Helgsnack: Har du några bra tips på anime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

ja du missar målet, jag förstår inte japanska å läser inte engelska foirt nog för att läsa text anars hade jag inte frågat efter dubbade röster

Du får sätta i speed mode läge när du ser anime så kanske du hinner läsa texten
När jag såg anime för första gången fan va snabb texten försvann. Man fick sätta i speed mode läge för att kunna hinna läsa texten.

Permalänk
Medlem

Så har det kommit ut nått sevärt dom senaste 10 åren för oss som har kommit till en ålder där det evigt återkommande skoltemat inte längre är intressant?
Tror att jag redan sett allt bra när jag fortfarande tittade på anime så därför undrar jag om det kommit ut några nya "klassiker"?
(serier jag mins att jag gillade var tex Cowboy bebop, Planetes, Ergo Proxy, FLCL, osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Så har det kommit ut nått sevärt dom senaste 10 åren för oss som har kommit till en ålder där det evigt återkommande skoltemat inte längre är intressant?
Tror att jag redan sett allt bra när jag fortfarande tittade på anime så därför undrar jag om det kommit ut några nya "klassiker"?
(serier jag mins att jag gillade var tex Cowboy bebop, Planetes, Ergo Proxy, FLCL, osv.)

Rekommenderar Inuyashiki och Death Parade.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Nog var det många år sen, men ingen som nämnt Love Hina?
GunGrave var grym

Jag gillar fortfarande klassiker/nostalgi.
Såg klart Fist of the north star i vuxen ålder. Släpptes fåtal dubbade på svenska.

Starzinger
Cyborg 009
Space adventure Cobra
Berserk

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har ärligt talat sett relativt lite anime, men Wolf Children kan vara bland mina favoritfilmer i allmänhet. Det är en minst sagt känslosam resa, jag måste nog ha fulgråtit och snorat minst halva filmen, men fy vad bra den är.

Tyvärr tycker jag inte trailern riktigt gör filmen rättvisa. Den har även ett otroligt bra soundtrack, där bland annat "Mothers Song" är något jag fortfarande har i spellistor.

Kan varmt rekommendera

Permalänk
Medlem

Här kommer några av mina favoriter:
Dem flesta kan man se på Netflix.

- Death Note - mystisk och man funderar vad som kommer att hända sen. Titta bara på anime och inte den riktiga filmen. Dem har tagit bort mysteriet helt och hållet. Speciellt med karaktären L han vet exakt vem den skyldiga är.

- Castlevania

- A Certain Scientific Railgun - Anime Sci-Fi. Får se om Netflix tar in säsong 3. Rekommendera denna serie

- Black Lagoon

- Girls und Panzer - Det roliga med serien är deras fisk dans.

Här kommer andra favoriter som jag inte sett nämnas i tråden:

- The Heroic Legend of Arslan - tyckte den var bra
Arslan, the prince of the kingdom of Pars, fights to regain his throne after Pars is conquered by the neighboring realm of Lusitania.

- Kakegurui - Det handlar om gambling med olika spel t.ex. som hazard, tarot med riktiga pengar i skolan. Dem som inte kan betala sin skuld får killar bli vovve och tjejer bli katt. Den som vann kan bestämma vad personen ska göra utan att fråga sätta.

Men sen kommer en tjej Yumeko Jabami till skolan och rör om i hela grytan. Deras ansiktsuttryck är läskigt. 😱

Trailer på serien.

- Little Witch Academia

- Aggretsuko - korta avsnitt. Retsuko är en röd panda som är trött på sitt kontors jobb. För att sin chef som är en gris är jobbigt mot henne. För att avreagera sig från sitt jobb. Går hon till en karaoke bar och sjunger ut i death metal.

- Irregular at magic high school

Permalänk
Medlem

Kör en lista på några som jag inte sett i tråden

Permalänk
Medlem

Oj vad längesedan det var jag kolla på anime. Här kommer lite tips på de anime som jag kommer ihåg att jag tyckte om för ca 15-25 år sedan. Kan tänka mig att en del som jag såg som tonåring är rätt ostiga att titta på nu?

Serier:
Trigun
Vampire Hunter D
Noir
Cowboy Bebop
Cobra (finns som både film och serie har jag för mig)
Ghost in the shell: stand alone complex

Filmer:
Akira
Ghost in the shell
Appleseed 1+2
Grave of fireflies
Princesa mononone
Nausicaa of the valley…
Min granne totoro
Spirited away
Patlabor 1+2
Blood the last vampire
Ninja scroll 1+2
Fist of the northstar

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Här en annan serie Objection! med advokater
Ace Attorney

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har ärligt talat sett relativt lite anime, men Wolf Children kan vara bland mina favoritfilmer i allmänhet. Det är en minst sagt känslosam resa, jag måste nog ha fulgråtit och snorat minst halva filmen, men fy vad bra den är.

Kan varmt rekommendera

Understödes starkt, en film som är lätt att relatera till, specielt nu i pandemiska tider.
Känslostark, harmonisk insiktsfull samt avslappnad spunnet i ett väv av konstant känsla av äventyr.
Det skulle få finnas mer filmer i denna stil.

Permalänk
Medlem

I don't watch manga, I'm not a child predator.

Pop Team Epic är oftast för mycket för de flesta och humorn är ibland kass, se den.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Sett de flesta tecknade serier som nämns i denna tråd, lika väl som dessa tecknade serier är bra/kända skulle jag vilja rekommendera deras vanliga TV program. Deras variety-shows, game-shows och tv är något som är minst lika kännetecknande för japansk media som anime tycker jag, dock är dessa inte översatta i samma utsträckning så det är förklarligt att dem inte slår igenom i västerländerna.

Väldigt mycket kända roliga personligheter som cirkulerar i de olika tv-programmen som kan handla om allt mellan himmel och jord.

chiko-chan ni shikarare! URL
Behandlar t.ex olika frågor som du kan tänka dig att en 5 åring skulle fråga sin förälder och förväntar sig få svar på, men frågan är för svår för föräldern.

ike no mizu URL
TV personligheter tömmer hela grav-vallar till slott eller dammar och letar reda på dumpade saker och exotiska djur som inte hör hemma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

/tråd

Den absolut bästa animen genom tiderna.

För att bygga på allt mainstream som redan nämnts:
Sword art online
Kolla den och sen är det bara att grotta ner sig i Isekai-träsket.

Kan även nämna Isekai no Seikishi Monogatari. Lite Ecchi med bra story

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag menade inte att du borde lära dig japanska, men dom förmedlar mycket mer känslor i originalspråket.

Men om du inte läser fort nog engelska så förstår jag absolut varför du behöver dubbning.

Men min rekommendation står fast, öva på din engelska läsning så öppnar sig en hel värld

de är dyslexi som gör att de går långsamt inte så mycke på övning. övning gör de bättre men har jag inte på de senaste 10 åren kunat öka hastigheten nämvärt tror jag tyvär inte träning ger nått.

men förstår vad du menar med orginalspråk då de natuligt vis är bättre.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk

Utöver alla som redan nämnts:

made in abyss!!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns det något sevärt på cmore,netflix eller viaplay ?
Ute efter svenskdubbat då barnen på 5 & 8 gillar se.
Sett några mysiga tidigare, men kommer inte på va dom hete.

Netflix har många (alla?) Studio Ghibli filmerna.
Alla är bra och flera av dom passar för barn och har svensk dub.

T ex:
Kikis delivery service
My neighbour totoro
Ponyo

Permalänk

Några som jag inte sett i tråden.

Episodisk komedi:
Nichijou: My Ordinary Life
Danshi Koukousei no Nichijou

Action ögongodis:
Fate/Zero
Fate/stay night: Unlimited Blade Works

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

KenIchi: The Mightiest Disciple ?

Mycket bra serie

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Howl's Moving Castle heter den väl ändå?

Eller är det en Ghibli-disney crossover?

Vet inte vad jag ens tänkte på när jag skrev det där.... facepalm.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Vet inte vad jag ens tänkte på när jag skrev det där.... facepalm.

Jag gillade din version, Disney borde röra sig mer mot Anime!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Utöver alla som redan nämnts:

made in abyss!!

Jodå, den har dykt upp i minst 2 inlägg hittils

Men håller helt klart med, den föll mig i smaken. Har inte tagit mig för att kolla in nyaste filmen än, men så småningom ska det också bli av.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Netflix har många (alla?) Studio Ghibli filmerna.
Alla är bra och flera av dom passar för barn och har svensk dub.

T ex:
Kikis delivery service
My neighbour totoro
Ponyo

ah tack!
ska kolla upp det ikväll.

Ponyo & totoro är tittade, barnen verkligen gillade det

i andra fall om det finns på dvd/bd så får jag köpa hem för barnen tycker det är otroligt mysigt, lika så ja.en godispåse och skrutta ner i soffan med ungarna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Psycho-pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silky:

Kör en lista på några som jag inte sett i tråden

The Tatami Galaxy är sjukt bra. Får ta och kolla in resten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

Fate/stay night: Unlimited Blade Budget Works

Sådär

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

You lie in april
86th
Seven deadly sins
One punch man S1.
Baki
Hi Score Girl
Black Clover
Food Wars! Shokugeki no soma
Med många fler

Rule nr 1.
Japanskt tal, aldrig dubbat.

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk
Medlem

Senki Zesshou Symphogear

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600 Mhz - Samsung 980 PRO 2TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Bakuon!!
https://myanimelist.net/anime/30795/Bakuon

Komedi, Slice of Life, Motorcyklar (och en kvinnlig version av The Stig)

Shiki
https://myanimelist.net/anime/7724/Shiki

Skräck, Övernaturligt, Vampyrer

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Rainbow: Nisha Rokubou no Shichinin - helt klart ett av de bästa "drama/suspense" jag någonsin sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

ja du missar målet, jag förstår inte japanska å läser inte engelska foirt nog för att läsa text anars hade jag inte frågat efter dubbade röster

Jag fick upp läshastigheten på engelska rejält med just anime och orginalspråk en gång i tiden - motivation är allt och med röst på japanska och engelsk text så var man 'tvingad' att försöka förstå vad som skedde med engelsk text och det fans inga genvägar som tex. engelsk dubbning på den tiden - och sedan skall anime helst avnjutas med orginalspråket och rösterna då dubbningarna ofta är rätt dåliga och fantasilösa.

något som jag inte sett är listat innan, förvisso från runt 2000

Crest of the star, Banner of the star - en sci-fi militärisk inriktad rymdopera

en annan som handlar kring brädspelet 'go'

Hikaru no Go