IKEA och Asus gaming-möbler lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Det är så med ungdommar hittar på nya ord och meningar, känner mig så gammal

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Det är så med ungdommar hittar på nya ord och meningar, känner mig så gammal

Jag vet inte hur det är med dig men på min tid hittade vi minsann på bra ord. Ungdomen idag är förlorad!

Permalänk
Medlem

För övrigt tycker jag som gammal surgubbe att designen från det här samarbetet inte är så hemsk. Det är inget jag tappar hakan av och känner att jag måste ha men samtidigt känner jag inte heller att jag skulle skämmas av av att ha det hemma. Har idag ett mörkbetsat IKEA-bord som ärligt talat är fulare (mörkbetsad skiva med silvergrå underrede... det är fan inte snyggt). Köpte det visserligen för många år sen när jag behövde något billigt som funkade, och sen har det hängt med.

Ett av de här nya borden skulle vara en uppgradering i det avséendet. Inte för att de nya borden är jättesnygga, men det är ju också svårt att göra ett mörkt och någorlunda diskret bord skitfult. Mitt problem är snarare att det enklare bordet ser klent ut och bakkanten är värdelös (för mig).

Ikeas vaddetnuhette är visserligen snyggare och fortfarande billigt så jag kanske byter till ett sånt istället (om jag inte orkar fixa skiva och bygga underrede själv).

En sak jag gillar med den nya serien är väggmackapärerna. Jag har så många lådor med sladdar, verktyg, skruvar och diverse annat mög att jag aldrig hittar det jag behöver. Att kunna slänga upp lite skit på väggen är faktiskt en bra idé. Jag kommer nog köpa nåt sånt när jag omorganiserar.

Sen gillar jag också handen som hörlursställ. Den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur det är med dig men på min tid hittade vi minsann på bra ord. Ungdomen idag är förlorad!

Jovisst är det så, hittade också på ord men känner mig gammal nu för att jag inte hittar på några ord eller förstår dom nya ;D

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

När ska trenden med 80 djupa sluta... det var bra på tiden man hade crt skärm, men otrolig slöseri med utrymme numera, jag har köpt deras köksbänk som är 60 djup, det är perfekt... Önskar bara att ikea kunde släppa ett höj och sänkbart stativ som gick att använda med deras köksbänk som är 246 cm bred, hade varit drömmen.

Jag tycker 80 djupt är helt optimalt, men då har jag en stationär dator, två laptops, ett par högtalare, en liten förstärkare, en lampa, en switch, en eller två Raspberry Pi:s samt en USB-laddare modell fyra uttag på skrivbordet nu när man jobbar hemma. När jag organiserat litet mer ska hörlursförstärkaren fram också.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur det är med dig men på min tid hittade vi minsann på bra ord. Ungdomen idag är förlorad!

"Men på min tid", du bevisade min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

"Men på min tid", du bevisade min poäng.

Unge man, gå upp på ditt rum! Det blir inget mer internet för dig den här veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur det är med dig men på min tid hittade vi minsann på bra ord. Ungdomen idag är förlorad!

Boomer kommer väl från baby boomer, dvs "gammal person"

Skrivet av Megacrash:

Mugghållare, har folk för mycket skit på sina skrivbord/bord så de har inte plats för en mugg?

Det är ju fullt med disk redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

180x80 motordrivet höj/sänk med minnesfunktion för 4995:- är löjligt billigt säger jag. Som bonus dessutom 20 cm bredare än mitt nuvarande (en gammal Galant).

Nu har jag inte kollat priser hos kontorsvaruhusen på länge, men förr låg prisnivån på 10k eller mer för motordrivet höj/sänk. Det enda jag dessutom sett fysiskt gick på 16k, med motorn placerad i mitten på bakkanten så man var tvungen balansera prylarna man ställde på bordet så det inte började luta lite åt något håll, för då vägrade motorn arbeta. Totalt värdelöst.

Komplett har ett 180x75 för strax över 4000, dock bara en motor. IKEA-bordet har två motorer(så vitt jag kan se på monteringsanvisningen), så priset är faktiskt riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Vette fan hur designern tänkte med nackstödet på stolarna. Säkert bekvämt, men de har tagit noll hänsyn till hörlurar, och de flesta gamers har hörlurar av större modell.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

180x80 motordrivet höj/sänk med minnesfunktion för 4995:- är löjligt billigt säger jag. Som bonus dessutom 20 cm bredare än mitt nuvarande (en gammal Galant).

Nu har jag inte kollat priser hos kontorsvaruhusen på länge, men förr låg prisnivån på 10k eller mer för motordrivet höj/sänk. Det enda jag dessutom sett fysiskt gick på 16k, med motorn placerad i mitten på bakkanten så man var tvungen balansera prylarna man ställde på bordet så det inte började luta lite åt något håll, för då vägrade motorn arbeta. Totalt värdelöst.

Du får kolla bredare. Jag köpte ett Dallas skrivbord från Gerdmans för runt 3k år 2014.

https://www.gerdmans.se/kontor-och-konferens/skrivbord/höj-oc...

Ingen minnesfunktion dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du får kolla bredare. Jag köpte ett Dallas skrivbord från Gerdmans för runt 3k år 2014.

https://www.gerdmans.se/kontor-och-konferens/skrivbord/höj-oc...

Ingen minnesfunktion dock.

Netonnet säljer höj- och sänkbara skrivbord med minnesfunktion för under 3000 kr.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Går även att köpa underredet separat.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Ikea har även ett höj- och sänkbart bord sen några år tillbaka, men då är det ingen minnesfunktion.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Unge man, gå upp på ditt rum! Det blir inget mer internet för dig den här veckan.

28 år här men skönt att inte vara i samma ask som stereotypiska cyber daddyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Idrott är ett så flummigt begrepp dock.
För mig har alltid idrott varit när man rör på sig, typ fysisk utmattning osv. Men så är det ju inte längre. Exempelvis pistolskytte räknas som idrott, även gokart och biljard.

Så enligt mig borde antingen esport räknas som idrott, eller så borde man gå tillbaka till den mer korrekta definitionen av idrott men med möjlighet att ge samma fördelar till sporter som inte är det. Tänker framförallt på det skämt som var Sveriges hantering av The International.

Gokart är ju betydligt mer fysiskt krävande än vad man kan tro. Samma med motocross. Kolla på en crossförare så ser du att de är brutalt vältränade. Något som krävs när man belastar kroppen statiskt ett helt lopp. Samma med gokart mycket överkroppsstyrka som krävs.

Lägger ingen relevans i hur sport eller idrott definieras, det viktigaste 2021 är att folk i styrande position inser att gaming är en folkrörelse och ska få det erkännande som det har rätt till.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Netonnet säljer höj- och sänkbara skrivbord med minnesfunktion för under 3000 kr.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Går även att köpa underredet separat.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Ikea har även ett höj- och sänkbart bord sen några år tillbaka, men då är det ingen minnesfunktion.

Det är ju jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Gokart är ju betydligt mer fysiskt krävande än vad man kan tro. Samma med motocross. Kolla på en crossförare så ser du att de är brutalt vältränade. Något som krävs när man belastar kroppen statiskt ett helt lopp. Samma med gokart mycket överkroppsstyrka som krävs.

Lägger ingen relevans i hur sport eller idrott definieras, det viktigaste 2021 är att folk i styrande position inser att gaming är en folkrörelse och ska få det erkännande som det har rätt till.

Yes, jag har bemött det påståendet i senare kommentarer redan.
Håller dock helt med i det du skriver, dvs att ingen egentligen bryr sig om det är en idrott eller ej så länge de fördelar idrotten får idag även tilldelas esport. Man får hoppas alla bakåtsträvare går i pension snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är ju alltid sådär, det är svinlöjligt att spela TV-/datorspel. Men att ta på sig färgglada kläder, jogga runt en gräsmatta och sparka på en plastboll, det är tamejfan det tuffaste sedan Fantomen hälsade på i lågstadiet.

Fast kom igen nu, världens bäst betalda idrottsman spelar fotboll (Messi sedan flytt till psg om man ska tro ryktena om hans kontrakt). Men att kalla världens största sport för fjantig är i sig fjantigt.

Tycker E-sport är legit, man plöjer ner timmar för att bli riktigt vass i muskelminnet, reaktionsförmåga etc. Inte vem som helst som kan bli bäst på det där.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast kom igen nu, världens bäst betalda idrottsman spelar fotboll (Messi sedan flytt till psg om man ska tro ryktena om hans kontrakt). Men att kalla världens största sport för fjantig är i sig fjantigt.

Tycker E-sport är legit, man plöjer ner timmar för att bli riktigt vass i muskelminnet, reaktionsförmåga etc. Inte vem som helst som kan bli bäst på det där.

Sa väl aldrig att fotboll var fjantigt? Jag beskrev bara hur sporten fungerar. Om du tycker det låter fjantigt så får det stå för dig.
Nämen visst, det är ingen dans på rosor inte. Finns en orsak att de flesta lägger av efter typ 27. Då är man för gammal för att hänga med liksom. Sjukt egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Gruppspel ajajajaj... precis lika illa som dagens Svenska röster på Disneyfilmer som gör så ont och höra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Cpu-ställ [sic] Uppspel ser ju att vara en riktig idiotgrej då dom höga kanterna ser ut att blockera sidoplåtarna på dom flesta chassi.

Jag skulle tro att dessa saker är till för den stora massan (det är ikea trots allt) och jag törs påstå att otroligt få skulle bli störda av flärparna som sticker upp.

De flesta öppnar nog inte sin dator mer än kanske vartannat år, om ens det. Sedan tillåter väl de flesta (nästan alla?) chassin att man skruvar av chassiskruvarna och sedan ”drar” av chassisidan, då gör det ingenting om flärpen är i vägen så länge det inte är väldigt tajt förstås.

Skrivet av macmann1:

Golvskyddet är ju även det lite roligare än standard-plastskivan många har. Men har redan en floorpad jag tycker funkar bra.

Finns ~inlineshjul man kan köpa till kontorsstolar som är väldigt snälla mot golv. Jag har kört med sådana i ett par år på mitt parkettgolv och det finns inga repor eller dyl.

Jag ligger i sängen och knappar och borde egentligen sovit för någon timme sedan så jag orkar inte leta rätt på en länk men säg till om du (eller någon annan) vill ha så fixar jag det imorgon.

Skrivet av noobs:

Finns det nya? Nähä inte det.

Du kanske vill läsa hela meningen

Fast det kanske är en definitionsfråga förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vette fan hur designern tänkte med nackstödet på stolarna. Säkert bekvämt, men de har tagit noll hänsyn till hörlurar, och de flesta gamers har hörlurar av större modell.

Jag vet inte hur du har på dig hörlurarna men jag har mina över öronen och inte i nacken.... 😁

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vet inte hur du har på dig hörlurarna men jag har mina över öronen och inte i nacken.... 😁

https://www.sweclockers.com/nyhet/32663-panasonic-lanserar-ho...

Inte hörlurar rent tekniskt men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vet inte hur du har på dig hörlurarna men jag har mina över öronen och inte i nacken.... 😁

Jag vet inte hur du vilar mot ditt nackstöd, men jag vilar hela bakhuvudet mot mitt som så

Och med en sån där kurvatur på nackstödet som det är på Ikeas stol så kommer kanterna att löpa runt sidorna av huvudet där du har hörlurarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av backfeed:

180x80 motordrivet höj/sänk med minnesfunktion för 4995:- är löjligt billigt säger jag. Som bonus dessutom 20 cm bredare än mitt nuvarande (en gammal Galant).

