Microsoft förser Surface Pro 8 med Thunderbolt och högfrekvent skärm

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förser Surface Pro 8 med Thunderbolt och högfrekvent skärm

En Surface Pro 8-annons på villovägar avslöjar att både snabb anslutning och skärm debuterar med Microsofts nästa omgång av hybridenheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför känns det alltid som att de kommer med gamla grejer? 11-gen är ju lite gammal så här dags och 12-gen ska släppas i samband med win 11...

De borde samarbeta närmare med sina hårdvarupartners. Jag är iaf inte så sugen att köpa förra årets modell för fullpris

Permalänk
Medlem

Högfrekvent = mycket vanlig, är det som avses med rubriken.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Master of Overkill

Nu blev surface helt plötsligt vettig igen för företag!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

För lite information att säga bu eller bä.
Men Thunderbolt underlättar för en bra docka. Att de visar att en dator i denna formfaktor går bygga med utbytbar ssd är en bra signal till andra tillverkare. Dels är ju ssd något man ofta vill utöka, men det är även en ren slitageprodukt.

Min generella åsikt kring Surface är att det säkerligen är rätt produkt för rätt person. Det beror på vad man gör, men för utvecklare som kör tyngre saker lokalt så skaffa en släpbar dator plus en skottkärra åt denna än idag. Jag har haft kollegor som gick från en maxutrustad Surface till en av de Lenovo Thinkpad P53 och det var som natt och dag sa han. (vilka muskler han fick att bära dessa extra kilo varje dag. )

Permalänk
Medlem

"Intel's 11th-generation Core processor" gör den tyvärr väldigt ospännande. Våga köra ARM även i PRO-varianterna. Och ja, det är kanske så att det inte finns en tillräckligt bra ARM-SoC tillgänglig på marknaden, men då får väl MS arbeta för att lösa det på något sätt...

Permalänk
Skrivet av jaqob:

"Intel's 11th-generation Core processor" gör den tyvärr väldigt ospännande. Våga köra ARM även i PRO-varianterna. Och ja, det är kanske så att det inte finns en tillräckligt bra ARM-SoC tillgänglig på marknaden, men då får väl MS arbeta för att lösa det på något sätt...

Tvärtom tycker jag. börja Arm med budgetvarianterna. Av anledningar som att de aktörer som brukar leverera emot android/windows inte är de snabbaste ännu och att windows arm inte är helt felfritt.
Jag tror dessa budget Arm blir betydligt enklare att sälja och när de blir populära, ja då är det enklare att också sälja de dyra då folk som investerar mer pengar vet att det är schyssta saker som fungerar felfritt med Office etc..

Permalänk

Mitt största problem med min Surface 7, var den urusla batteritiden. 120hz skärm kommer ju inte hjälpa mycket, men lär var trevligt för de som ritar med sin Surface.

Thunderbolt är ju trevligt, men ser gärna att de tillåter mer än 45W laddning i USB-C porten…

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Härligt. Desvärre har jag en nyinskaffad Surface Pro7 redan. 120Hz och penfodral i keyboard hade varit väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

"Intel's 11th-generation Core processor" gör den tyvärr väldigt ospännande. Våga köra ARM även i PRO-varianterna. Och ja, det är kanske så att det inte finns en tillräckligt bra ARM-SoC tillgänglig på marknaden, men då får väl MS arbeta för att lösa det på något sätt...

Det har ju sin Pro X också, som förväntas uppdateras, men ryktena säger att det blir en mindre prestandajustering typ som hoppet SQ1 till SQ2, vilket känns lite määäh, hade varit roligare om de satsade ordentligt på att få Pro X att bli en killer-laptop.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Härligt. Desvärre har jag en nyinskaffad Surface Pro7 redan. 120Hz och penfodral i keyboard hade varit väldigt trevligt.

Kan ju vara så att det nya tangentbordet passar även till de äldre modellerna, de verkar ju behålla samma fysiska storlek på datorn.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hade kunnat bli skoj med en vettig CPU, köra eGPU hemma och ersätta både laptop och speldator med en enhet. Men en mobil 11 gen är ju inte snabb nog, när ska Microsoft följa Apple och köra ARM ordentligt? En M1 ekvivalent CPU i den plus fixat vettig översättning i Windows så hade det varit ett solklart köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nu blev surface helt plötsligt vettig igen för företag!!

På vilket sätt menar du att föregående modeller inte har varit ett bra alternativ för företag?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Högfrekvent = mycket vanlig, är det som avses med rubriken.

Ja, 120Hz är väl mycket vanligt nuförtiden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

På vilket sätt menar du att föregående modeller inte har varit ett bra alternativ för företag?

Beror väl vad man syftar på med Surface? För mig har betydelsen gått från "smidig 2-in-1 enhet" till "hårdvara från Microsoft".

