Permalänk

Datorn randomly crashar

Hej! Hoppas att någon kan förstå sig på mitt problem. Datorn har jag ägt sedan slutet av 2019 och sedan dess har jag behövt byta moderkort för att det var nåt fel med det, men efter det har det inte varit några problem. MEN för några veckor sedan fick datorn för sig att bluescreena från ingenstans och den gjorde det varje gång man försökte att starta den. Jag testade att byta kabel till cpu-power och då fungerade den i typ en vecka igen och sedan fick jag ingen post, testade att felsöka igen, då ville inte min nvme ssd visas i bios, testade att ta ut den och blåsa av med tryckluft och torka av med isopropanol och då fungerade den i typ en dygn innan jag inte kunde boota igen, så jag testade att göra samma sak med ssdn och sedan dess(imorse) så har den visat bsod två gånger och sedan har det inte varit några problem.

Jag tycker själv att det är väldigt konstigt att det inte finns något mönster i problemen, men några som jag har pratat med har sagt att det skulle kunna vara pyttesmå sprickor i moderkortet som får vissa kretsar att "krocka" och att det är det som får datorn att krångla.

Tar gärna emot råd på hur detta kan lösas.

i5 9600k, MSI z390 a-pro, MSI rtx 2070 gaming z, g.skill trident z 16gb 3200mhz, samsung 970 evo 250gb, seagate barracuda 2tb, corsair rm 850x

Permalänk
Medlem

När bytte du moderkortet? - Har du kollat att distanserna sitter där dem ska och ordentligt monterade?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Lite hederlig felsökning vore på sin plats. Vad står det att blåskärmarna beror på? Vad får du för felkod?
https://support.microsoft.com/en-us/sbs/windows/troubleshoot-...

Dom där sprickorna som några pratat om är alltså om du flexat kortet så ledningarna gått av men när kortet flexar tillbaks så blir det kontakt igen. Efter en tid kan detta leda till sämre förmåga att leda ström och du får märkliga fel innan det helt ger upp. Du bör isf veta om du knäckt moderkortet väldigt mycket för att få detta fel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Lite hederlig felsökning vore på sin plats. Vad står det att blåskärmarna beror på? Vad får du för felkod?
https://support.microsoft.com/en-us/sbs/windows/troubleshoot-...

Dom där sprickorna som några pratat om är alltså om du flexat kortet så ledningarna gått av men när kortet flexar tillbaks så blir det kontakt igen. Efter en tid kan detta leda till sämre förmåga att leda ström och du får märkliga fel innan det helt ger upp. Du bör isf veta om du knäckt moderkortet väldigt mycket för att få detta fel.

Felkoden som kommer upp är WHEA_UNCORRECABLE ERROR

Utifrån hur du beskriver det och vad jag har läst vidare på sedan jag gjorde inlägget så börjar jag tro mindre och mindre att det är att moderkortet är "knäckt".

Permalänk
Skrivet av Nucky:

När bytte du moderkortet? - Har du kollat att distanserna sitter där dem ska och ordentligt monterade?

Jag bytte moderkortet för ganska precis 1 år sedan, och jag har kollat så att allting sitter på rätt plats och att det inte är löst eller för hårt åtskruvat

Permalänk
Medlem

Är inte test av ett annat nätagg en god idé för den här typen av random-krascher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel Oskarsson:

Jag bytte moderkortet för ganska precis 1 år sedan, och jag har kollat så att allting sitter på rätt plats och att det inte är löst eller för hårt åtskruvat

Bara så det inte blev något missförstånd så tror jag han menar om det blivit kvar något distansfäste för mycket. En sådan skulle i så fall skava direkt mot moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Javis:

Är inte test av ett annat nätagg en god idé för den här typen av random-krascher?

Jo, det är nog en bra ide. Tyvärr så har jag inte någon extra, så vill gärna testa så mycket annat som möjligt innan jag börjar lägga ut pengar på saker. Jag har några nätagg på bevakning på prisjakt så att när de är "billiga" nog så ska jag nog införskaffa och ha som backup.

Permalänk
Skrivet av Samuel Oskarsson:

Felkoden som kommer upp är WHEA_UNCORRECABLE ERROR

Utifrån hur du beskriver det och vad jag har läst vidare på sedan jag gjorde inlägget så börjar jag tro mindre och mindre att det är att moderkortet är "knäckt".

Det felet brukar bero på:

1. Ostabil drivrutin
uppdaterat några drivrutiner nyligen?

2. Ostabil cpu
kör du överklockat?

3. Minnesfel /ostabila minnen
Kört memtest och kollat att minnena inte genererar massa fel?
https://www.memtest86.com/

4. Felande hårddisk.
kollat så inte diskarna inte har massa felkoder i smart datan?
inte bara C: alla diskar även en felande lagringsdisk kan orsaka blåskärmen och bootfel även om den inte egentligen har något med ditt OS att göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som Rouge skriver, dom felen är dom vanligaste.
Här är en tråd i sweclockers som handlade om krånglande minnen
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446556-bsod-whea_unco...
Bra läsning ur felsökningssyfte

Hur som, du bör analysera dumpfil för att se vart det pekar och vanligtvis står det en underkategori till det felet, exempelvis WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR overheat eller något.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/deb...

En helt annan fråga, när du bytte moderkort så gjorde du en ominstallation... eller hur?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Download Prime95 and HWMonitor or similar temperature control tool. Run Prime95 in Blend test first, check to ensure CPU temps are not over 80-85 C for example and leave it overnight. If a worker stops responding there is a high chance that either RAM or CPU are bad. To eliminate RAM I would suggest using memtest86 and boot from a USB / DVD and run a few passes. If it reports errors you know its mostly related to RAM. If not, go back into Windows, run Prime95 but run Small FFTs test this time because it will abuse the CPU the most and see what happens.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.