Apple A15 Bionic upp till 22 procent vassare än föregångaren

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det som är dagens overkill är morgondagens normala så jag ser gärna att kapaciteten i mobilerna är onödigt stark.

Om du lyckats ha sönder fyra av fem mobiler så kanske det säger mer om dig än mobilerna

Håller med. Och Apple A15 är egentligen inte overkill alls. Det är bara det att mobilen är så väldigt dyr så många skulle kunna dra ner på det ena och andra för att få ner priset. Vissa har dock mobilen väldigt länge. Jag själv köper hälften så dyr mobil och byter dubbelt så ofta och har då de senaste åren över denna period haft vad jag anser är bättre hårdvara.

Exakt samma frågeställning gäller allt. Köpa ett 15000kr grafikkort och ha det i 5 år eller köpa 7500kr grafikkort och byta vart 2,5år. Vad som är bäst beror helt på utvecklingen, där utvecklingen nu börjar stagnera varvid det dyra köpet går emot att bli bättre. En fördel med det billiga köpet är nytt batteri, skärm etc efter halva tiden.
Miljömässigt sak samma om man ej kasserar mobilen efter sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

och en annan har haft iphone sen 4an, Ingen har gått sönder, utan bytt enbart pga förnyelse.

Samma här. De går inte sönder av sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns helt klart en risk för detta även här. Jag är inte för eller emot något specifikt märke, men det har alltid tagit emot att iOS är så begränsat, att det är så krångligt att dela filer mellan iOS och Windows/Linux/Android och att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den. (Man är kryptografiskt förhindrad att installera annan mjukvara än den Apple har bestämt att man får installera.)

Men branschledande prestanda, en kamera som ”alltid funkar”, framflyttade positioner gällande integritet och nu då äntligen 120 Hz … det är inte helt lätt att motstå alla gånger!

Det är just filhantering, appar, och den otroligt slöa laddningen som får mig att vägra iPhone.
Kommer aldrig någonsin att byta till IOS innan det är fixat. Inte ens om CPUn skulle ha 5x mer prestanda än min 5950X.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

den otroligt slöa laddningen

Vad har du för krav? De fick ju snabbladdning för rätt många generationer sedan och med en bra laddare går det väl skapligt fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad har du för krav? De fick ju snabbladdning för rätt många generationer sedan och med en bra laddare går det väl skapligt fort?

iPhone har haft 15W laddning, nu 20W med nya lurarna.
Jag har 55 W laddning på min lur. Drar 0-80% på typ 10 minuter. Finns lurar med upp mot 100W laddning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

iPhone har haft 15W laddning, nu 20W med nya lurarna.
Jag har 55 W laddning på min lur. Drar 0-80% på typ 10 minuter. Finns lurar med upp mot 100W laddning.

Därför man laddar över natten.
Då räcker det med 5W.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Därför man laddar över natten.
Då räcker det med 5W.

Jag använder min telefon så pass mycket att jag måste ladda den under dagen.
Försöker du säga att ha dålig laddning är något positivt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

Jag använder min telefon så pass mycket att jag måste ladda den under dagen.
Försöker du säga att ha dålig laddning är något positivt?

Kanske, om det ger batteriet längre livslängd.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kanske, om det ger batteriet längre livslängd.

Så det är bättre med en död telefon under dagen för att batteriet skall hålla längre?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag använder min telefon så pass mycket att jag måste ladda den under dagen.
Försöker du säga att ha dålig laddning är något positivt?

"Dålig” laddning?
Redan idag laddar iPhones (om man vill) med ungefär 2C, dvs full kapacitet på ungefär 30min. Redan det är högt om man vill ha bra batterilivslängd. Batteriers livslängd kortas av värme (hög strömstyrka vid snabbladdning) och oönskade bireaktioner under de betingelserna. Dessutom kortas det vid hög urladdning, och vid full laddning (också där för att man pressar batterikemin till en nivå där bireaktioner lättare sker.)

