Permalänk
Medlem

Undervolta 5900x med Dark Hero

Någon som har samma kombo eller iaf 5XXX och dark hero kortet?

mitt mål är att försöka undervolta 5900x så mycket som möjligt samtidigt som den behåller standard hastigheterna, behåller med boost delen, men få ner temperaturerna.

har googlat massor och ställt in Curve Optimiser på -10 all core (får ibland krasher när jag ställde in -15) och försökt stänga av alla asus boost funktioner men ändå verkar den överklocka istället eftersom core VID visar 1.5 som max.

gillar inte att ccd1 går upp till 80 grader
kylaren är en noctua d15 som är inställd att gå 100% när den passerar 60 grader

Permalänk
Medlem

On du har tid och tålamod så kan du testa att ställa in olika undervolt för olika kärnor.
Mao "per core" istället för "all core".

Det krävs en del trial and error.
Man behöver se vilken kärna som chrashar och ger en WHEA-logg i "loggboken".

Jag har ställt in per core undervolt på min 5800x efter att ha följt denna guide:

Mina värden som referens:
4 kärnor negative 30
2 kärnor negative 27
1 kärna negative 25
1 kärna negative 17

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

som sagt, jag är mest ute efter att försöka få ner temps, inte att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

som sagt, jag är mest ute efter att försöka få ner temps, inte att överklocka

Man behöver så klart inte överklocka.
Med endast stock boost kan man unvervolta varje kärna individuellt eftersom de tål olika mycket undervolt.
Om man är ute efter att få ner temps och inte blev nöjd med "all core" undervolt så behöver göra så här.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

kanske blev missförstånd

Menar att det verkar som att någon bios inställning verkar överklocka cpu fast jag försöker stänga av allt sådant efter core VID går så högt (vilket jag tvivlar den gör med stock inställningar, så känns som det är något asus påhitt som jag inte finner för att stänga av) så undrade om någon annan hade detta moderkort och kunde hjälpa mig var jag ska leta och vad det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

kanske blev missförstånd

Menar att det verkar som att någon bios inställning verkar överklocka cpu fast jag försöker stänga av allt sådant efter core VID går så högt (vilket jag tvivlar den gör med stock inställningar, så känns som det är något asus påhitt som jag inte finner för att stänga av) så undrade om någon annan hade detta moderkort och kunde hjälpa mig var jag ska leta och vad det kan vara.

har för mig jag läste nånstans att i default så kör min 3900x upp till 1.5V vid boost med single kärnig last.

så är nog inte helt omöjligt att 1.5V kan stämma vet inte om 5xxx serien kan gå högre än 1.5V vid single trådad last i default inställningarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle rekommendera att du använder dig av Ryzen master istället, kör ner spänningen till en nivå du vill ha(Exempelvis 1.1 V) och dra upp varje kärna för sig och invänta krasch med lämpligt belastningsprogram. Absolut lättast enligt min åsikt då jag försökt kontrollera CPU:n genom BIOS men det är faktiskt lättare och smidigare att köra genom Ryzen master enligt mig. //Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kör single core istället. Kör en 5900x på ett x570-i och då har jag alla på -30 förutom 1 som går på -10. Funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Menar att det verkar som att någon bios inställning verkar överklocka cpu fast jag försöker stänga av allt sådant efter core VID går så högt (vilket jag tvivlar den gör med stock inställningar, så känns som det är något asus påhitt som jag inte finner för att stänga av) så undrade om någon annan hade detta moderkort och kunde hjälpa mig var jag ska leta och vad det kan vara.

Processorn kommer automatiskt att utnyttja all volt den kan få så länge den inte slår i taket för frekvens, temperatur, PPT, EDC eller TDC. Så om en kärna kan boosta mer och den kör singeltrådat så kommer den få så mycket volt den behöver för att nå max frekvens.

Du kan testa det här genom att reseta statistiken i hwinfo och sedan vifta med muspekaren över hwinfo-fönstret (så att du får upp popups). Jag har alla mina kärnor utom en på -30, och jag kommer upp i 1,481V max bara genom den manövern fastän processorn praktiskt taget bara rullar tummarna.

Sen är det inte heller svårt med syntetiska tester att få höga temperaturer ffa på CCD1 (den går alltid varmast, eftersom den är det bra chipet och klockas högst). Du kan skapa extrem hetta med "rätt last". OCCT kan t.ex. ordna 80 grader på CCD1 för mig med en enda tråd utan att processorn drar mer än 65 watt - det är bara att värmen är koncentrerad till en liten del och det tar tid för värmen att transporteras till kylflänsen och vidare ut i luften. Temperatursensorn i CCDn sitter dock nära, så den kommer bli varm snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle rekommendera att du använder dig av Ryzen master istället, kör ner spänningen till en nivå du vill ha(Exempelvis 1.1 V) och dra upp varje kärna för sig och invänta krasch med lämpligt belastningsprogram. Absolut lättast enligt min åsikt då jag försökt kontrollera CPU:n genom BIOS men det är faktiskt lättare och smidigare att köra genom Ryzen master enligt mig. //Pontus

Såg någon video som visade på att man absolut inte ska lita på ryzen master.
Att om du skriver in vi säger 1.1 så kanske den i själva verket kör 1.3 osv. var någon som kopplat in mätinstrument som visade stora skillnader mellan vad du skrev in i programmet och värderna som processorn faktiskt körde med.

kommer inte ihåg vilken video det var

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nimafor:

Såg någon video som visade på att man absolut inte ska lita på ryzen master.
Att om du skriver in vi säger 1.1 så kanske den i själva verket kör 1.3 osv. var någon som kopplat in mätinstrument som visade stora skillnader mellan vad du skrev in i programmet och värderna som processorn faktiskt körde med.

kommer inte ihåg vilken video det var

Intressant att det skulle vara så. Jag har själv inte mätt direkt på min bräda för att verifiera att Cpun faktiskt får den spänning som Ryzen master säger. Så jag kan inte säga att du har rätt eller fel men det låter rätt knas enligt mig. Men återkom gärna om du hittar videon så man får utforska lite själv kring detta.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung