Fel på laddport - iPad Pro 11” 2018

Permalänk
Medlem

Fel på laddport - iPad Pro 11” 2018

Hej Sweclockers!

Har en iPad Pro 11” (2018) vars laddport slutade fungera i somras. När jag försökte starta den så dök bara en ikon upp om att den behöver laddas. Idag är den helt urladdad och ikonen dyker inte ens upp.

Har testat flera olika laddare och gjort rent i USB-C kontakten, men utan framgång. Den är död.

Jag vill ju att min iPad ska fungera igen så jag har börjat kolla på reparationsmöjligheter.

Apple vill ha nästan 6 000kr för att reparera den, vilket inte känns aktuellt.

Kollar jag på iPadreparationer online så verkar det vara väldigt sällsynt för just min modell. Jag har bara hittat glasbyte och batteribyte, inget med byte av laddport.

Känns sjukt trist att bara slänga en i övrigt välfungerande iPad, så därför tänkte jag om ni på sweclockers vet något bra reparationsställe?

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

Har du provat att ha den inkopplad länge? Ibland kan det ta väldigt lång tid innan något dyker upp på skärmen när batteriet har tagit slut. Kan även vara en bra idé att prova olika kablar.

Eller var det så att laddporten slutade fungera och du kunde se i iOS att den inte gick att ladda längre?

Själva delen är inte särskilt dyr, så har du ett reparationsställe i närheten som kan byta skärm skulle du ju kunna höra vad de skulle ta för att byta laddporten (först måste skärmen tas bort, därefter ser det ut som att man bara kan byta ut själva porten direkt).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det där med att försöka laga blir nog tufft. Det verkar som sagt vara fruktansvärt dyrt.

Jag tänker att iPad Pro 2018 har väl Smart Connector på baksidan? De där 3 prickarna. Nu vet jag inte om det finns några andra tillbehör men om du köper Apples egna Magic Keyboard kan du ladda genom tangentbordets usb-c. Det är förstås inte en superbillig lösning, blir ju en 1500-2500kr med då får du ändå ett schysst tangentbord/case på köpet och slipper blåsa 6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du provat att ha den inkopplad länge? Ibland kan det ta väldigt lång tid innan något dyker upp på skärmen när batteriet har tagit slut. Kan även vara en bra idé att prova olika kablar.

Eller var det så att laddporten slutade fungera och du kunde se i iOS att den inte gick att ladda längre?

Själva delen är inte särskilt dyr, så har du ett reparationsställe i närheten som kan byta skärm skulle du ju kunna höra vad de skulle ta för att byta laddporten (först måste skärmen tas bort, därefter ser det ut som att man bara kan byta ut själva porten direkt).

Ja, jag provade nu senast i natt att ladda den. Fortfarande helt död nu på morgonen.

Jag såg aldrig i iOS att den inte längre laddade. När jag upptäckte felet så hade den varit urladdad några dagar. När jag pluggade i laddaren så visades ladd-ikonen. Det kanske inte är säkert att det är något fel på USB-C porten utan något annat?

Antingen om jag hör med någon som byter skärmen, eller om man skulle ge sig på att byta den själv. Verkar inte helt lätt, men alltid kul med en utmaning

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Det där med att försöka laga blir nog tufft. Det verkar som sagt vara fruktansvärt dyrt.

Jag tänker att iPad Pro 2018 har väl Smart Connector på baksidan? De där 3 prickarna. Nu vet jag inte om det finns några andra tillbehör men om du köper Apples egna Magic Keyboard kan du ladda genom tangentbordets usb-c. Det är förstås inte en superbillig lösning, blir ju en 1500-2500kr med då får du ändå ett schysst tangentbord/case på köpet och slipper blåsa 6000kr

Tack, det här var faktiskt ett riktigt bra förslag!

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RFRFRF:

Ja, jag provade nu senast i natt att ladda den. Fortfarande helt död nu på morgonen.

Jag såg aldrig i iOS att den inte längre laddade. När jag upptäckte felet så hade den varit urladdad några dagar. När jag pluggade i laddaren så visades ladd-ikonen. Det kanske inte är säkert att det är något fel på USB-C porten utan något annat?

