Permalänk
Medlem

Byta från parabol till iptv

Hej!

Jag har haft parabol genom Allente (före detta Canal Digital) i många år. Har varit nöjd med detta tills vår gamla dekoder gick sönder. Fick inte beställa samma dekoder som vi haft utan var tvungen att köpa Oneplace-dekodern. Den buggar sanslöst hela tiden så den är rena skräpet.

En anledning till att jag inte velat byta till iptv är att jag har hört att man får bäst bild med parabol. Finns det någon sanning bakom detta? Någon som gått från parabol till iptv som har erfarenheter om detta?

Jag undrar också om IP-tv påverkar pingen om man spelar online? Jag har Öppen fiber 100/100 Mbit från Bahnhof.

En sista fråga. Den digitalboxen som gäller om jag ska ha iptv från Bahnhof är en Arris VIP 1113. Någon som har denna och vet om det går att spela in med den?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har köpt mina CD boxar via Tradera eller blocket, allt för att som du säger undvika oneplace boxen och gett CD serienummer och bett dem aktivera boxen, men det kanske inte funkar längre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

En sista fråga. Den digitalboxen som gäller om jag ska ha iptv från Bahnhof är en Arris VIP 1113. Någon som har denna och vet om det går att spela in med den?

Jag har en Arris VIP (minns ej nr) den kunde man köpa en underdel till som innehöll hårddisk och således gjorde inspelning möjlig, borde gå att googla reda på om det finns till din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!

Jag har haft parabol genom Allente (före detta Canal Digital) i många år. Har varit nöjd med detta tills vår gamla dekoder gick sönder. Fick inte beställa samma dekoder som vi haft utan var tvungen att köpa Oneplace-dekodern. Den buggar sanslöst hela tiden så den är rena skräpet.

En anledning till att jag inte velat byta till iptv är att jag har hört att man får bäst bild med parabol. Finns det någon sanning bakom detta? Någon som gått från parabol till iptv som har erfarenheter om detta?

Jag undrar också om IP-tv påverkar pingen om man spelar online? Jag har Öppen fiber 100/100 Mbit från Bahnhof.

En sista fråga. Den digitalboxen som gäller om jag ska ha iptv från Bahnhof är en Arris VIP 1113. Någon som har denna och vet om det går att spela in med den?

Inte en helt ny post men den här personen har järnkoll på TV-sändningar av alla dess slag med fokus på satellit / parabol och det verkar vara det överlägset bästa alternativet om man är ute efter maximal bandbredd och bäst bild:

https://www.gestrikeantennservice.com/2017/02/26/definitionen...

Permalänk
Medlem

Ok, så det finns fog för parabol angående bildkvalitet. Frågan är hur hårt de olika iptv-leverantörerna komprimera sändningarna. De kan man kanske bara sia om...

Jag hittade inte så mycket info om just den Arrris VIP-dekodern Bahnhof använder (har inte googlat så hårt) men eftersom de är lite hemliga och inte själva skriver om den vill jag kanske inte chansa. Jag har kollat på Telias utbud och där är det lite mer info om deras grejer. Sedan verkar deras programutbud vara mer åt vårt håll.

Något måste jag göra åt TV-situationen. Min parabol verkar också behövas flyttas då ett träd har växt till sig och nu börjar skymma signalvägen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kört parabol i 10 år och bytte till iptv och jag kan absolut inte avgöra någon skillnad mer än att det är några hundra procent billigare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste ha en router från Telia om man ska ha ip-tv från dem?

Jag har en Edgerouter lite som jag inte vill byta ifrån. Har sett att det finns en guide här på forumet som visar hur man kan konfa för ip-tv, men jag vet inte om den fortfarande är aktuell eller om man ens behöver göra nått speciellt för att få det att funka med Telias ip-tv.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Någon som vet om man måste ha en router från Telia om man ska ha ip-tv från dem?

Jag har en Edgerouter lite som jag inte vill byta ifrån. Har sett att det finns en guide här på forumet som visar hur man kan konfa för ip-tv, men jag vet inte om den fortfarande är aktuell eller om man ens behöver göra nått speciellt för att få det att funka med Telias ip-tv.

Den guiden fungerade för 2 årsen då jag hade IPtv i lägenheten från Telia. Dock finns det några olika VLAN idn. 845 står det väl i guiden men vill minnas att jag hade typ 243 för IPtvn....

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Jag hade parabol förut men irriterade mig på störningar vid dåligt väder. Bytte till telia när jag drog in fiber, aldrig haft en störning på 6 år och upplever nästan bilden som bättre, men vet inte säkert.
Jag kör internet på lan1 från fiber "konverten" och sen orbi mesh router, ej teliarouter.
Tv kör jag från lan2 och sen rj45 sladd rakt in i tv:n utan någonting emellan, router etc.
Hade någon arris förut med hårddisk, då kunde man pausa och spela in. Köpte en nyare arris (puck) på tradera i tron att den var bättre. Den enda skillnaden var att jag inte längre kunde spela in eller pausa. Funderar på att byta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Ser ju ut då att det ska vara möjligt att få till det med Telias ip-tv. Får bli det om jag inte får ordning på parabolen vilket jag misstänker inte går. Oneplace-boxen till parabolen vi har är bland det sämsta i teknikväg jag stött på och det är nog den som är den största felkällan till våra problem. Allente kan inte erbjuda oss någon annan box vad jag förstår och eftersom Canal Digital och Viasat slagit ihop sig till ett bolag (Allente) så finns det ingen annan leverantör för satellit man kan byta till.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Skaffa Iptv leverantör som har app i AppleTV, mycket trevligare än de boxar som erbjuds. Bytte f.ö. från canaldigital parabol och körde deras tv-app i början när den kom, lika bra kvalité tyckte jag redan då även om det var hårdare komprimerat, numer kör vi comhem och cmore apparna här hemma. Utöver de streamingapp:ar o.s.v. vi har. Skönt att ha allt samlat i samma, snabba, smidiga låda.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En fråga som ingen har svarat på är om ip-tv påverkar pingen negativt när man spelar samtidigt. Har som sagt 100/100 Mbit från Bahnhof.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Någon som vet om man måste ha en router från Telia om man ska ha ip-tv från dem?

Jag har en Edgerouter lite som jag inte vill byta ifrån. Har sett att det finns en guide här på forumet som visar hur man kan konfa för ip-tv, men jag vet inte om den fortfarande är aktuell eller om man ens behöver göra nått speciellt för att få det att funka med Telias ip-tv.

Det där gäller väl bara om du har en (1 st) nätverkskabel, och måste dela upp via VLAN.
Frågan är nog vad du har för fiber/converter.

Använd två (2st) separata catkablar istället- en för data, och en för iptv.
(OBS! jag har aldrig testat men antar att det fungerar enligt ovan. Rätta mig gärna om jag har fel!)

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra CA-modul och kort i TVn? Koppla in en hårddisk så får du också inspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Det där gäller väl bara om du har en (1 st) nätverkskabel, och måste dela upp via VLAN.
Frågan är nog vad du har för fiber/converter.

Använd två (2st) separata catkablar istället- en för data, och en för iptv.
(OBS! jag har aldrig testat men antar att det fungerar enligt ovan. Rätta mig gärna om jag har fel!)

Jag har denna fiberkonveterare (ursäkta röran ):

Minns inte exakt vad den har för betäckning men jag tror det är en Inteno. Hade för mig att det endast är LAN 1-porten som är i funktion, men jag kanske har fel?... Jag har som sagt Öppen Fiber.

Har läst lite på Telias hemsida. Om man vill ha ip-tv från dem måste man ha ett abonnemang av något slag. Man kan alltså inte få bara ip-tv från dem utan man måste ha antingen bredband eller ett mobilabonnemang. Telia är skumma på alla sätt och vis...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har denna fiberkonveterare (ursäkta röran ):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fiberkon.jpg

Minns inte exakt vad den har för betäckning men jag tror det är en Inteno. Hade för mig att det endast är LAN 1-porten som är i funktion, men jag kanske har fel?... Jag har som sagt Öppen Fiber.

Har läst lite på Telias hemsida. Om man vill ha ip-tv från dem måste man ha ett abonnemang av något slag. Man kan alltså inte få bara ip-tv från dem utan man måste ha antingen bredband eller ett mobilabonnemang. Telia är skumma på alla sätt och vis...

Telia Öppen Fiber har IPTV på LAN2. Går att beställa enbart IPTV eftersom den går på ett eget VLAN som skickas ut på LAN2 eftersom mediaomvandlaren är taggad.

Tänk på att TV-kanaler från vissa leverantörer går över internet, Telias gör det dock inte.

Bara att knappa in din adress så ser du vad du kan beställa. Installation ser du hur den går till på deras supportsida: https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi....

Telia Play ingår givetvis i TV-abonnemanget, vill du köra Telia Play utan TV-abonnemang med mottagare så ja då behöver du mobilabonnemanget där. Verkligen inte relevant till din situation, det du missat är sista stycket "Bor du i ett stadsnät där Telia levererar tv kan du skaffa Tv & Streaming hos oss.".

Har din TV DVB-S/S2 (eller om det är dags för ny) skulle jag dock övervägt att köra modul och kort i TVn och slippa alla dessa mottagare. Dvs använda tuner och PVR-funktionen för TV-kanaler och appar som körs på TVn för resten. Man behöver inte koppla in något mer externt än typ en Xbox Series X eller Playstation 5 (eller Pioneers stationära spelare) för Ultra HD Blu-ray.

lade till lite.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har denna fiberkonveterare (ursäkta röran ):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fiberkon.jpg

Har du inte olika uttag för IPTV, IP-tele och internet på din bredbandsswitch?
Längst ner på min bild finns tre olika uttag:

Jag har en Edgerouter X och där fungerade det att skicka IPTV utan att jag behövt göra några speciella inställningar i routern.
Fast det var ett tag sedan jag testade. Numera kör jag inte IPTV, använder enbart playtjänster via internetuttaget.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skaffa Iptv leverantör som har app i AppleTV, mycket trevligare än de boxar som erbjuds. Bytte f.ö. från canaldigital parabol och körde deras tv-app i början när den kom, lika bra kvalité tyckte jag redan då även om det var hårdare komprimerat, numer kör vi comhem och cmore apparna här hemma. Utöver de streamingapp:ar o.s.v. vi har. Skönt att ha allt samlat i samma, snabba, smidiga låda.

Appar i Apple TV kör http-streaming över internet. Oftast i sämre bitrate och med fördröjning, samt att det såklart påverkas av annat du gör på internet. Detta till skillnad från traditionell IPTV som körs i ett eget nät och streamas via multicast utan fördröjning mer än själva videocodecens interna buffer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har denna fiberkonveterare (ursäkta röran ):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fiberkon.jpg

Minns inte exakt vad den har för betäckning men jag tror det är en Inteno. Hade för mig att det endast är LAN 1-porten som är i funktion, men jag kanske har fel?... Jag har som sagt Öppen Fiber.

Har läst lite på Telias hemsida. Om man vill ha ip-tv från dem måste man ha ett abonnemang av något slag. Man kan alltså inte få bara ip-tv från dem utan man måste ha antingen bredband eller ett mobilabonnemang. Telia är skumma på alla sätt och vis...

Min ser likadan ut, kör telia internet på lan1 och telia tv på lan2

Permalänk
Medlem

Byte från parabol till bredband

Ursäkta om jag kapar tråden, men rubriken stämmer ju....

Tänkte byta från satellit via Viasat till Iptv via bredband. (Telia ADSL 12Mb) . Problemet är att jag har en TV apparat med enbart analoga ingångar. Ser att det finns Kinesiska Android iptv boxar med analoga utgångar. Tex amlogic905. Är det någon som har erfarenheter?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Ursäkta om jag kapar tråden, men rubriken stämmer ju....

Tänkte byta från satellit via Viasat till Iptv via bredband. (Telia ADSL 5Mb) . Problemet är att jag har en TV apparat med enbart analoga ingångar. Ser att det finns Kinesiska Android iptv boxar med analoga utgångar. Tex amlogic905. Är det någon som har erfarenheter?

5mbit är ju lite i snålaste laget om du ska köra IPTV.
Kan komma att lägga och ha sig om du gör något annat på nätet. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av larryd:

Ursäkta om jag kapar tråden, men rubriken stämmer ju....

Tänkte byta från satellit via Viasat till Iptv via bredband. (Telia ADSL 5Mb) . Problemet är att jag har en TV apparat med enbart analoga ingångar. Ser att det finns Kinesiska Android iptv boxar med analoga utgångar. Tex amlogic905. Är det någon som har erfarenheter?

hör med telia vad de har för olika boxar tillgängliga annars och säg att du behöver en med analog utgång.

vet att deras äldre motorola boxar de körde med runt 2010 eller nå sånt hade analog utgång (scart) dock är ju analogt utdött sedan länge nu så det tillverkas inga boxar längre med analoga utgångar.

men finns lösningar
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/sign...

dock endast composit signal så kommer nedgradera bildkvaliten rätt hårt iom att composit är typ näst sämsta signalstandarden marginellt bättre än RF.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack

Försökte med Kjells box, men den gav hemskt dålig kvalitet. Varför tror du Telia skulle ha analog utgång. Har sett relativt kraftfulla kinesiska boxar med AV utgång. Ingen som provat?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

5mbit är ju lite i snålaste laget om du ska köra IPTV.
Kan komma att lägga och ha sig om du gör något annat på nätet. Tyvärr.

Kollade just hastigheten. Bredbandskollen lyckades faktiskt pressa upp den till 12!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

En fråga som ingen har svarat på är om ip-tv påverkar pingen negativt när man spelar samtidigt. Har som sagt 100/100 Mbit från Bahnhof.

Iptv via internet kan påverka men iptv via vlan påverkar inte så det beror på kombinationen av operatörer och tjänster, dvs playtjänster använder alltid internet medans operatörens boxar nästan aldrig använder internet. Mediaspelar-boxar typ Appletv använder också internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.