Permalänk
Medlem

Överklockning av RAM.

Tjenare!

Jag köpte nyligen lite ny hårdvara,

AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X
ASUS PRIME B550-PLUS

Petar lite med RAM stickorna då de endast körde på 2400 MHz till en början, fått upp de till 2866 nu efter att jag petat i BIOS.
Dock så har jag svårt att få upp de till 3000+ MHz vilket jag gärna vill som nog är förståeligt. Köpte ju de för att de skulle köras i 3200MHz

Det gick inte att Boota när jag körde standard DOCP så jag får göra det manuellt helt enkelt.
Moderkortet stödjer upp till 3200 enligt produktbeskrivning och BIOS flashade jag bara för någon dag sedan. (Till nyaste versionen.)

Några tips? Jag är inte en expert inom området, är fortfarande i ett "lärande" stadie.

Min PSU är 750w (Gold IIRC) så tror inte att det ska vara något problem. Kör med en RTX 3070. (Som visst är ganska powerhungry men tror personligen inte att det ska vara ett problem).

Tack i förhand!!

Permalänk
Samsung Sverige

Prova köra med DOCP och öka spänningen till stickorna till 1,38v. Går inte det så är nog stickorna eventuellt felaktiga. Prova isåfall en sticka i taget och se om det går då

Det kan förstås vara minneskontrollern i cpun som bråkar också men det är nog mycket mindre troligt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar när du ställer in manuellt?

Tips är att sätta in manuellt i bios till vad de är speccade för, men sätt infinity fabric lite lägre än hälften av ram hastigheten och öka sen tills du ser vad som är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Prova köra med DOCP och öka spänningen till stickorna till 1,38v. Går inte det så är nog stickorna eventuellt felaktiga. Prova isåfall en sticka i taget och se om det går då

Det kan förstås vara minneskontrollern i cpun som bråkar också men det är nog mycket mindre troligt

//Pontus

Om jag gör detta så kommer jag upp i 2933 iallafall vilket jag är glad över. Dock inte nöjd än haha.
1,38v Infinity fabric på hälften.

Vet att Single channel så går de upp i 3200 Iallafall, väldigt mystiskt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nimbee:

Om jag gör detta så kommer jag upp i 2933 iallafall vilket jag är glad över. Dock inte nöjd än haha.
1,38v Infinity fabric på hälften.

Vet att Single channel så går de upp i 3200 Iallafall, väldigt mystiskt.

Då är jag beredd att hävda att något är fel på dina ramstickor.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimbee:

Om jag gör detta så kommer jag upp i 2933 iallafall vilket jag är glad över. Dock inte nöjd än haha.
1,38v Infinity fabric på hälften.

Vet att Single channel så går de upp i 3200 Iallafall, väldigt mystiskt.

Skrivet av Samsung:

Då är jag beredd att hävda att något är fel på dina ramstickor.

//Pontus

En sak som du "säkert" har gjort rätt är att du har stickorna i rätt platser? 2 och 4, inte 1 och 3.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

vad kör du för socspänning m.m? din 5600x borde göra 1900+ fclk utan problem.vad kör du för minnes timings? allt på auto?

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

Om jag gör detta så kommer jag upp i 2933 iallafall vilket jag är glad över. Dock inte nöjd än haha.
1,38v Infinity fabric på hälften.

Vet att Single channel så går de upp i 3200 Iallafall, väldigt mystiskt.

Kolla upp vad minnenas timming (latency) och spänning (volt) ska vara så du börjar med rätt siffror nät du försöker minnes överklocka. Siffrorna finns på tillverkarens och vissa butikers hemsidor om dom inte står på minnena.