Liten omröstning.. Är just du internetberoende?

Permalänk
Inaktiv

Liten omröstning.. Är just du internetberoende?

Hejsan på er alla Sweclockers.

Jag har noterat att många i min omgivning är internetberoende... Exempel om man är på ett café måste mobilen upp för att en notis plingar till...... Jag har hört vissa klaga på att de hinner inte med små vardagssaker ibland, men de har tid att sitta vid nätet i ett par timmar... Vissa får ångest av att det inte plingar i mobilen så de måste kolla om de har uppkoppling.
jag kan rabbla massor exempel.
Till och med psykologer har börjat rekommendera offline tid för bättre hälsa.

Så jag har blivit väldigt nyfiken på om det är min omgivning eller om det har blivit en massiv modern samhällssjukdom "måste vara online" :thinking:

Jag tar inte med arbete i omröstningen om ni har som dagligt jobb där man måste ha en dator med uppkoppling för att sköta sitt arbete och inte få sparken för arbetsvägran.

Om internet försvinner här och nu i denna stund. (alla former av uppkopplingar) Hur lång tid skulle det ta innan det börjar krypa i kroppen av att ni inte kan koppla upp er?
Och om ni är internetberoende, vad är det som skapar ert beroende av att måste vara online?

Permalänk
Inaktiv

För att besvara min egna fråga.
Jag hade mitt beroende under året 1993 när internet kom till varje person.. internetberoende och telefonmodem var ingen bra kombo.... dyyyra räkningar. men det blev en bra avgiftning när jag flytta ut på landet och telefonledningen var för dålig att koppla upp sig med.
Nuförtiden kan det dröja dagar innan jag ens får lust att kolla av min mail eller nätet... nätet är generellt jäkligt tråkigt nu mer.

Permalänk

Hmm, lite svårt att svara helt precist.
Det kryper inte i kroppen om jag inte har nätuppkoppling. Jag kan vara borta vecka någonstans där jag inte har internet, även om det inte hänt på många år men det skulle inte vara något problem.

Däremot om nätet skulle gå ner här och nu så skulle jag omedelbart felsöka det och försöka lösa det Om internet i min mobil också skulle dött samtidigt så skulle jag nog bli lite misstänksam vad det kan bero på så jag skulle nog gå rätt långt för att försöka förstå vad som ligger bakom. Men säg t.ex. att min telefon funkar, fast utan internet då, och jag kunde ringa någon och få svar på vad det beror på och jag fick veta att jag inte skulle ha internet en längre tid, det skulle inte vara någon katastrof och jag skulle kunna gå vidare med min dag/kväll/natt.

Så jag svarar "nej", det är närmast sanningen iaf.

Permalänk
Rekordmedlem

Om mobilen inte skulle vara igång skulle jag inte märka det särskilt fort, beroende på vad jag gör så kan det ta veckor, typ att man behöver använda bank id till nått och märker det då.
Däremot märker jag om internetanslutningen hemma inte fungerar inom några sekunder för jag har i princip alltid radio eller nån tv/videoström igång.
Det skulle inte börja krypa i kroppen utan blir det ett längre uppkopplingsavbrott så byter jag till fm radio eller lokal lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Rätt fånig fråga idag tycker jag. Det är som att fråga om man är beroende av el.

Själv har jag bara notiser på sådant jag vill ha notiser på, typ meddelanden, med olika ljud så jag vet vad det är innan jag tittar. Det folk borde ta pauser från är sociala medier och forum och liknande, och det relationen till det som är problemet, inte internet i sig.

Men visst borde folk absolut ta fler långpromenader och stänga av telefondatan under tiden. Gå ut i skogen eller till stranden, gör upp en eld, existera bara och låt hjärnan reda ut saker i lugn och ro.

Permalänk
Hedersmedlem

Njäe skulle jag säga.

Stängde av ljudet på mobilen för drygt ett år sedan och sätter bara på det i undantagsfall. Det sparar mycket stress i vardagen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Rätt fånig fråga idag tycker jag. Det är som att fråga om man är beroende av el.

Själv har jag bara notiser på sådant jag vill ha notiser på, typ meddelanden, med olika ljud så jag vet vad det är innan jag tittar. Det folk borde ta pauser från är sociala medier och forum och liknande, och det relationen till det som är problemet, inte internet i sig.

Men visst borde folk absolut ta fler långpromenader och stänga av telefondatan under tiden. Gå ut i skogen eller till stranden, gör upp en eld, existera bara och låt hjärnan reda ut saker i lugn och ro.

Jag har samma sak, bara de saker jag anser vara viktiga har ljudnotiser, allt annat har tysta/inga notiser.

Många gånger så innebär det så kallade internetberoendet (iaf för mig) på rastlöshet eller brist på andra aktiviteter. Sitter man själv och fikar på nåt småtråkigt ställe (t.ex. ej i natur), väntar på någon/något eller liknande så är det lätt att plocka fram mobilen. Å andra sidan så under långpromenader, jobb eller andra händelserika aktiviteter så åker den sällan fram.

Permalänk
Inaktiv

Nätet bort på mobilen en vecka hade bara varit skönt och sannerligen inget problem för mig men hade fibern hemma gett upp så blir jag orolig efter en timme.

Svarade inte i poll eftersom inget passar

Permalänk
Medlem

Frågan är lite som “Är du beroende av vätska?”, ja bara för att leva… Jag behöver internet för att jobba, för mina hobbies, för att se på film/lyssna på musik, för att få böcker att läsa, för att hålla kontakten med vänner. Så om internet försvann skulle det börja krypa direkt för även om jag kan sysselsätta mig ett tag med det som finns offline så försvinner ju mycket annat jag gör och till sist kommer det som finns offline ta slut.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur nån kan ha notifieringar påslagna på mobiler. Det absolut första jag gör med en ny mobil är att stänga av ALLT. Jag har dessutom mobilen på ljudlöst (ja, ljudlöst innebär vibrationsfritt också - vibrationer är ljud annars hade vi inte hört dem!) i stort sett alltid, förutom när jag väntar på viktiga samtal i närtid, närmaste timmen till timmarna.

När det gäller den egentliga frågan så tja, beroende är inte rätt ord, för det antyder att jag skulle må dåligt eller få psykiska besvär utan, och så är det självklart inte. Däremot är det störande att vara utan. Helt enkelt för att det är genom internet som jag tar del av ny information till största delen, och det är primärt genom internet jag kommunicerar med släkt och vänner. Även underhållning är till stor del via internet, mest i form av Youtube, men även diverse radioprogram/poddar, och då och då SVT Play eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Rätt fånig fråga idag tycker jag. Det är som att fråga om man är beroende av el.

Själv har jag bara notiser på sådant jag vill ha notiser på, typ meddelanden, med olika ljud så jag vet vad det är innan jag tittar. Det folk borde ta pauser från är sociala medier och forum och liknande, och det relationen till det som är problemet, inte internet i sig.

Men visst borde folk absolut ta fler långpromenader och stänga av telefondatan under tiden. Gå ut i skogen eller till stranden, gör upp en eld, existera bara och låt hjärnan reda ut saker i lugn och ro.

Du är nog beroende om du jämför det med el. så om du ligger i respirator och de frågar om de ska klippa uppkopplingen eller elen så säger du saksamma?
utan el på vintern skulle mina vattenledningar frysa och alla element som skulle orsaka sådana skador att jag troligtvis skulle få riva huset. laga mat skulle få bli en syssla utomhus över öppen eld eller köpa ett gasol "kök" eller enbart leva på olika mat typer som ej kräver el för att göra. min källare skulle bli pitch black. det sista jag tänker på vid ett el avbrott är internet.

utan internet påverkar mig inget alls, förlorar jag elen kan jag förlora både hem och/eller hundratusentals kronor i skador...andra kan förlora livet utan el...

Saknade ett svar där man är uppkopplad ofta men om det skulle försvinna skulle jag inte dö för det. kan bero på att jag börjar bli gammal och levde innan internet, smartphones och mycket annat. dessutom använder jag mig inte av FB, instagram, snapschat och liknade saker. medlem skapet här på swec är det mest sociala jag gör med internet.
internet är ett bra verktyg men inget mer för mig.
Skulle internet försvinna nu kanske jag går ut och skruvar lite i garaget...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det tar nog inte en vecka innan jag kollar något men skickar något sms till mig kan det ta några timmar innan jag svarar för jag kollar dom när jag har tid men ringer någon så svarar jag till 99% inom 2 första signalerna om jag inte har fullt upp med annat i händerna eller kör bil för då ringer jag tillbaka när jag är klar.

Sitta och kolla saker på nätet med mobilen gör jag när jag har tid har ingen stress att jag måste kolla saker hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kan jag klara mig utan en Internetkoppling? Ja. Men varför? Jag har inga notifikationer påslagna men älskar att Liftarens Guide till Galaxen blivit verklighet och att jag alltid kan ta reda på hur något förhåller sig.

Permalänk
Samsung Sverige

Min uppfattning från en som jobbat med att se till att strömmen till folks hus kommer fram;

Internet är viktigare än elen. Folk har generellt vart mer uppjagade ifall deras fiber blivit avgrävda än när elen försvunnit. Det tycker jag är lite lustigt för vad ska du med internet till utan ström till huset?

Och personligen så skulle jag nog säga att jag är beroende. Utan internet hemma så blir jag väldigt snabbt uttråkad och rastlös. Alla ens rutiner går ju åt pipsvängen

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Jag tar inte med arbete i omröstningen om ni har som dagligt jobb där man måste ha en dator med uppkoppling för att sköta sitt arbete och inte få sparken för arbetsvägran.

Men om man är sin egen chef?

Och teoretiskt sett kan ge sig själv sparken, men då finns det ingen annan som gör jobbet?

Beroende av Internet oberoende av lusten att arbeta eller ej, eller beroende av Internet för att man har designat sitt liv som ett resultat av att man faktiskt är Internetberoende?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon324648:

Men om man är sin egen chef?

Och teoretiskt sett kan ge sig själv sparken, men då finns det ingen annan som gör jobbet?

Beroende av Internet oberoende av lusten att arbeta eller ej, eller beroende av Internet för att man har designat sitt liv som ett resultat av att man faktiskt är Internetberoende?

https://media1.giphy.com/media/75ZaxapnyMp2w/200.gif

Om man driver eget så blir det ju arbetstiden.. När man jobbar sitter man ju inte på swec eller facebook insta osv utan då jobbar man ju.. Nja det finns ju de som nyttjar arbetstiden för nöjen oxå, men det var inte tanken med frågan
Så internetberoende i form av sköta arbete betala räkningar är ju inte ett "beroende" utan mer måste.. ja om man inte vill hamna hos fogden, då kan man ju skita i räkningar. hi hi hi

Permalänk
Inaktiv

Det var svårt att formulera frågan o omröstningen.
Men med beroende menade jag inte att betala sina räkningar och arbeta hemifrån eller ha kundkontakter, det går under måsten som samhället digitaliserats då man knappt kan göra bankärenden analogt längre eller boka läkartider..

Ordet beroende associerade jag till andra typer av beroenden.. alkohol, snus, tobak osv. De fallen som inte är regelrätt måste i livet. Kolla sociala medier, youtuba, spela spel, nyhetsflöden osv osv går ju faktiskt inte under ett måste, utan det är ju nöje, precis som många tar ett glas vin eller en öl när fredagen kommer.

Tyvärr kan man nog inte lägga till fler val i efterhand i omröstningen..
Så första ordet nej får väl även innefatta de som lutar sig tillbaka med en bok i lugn o ro tills internet kommer tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du är nog beroende om du jämför det med el. så om du ligger i respirator och de frågar om de ska klippa uppkopplingen eller elen så säger du saksamma?
utan el på vintern skulle mina vattenledningar frysa och alla element som skulle orsaka sådana skador att jag troligtvis skulle få riva huset. laga mat skulle få bli en syssla utomhus över öppen eld eller köpa ett gasol "kök" eller enbart leva på olika mat typer som ej kräver el för att göra. min källare skulle bli pitch black. det sista jag tänker på vid ett el avbrott är internet.

utan internet påverkar mig inget alls, förlorar jag elen kan jag förlora både hem och/eller hundratusentals kronor i skador...andra kan förlora livet utan el...

Saknade ett svar där man är uppkopplad ofta men om det skulle försvinna skulle jag inte dö för det. kan bero på att jag börjar bli gammal och levde innan internet, smartphones och mycket annat. dessutom använder jag mig inte av FB, instagram, snapschat och liknade saker. medlem skapet här på swec är det mest sociala jag gör med internet.
internet är ett bra verktyg men inget mer för mig.
Skulle internet försvinna nu kanske jag går ut och skruvar lite i garaget...

Om internet i samhället försvann helt och hållet två veckor kanske det inte skulle vara lika illa som om strömmen försvunnit, men det skulle vara en katastrof. Allt görs på internet, utan det skulle du inte få lön t ex, och mångas jobb skulle bli omöjliga. Så visst, jag är inte lika "beroende" av internet som ström, men internet är idag lika nödvändigt som ström för samhället i stort.

Permalänk
Avstängd

Beroende av internet är jag inte, mer än förstås för att kunna jobba och se på TV och så, däremot har ju internet (eller kanske mer ständig tillgång till internet överallt) gjort det svårare att uthärda tristess.

I tonåren innan internet fanns, mobilt i alla fall, och innan alla hade mobiltelefoner så kunde man ju få vänta på någon på stan en halvtimme exempelvis. Och det gjorde man, blev man för uttråkad kanske man kollade lite skyltfönster eller liknande, men idag så plockar man ju fram telefonen på en sekund om personen man ska möta inte är på plats. Sen lär man ju veta bättre hur försenad personen är idag förstås, men likväl så har man ju liksom eliminerat dötiden.

Jag märkte detta tydligt för ett par år sedan när jag och tjejen gick på en komikerföreställning. När man gick in fick man lägga sin telefon i en typ påse som de låste och sen låste upp när man gick hem, deras förklaring var att de inte ville att någon skulle filma föreställningen. Inget konstigt med det förstås. Men vi blev insläppta typ fem på eftermiddagen och det började väl halv åtta kanske, så det fanns ett par barer och mat och så därinne så man hade något att göra under tiden och det var inga konstigheter. Men min tjej behövde gå på toa, den låg nerför en trappa för "damernas" och där nere var det tydligen en del kö för jag fick vänta rätt länge vid nedgången. Tristessen kom rätt fort, men jag började förstås se mig omkring och det var så tydligt att det var rätt många som stod och väntade på sina flickvänner och alla var lika vilsna utan telefonen för sådan här dötid. Typ femton killar som stod och inte visste vad de skulle göra, utan bara blängde på varandra liksom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Beroende av internet är jag inte, mer än förstås för att kunna jobba och se på TV och så, däremot har ju internet (eller kanske mer ständig tillgång till internet överallt) gjort det svårare att uthärda tristess.

I tonåren innan internet fanns, mobilt i alla fall, och innan alla hade mobiltelefoner så kunde man ju få vänta på någon på stan en halvtimme exempelvis. Och det gjorde man, blev man för uttråkad kanske man kollade lite skyltfönster eller liknande, men idag så plockar man ju fram telefonen på en sekund om personen man ska möta inte är på plats. Sen lär man ju veta bättre hur försenad personen är idag förstås, men likväl så har man ju liksom eliminerat dötiden.

Jag märkte detta tydligt för ett par år sedan när jag och tjejen gick på en komikerföreställning. När man gick in fick man lägga sin telefon i en typ påse som de låste och sen låste upp när man gick hem, deras förklaring var att de inte ville att någon skulle filma föreställningen. Inget konstigt med det förstås. Men vi blev insläppta typ fem på eftermiddagen och det började väl halv åtta kanske, så det fanns ett par barer och mat och så därinne så man hade något att göra under tiden och det var inga konstigheter. Men min tjej behövde gå på toa, den låg nerför en trappa för "damernas" och där nere var det tydligen en del kö för jag fick vänta rätt länge vid nedgången. Tristessen kom rätt fort, men jag började förstås se mig omkring och det var så tydligt att det var rätt många som stod och väntade på sina flickvänner och alla var lika vilsna utan telefonen för sådan här dötid. Typ femton killar som stod och inte visste vad de skulle göra, utan bara blängde på varandra liksom.

Det var därför det fanns en bar i närheten, de hoppades ni skulle gå dit och handla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Om internet i samhället försvann helt och hållet två veckor kanske det inte skulle vara lika illa som om strömmen försvunnit, men det skulle vara en katastrof. Allt görs på internet, utan det skulle du inte få lön t ex, och mångas jobb skulle bli omöjliga. Så visst, jag är inte lika "beroende" av internet som ström, men internet är idag lika nödvändigt som ström för samhället i stort.

Kan inte hålla med där då man inte dör utan internet. Det gör många som förlitar sig på ström som uppvärmnings källa vilket är rätt många.
Frågan är om det finns någon plan om internet försvann eller får man fiska upp det gamla stämpel kortet igen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De gånger internet försvinner hemma så brukar jag gå ned i verkstaden och arbeta lite på någon möbel eller ge mig ut på långpromenad med hunden... tror inte jag suttit vid datorn hemma på 3-4 veckor. TV:n däremot brukar få spela lite snuttar från Youtube eller någon serie på Netflix på kvällen.

Tyvärr skulle det bli mindre katastrof på jobbet om internet försvann i mer än en vecka. Inte för att jag är beroende utan för att arbetsuppgifterna är det

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag vet ärligt inte vad jag ska svara. Det börjar inte krypa för mig om jag inte har tillgång till internet. Jag behöver inte kolla telefon etc. hela tiden.

Däremot har jag ett stort beroende av internet för underhållning och "stimulans", främst då när jag är hemma där jag kommer börja bli uttråkad rätt snabbt utan internet. Ute på resor etc. där man gör saker spelar det dock ingen roll.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan inte hålla med där då man inte dör utan internet. Det gör många som förlitar sig på ström som uppvärmnings källa vilket är rätt många.
Frågan är om det finns någon plan om internet försvann eller får man fiska upp det gamla stämpel kortet igen?

Det behövs inga stämpelkort för löneadministratörerna kan ändå inte registrera att du jobbat

Många som inte har elvärme är ändå beroende av el tex för cirkulationspumpar eller styrsystem till en panna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det var därför det fanns en bar i närheten, de hoppades ni skulle gå dit och handla

Jo säkert. Det var i Danmark dock så barer finns väl överallt där ändå.

Jag tror att en bidragande orsak var att det var Aziz Ansari vi var och såg och han var lite mitt inne i sin egen lilla metoo-skandal just då, vilket han pratade ganska öppet om och så, och det kanske var känsligt om det kom ut. Men mestadels var det nog som de sa, att det är en världsturné med i princip samma material och därför vill de inte spoila det för efterkommande publik helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs inga stämpelkort för löneadministratörerna kan ändå inte registrera att du jobbat

Många som inte har elvärme är ändå beroende av el tex för cirkulationspumpar eller styrsystem till en panna.

Jag går in till dom fysiskt och visar mig på jobbet

jo det är sant. kanske bara är dom som kör på ved 99% som klarar sig bra med kaminer. har en granne som har 2 kaminer och nästan enbart kör på det. han har det rätt mysigt när strömmen går och en annan står ute i snö stormen och drar i snöret till diselverket :/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Internet sedan ~1996 och skulle inte säga att jag är mer beroende nu än då. Däremot är det mer som kräver Internet nu, så man känner sig mer handikappad om det försvinner. Man kan ju inte längre direkt gå ner till macken och hyra en film på VHS om man har tråkigt.. Skickar man SMS till nån kompis istället för att skriva på typ Messenger eller Snap känns det jätteintimt och konstigt, då väntar man hellre tills Internet kommits tillbaks.
Skulle säga att Internet nästan har blivit som el, man bara tar för givet att det ska finnas och funka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD