Helgsnack: Har du några bra tips på anime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns det något sevärt på cmore,netflix eller viaplay ?
Ute efter svenskdubbat då barnen på 5 & 8 gillar se.
Sett några mysiga tidigare, men kommer inte på va dom hete.

Netflix:
Baki (Grappler baki)
Shaman King
Kuroko's Basketball

Oops, såg att det var till barnen.
Då går Baki bort, for sure

De andra dubbas inte heller, så då går de kanske också bort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vinland Saga
Dorohedoro
Deca-Dence
Invincible
One Punch Man
Space Dandy

Permalänk
Medlem

Svampbob fyrkant

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns det något sevärt på cmore,netflix eller viaplay ?
Ute efter svenskdubbat då barnen på 5 & 8 gillar se.
Sett några mysiga tidigare, men kommer inte på va dom hete.

Överlag skulle jag säga att det mesta på netflix är till en äldre publik efter att ha scrollat runt lite.

Min åsikt är att Anime inte är nått direkt man kan anta att det är ok för barn i din ålder, trots att det är tecknat. Några av de absolut blodigaste serierna jag sett är Anime serier.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vart kan jag titta på hela Naruto? Jag hade ett ställe där jag tittade fram till det sista slaget men har inte sett färdigt då avsnitten tog slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tror de flesta redan tagits upp men mina favoriter är följande.

Hellsing Ultimate, 10 filmer
Cowboy Bebop
Claymore
Hunter X Hunter
JoJo's Bizarre Adventure.
Bleach, hitta dock en dist som enbart innehåller Canon. Kan hittas på en nyaare sida.
Berserk
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
Panetes
Death Note
Alla Ghost in the Shell filmer och serier, finns ganska många.
Kumo desu ga, Nani ka.

Väntar otåligt på JoJo’s Bizarre Adventure STONE OCEAN, tror Netflix släpper alla i December så ska binch titta ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=EeCX8Y0a278

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=eciJ-ercyPU

Kumo desu ga, nani ka? (So I'm a spider, so what?)
Huvudkaraktären hamnar i en "isekai" spelvärld men återföds som en skitsöt spindel. Svårt att tro att det här är gjort av samma studio som skapade den kassa 3D animationen för Berserk 2017.

---

https://www.youtube.com/watch?v=V4ZikoCwqOA

Patlabor The Mobile Police 1 & 2
Inte särskilt mycket action förutom introt, men bra / intressant story, soundtrack och animation. Regisserad av Mamoru Oshii och soundtrack av Kenji Kawai.

---

Konosuba (Kono subarashii sekai ni shukufuku wo / God's blessing on this wonderful world)
Isekai med mycket fanservice, charm och förmodligen en av de roligaste anime på länge. Värsta waifus ever som på något sätt lyckades ta top placeringar i Reddits BEST GIRL poll något år. Aqua kom #2, och de andra förlorade till semi finialisterna tror jag.

---

https://youtu.be/UjjTMNDZi-A

Death Parade, enda felet med den här animen är att den tar slut. Älskar introt, går inte att skippa.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

OHHH!

Suverän serie, och man får lite sympati för huvudrollsinnehavaren med såna...snälla? tränare

Synd att den slutade. Finns hundratals manga avsnitt att hämta material från.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Tror de flesta redan tagits upp men mina favoriter är följande.

Hellsing Ultimate, 10 filmer
Cowboy Bebop
Claymore
Hunter X Hunter
JoJo's Bizarre Adventure.
Bleach, hitta dock en dist som enbart innehåller Canon. Kan hittas på en nyaare sida.
Berserk
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
Panetes
Death Note
Alla Ghost in the Shell filmer och serier, finns ganska många.
Kumo desu ga, Nani ka.

Väntar otåligt på JoJo’s Bizarre Adventure STONE OCEAN, tror Netflix släpper alla i December så ska binch titta ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=EeCX8Y0a278

Trodde jag var ensam, men Hellsing är solklar favorit!

Men sen finns också kortare saker som Interstella 5555:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gillar en del obskyra mindre animes;
Another
Elfen Lied
Angel Beats
Shinsekai Yori
Mirai Nikki
Overlord
Saga of Tanya the evil
Bakemonogatari
Mob Psycho 100
Steins;Gate

Givetvis även en del större som Fullmetal Alchemist (båda), Attack on titan, one punch man

Nyligen så är det Tensura, dragon maid, och so what I'm a spider

Violet evergarden var riktigt bra också, på Netflix

Steins gate finns ju som spel också, visuell roman. den var otroligt bra och jag tror att serien är baserad på spelet om jag inte minns tokigt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Musikälskare

Är mer intresserad av språket än manga/anime men har ändå sett en del.
Dessa är klassiska och välgjorda serier som jag rekommenderar till nya tittare;

- Neon Genesis Evangelion
- Ghost in the shell
- Cowboy Bebop
- Dragon Ball
- Trigun

楽しんでください! 🎬

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är inte en jätte stor fan av anime men dessa är de som jag tittat på och tyckt om:

Mowgli's Moving Castle
My Neighbor Totoro
Hellsing

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Fullmetal Alchemist Brotherhood (den andra är också bra men Brotherhood följer mangan bättre)
Girlz und Panzer
Mobile Suit Gundam Wing
Macross Frontier
Full Metal Panic!
Rideback
Air Gear
BOFURI- I Don't Want to Get Hurt, So I'll Max Out My Defense
Gate
Tenchi Muyo! War on Geminar

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Är inte en jätte stor fan av anime men dessa är de som jag tittat på och tyckt om:

Mowgli's Moving Castle
My Neighbor Totoro
Hellsing

Allting av Studio Ghibli är fantastiskt! Totoro, men också en hel del av deras andra verk

Permalänk
Medlem

Får lägga in några av som jag tycker väldigt bra om här, som jag inte sett nämnas ännu:

Clannad & Clannad Afterstory (Romance/Drama)
March Comes in like a Lion (Drama)
Space Brothers (Sci-fi/Komedi/Drama)
Fruits Basket 2019 (Romance/Drama)
Odd Taxi (Thriller)
Girls Last Tour (Drama/Äventyr)
Usagi Drop (Drama)
Terror in Resonance (Thriller)
Somali and the Forest Spirit (Drama/Äventyr/Fantasy)
Re:Zero (Fantasy/Drama/Action)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Överlag skulle jag säga att det mesta på netflix är till en äldre publik efter att ha scrollat runt lite.

Min åsikt är att Anime inte är nått direkt man kan anta att det är ok för barn i din ålder, trots att det är tecknat. Några av de absolut blodigaste serierna jag sett är Anime serier.

absolut är det överlag till äldre.
Satt nyligen och kollade på Min granne totoro t.ex
ungarna fastnade helt för den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns det något sevärt på cmore,netflix eller viaplay ?
Ute efter svenskdubbat då barnen på 5 & 8 gillar se.
Sett några mysiga tidigare, men kommer inte på va dom hete.

Ghibli! Finns på Netflix iaf. Fast det kanske inte ens är anime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns det något sevärt på cmore,netflix eller viaplay ?
Ute efter svenskdubbat då barnen på 5 & 8 gillar se.
Sett några mysiga tidigare, men kommer inte på va dom hete.

Dem flesta animes är tokbra på Netflix. MEN. Tyvärr är dem absolut inte ämnade för 5/8 års ålder, mer 15+ alt vuxna dem riktas för.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Tror enda animen jag sett varit Kill la Kill. Vet inte hur den ställer sig bland allt det andra.

Galet tempo. Blev lite åksjuk, fast på ett bra sätt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Hi Score Girl är rätt charmig och borde passa spelintresserade, särskilt de med en relation till arkad- och fightingspel.

Permalänk
Medlem

Det finns ju massor man har sett och gillat, men jag gillar ju inte allt jag ser i en anime eller alla avsnitt, t ex tycker jag Attack on Titan (framförallt OVAn) kan vara extremt utdragen och seg ibland och tar sig själv på väldigt stort allvar.

Men jag tänkte jag lämnar några av de animes som redan nämnts och varför jag gillar dem, samt lägger till en och annan:

Cowboy Bebop - sci-fi western Häftig "oldschool" anime
Death Note - crime/drama/fantasy Intensiv och mörk, som en go kopp kaffe!

Akira - sci-fi "oldschool", psykologisk och häftig
Allt från Studio Ghibli - Ja, många har nog sett en och annan av dessa. Min första var Spirited Away när jag var tonåring

Ninja Scroll - fantasy Ikonisk hjälte, Ninjas, fantasy, feudaljapan, oldschool
Vampire Hunter D - fantasy Ikonisk hjälte, oldschool, europeisk miljö - Tematiskt lik Ninja Scroll men med vampyrer istället för ninjor

detroit metal city (ett gott skratt) Dubbelliv, extrem hårdrock - Galen berättelse

Här kommer några till som kanske nämnts:

Trigun Western/gunslinger, rymdkolonisering - Episodisk (avsnitten är ofta fristående), påminner om Cowboy Bebop men med mer Western/gunslinger tema än rymd.

Welcome to the N.H.K. Social ångest, otaku - En anime som handlar mycket om ensamhet, social ångest, Otakus och vägen till vuxenlivet.

The Wonderful Adventures of Nils Holgersson Nils Holgersson - En anime jag såg som barn och hade på VHS med svenskt tal. En av de häftigaste animerade barnfilmer jag hade, jämte kanske "järnjätten".

Hellsing Ikoniska hjältar, vampyrer, våld - Jag kan lika gärna rekommendera OVAn Hellsing Ultimate.
OVAn följer mangan bättre men båda är extremt snygga visuellt. Hellsing är inte världens mest extrema anime men det är klart att den är ute och trampar på gränserna.

Eve No Jikan (Time of Eve) Androider, Robotar, AI - Visuellt snygg, trevlig/mysig, kort och följer en rad karaktärer som är lätta att tycka om. Något för Ghibli älskare!

Full Metal Panic serien Mecha, humor, udda karaktärer - Vad jag förstår är FMP och The second raid det som kan ses som en sammanhängande följd medan Fumoffu är en rent humoristisk säsong som inkom emellan.
Utav dem känner jag att Fumoffu är den enda jag vill se om eftersom den är så lättsam, men huvudserien är ibland skoj den också.

Fullmetal Alchemist Alchemister, äventyr, humor - Lite som naruto fast europeisk istället för japansk miljö, samt lite mer tungsint. Det är en del etiskt utmanande situationer som återberättas.

Jin-Roh: The Wolf Brigade Terrorism, våld, kontraterrorism - Snygg men sorglig och våldsam berättelse.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har aldrig kollat på anime, har fått hört att ”Monster” ska va något jag kommer att gilla. Vart kan jag se på den serien?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Är verkligen ingen anime-nörd, men klart att Studio Ghibli ligger högt upp på listan av favoritfilmer, men kanske inte värt att rekommendera många av dom eftersom dom antagligen är sedda av alla anime-nördar! Men måste ändå slå ett slag för min favorit av Miazaki men som var innan Ghibli-tiden, närmare bestämt Nausicaa of the Valley of the Wind, riktigt fin en
Sen även hans Lupin III: The Castle of Cagliostro han gjorde på 70-talet är ju jävligt kul rulle.
O så vill jag även tipsa om den här betydligt nyare Lupin III The First, som rent tekniskt kanske inte är en anime då den är CG, men den är jävligt kul o även snygg som fan ^^

Permalänk
Medlem

Cowboy Bebop är den bästa jag sett så jag kan inte rekommendera den högt nog.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Aldrig kikat på Anime. Det har liksom aldrig tilltalat mig.
Men efter att ha lirat Tales of Arise är jag lite intresserad.
Är det någon som känner till en bra anime vars story är mer åt äventyrshållet?
Gärna med någon form av romans/äktenskapsbyggande (nej inte hentai )

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperhorn:

Kan starkt rekommendera Samurai Champloo för den som vill ha en riktigt bra anime som är utan magi och flashiga superattacker som vissa har. Den är lite mer avsedd för äldre då den har rätt mycket blod,våld och nakenhet i sig samtidigt som en bra story finns!

Är du säker på att det inte bara är hentai med en bra story?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

förutom saker som redan nämnts
1: Tennis no Ouji-sama / The Prince of Tennis https://myanimelist.net/anime/22/Tennis_no_Ouji-sama
Min absoluta favorit sportserie som jag tittat igenom säkert 10 ggr (ca 220 avsnitt totalt)
Tennis serie som följer en grabb och hans klasskompisar och deras karriär genom skolmästerskapen i tennis samt hur dom formar vänskapsband under seriens gång, älskar karaktärerna i denna serie (som andra sportserier har karaktärerna olika special slag osv som inte skulle gå att utföra i verkligheten)

2: Log Horizon https://myanimelist.net/anime/17265/Log_Horizon
följer en serie personer som precis som i sword art online är fast i en mmo spelvärld

3: One Outs https://myanimelist.net/anime/5040/One_Outs
Baseboll serie där en pitcher går med i ett ganska kasst baseboll lag efter en vadslagning, och där hans kontrakt i laget inte är som vanligt utan ett slags gambling kontrakt med ägaren där han måste spela bra för att inte få skulder upp över öronen.

4: Senjou no Valkyria / Valkyria Chronicles https://myanimelist.net/anime/5507/Senjou_no_Valkyria

5: H.O.T.D. High School of the Dead https://myanimelist.net/anime/8074/Highschool_of_the_Dead
underhållande zombie serie om man kan se förbi det typiska japanska stuket där dom ibland kör "kamera vinklar" med så kallade "panty shots" och bröst. (inget naket dock vad jag kan minnas)

6: Azumanga Daioh https://myanimelist.net/anime/66/Azumanga_Daioh
följer en klass med high school tjejer (låter inge vidare jag vet) men serien har mycket humor i sig

inser att jag är totalt värdelös på att sälja in serier jag gillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Aldrig kikat på Anime. Det har liksom aldrig tilltalat mig.
Men efter att ha lirat Tales of Arise är jag lite intresserad.
Är det någon som känner till en bra anime vars story är mer åt äventyrshållet?
Gärna med någon form av romans/äktenskapsbyggande (nej inte hentai )

Du kanske kan prova med "Is it wrong to try to pick up girls in a dungeon?" eller "The seven deadly sins".

Permalänk
Medlem

Släpps det någon riktigt bra anime längre som inte är shounen crap ens? Tycker listorna är fyllda med anime från senast 2013 och då är det Attack on Titan.

Guld åldern verkar flygit förbi som för all annan media.
Blev trött på hur generiskt det blev, har man sett 10 olika serier kan man I 99% av fallen se alla clichér och tropes komma mil innan eller skratta åt den absurda plotarmorn.
Psycho pass säsong 1 är förövrigt en riktigt bra serie.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.