Nu har jag inte kollat priser hos kontorsvaruhusen på länge, men förr låg prisnivån på 10k eller mer för motordrivet höj/sänk. Det enda jag dessutom sett fysiskt gick på 16k, med motorn placerad i mitten på bakkanten så man var tvungen balansera prylarna man ställde på bordet så det inte började luta lite åt något håll, för då vägrade motorn arbeta. Totalt värdelöst.

Jag körde på ett ikea hack med skrivbordet Bekant https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-sitt-sta-svartb... och till det bänkskiva Karlby https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-faner-....
Lite att pyssla med men sjukt nöjd med resultatet.
Minns inte vad jag betalade när det begav sig men nånstans i närheten av 5K

Permalänk
Medlem

Äntrar "finrummet"?!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Sa väl aldrig att fotboll var fjantigt? Jag beskrev bara hur sporten fungerar. Om du tycker det låter fjantigt så får det stå för dig.
Nämen visst, det är ingen dans på rosor inte. Finns en orsak att de flesta lägger av efter typ 27. Då är man för gammal för att hänga med liksom. Sjukt egentligen.

Haha okej… riktigt den beskrivningen håller jag inte med om iaf 😀 i min bok lite fjantigt men låt gå.
Jag tror vi kommer se äldre än 27 åringar sinom tid, det är en relativt ung sport så många fokar nog på att göra annat när man väl nått framgång. Numera med alla dessa prispengar tror jag lätt folk kan hålla på längre upp i åldrarna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echo Echo:

Jag med! Blev riktigt fint. Nu har jag dock problem med motorn, den stannar efter 1 sekund när jag försöker höja så jag får höja med 1 sekund i taget.... Zzzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag vet inte hur du vilar mot ditt nackstöd, men jag vilar hela bakhuvudet mot mitt som så
https://toergonomics.com/wp-content/uploads/2020/08/man-relax-on-a-headrest-of-ergonomic-chair.jpg

Och med en sån där kurvatur på nackstödet som det är på Ikeas stol så kommer kanterna att löpa runt sidorna av huvudet där du har hörlurarna.

Jag sitter "normalt" och intar sällan viloposition, men nej, nackstödet kommer inte ta i hörlurarna om du lutar dig bakåt. Åtminstone inte så länge du har blicken framåt och inte lider av makrocefali. Det är jag övertygad om. Ser inte värre ut än den Kinnarps jag sitter i nu med hörlurar på. Ta med dig hörlurarna till IKEA och testa så får vi svaret 😁

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Haha okej… riktigt den beskrivningen håller jag inte med om iaf 😀 i min bok lite fjantigt men låt gå.
Jag tror vi kommer se äldre än 27 åringar sinom tid, det är en relativt ung sport så många fokar nog på att göra annat när man väl nått framgång. Numera med alla dessa prispengar tror jag lätt folk kan hålla på längre upp i åldrarna.

Aah kanske, tror det är extremt kämpigt att hålla sånt fokus så många timmar om dagen som det krävs för att ligga på topp. Sedan att både syn och reflexer tenderar att dala där efter 20 gör det nog svårt att hålla sig kvar när vi pratar millisekunder och pixlar. Men vi får väl se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag skulle tro att dessa saker är till för den stora massan (det är ikea trots allt) och jag törs påstå att otroligt få skulle bli störda av flärparna som sticker upp.

De flesta öppnar nog inte sin dator mer än kanske vartannat år, om ens det. Sedan tillåter väl de flesta (nästan alla?) chassin att man skruvar av chassiskruvarna och sedan ”drar” av chassisidan, då gör det ingenting om flärpen är i vägen så länge det inte är väldigt tajt förstås.

Även jag drar fram mina två tower sällan (varje halvår för seriös rengöring och ibland för att stoppa i mer/större lagring) men dom få gångerna blir det ändå ett problem att datorn inte går att öppna. I mina ögon är det helt idiotiskt att ha ett ställ med hjul när man ändå måste lyfta datorn (min ena är en Fractal Design Define 7 XL med 12 hårddiskar så den är tung). Det hade ju varit lika lätt att göra en hjulgrunka utan kanter om dom tänkt efter lite.