Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hehe ja, för mig som bor på landet får jag bara post tre gånger i veckan numera. 😛

Jag med... Och jag bor in centrala Göteborg.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag med... Och jag bor in centrala Göteborg.

Men det är ju på landet, så som stockholmare verkar resonera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Bor i Norra Norrland, är ytterst tveksam

Skrivet av Khenke:

Amazons samma dag-leverans till Sverige Stockholm.

Så nu har jag fixat rubriken, mvh Norrlandsbo.

Skrivet av Orisons:

Jag tror det när jag ser det, till Piteå tar det alltid minimum 3 dagar, oftast ca 1v.

Stockholmsområdet (nära deras lager i Eskilstuna) är ju inom Sverige, det ryms kanske inte i rubriken, men detta område ligger i Sverige. Det står inte att det gäller hela Sverige

Artikeln handlar alltså om att deras berömda tjänst kommit hit alls, inte att alla får tillgång dag ett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Ett av de stora problemen är hur förarna inte gör det de ska. Jo, jag förstår att de kan ha det stressigt men samtidigt kan det inte vara så extremt stressigt när de kör in på en gård enbart för att GPSen ska registrera att de varit där, utan att stanna till ens, och sedan skriva att "porten låst och kunden gick ej nå" när de inte ens stannade bilen. Alla är lika dåliga där, Postnord såväl som UPS, Fedex och DHL. Jag har själv stått på balkongen och sett lastbilen komma upp mot min port och slängt på mig skor och försökt hinna ner bara för att upptäcka att den redan försvunnit, har alltså varit hemma och väntat. Sedan har det ibland tagit flera dagar innan grejorna gått hämta ut hos ombuden. Det är sådant som gör mig och andra sura.

Har ringt och klagat om detta flera gånger och i vissa fall har det blivit bättre, åtminstone så länge samma förare kört.

Jag har varit med om liknande saker ett antal gånger också, dock brukar Posten inte göra medvetna fel särskilt ofta som att låtsas att de har ringt på och så, däremot UPS m.fl. Men det är förstås bara min upplevelse, det kan vara så att det skiljer sig mellan olika kommuner eller något.

Posten har tappat bort grejer för mig, saker har legat på en terminal längre än det tog att frakta dem över halva världen, de har kommit till ombud som är typ så långt bort man kan komma inom kommunen och en leverans med två kollin som skickades samtidigt har levererats till helt olika ombud med flera dagar emellan. Men i allmänhet har de ju löst det, kanske inte nödvändigtvis på det bästa och smidigaste sättet, men sakerna brukar komma fram i alla fall.

Med UPS och DHL har jag inte haft sån tur utan har exempelvis fått höra att man måste vara hemma 07-16 typ och "glömmer" de paketet på terminalen så får man vara hemma nästa dag också, och hinner de inte med det då så får man vara hemma en tredje dag och är man inte det går paketet tillbaka för då har de ju gjort sina tre leveransförsök.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Khenke:

Amazons samma dag-leverans till Sverige Stockholm.

Så nu har jag fixat rubriken, mvh Norrlandsbo.

Sist jag kollade är Stockholm en del av Sverige

Permalänk
Medlem

Om rubriken inte är missvisande eftersom "Stockholm är en del av Sverige" så antar jag att ni skulle försvara Amazons samma dag-leverans till universum.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att sälja Stockolholmsområdet till nått annat land ? Ryssland vill säkert ha området eller har nån kompis som kan tänka sig en enklav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att sälja Stockolholmsområdet till nått annat land ? Ryssland vill säkert ha området eller har nån kompis som kan tänka sig en enklav.

Vi ska inte bli av med landområden, snarare återfå de vi blivit av med om något. Åland framför allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon5930:

Vi ska inte bli av med landområden, snarare återfå de vi blivit av med om något. Åland framför allt.

Jo men det vore ju bra att byta bort det i så fall och så kan man schakta ut allt söder om Hallandsåsen så man får en jämn och fin yta hela vägen till Tyskland utan hindrande vattengrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det vore ju bra att byta bort det i så fall och så kan man schakta ut allt söder om Hallandsåsen så man får en jämn och fin yta hela vägen till Tyskland utan hindrande vattengrav.

Där skriver du något, Skåne är vårt men en snabbare och bättre transportväg till kontinenten och Tyskland vore något. Lång jävla bro eller tunnel för att slippa bromsklossen Danmark.

Permalänk
Medlem

Samma dag leverans skulle kunna få mig byta butik kanske, men fortfarande inte till Amazon.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stockholmsområdet (nära deras lager i Eskilstuna) är ju inom Sverige, det ryms kanske inte i rubriken, men detta område ligger i Sverige. Det står inte att det gäller hela Sverige

Artikeln handlar alltså om att deras berömda tjänst kommit hit alls, inte att alla får tillgång dag ett

Absolut, gick nog händelserna lite i förväg där. Men om jag säger så här Amazon (eller någon annan överhuvudtaget) kommer inte under överskådlig tid att införa "samma dag" leverans inom hela Sverige. Varför? För att Sverige ser ut som det gör utanför storstäderna, väldigt glest befolkat med långa avstånd.
Enda sättet att uppnå detta är att ha flera lager med väldigt lite kunder kring vissa av dem, kommer inte hända!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Absolut, gick nog händelserna lite i förväg där. Men om jag säger så här Amazon (eller någon annan överhuvudtaget) kommer inte under överskådlig tid att införa "samma dag" leverans inom hela Sverige. Varför? För att Sverige ser ut som det gör utanför storstäderna, väldigt glest befolkat med långa avstånd.
Enda sättet att uppnå detta är att ha flera lager med väldigt lite kunder kring vissa av dem, kommer inte hända!

Dom har inte det i hela USA heller, som referens. Endast "utvalda" större städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Absolut, gick nog händelserna lite i förväg där. Men om jag säger så här Amazon (eller någon annan överhuvudtaget) kommer inte under överskådlig tid att införa "samma dag" leverans inom hela Sverige. Varför? För att Sverige ser ut som det gör utanför storstäderna, väldigt glest befolkat med långa avstånd.
Enda sättet att uppnå detta är att ha flera lager med väldigt lite kunder kring vissa av dem, kommer inte hända!

Absolut, och jag tror verkligen inte de kommer utveckla rutter med inrikesflyg för att nå alla delar. Håller helt med!

Jag kan också förstå att rubriken är lite på gränsen till klicklockelse, men det är ju på modet nu för tiden och inte tillräckligt många är arga nog. Jag tycker det är semi-ok, men just nu är jag grodan som sitter i det allt varmare vattnet

Permalänk

Södra sverige dem behöver ju inte hitta på fantasier

Permalänk
Medlem

Det enda jag behöver samma dag är mat och vatten. Resten kan jag vänta på. Så kul för de som har bråttom, men mig bekommer det inte.

Permalänk
Medlem

De skapar ju ett behov som egentligen inte finns. Detta är någon slags modern sjukdom, att man måste ha sakerna helst igår. Jag har svårt tro att det finns särskilt många, om någon alls, som absolut behöver en sak samma dag. Folk som nappar på sådant och betalar extra för att få samma dag är lättlurade.

Det är företag som behöver reservdelar för att inte få produktionsstopp som behöver saker samma dag. Jag ser inte ett enda scenario där en privatperson inte klarar vänta till nästa dag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är intressant hur många på sweclockers som verkligen verkar hata att själva eller andra blir erbjudna snabba leveranser.

Välj frakten som matchar ditt personliga behov, känn dig inte pressad till att betala extra för högre service som du inte har behov av. Men varför önska lägre service för alla bara för att du inte vill hitta ett användningsområde för det?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hehe ja, för mig som bor på landet får jag bara post tre gånger i veckan numera. 😛

Och här uppe där jag bor och jobbar (och kör på landet) får folk post upp till 10 gånger i veckan (ibland 11 när vi Tidningsbud har post att dela ut på Lördag också)
En gång under morgontidningsrundan, och en gång med PostNord på dagen

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är intressant hur många på sweclockers som verkligen verkar hata att själva eller andra blir erbjudna snabba leveranser.

