Hur får man fart på ett headset??

Permalänk

Hur får man fart på ett headset??

Grabben fick ett sånt här nyligen men vi får inte fart på headsetet:
https://www.webhallen.com/se/product/310122-Deltaco-Gaming-4-...

Mikrofonen får vi att fungera men inte hörlurarna.
Jag har pluggat in dem i datorn (Windows 10) i rätt färgade uttag. Nått "realtek hd configuration" verktyg identifierar att jag stoppar i saker. Mikrofonen nämns som "mic in", men hörlurarna blir "line in"? Det låter konstigt (men jag är nybörjade på den här typen av grejer). Jag får inte upp hörlurarna i Windows på nått sätt, jag har grävt runt i kontrollpanelen m.m.

Nån som har några geniala tips? Det skulle uppskattas.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Grabben fick ett sånt här nyligen men vi får inte fart på headsetet:
https://www.webhallen.com/se/product/310122-Deltaco-Gaming-4-...

Mikrofonen får vi att fungera men inte hörlurarna.
Jag har pluggat in dem i datorn (Windows 10) i rätt färgade uttag. Nått "realtek hd configuration" verktyg identifierar att jag stoppar i saker. Mikrofonen nämns som "mic in", men hörlurarna blir "line in"? Det låter konstigt (men jag är nybörjade på den här typen av grejer). Jag får inte upp hörlurarna i Windows på nått sätt, jag har grävt runt i kontrollpanelen m.m.

Nån som har några geniala tips? Det skulle uppskattas.

Line in är en fysisk linjeingång på datorns ljudkort och den används inte för headset så det låter som du kopplat det i fel kontakt.
Du ska koppla till line out/headphone out eller liknade, vad har du för moderkort /ljudkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla modekort ser annorlunda ut, men du ska koppla in hörlurarna i det gröna uttaget (eller det som det står OUT på).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Se först till att hörlurarna är inkopplade i grön port. Den sitter i princip alltid på baksidan om datorchassit, grupperad med andra portar av samma cirkulära sort (kallas 3,5mm). Effekten av att koppla in hörlurar eller högtalare är omedelbar, man ska inte behöva installera något normalt sett.

När det är gjort klickar du på högtalarikonen längst ned till höger i ditt Windows-fönster. Du ska då få upp följande meny.

Därefter klickar du på namnet som i mitt fall är Focusrite USB. Detta tar fram listan på möjliga uppspelningsenheter.

Det bör finnas några val här, varav ett antingen är namnet på hörlurarna, eller någon form av Realtek Digital Output. Testa att låta datorn spela upp någon form av konstant ljud medan du mixtrar med detta.

!OBS! Ha inte hörlurarna direkt vid öronen när ni testar. Det händer lätt att volymen är väldigt hög. !OBS!

Permalänk
Medlem

Ok, koppla in hörlurarna antingen i det gröna uttaget på baksidan (och mikrofonkontakten i det rosa).
Eller använd porten på framsidan med hörlurar/mic ikon om det är en kombinerad 3.5mm från hörlurarna.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Rekordmedlem

Denna http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04897695 ?
Då har du ingen mikrofonanslutning på moderkortet utan den finns bara på framsidan av lådan och på moderkortet är det en linjeingång, du ska alltså koppla in ett headset på framsidan för annrs räcker nog inte kablarna runt datorlådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Denna http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04897695 ?
Då har du ingen mikrofonanslutning på moderkortet utan den finns bara på framsidan av lådan och på moderkortet är det en linjeingång, du ska alltså koppla in ett headset på framsidan för annrs räcker nog inte kablarna runt datorlådan.
https://i.imgur.com/oskvwmP.png
https://i.imgur.com/cpLvbk9.png

Nej det är fel modell.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Ok, koppla in hörlurarna antingen i det gröna uttaget på baksidan (och mikrofonkontakten i det rosa).
Eller använd porten på framsidan med hörlurar/mic ikon om det är en kombinerad 3.5mm från hörlurarna.

https://m.media-amazon.com/images/I/610mXZT4naL._AC_SL1200_.jpg
https://i.imgur.com/ZgH47Cw.png

Vi har testat satt headsetet på fronten (det är nån grenkontakt som sitter i en adapter som gör att vi kan stoppa två uttag i samma) men det går inget bra.
Nu gav dessutom högtalarna upp (de ska väl sitta i det gröna uttaget där bak va?) Datorn har inbyggd högtalare och t.o.m. den gav upp nu när jag av misstag lossade befintliga högtalare.
Vet inte riktigt vad som pågår här, hur svårt ska det vara att använda ett headset.. Grr!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vi har testat satt headsetet på fronten (det är nån grenkontakt som sitter i en adapter som gör att vi kan stoppa två uttag i samma) men det går inget bra.
Nu gav dessutom högtalarna upp (de ska väl sitta i det gröna uttaget där bak va?) Datorn har inbyggd högtalare och t.o.m. den gav upp nu när jag av misstag lossade befintliga högtalare.
Vet inte riktigt vad som pågår här, hur svårt ska det vara att använda ett headset.. Grr!

Kontaktadapter ? Det är ofta nått som orsakar problem, har du en 4 polig kontakt på headsetet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Headsetet har två kablar typ som går ihop av nån typ av grenkontakt som jag stoppar in i mic-uttaget på fronten. Jag antar det är hörlurarna + mic'en så att säga.
Men om allt skulle fungera som det är tänkt. Headsetets kabel in i fronten på datorn och vanliga högtalarna i gröna uttaget på baksidan väl?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Headsetet har två kablar typ som går ihop av nån typ av grenkontakt som jag stoppar in i mic-uttaget på fronten. Jag antar det är hörlurarna + mic'en så att säga.
Men om allt skulle fungera som det är tänkt. Headsetets kabel in i fronten på datorn och vanliga högtalarna i gröna uttaget på baksidan väl?

Du ska ta bort adaptern så du separerar mikrofon och hörlur från headsetet och aktiva högtalare ska anslutas till linjeutgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska ta bort adaptern så du separerar mikrofon och hörlur från headsetet och aktiva högtalare ska anslutas till linjeutgången.

Baksidan har ju MIC IN, LINE IN, LINE OUT. Mic In fattar jag. Bordshögtalarna har vi i LINE OUT just nu.. Återstår gör, hörlurarna, och enda uttag som är kvar är LINE IN?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Baksidan har ju MIC IN, LINE IN, LINE OUT. Mic In fattar jag. Bordshögtalarna har vi i LINE OUT just nu.. Återstår gör, hörlurarna, och enda uttag som är kvar är LINE IN?

Gissningsvis kan du inte ha båda högtalare och hörlurar samtidigt. Utan du får koppla in den du vill använda för tillfället på line out.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Baksidan har ju MIC IN, LINE IN, LINE OUT. Mic In fattar jag. Bordshögtalarna har vi i LINE OUT just nu.. Återstår gör, hörlurarna, och enda uttag som är kvar är LINE IN?

Headset på framsidan och högtalare på moderkortet är nog den vanliga kopplingen om du ska ha båda anslutna utan en extern växel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lösningen var att rycka högtalarna och stoppa in hörlurarna i LINE OUT med. Problem solved. Typ. Men hur gör folk om man vill köra hörlurar ibland och högtalarna ibland? Känns tråkigt att behöva rycka kontakter på baksidan eller finns det nått smartare alternativ?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Lösningen var att rycka högtalarna och stoppa in hörlurarna i LINE OUT med. Problem solved. Typ. Men hur gör folk om man vill köra hörlurar ibland och högtalarna ibland? Känns tråkigt att behöva rycka kontakter på baksidan eller finns det nått smartare alternativ?

Om det inte funkar att ha headsetet på framsidan och växla i mjukvara så får du skaffa en extern växel, det finns allt från enkla https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset... till mer påkostade modeller med integrerade hörlursförstärkare. https://www.djservice.se/artikel/jbl-m-patch-2?gclid=Cj0KCQjw...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/7-1-kanals-ljudkortadapter-ljudadapter-...
Min granne har en sån här , lite mer gaming stuck

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vi har testat satt headsetet på fronten (det är nån grenkontakt som sitter i en adapter som gör att vi kan stoppa två uttag i samma) men det går inget bra.

Är det något liknande en sådan adapter ni har använt er av? Fick ni med den med headsetet eller datorn?

Om det är så skall det fungera i det kombinerade intaget på framsidan (markerat med röd pil på min tidigare bild).
Det ni behöver göra för att välja vilken enhet som skall spela upp ljud, dvs högtalare eller headset; är att ni behöver sätta en av enheterna som standardenhet.

Här finns en länk med lika olika vis att göra detta på:
https://winaero.com/change-default-audio-device-windows-10/

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Ljud*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...