Tyvärr testas telefoner för batterilivslängd när de är nya, vilket frestar tillverkare att låta batteriet ladda ur mycket, och att pressa maxnivån högt. Likaså betraktas extrem snabbladdning som något positivt, utan att man tar hänsyn till effekterna på batteriets livslängd. "Marknaden" driver alltså ensidigt telefontillverkarnas batterihantering i en destruktiv riktning sett ur batterihälsoperspektiv.

Som användare, om man vill ha bra batteriprestanda över tid, gör man klokt i att använda måttlig laddeffekt och att undvika att ladda ur telefonen helt, liksom att inte nödvändigtvis ladda till 100%. (Apple har funktioner som stoppar laddning vid 80% vid nattladdning.) Om man inte bryr sig om batterihälsa - tja, tuta och kör! Men det kommer att ha konsekvenser.

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

Så det är bättre med en död telefon under dagen för att batteriet skall hålla längre?

Det sa jag aldrig. Tänker att de flesta inte använder mobilen så mycket att batteriet tar slut under dagen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Så det är bättre med en död telefon under dagen för att batteriet skall hålla längre?

Vad använder du för telefon idag? Den nya iphone speciellt pro max skulle jag vilja se dig försöka dra ur på en dag. Ingen av android lurarna tar ens iphone 12 pro max idag i batteritid.

Jag har alltid haft android, tills nu kommer jag gå över till iphone, och jag kan erkänna att det tar emot att gå över men denna prestanda som iphone visar upp med kamera, batteri och nu även 120hz så är det omöjligt för mig att stanna kvar i android.

Jag fattar varför många android lurar behöver så pass snabb laddning och det är ju pga deras kassa batteritid vid användade annars behöver man ju inte snabbladdning?

Min s21 måste jag stödladda vid 16.00 direkt efter jobbet annars är det slut. Och då kör jag inte ens skärmen i120hz då får jag ladda vid 13.00. Otroligt tråkigt att inte kunna använda sin mobil med full kapacitet utan att behöva tänka på batteriet konstant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är just filhantering, appar, och den otroligt slöa laddningen som får mig att vägra iPhone.

Lite nyfiken på vad du saknar ang. filhantering. Visst är Files-appen iOS långt ifrån Total Commander eller FX File Explorer på Android, men samtidigt så kan jag göra allt jag vill (läs behöver) på iOS.

På Android har jag även root och full terminal för att kunna ändra saker som "bara funkar" på iOS. Tänker bland annat på att Instagram inte kan utnyttja kameran (direktaccess) till fullo i Android, utan allt har sin egna lilla sandlåda med begränsade API:er.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av stoffe_83:

Kan du utveckla den delen att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den?

Med det syftar jag framförallt på två saker:

  • Det är tämligen hårt uppstyrt vad man får och inte får göra med enheten, likt om man leasar en bil.

  • Enheten blir i princip oanvändbar den dag Apple slutar släppa uppdateringar till den och/eller när den blivit så där olidligt oanvändbart långsam som gamla enheter ofta blir. Hade man istället ägt den hade man då kunnat installera någon tredjeparts-ROM eller vadhelst man kan tänkas vilja göra efter eget tycke.

Skrivet av walkir:

Går det inte att sideloada appar likt tidigare? Någon ny begränsning i iOS 14/iOS 15 som jag inte känner till?

Har inte hållit på med jailbreak och sådant sedan jag bytte ut min gamla iPad 4 med iOS 7 mot en iPad Pro 2017, men jag har för mig att det är krångligt och opraktiskt, om det överhuvudtaget går. Man får iallafall inte installera vilken mjukvara man vill, för det går såvitt jag vet inte att installera en gammal version av iOS eller någon tredjeparts-ROM.

(Tycker inte heller det räknas om det krävs att man har en Apple-dator och betalar en årlig avgift för att vara ”utvecklare”, om det nu är det som åsyftas.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

"Dålig” laddning?
Redan idag laddar iPhones (om man vill) med ungefär 2C, dvs full kapacitet på ungefär 30min.

Ja, eller så kan du sluta ljuga. Det är OMÖJLIGTG att ladda ett sånt batteri till fullt på 30 min med 15W laddning.
Det är ungefär som att säga att du kan springa i 400 km/h.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, eller så kan du sluta ljuga. Det är OMÖJLIGTG att ladda ett sånt batteri till fullt på 30 min med 15W laddning.
Det är ungefär som att säga att du kan springa i 400 km/h.

3000mAh, 3.6V, 20W laddning. Hur många värdesiffror förväntar du dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

3000mAh, 3.6V, 20W laddning. Hur många värdesiffror förväntar du dig?

Ingen proponent för snabbladdning eller nåt, men följande står på https://www.apple.com/se/iphone-13/specs/

"Kan snabbladdas: Ladda batteriet upp till 50 procent på 30 minuter med en adapter på 20 W eller mer (säljs separat)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ingen proponent för snabbladdning eller nåt, men följande står på https://www.apple.com/se/iphone-13/specs/

"Kan snabbladdas: Ladda batteriet upp till 50 procent på 30 minuter med en adapter på 20 W eller mer (säljs separat)".

Japp. Jag ville inte prisa Apple alltför högt, men de är den mobiltelefontillverkare jag känner till som tar batterihälsa på allvar. Så de dämpar laddströmmen (och det gör alla, det är det enda vettiga) allt eftersom batteriets laddning ökar.

Men det skiljer en del mellan tillverkarna i när de väljer att stänga ner telefonen för att batteriet är ”slut” och när de avbryter laddningen för att det är ”fullt”. Och för den delen hur deras laddningskurvor ser ut. Som vanligt blir det ganska komplext när man fördjupar sig. Jag uppmuntrar intresserade att till exempel läsa Andrei Frumusanus tester av de nya snabbladdningsbara Oppo telefonerna för några dagar sedan, för att se hur deras laddkurvor faktiskt ser ut.
Ingenjörerna är vettigare än marknadsföringsavdelningarna, som tur är.

Jag vill inte framstå som för negativ till snabbladdning heller, varje användare är i sin fulla rätt att prioritera som de vill, och självklart är det trevligt att kunna ladda snabbt. Man skall bara inte tro att det inte innebär några kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

iPhone har haft 15W laddning, nu 20W med nya lurarna.
Jag har 55 W laddning på min lur. Drar 0-80% på typ 10 minuter. Finns lurar med upp mot 100W laddning.

Jo. Andra tillverkare blåser på hårdare där, helt klart. Sen hur bra det är för batterier att ladda med 100-120W låter jag vara osagt.

Man ska inte heller glömma att batterierna i en iPhone generellt ligger på mindre mAh än Android-lurarna. iPhone 12 Pro's batteri är på i runda slängar 2800 mAh. Men iOS är ju galet optimerat som sagt, för att inte tala om de sjuka/snåla/snabba Soc's Apple tillverkar år ut och år in. Så visst, Apple ligger aldrig i topp på hur snabbt du kan ladda luren, men 20W räcker för mig för tillfället iaf (jag laddar dessutom ofta trådlöst ändå).

Permalänk

Grundproblemet med batterier är att tillverkarna har valt att göra de så svåra att byta. Ett ersättningsbatteri till Samsung S20 ligger på nätet på runt 300kr. Det är inte på en sådan dyr telefon mycket att bråka om att man får byta det efter 3år, om det inte vore för att det är svårt att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp. Jag ville inte prisa Apple alltför högt, men de är den mobiltelefontillverkare jag känner till som tar batterihälsa på allvar. Så de dämpar laddströmmen (och det gör alla, det är det enda vettiga) allt eftersom batteriets laddning ökar.

Men det skiljer en del mellan tillverkarna i när de väljer att stänga ner telefonen för att batteriet är ”slut” och när de avbryter laddningen för att det är ”fullt”. Och för den delen hur deras laddningskurvor ser ut. Som vanligt blir det ganska komplext när man fördjupar sig. Jag uppmuntrar intresserade att till exempel läsa Andrei Frumusanus tester av de nya snabbladdningsbara Oppo telefonerna för några dagar sedan, för att se hur deras laddkurvor faktiskt ser ut.
Ingenjörerna är vettigare än marknadsföringsavdelningarna, som tur är.

