Gamers Nexus testar kylaren på nya revisionen av Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Kan ju inte vara bra att systenkretsen går varmare?

Men den gör ju inte det? Eller i alla fall inte hela kretsen utan det är vissa delar av kretsen som går lite högre i temp. Nästan inom felmarginalen. Så det är ju en obetydlig ökning i temp på SOC men en sänkning på andra håll så som MOSFET.

Skrivet av SellahiR:

I en senare video där han möter kritiken av buthurt-fanboys står hans fast vid sin åsikt att den nya är sämre.

Säger väl mer om den integritet skaparen av videon har än om "Buthurt fanboys" iof..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mycket bra av Sony att man i stort sett kan behålla samma nivå på kylningen och flytta bort mer värme från de kretsar som inte hade tillräckligt bra kylning i den första generationen. Dessutom sparar dom in på miljön genom att ta bort onödigt material som inte behövdes.

Däremot tycker jag det är tråkigt att dom inte kan få ner temperaturerna mer. Det enda som behövs egentligen är att man har flera fläktar och flyttar mer luft genom systemet. Samma utveckling fick vi med datorlådor där det var små och obefintligt med fläktar från början till att numera finnas gott om plats för fläktar. Det är ju bättre att ha flera fläktar, dvs area yta som flyttar mer luft vid lägre varvtal än att ha få fläktar som går på hög fart och då producerat med ljud.

Nu tror jag inte konsol folk bryr sig så mycket men nog hade det varit bra om systemet i helhet hade cirka 15 grader lägre temp på de uppmätta kretsarna i systemet.

Sony kanske kommer ut med en helt ny design då detta egentligen bara var en enklare revision. Då kanske dom kan göra systemet mycket bättre för då borde ju komponenterna hålla längre och att man kanske kan få bättre marginal mot att systemet eventuellt kan överhettas när det redan går så varmt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men den gör ju inte det? Eller i alla fall inte hela kretsen utan det är vissa delar av kretsen som går lite högre i temp. Nästan inom felmarginalen. Så det är ju en obetydlig ökning i temp på SOC men en sänkning på andra håll så som MOSFET.

Säger väl mer om den integritet skaparen av videon har än om "Buthurt fanboys" iof..

Nu ska jag inte säga att jag vet vilka konsekvenser det får för ps5 i längden.
Men det som gör att vissa delar går svalare hade sony kunnat göra utan att minska på flänsen (enligt vad jag såg från GNs video).
I princip är det som gjorts som att man i en dator bättrat på kontakten mellan VRM och dess flänsar samtidigt som man bytt från en U12A till en U12S.

Edit: bra av Sony att man reviderar förbättrar mem- och mosfet-temp, men dåligt att de gör att SoC går varmare, tycker allt att man kunde löst båda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Mycket bra av Sony att man i stort sett kan behålla samma nivå på kylningen och flytta bort mer värme från de kretsar som inte hade tillräckligt bra kylning i den första generationen. Dessutom sparar dom in på miljön genom att ta bort onödigt material som inte behövdes.

Fast, det är ju objektiv inte sant, det som drar absolut mest (SoC) går ju varmare med nya kylaren (konsekvent genom GNs tester, även med franken-builden)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här är nog faktiskt det enda intressanta jag någonsin läst om konsoler i hela mitt liv (och då menar jag ända tillbaka till 70-talet).

Är du inte lite väl negativ till konsoler nu?

Finns det verkligen inget spel någonsin som du tyckt var kul som funnits på konsol ?

För mig var det Nintendo 64 som jag blev mest imponerad över.
Grymt 96/97 (JP/EU) när det var nytt.
Men Nintendo 64 har inte åldrats så väl.
Mario Kart 64 är ett spel som faktiskt har åldrats bra och kan vara kul även långt efter GameCuben lanserades.
Men majoriteten av N64 spelutbud har inte åldrats så väl.

Om temperaturer och prestanda per watt och dyl. intresserar dig så är ju detta knappast första gången det släpps uppdaterade versioner av konsoler.

Exempelvis
PlayStation 3 "phat"
PlayStation 3 Slim
PlayStation 3 "Super Slim"

Vad är det som gör temperaturer/kylning på just PS5 så intressant när det varit totalt ointressant på alla tidigare konsoler?

Om man är en person som ser på film som är gjord efter VHS glansdagar så var det dessutom intressant att PlayStation 3 lanserades med en BluRay spelare och möjligheten att spela upp både DVD film och BluRay film (fanns även fjärrkontroll som såldes separat).
Att det var en inte helt obetydande del i att lansera film i bortom DVD kvalitet utanför biosalongerna.

Men film, TV-serier och upplösningar högre än 720x576 kanske inte heller intresserar dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men den gör ju inte det? Eller i alla fall inte hela kretsen utan det är vissa delar av kretsen som går lite högre i temp. Nästan inom felmarginalen. Så det är ju en obetydlig ökning i temp på SOC men en sänkning på andra håll så som MOSFET.

Säger väl mer om den integritet skaparen av videon har än om "Buthurt fanboys" iof..

Nu förstår jag inte vad du menar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men den gör ju inte det? Eller i alla fall inte hela kretsen utan det är vissa delar av kretsen som går lite högre i temp. Nästan inom felmarginalen. Så det är ju en obetydlig ökning i temp på SOC men en sänkning på andra håll så som MOSFET.

"Med den brasklappen visar Youtube-kanalens siffror att systemkretsen går cirka 5 °C varmare hos den nya revisionen ställt mot den gamla."

Står inget om en särskild del av systemkretsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

"Med den brasklappen visar Youtube-kanalens siffror att systemkretsen går cirka 5 °C varmare hos den nya revisionen ställt mot den gamla."

Står inget om en särskild del av systemkretsen.

Ta en titt på ursprungskällan. GN menar att SOCen går 5 grader varmare medan andra delar (inklusive mosfet) går svalare. Vet inte riktigt varför Sweclockers väljer att cherrypicka som de gör dock.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är det som gör temperaturer/kylning på just PS5 så intressant när det varit totalt ointressant på alla tidigare konsoler?

Jag tror att det mer är i det större sammanhanget av en flod av nyheter om tillverkare som förändrar befintliga produkter till det sämre som detta blev en nyhet i första läget.
Sedan visade det sig när man faktiskt tittade närmare på förändringen att detta inte var något tydligt exempel på en försämrande förändring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

I en senare video där han möter kritiken av buthurt-fanboys står hans fast vid sin åsikt att den nya är sämre.

Handlar väl inte så mkt om butthurt fanboys. Snubben spred inkorrekt info och FUD. Sånt ska alltid bemötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Handlar väl inte så mkt om butthurt fanboys. Snubben spred inkorrekt info och FUD. Sånt ska alltid bemötas.

Vilken info var inkorrekt menar du? Jag såg videon och ansåg qtt hans slutsatser var troliga

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ta en titt på ursprungskällan. GN menar att SOCen går 5 grader varmare medan andra delar (inklusive mosfet) går svalare. Vet inte riktigt varför Sweclockers väljer att cherrypicka som de gör dock.

Det kan kanske vara för att det är SoC som står för den absolut största delen av förbrukningen i kretsen?
Det är absolut eloge till Sony att de lyckas sänka temperaturen på minnen, och mosfet, men dåligt att de samtidigt gör själva "ps5an" 5° varmare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min invändning till resonemanget i stort är ju just att jag personligen tolkat det som att det i första hand är bieffekter (som ett högljutt PS4) snarare än temperaturen i sig som folk vill åtgärda och att det är oklart om det finns några praktiska bieffekter här.

Visst men samtidigt finns det sådana kyllösningar även till tysta konsoler. Som Xbox one s, one x, series s samt series x.
Vissa typer av människor är alltid överdrivet försiktiga och köper sånt skräp i tron av att konsolen ska hålla längre. Ofta väsnas sådana fläktar rätt mycket eftersom det är billiga skitfläktar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, det är ju objektiv inte sant, det som drar absolut mest (SoC) går ju varmare med nya kylaren (konsekvent genom GNs tester, även med franken-builden)

Men det var ju inte detta dom klagade på i första revisionen när jag tittade på Gamer-Nexus video, det var ju minnena som dom tyckte gick för varma. Själva SoC'n klarar nog mer och har förmodligen mer marginal. Nu är det ju spekulativt eftersom jag vet ju inte om vad värdena är eller om dom finns någon spec som beskriver detta ingående.

Däremot anser jag att den nya revision förmodligen är vad man kan göra inom ramen för produkten i sig vad gäller hela produktionskedjan. Är kylningen bättre, nja, men däremot har dom fått till lite bättre kylning på andra komponenter och offrat SoC'n något. Då gissar jag på dom fått till en bättre balans i helhet för systemet och att detta var syftet mer själva revisionen i sig av att släpp ut en i deras värld förbättrad version av hårdvaran. Men det kanske bara är rent BS och det handlar mer om att få bättre marginaler och tjäna mer pengar.

Antagligen lär vi få se en andra generation av PS5 konsolen som kanske är helt omarbetat och då har betydligt bättre kylning som helhet med tanke på fläktar och alla andra komponenter. Men det lär nog dröja innan dom gör något, för först måste dom nog köra klart produktionen och sälja ett visst antal enheter innan man väljer att börja om på nytt. Det bygger ju mycket på hur bra konsolen säljer och en massa andra faktorer.

P.S. Mycket jag skriver är spekulativt, jag vet faktiskt inte med säkerhet om det inte är uppenbart av mina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det kan kanske vara för att det är SoC som står för den absolut största delen av förbrukningen i kretsen?
Det är absolut eloge till Sony att de lyckas sänka temperaturen på minnen, och mosfet, men dåligt att de samtidigt gör själva "ps5an" 5° varmare

Dåligt? Under 100% last så handlar det om 4-5 grader. Vilket i det stora hela varken kommer göra bu eller bä i detta fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vilken info var inkorrekt menar du? Jag såg videon och ansåg qtt hans slutsatser var troliga

Att hävda att den nya PS5:an kan ge sämre prestanda.

Och i grunden orsakade hans video "oro" för den nya modellen. Något som andra källor, inkl de i topicen, har tillbakavisat som ogrundad oro. Det, om nått, är att sprida FUD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att hävda att den nya PS5:an kan ge sämre prestanda.

Och i grunden orsakade hans video "oro" för den nya modellen. Något som andra källor, inkl de i topicen, har tillbakavisat som ogrundad oro. Det, om nått, är att sprida FUD.

Om systemkretsen går varmare än den ursprungliga versionen så kan det definitivt bli problematiskt efterqom att värme och elektronik, likt kyla och elektronik, inte är goda vänner. Då är enligt mig inte oron ogrundad heller, om systemkretsen går 5 grader varmare i ursprungsläge så blir det kämpigt i vissa utrymmen under längre perioder. Dom som har sin PS5 i en låda och gejmar mycket bör definitivt veta detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dåligt? Under 100% last så handlar det om 4-5 grader. Vilket i det stora hela varken kommer göra bu eller bä i detta fallet.

Då har vi helt enkelt olika uppfattning om vad som är bra eller dåligt.
Jag tycker att allt som leder till en objektivt sämre fysisk "prestation" (utan att kompenseras på annat sätt) är dåligt. Sony hade kunnat göra alla ändringar som ledde till bättre mosfet/minnes-temperattur utan att SoC behövt bli varmare om de också behållit den större flänsen (OBS, spekulation då detta ej går att testa, utan baserat på genomgången av vad som skiljer kylarna).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Om systemkretsen går varmare än den ursprungliga versionen så kan det definitivt bli problematiskt efterqom att värme och elektronik, likt kyla och elektronik, inte är goda vänner. Då är enligt mig inte oron ogrundad heller, om systemkretsen går 5 grader varmare i ursprungsläge så blir det kämpigt i vissa utrymmen under längre perioder. Dom som har sin PS5 i en låda och gejmar mycket bör definitivt veta detta.

Har man en 200W maskin i en låda bör man vara "orolig" oavsett 300g mer eller mindre kylfläns. Dvs, den praktiska skillnaden är försumbar och det är påvisat att oron är ogrundad.

Och fortfarande, påståendet om sämre prestanda är enbart hitte-på.

Vad som har hänt är att Austin ville skapa lite sensation (vad gör man inte för lite hits). Nu slog sensationen tillbaka på honom, men då var det visst inte lika roligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Om systemkretsen går varmare än den ursprungliga versionen så kan det definitivt bli problematiskt efterqom att värme och elektronik, likt kyla och elektronik, inte är goda vänner. Då är enligt mig inte oron ogrundad heller, om systemkretsen går 5 grader varmare i ursprungsläge så blir det kämpigt i vissa utrymmen under längre perioder. Dom som har sin PS5 i en låda och gejmar mycket bör definitivt veta detta.

Kritiken mot honom grundade sig inte i resultatet, utan metoden han använde för att komma fram till det.

Förklaring: https://youtu.be/v55u3Xrjf-c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kritiken mot honom grundade sig inte i resultatet, utan metoden han använde för att komma fram till det.

Förklaring: https://youtu.be/v55u3Xrjf-c

Ok, inte så jag tolkade hans andra video. Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |