
Han ville prova då röda brytare är tysta och han hade fått med ett razer blackwidow med razers gröna brytare (samma som blåa men hårdare och låter liiiiiiite högre, och inget jag hade haft nåt imot att använda) när han köpte en beg dator.

Det stackars blackwidow (dvs det med gröna) tbordet var verkligen misshandlat och fattades 6-7 tangenter och ett par tangenter ramlade av när man vände det upp o ned.
Hade 4-5 sprickor i kretskortet men inga som gick över nån bana, jag borrade hål så sprickorna ej skulle fortsätta limmade dit lit fler stöd runt sprickorna i bottendelen.
Höljet var lite små krossat på två ställen och 2-3 väldigt små sprickor samma sak där borrade hål för att stoppa dom.

Det fantastiska var att allt utom högra ALT brytaren var felfria och funkade felfritt, ALT brytaren hade dock en avbruten stam men det gick att ha en tangent på men ville gärna tippa lite.
Så tog en röd brytare från ducky tbordet och satte den på pausebreak och tog pausebreak brytaren till ALT.
Sen flyttade över alla tangenter från ducky tbordet vilka satt helt ok så inga andra stammar var av/utslitna utan verkar som det i alla fall utom ett var tangenterna som var utslitna i krysset.

På plus sidan så blev han ju av med razers halv idiotiska typsnitt på deras tangenter, som är både fula och mindre lätta att tyda.
https://www.inet.se/produkt/6607003/razer-blackwidow-ultimate...
Min gissning är att det var en typ CSGO spelare som slog nävarna i tbordet så tangenter flög varje gång han dog som hade haft det tbordet före bror.

Bror använde det i ett tag men WAF faktorn var extremt låg (för det jävla oväsendet) och ett inköp av ett billigt rubberdome tbord blev av och en kompis till honom köpte blackwidow billigt och använde det i över ett år sen vet jag inte mer.
Förutom att bror och tjejen flyttade isär 2-3 mån efter rubberdome köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Wall of text, appreciate it though

Tack, men jag har redan gått igenom 2st begagnade bord och känner nu för att splurga lite extra på ett nytt. Bästa är om jag tar mig till typ MediaMarkt, Elgiganten eller liknande och testar ett par bruna. Får göra det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Menade inte ett beg för att använda utan mer att köpa ett billigt och kanske halvtaskigt bord med dom brytare du är intresserad av för att prova dom och sen beställa ett nytt med vad du nu väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Menade inte ett beg för att använda utan mer att köpa ett billigt och kanske halvtaskigt bord med dom brytare du är intresserad av för att prova dom och sen beställa ett nytt med vad du nu väljer.

Aha du menade så, då är jag med.

Permalänk
Inaktiv

@Ravix Såg denna och tänkte på dig, TKL och begagnat så inte exakt vad du letar efter:
https://www.sweclockers.com/marknad/204034-filco-ninja-majest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

@Ravix Såg denna och tänkte på dig, TKL och begagnat så inte exakt vad du letar efter:
https://www.sweclockers.com/marknad/204034-filco-ninja-majest...

Txk, lägger ett bud 👍

Permalänk
Medlem

På tal om premiumtangentbord så kanske Mountain Everest ska nämnas också?
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/peripherals/mountain-ev...

Coola brädor men verkar ha lite för många barnsjukdomar och kompromisslösningar för att riktigt platsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

På tal om premiumtangentbord så kanske Mountain Everest ska nämnas också?
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/peripherals/mountain-ev...

Coola brädor men verkar ha lite för många barnsjukdomar och kompromisslösningar för att riktigt platsa...

Den har tipsats om tror jag...verkar ha för många onödiga funktioner som jag aldrig skulle röra.

Permalänk
Medlem

Update.
Gick på detta bord från Varmilo till slut, med röda brytare. Tänkte testa det och se jag blir nöjd ⌨️🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Update.
Gick på detta bord från Varmilo till slut, med röda brytare. Tänkte testa det och se jag blir nöjd ⌨️🙂
https://i.imgur.com/0mYisK5.jpg

Återkom gärna vad du tyckte om det! Jag testade både med MX Silent Red samt Sakura brytare, men båda två hade ganska högt ”spring noise”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelsk:

Återkom gärna vad du tyckte om det! Jag testade både med MX Silent Red samt Sakura brytare, men båda två hade ganska högt ”spring noise”.

Will do.
Är verkligen lite av en gamble detta, har inte känt på röda förut....men har sett otaliga videos för att få en uppfattning om dom. Och iom att jag kommer spela mera nu så ska dom bli intressanta att testa.

Permalänk
Medlem

VA88M White Edition MX Red är modellen btw om nån undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Will do.
Är verkligen lite av en gamble detta, har inte känt på röda förut....men har sett otaliga videos för att få en uppfattning om dom. Och iom att jag kommer spela mera nu så ska dom bli intressanta att testa.

Hoppas du blir nöjd Annars får du säkert lämna tillbaka det. Att röda brytare skulle vara bättre för spel är väl mest något folk säger för att de hört att andra säger det. Testa och se hur du tycker att de känns och om du inte gillar dem så tvinga dig inte att tro att det är dig det är fel på. Vissa gillar linjära brytare, andra inte. Om du främst använt membrantangentbord innan så kommer linjära brytare garanterat kännas lite underligt i början. Jag gillar dem inte, och jag får definitivt inte fler HS på ett tangentbord med linjära ("röda") brytare än ett med taktila ("bruna"). Tvärtom.

Men ge dem en ärlig chans och om det inte passar så får du bara byta, det är 100% en smaksak och det är omöjligt att veta vad man föredrar innan man har testat själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hoppas du blir nöjd Annars får du säkert lämna tillbaka det. Att röda brytare skulle vara bättre för spel är väl mest något folk säger för att de hört att andra säger det. Testa och se hur du tycker att de känns och om du inte gillar dem så tvinga dig inte att tro att det är dig det är fel på. Vissa gillar linjära brytare, andra inte. Om du främst använt membrantangentbord innan så kommer linjära brytare garanterat kännas lite underligt i början. Jag gillar dem inte, och jag får definitivt inte fler HS på ett tangentbord med linjära ("röda") brytare än ett med taktila ("bruna"). Tvärtom.

Men ge dem en ärlig chans och om det inte passar så får du bara byta, det är 100% en smaksak och det är omöjligt att veta vad man föredrar innan man har testat själv

Ja så är det ju, mest lämpad är kanske fel. Tystare däremot än blåa som jag hade förut och funderade på att köra på igen 😁
Men ska bli kul och intressant att testa nåt nytt, och gillar jag dom inte är det ju bara att lämna tillbaka.
Rätt säker på att jag kommer gilla dom, men lär nog vara en inlärningskurva i början. Men...Anledningen sen också att gå på en svensk åf istället en utländsk är en enorm fördel om man inte är nöjd och behöver göra en rma eller liknande.
BTW, @Inet skickade min order på 12! minuter efter order lades 🙂