Jag vill inte framstå som för negativ till snabbladdning heller, varje användare är i sin fulla rätt att prioritera som de vill, och självklart är det trevligt att kunna ladda snabbt. Man skall bara inte tro att det inte innebär några kompromisser.

Säger inte emot det du skriver här, men i ditt ursprungliga inlägg skrev du "full kapacitet på 30 minuter" vilket kanske blir lite missvisande om den bromsar.

Undrar förresten hur illa det är att ladda trådlöst, det är ju en ineffektivare laddningsform än sladd så intuitivt känns det som att det skulle kunna bli varmare och därmed påverka batteriet negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Säger inte emot det du skriver här, men i ditt ursprungliga inlägg skrev du "full kapacitet på 30 minuter" vilket kanske blir lite missvisande om den bromsar.

Själv hade jag nog gjort samma "felskrivning", då jag ofta laddar min iPhone 12 Mini i ca 30 minuter. Ofta även med Qi-laddare.

Detta gör att jag lätt når full kapacitet på 30 minuter eftersom jag ofta laddar från 10-20% till 80-90% vid behov. Det lilla 2227 mAh batteriet räcker utan problem i två dagar för mig (vid 4,5 timmars användning per dag).

Har fortfarande 100% i batterikapacitet efter 10 månaders användning.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fördel med det billiga köpet är nytt batteri, skärm etc efter halva tiden.
Miljömässigt sak samma om man ej kasserar mobilen efter sig.

Med det sagt: Man kan ju faktiskt byta batteri på iPhones också: senaste två jobbtelefonerna - där jag inte behövde senaste tekniken - höll betydligt längre för mig än bara första batteriets livstid. För privat bruk händer såpass mycket med kameratekniken att jag gärna vill uppgradera ungefär vart tredje år ändå, men efter två år säger min iPhone 11 (som jag också använder i arbetet sen jag skaffade den) fortfarande 89% batterikapacitet, den har fortfarande inte behövt börja throttla SoC:n för att klara effektuttaget, och jag klarar mig fortfarande med mycket god marginal en vanlig dag från morgon tills jag pluggar in för natten - troligen realistiskt två dagar utan att snåla för mycket om jag skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Vad använder du för telefon idag? Den nya iphone speciellt pro max skulle jag vilja se dig försöka dra ur på en dag. Ingen av android lurarna tar ens iphone 12 pro max idag i batteritid.

Jag har alltid haft android, tills nu kommer jag gå över till iphone, och jag kan erkänna att det tar emot att gå över men denna prestanda som iphone visar upp med kamera, batteri och nu även 120hz så är det omöjligt för mig att stanna kvar i android.

Jag fattar varför många android lurar behöver så pass snabb laddning och det är ju pga deras kassa batteritid vid användade annars behöver man ju inte snabbladdning?

Min s21 måste jag stödladda vid 16.00 direkt efter jobbet annars är det slut. Och då kör jag inte ens skärmen i120hz då får jag ladda vid 13.00. Otroligt tråkigt att inte kunna använda sin mobil med full kapacitet utan att behöva tänka på batteriet konstant..

Min telefon som är 2.5 år klarar fortfarande av en hel dag för mig men då har jag inte topprestanda. Fick ut i fredags nästan 5 timmars skärmtid under 17 timmar (av vilket ca 12 timmar är på varierande mottagning på 4G vilket drar mer ström). En stor anledning för mig varför jag inte går över till iOS är notifikationssystemet. Android på mils före där enligt mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag vill inte framstå som för negativ till snabbladdning heller, varje användare är i sin fulla rätt att prioritera som de vill, och självklart är det trevligt att kunna ladda snabbt. Man skall bara inte tro att det inte innebär några kompromisser.

+1 väl sammanfattat, som RC-fantast har man lärt sig en del om laddning av moderna batterier och livslängd. Har man de behov som beskrevs finns det andra vettiga lösningar, såsom en stationär telefon eller en rejäl powerbank. Stödladdar själv under arbetsdagen, men att plugga in USB-kabeln en stund i datorn eller i bilen ser jag inte som något problem, jag menar, jag kan ju fortsätta använda telefonen om jag behöver under tiden.

Elbilar däremot är en annan femma, där vill man ha snabbast möjliga laddning. Men då konkurrerar de med att slanga i några liter bensin/diesel också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med det sagt: Man kan ju faktiskt byta batteri på iPhones också

+1 brukar själv låta byta batteri på 2+ års telefoner som vandrar vidare inom familjen. Prestandan är det ju inga problem med och Apple är bäst i klassen på att låta gamla telefoner få senaste OS, så även en gammal telefon känns som ny med ett fräscht batteri.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med det sagt: Man kan ju faktiskt byta batteri på iPhones också: senaste två jobbtelefonerna - där jag inte behövde senaste tekniken - höll betydligt längre för mig än bara första batteriets livstid. För privat bruk händer såpass mycket med kameratekniken att jag gärna vill uppgradera ungefär vart tredje år ändå, men efter två år säger min iPhone 11 (som jag också använder i arbetet sen jag skaffade den) fortfarande 89% batterikapacitet, den har fortfarande inte behövt börja throttla SoC:n för att klara effektuttaget, och jag klarar mig fortfarande med mycket god marginal en vanlig dag från morgon tills jag pluggar in för natten - troligen realistiskt två dagar utan att snåla för mycket om jag skulle behöva.

Jag vet många jobbtelefoner så brukar de gå till chefen efter 2år och säga batteriet är dåligt jag vill ha ny mobil. Javisst säger chefen och den gamla mobilen kan du slänga.. Där de brukar fixa ett nytt batteri och använda den privat.

I vilket fall så tydligare batteriinformation behövs. Jag själv testar nu en app på min för att uppskatta hälsan som jag inte ens visste.
Men ändå så har det lite gått bakåt med batterier. Mellan strax efter år 1990 till runt 2013 så hade jag alltid med mig flera batterier till mobilen, tog ett slut så på under 1 minut stoppade jag i nästa batteri. Men det har med vattentålighet och en annan passform att göra.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet många jobbtelefoner så brukar de gå till chefen efter 2år och säga batteriet är dåligt jag vill ha ny mobil. Javisst säger chefen och den gamla mobilen kan du slänga.. Där de brukar fixa ett nytt batteri och använda den privat.

I vilket fall så tydligare batteriinformation behövs. Jag själv testar nu en app på min för att uppskatta hälsan som jag inte ens visste.
Men ändå så har det lite gått bakåt med batterier. Mellan strax efter år 1990 till runt 2013 så hade jag alltid med mig flera batterier till mobilen, tog ett slut så på under 1 minut stoppade jag i nästa batteri. Men det har med vattentålighet och en annan passform att göra.

Har ärligt talat inte koll på hur det funkar på andra sidan stängslet - har inte haft Android sen någon gammal HTC för evigheter sen - men på iOS-sidan är det sedan några år tydligt uppmärkt inklusive information om man rekommenderas att byta batteri. Hur många som faktiskt gör det vet jag inte, men informationen finns där.
Vad gäller byte av batteri: Jag har haft två telefoner som dött pga vattenintag, men jag har sedan iPhone 6s bara önskat mig mer batteritid en handfull gånger - vilket numera är enkelt att fixa med en powerbank, så allt inräknat tycker jag nog vi är ganska rätt ute numera.

Permalänk
Medlem

Den iPhone 13 Pro jag har beställt kommer alltså ha bättre cpu prestanda än min stationära dator (i7-4790k). Fantastiskt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det som är dagens overkill är morgondagens normala så jag ser gärna att kapaciteten i mobilerna är onödigt stark.

Om du lyckats ha sönder fyra av fem mobiler så kanske det säger mer om dig än mobilerna

Eller kanske jag helt enkelt har haft otur, den möjligheten finns ju också ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95