Antingen om jag hör med någon som byter skärmen, eller om man skulle ge sig på att byta den själv. Verkar inte helt lätt, men alltid kul med en utmaning

Skärmen har ju visat en laddicon, hur kan den då vara trasig ? Det är väl i så fall mer troligt att batteriet eller ladd/strömförsörjningskretsarna är trasiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärmen har ju visat en laddicon, hur kan den då vara trasig ? Det är väl i så fall mer troligt att batteriet eller ladd/strömförsörjningskretsarna är trasiga.

Med en del laddare till andra märken än Apple visar i och för sig min gamla Mini 2 att den laddar, fast den inte gör det i verkligheten. Jag hade även det problemet, även om det nog laddade lite och extremt långsamt och nästan inte alls, med originalladdaren till min Samsung Ativ S (WP-telefon). Det blev något fel på laddaren helt enkelt, men telefonen visade fortfarande laddikonen. Att ladda via datorns USB gick däremot bra och snabbare, trots den låga maxströmmen på en vanlig USB-port. Icke heller några problem med en ny USB-laddare.

Ergo, man kan faktiskt få laddikoner utan att det egentligen sker någon laddning att tala om, även om det kanske inte är problemet i det här fallet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Med en del laddare till andra märken än Apple visar i och för sig min gamla Mini 2 att den laddar, fast den inte gör det i verkligheten. Jag hade även det problemet, även om det nog laddade lite och extremt långsamt och nästan inte alls, med originalladdaren till min Samsung Ativ S (WP-telefon). Det blev något fel på laddaren helt enkelt, men telefonen visade fortfarande laddikonen. Att ladda via datorns USB gick däremot bra och snabbare, trots den låga maxströmmen på en vanlig USB-port. Icke heller några problem med en ny USB-laddare.

Ergo, man kan faktiskt få laddikoner utan att det egentligen sker någon laddning att tala om, även om det kanske inte är problemet i det här fallet.

Jag syftade på att TS tänkte byta skärm men den är nog inte trasig som problemet är beskrivet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftade på att TS tänkte byta skärm men den är nog inte trasig som problemet är beskrivet.

Ahh, nej, det är inte så sannolikt att skärmen dött efter att den visade laddikonen.

Tillägg: Om så skulle vara fallet och den har startat och det är aktiverat så borde man väl kunna få den att spela ljud via Find my iPad?

Permalänk
Medlem

Enligt iFixit så sitter USB-C-porten på ett eget kretskort, så den går att byta. De har dock rivit precis hela iPadden innan de kommer till den punkten.

Har du provat att koppla in paddan i datorn och se om du kan se den i iTunes? Kan ju vara värt att köra en DFU om du nu överväger att kasta den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan var en dumm fråga men har du testat med olika kablar?
Du har ju skrivit om att du har testat olika laddare men undra då om det även innebär olika kablar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftade på att TS tänkte byta skärm men den är nog inte trasig som problemet är beskrivet.

Sorry jag formulerade mig fel. Har aldrig tänkt att byta skärm. Det jag menade var att jag kunde köpa en ny laddport och ta med den till en reperatör som byter skärmar. Har han kunskap att ta loss en skärm så borde det inte vara så mycket extra jobb att byta ut laddporten. Skyller min formulering på tidig måndag morgon 😄

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kan var en dumm fråga men har du testat med olika kablar?
Du har ju skrivit om att du har testat olika laddare men undra då om det även innebär olika kablar.

Olika laddare och olika kablar i olika vägguttag 😄

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt iFixit så sitter USB-C-porten på ett eget kretskort, så den går att byta. De har dock rivit precis hela iPadden innan de kommer till den punkten.

Har du provat att koppla in paddan i datorn och se om du kan se den i iTunes? Kan ju vara värt att köra en DFU om du nu överväger att kasta den.

Jaså, visste inte att det var så många extrasteg efter att skärmen hade blivit bortplockad.

Bra tips med iTunes. Har inte testat det, men det kan vara värt ett försök. Problemet är att jag endast kör linux på burken här hemma. Ska höra med någon polare som kör windows/mac.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

Var inne på Elgiganten i helgen och testade att ladda min iPad med ett tangentbord från Apple. Det fungerade tyvärr inte. Det är nog själva laddkretsen som är trasig och inte USB-C porten.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q