Välj frakten som matchar ditt personliga behov, känn dig inte pressad till att betala extra för högre service som du inte har behov av. Men varför önska lägre service för alla bara för att du inte vill hitta ett användningsområde för det?

Är det någon som önskat lägre service åt alla?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Vi importerar allt mer utav amerikanska arbetarkulturen där kund går först oavsett bekostnad på lågavlönade bärare. Visserligen bara spekulation, för jag vet ju ej hur de har tänkt att gå tillväga. Men om de använder sig utav postnord som enligt egna erfarenheter spar på kostnader främst genom att belasta brevbärarna med fler leveranser än vad som är möjligt så låter det inte särskilt lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ett av de stora problemen är hur förarna inte gör det de ska. Jo, jag förstår att de kan ha det stressigt men samtidigt kan det inte vara så extremt stressigt när de kör in på en gård enbart för att GPSen ska registrera att de varit där, utan att stanna till ens, och sedan skriva att "porten låst och kunden gick ej nå" när de inte ens stannade bilen. Alla är lika dåliga där, Postnord såväl som UPS, Fedex och DHL. Jag har själv stått på balkongen och sett lastbilen komma upp mot min port och slängt på mig skor och försökt hinna ner bara för att upptäcka att den redan försvunnit, har alltså varit hemma och väntat. Sedan har det ibland tagit flera dagar innan grejorna gått hämta ut hos ombuden. Det är sådant som gör mig och andra sura.

Har ringt och klagat om detta flera gånger och i vissa fall har det blivit bättre, åtminstone så länge samma förare kört.

Försvarar inte förarna som gjort det du beskrev, men kan gissa på varför genvägar tas hos iaf posten. Såvida inte postnord har enormt konstiga anställningsprocedurer så vore det konstigt om de har fler arbetare som tar genvägar än andra företag. Occam's razor säger att det är ett systemiskt problem som orsakar det, inte individuell lathet eller misskötsel på stor skala utspritt över landet. Du nämnde nåra andra företag och att alla kan ha stressiga dagar, och det är sant. Frågan är hur varje dag ser ut för dem där arbetarna inte även ska lämna brev, reklam, varubrev samhällsinformation utöver hempaketen? Självklart kan man ha otur och bo på en rutt med dåliga eller lata förare, eller till och med nära en terminal med dålig ordning. Men för det mesta handlar det om hur infrastrukturen är lagd uppifrån och ner i företaget. Enligt min erfarenhet så är förtaget otroligt stelt och inkapabla att hantera förändringar av post och paketmängder, och de jobbar trots allt i en dynamisk miljö. När arbetsmängden går upp till 2x-5x det normala så löses detta genom att samma mängd arbetare lämnar ut dagens last på samma tid som är rimligt för 1x. Och många rutter är lagda så du behöver redan vara relativt duktig och flitig för att inte hamna efter enligt ditt schema för en normal/låg mängd. Ändringar som detta händer konstant, och är ingen överraskning då företaget för det mesta kan på förhand räkna ut vill dagar som kommer ha vilka mängder på olika delar av landet genom att se på lagda ordrar, paket från andra terminaler, datum för förbokningar som tidnings och reklam utskick. Deras lösning på detta är helt enkelt att var och än slutterminal och individuell förare/bärare ska lösa problemet och "bara vara snabbare". Dvs de satsar på hög ruljans och sönderstressade arbetare för att minska utgifter.

Detta är åtminstone det jag sett från att jobbat som brevbärare på landet och hört från de jag pratat med I olika roller. Så visst, det kan se annorlunda ut på andra ställen, men misstänker det på sin helhet utförs ganska likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Absolut, gick nog händelserna lite i förväg där. Men om jag säger så här Amazon (eller någon annan överhuvudtaget) kommer inte under överskådlig tid att införa "samma dag" leverans inom hela Sverige. Varför? För att Sverige ser ut som det gör utanför storstäderna, väldigt glest befolkat med långa avstånd.
Enda sättet att uppnå detta är att ha flera lager med väldigt lite kunder kring vissa av dem, kommer inte hända!