Surface är idag allt från surfplattor och laptops till all-in-ones och 85":are med pekskärm.

Sen beror det självklart på vilka behov man har Surface har något för alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Högfrekvent = mycket vanlig, är det som avses med rubriken.

Det är en ju dock översättning från Engelskan bara med high frequency monitor. Även om high-refreshrate används mer idag kanske så är det ett ord som alltid funnits och kommer från tidigare år.

Jag fattade iaf direkt att det handlade om högre hz på displayen ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror väl vad man syftar på med Surface? För mig har betydelsen gått från "smidig 2-in-1 enhet" till "hårdvara från Microsoft".

Surface är idag allt från surfplattor och laptops till all-in-ones och 85":are med pekskärm.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/90/Microsoft-Surface-Family-Spring-2019.jpg

Sen beror det självklart på vilka behov man har Surface har något för alla!

Aaah, Surface Book känner jag till, men visste inte att deras lineup var såpass bred

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av walkir:

Sen beror det självklart på vilka behov man har Surface har något för alla!

Håller ej med det sista. Det är en premiumprodukt för kapitalstarka personer som vill ha något väldigt portabelt. Det är en väldigt nischad produkt. Vi andra blir såklart inte sura över att få en Surface gratis eller för den delen få 20 000kr i näven.
För många som mig på arbetet så räcker inte datorkraften till, det skulle då vara att både ha den befintliga laptoppen plus en surface och det blir ju inte mindre i väskan att bära med sig dessa 2st.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

"Intel's 11th-generation Core processor" gör den tyvärr väldigt ospännande. Våga köra ARM även i PRO-varianterna. Och ja, det är kanske så att det inte finns en tillräckligt bra ARM-SoC tillgänglig på marknaden, men då får väl MS arbeta för att lösa det på något sätt...

Vem vill ha ARM? Då blir den helt obruklig för arbete. Då blir den bara en dyr lekstuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller ej med det sista. Det är en premiumprodukt för kapitalstarka personer som vill ha något väldigt portabelt. Det är en väldigt nischad produkt. Vi andra blir såklart inte sura över att få en Surface gratis eller för den delen få 20 000kr i näven.
För många som mig på arbetet så räcker inte datorkraften till, det skulle då vara att både ha den befintliga laptoppen plus en surface och det blir ju inte mindre i väskan att bära med sig dessa 2st.

Hade gärna haft denna som arbetsdator i mitt jobb som lärare. Dock ger kommunen oss bara trötta i3 laptops i budgetklassen så jag kan väl drömma på ... Inte för att denna är ett prestandamonster men att kunna använda penna hade öppnat upp en del kreativa möjligheter sen att den är smidig och portabel underlättar när man flänger runt i byggnaden.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För många som mig på arbetet så räcker inte datorkraften till

Är det inte just detta Surface Book löser? 15"-skärm, i7-1065G7 och dGPU? Däremot håller jag helt med dig om att priset är premium samt att hårdvaran kunnat vara mer up-to-date.

Vilken laptop har du som är mer kraftfull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är en ju dock översättning från Engelskan bara med high frequency monitor. Även om high-refreshrate används mer idag kanske så är det ett ord som alltid funnits och kommer från tidigare år.

Jag fattade iaf direkt att det handlade om högre hz på displayen ¯\_(ツ)_/¯

Jag fattade också efter läst artikeln, tycker dem borde skrivit skärm med högre uppdateringsfrekvens.
Eftersom vi bor i Sverige och talar Svenska. 😎
SvenEnglska börjar bli väldigt vanligt. Går knappt att läsa en tråd på detta forum som undviker blandningar av språk.
Ja jag är en fossil. 😞

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller ej med det sista. Det är en premiumprodukt för kapitalstarka personer som vill ha något väldigt portabelt. Det är en väldigt nischad produkt. Vi andra blir såklart inte sura över att få en Surface gratis eller för den delen få 20 000kr i näven.
För många som mig på arbetet så räcker inte datorkraften till, det skulle då vara att både ha den befintliga laptoppen plus en surface och det blir ju inte mindre i väskan att bära med sig dessa 2st.

Det är en produktlinje primärt för företag skulle jag säga, ja, de säljer (inte alla modeller, 7+ var enbart för företag t.ex.) till privatpersoner också, men känns inte som deras primära målgrupp. Som företagsdator är de klockrena, tycker personligen det är de bästa windows-datorerna och de enda som kommer i närheten av Apple i kvalitetskänsla och rekommenderar de lätt till folk som letar arbetsdator som inte vill ha en Mac. Men med det skrivet så är de kanske inte de klockrenaste utvecklardatorerna, men då har du ett nischat synsätt för det är en väldigt liten andel här i världen som är utvecklare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av walkir:

Är det inte just detta Surface Book löser? 15"-skärm, i7-1065G7 och dGPU? Däremot håller jag helt med dig om att priset är premium samt att hårdvaran kunnat vara mer up-to-date.

Vilken laptop har du som är mer kraftfull?

Lenovo Thinkpad P53. Går att utrusta hyfsat kraftigt som denna: https://www.amazon.com/Lenovo-ThinkPad-P53-Workstation-Laptop... Det är dock snålt med ssd i den ovanför.

När jag googlade såvisst hittade jag lite mer kraftfullare surface än vad jag trodde fanns.
https://www.dustinhome.se/product/5011183282/surface-book-3-f...
Det står 1.3Ghz på cpun och inget mer, men låt oss anta att det går stoppa i den bästa i7an. isåfall så fungerar den för de flesta utvecklare. Får man i 64GB ram i den så blir den bra för de som arbetar lite mer lokalt.

Många idag gör ju knappt något lokalt, fast de jobbar med gigantiska datamängder. Det är ju förlegat att jobba lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det inte just detta Surface Book löser? 15"-skärm, i7-1065G7 och dGPU? Däremot håller jag helt med dig om att priset är premium samt att hårdvaran kunnat vara mer up-to-date.

Vilken laptop har du som är mer kraftfull?

i7-1065G7? en 4 core CPU för att lösa bra prestanda? Den är ju markant sämre än den gamla i9-9980HK som sitter i jobbdatorn vi övergav för att den var för långsam. Finns ju gott om AMD proppar som hade varit mycket bra att använda i så fall. SP8 borde fått en AMD propp som minimum, bättre hade såklart varit ARM.

Funderar på att prata med jobbet och se om man kan få en SP8 ändå, men då blir den tunn klient då den inte kommer palla att köra någonting vettigt native.

Permalänk
Medlem

Hmm, pudlar Microsoft? Jag vill minnas att Thunderbolt var "väldigt osäkert" ...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hmm, pudlar Microsoft? Jag vill minnas att Thunderbolt var "väldigt osäkert" ...

Kan ju vara för att det är Windows 11 och dom anser att dom löst eventuella säkerhetsproblem som dom såg som hot med thunderbolt i Windows 10 miljö.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det är en produktlinje primärt för företag skulle jag säga, ja, de säljer (inte alla modeller, 7+ var enbart för företag t.ex.) till privatpersoner också, men känns inte som deras primära målgrupp. Som företagsdator är de klockrena, tycker personligen det är de bästa windows-datorerna och de enda som kommer i närheten av Apple i kvalitetskänsla och rekommenderar de lätt till folk som letar arbetsdator som inte vill ha en Mac. Men med det skrivet så är de kanske inte de klockrenaste utvecklardatorerna, men då har du ett nischat synsätt för det är en väldigt liten andel här i världen som är utvecklare.

Håller med. Det jag menade med att de var för en nischad produkt var självklart att de är riktade för en viss typ av företagsanvändare. Hade man enbart sett på företagsdatorer och tagit bort riktigt budget som småföretagare kan köpa, så hade Surface varit en produktserie för den stora skaran.

Surface är annars en perfekt studentdator. Bara det att det finns en annan populär konkurrent i liknande prisklass som jag ej minns vad de hette.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Zirgo:

Jag fattade också efter läst artikeln, tycker dem borde skrivit skärm med högre uppdateringsfrekvens.
Eftersom vi bor i Sverige och talar Svenska. 😎
SvenEnglska börjar bli väldigt vanligt. Går knappt att läsa en tråd på detta forum som undviker blandningar av språk.
Ja jag är en fossil. 😞

Det är i det här fallet fråga om en avvägning mellan två delar: Det är praktiskt genomförbart att direkt skriva ut "120 Hz-skärm" i rubriken, eftersom det får plats. Med varianter av "högre uppdateringsfrekvens" fick jag under nattens skrivpass inte till en tillräckligt kompakt rubrik med lika mycket stoff som den nuvarande, varför mer utförliga "snabbare skärm" fick ta plats i ingressen istället. Anledningen till att jag skippade "120 Hz-skärm" i rubriken var för att den detaljen utgör halva nyheten och många kommer därför nöja sig med att gå direkt från rubrik till kommentarsfält, och gå miste om lite annan information som är läsvärd.

Med SweClockers medlemmars kunskap om skärmar som kontext, tror jag att det krävs lite viljestyrka för att endast se "högfrekvent skärm" som ett skrivsätt för en vanligt förekommande variant – även om det rent språkligt finns en tvetydighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Vem vill ha ARM? Då blir den helt obruklig för arbete. Då blir den bara en dyr lekstuga.

Vilken typ av arbete? Har utvecklat på ARM i snart ett år utan problem. Gick från en större laptop till en mindre som samtidigt är kraftfullare, har bättre batteritid och är ljudlös. Får se om Alder Lake kan göra x86 intressant igen, men tveksamt, iaf på den bärbara fronten.