Permalänk
Medlem

Ny legion 5 17" stormvind

Hej, har just köpt en legion 5 17" med 5600h/3060.
Är nöjd med prestandan, men alltså detta fläkt ljud...
Även utan spel/appar/program som är igång utan bara enkel web surfning så går fläktarna rätt hårt.
Går ju inte sitta vid dator i lugn och ro.. Har testat quiet mode med utan skillnad.
Är väldigt kall luft som den blåser ut i idle, är det såhära det ska vara med legions datorer?
Funderar på att lämna tillbaka den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

3060 genererar en hel del värme, klart datorn kommer varva fläktarna. Antagligen har du skit som ligger och tar lite prestanda. Lek med olika inställningar i Legions programvara om sådan finns.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men kör du den i prestandaläge? Du kan se om den lilla lampan lyser blått rött eller vitt. Verkar konstigt, min är helt tyst under låg belastning

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla 3 olika lägen, det jag pratar om är i idle/windows 10 lätt surfande.
Fläktarna kör rätt hårt. Spelar ingen roll vilket av dessa 3 olika lägen jag använder.

Permalänk
Medlem

Har löst problemet, i bios finns det advanced thermal bla bla.. 1-2-3 standard är 1 men efter jag stängde av det helt så blir faktiskt datorn tyst med quiet mode.
Funkar bra i spel med, men fläktarna låter nog lite mera nu under spelande.

Permalänk

Vad har du för produktnummer ?
Vilken biosverson kör du med nu ?

Som info så har det kommit ut en 3:e parts applikation för att i viss mån kunna styra fläktarna

https://www.legionfancontrol.com/