Skulle säga att det räcker kanske med totalt 3 lagar i hela sverige och sen tilllåta leverans med dröna i landet.
Har inte följd utvecklingen på drönor men det skulle väl gå att bygga en som transportera varor över hela Sverige.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Försvarar inte förarna som gjort det du beskrev, men kan gissa på varför genvägar tas hos iaf posten. Såvida inte postnord har enormt konstiga anställningsprocedurer så vore det konstigt om de har fler arbetare som tar genvägar än andra företag. Occam's razor säger att det är ett systemiskt problem som orsakar det, inte individuell lathet eller misskötsel på stor skala utspritt över landet. Du nämnde nåra andra företag och att alla kan ha stressiga dagar, och det är sant. Frågan är hur varje dag ser ut för dem där arbetarna inte även ska lämna brev, reklam, varubrev samhällsinformation utöver hempaketen? Självklart kan man ha otur och bo på en rutt med dåliga eller lata förare, eller till och med nära en terminal med dålig ordning. Men för det mesta handlar det om hur infrastrukturen är lagd uppifrån och ner i företaget. Enligt min erfarenhet så är förtaget otroligt stelt och inkapabla att hantera förändringar av post och paketmängder, och de jobbar trots allt i en dynamisk miljö. När arbetsmängden går upp till 2x-5x det normala så löses detta genom att samma mängd arbetare lämnar ut dagens last på samma tid som är rimligt för 1x. Och många rutter är lagda så du behöver redan vara relativt duktig och flitig för att inte hamna efter enligt ditt schema för en normal/låg mängd. Ändringar som detta händer konstant, och är ingen överraskning då företaget för det mesta kan på förhand räkna ut vill dagar som kommer ha vilka mängder på olika delar av landet genom att se på lagda ordrar, paket från andra terminaler, datum för förbokningar som tidnings och reklam utskick. Deras lösning på detta är helt enkelt att var och än slutterminal och individuell förare/bärare ska lösa problemet och "bara vara snabbare". Dvs de satsar på hög ruljans och sönderstressade arbetare för att minska utgifter.

Detta är åtminstone det jag sett från att jobbat som brevbärare på landet och hört från de jag pratat med I olika roller. Så visst, det kan se annorlunda ut på andra ställen, men misstänker det på sin helhet utförs ganska likadant.

Klart det är ett systematiskt problem när det är likadant oavsett företag. Det är inte förarnas fel, de har en alldeles för pressad arbetssituation där de inte har tid att utföra sitt jobb ordentligt.

Har jag betalat för att få ett paket hemlevererat och jag är hemma när leveransen kommer, samt att föraren har mitt mobilnummer, då ska föraren inte bara köra förbi och ljuga ihop att han varit där och försökt nå mig. Jag har till och med vid något tillfälle ställt upp porten för att de ska kunna kliva in, trots det får man ett meddelande med "porten låst och kunden gick ej nå" så de har alltså inte alls försökt men de har kört förbi porten för att deras system ska registrera att de varit på plats. Jag har svårt tro att alla förare själva kommer på idén att de ska göra så utan det är någon instruktion de får. Det är satt i system att de ska göra så. Så länge ingen klagar så kör de bara på. Det är ju därför jag tycker det är så viktigt att klaga på hanteringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Skulle säga att det räcker kanske med totalt 3 lagar i hela sverige och sen tilllåta leverans med dröna i landet.
Har inte följd utvecklingen på drönor men det skulle väl gå att bygga en som transportera varor över hela Sverige.

Stay in school kids

Permalänk
Medlem

Tror vi pratar rätt hårt förbi varandra. Men ja, ringa och klaga när något är fel är det enda praktiska du kan göra ur kundperspektiv.