Permalänk
Inaktiv

Chromecast med Google TV och Ethernet

Vill köpa Chromecast med Google TV men saknar möjligheten att ansluta via nätverkskabel. Sett att Google säljer en Ethernet-adapter men det säljs ju inte i Sverige.

Undrar dock om det behövs om TV-apparaten har en inbyggd Ethernet-port? Den har inte smarta funktioner eller inbyggd Chromecast i övrigt, men den har en inbyggd Ethernet-port. Kan Chromecast utnyttja denna inbyggda Ethernet-port?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Vill köpa Chromecast med Google TV men saknar möjligheten att ansluta via nätverkskabel. Sett att Google säljer en Ethernet-adapter men det säljs ju inte i Sverige.

Undrar dock om det behövs om TV-apparaten har en inbyggd Ethernet-port? Den har inte smarta funktioner eller inbyggd Chromecast i övrigt, men den har en inbyggd Ethernet-port. Kan Chromecast utnyttja denna inbyggda Ethernet-port?

Du kan inte använda tvn på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svaret är kort och gått nej det funkar inte med nätanslutningen i TV,n. Chromecasten är helt självständig och behöver en egen nätverksanslutning, WiFi eller trådat. Trådat då via en 3C hubb notera att du också behöver en kraftigare nätdel än den som levereras med Chromecasten. Titta på Tuben för fler smarta sätt att utnyttja Chromecasten.
https://www.youtube.com/watch?v=uwSRep-mUP8

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Kollar denna tråden

https://swedroid.se/forum/threads/chromecast-med-google-tv-20...

Man kan använda sig av olika Dockningsstationer.

Permalänk
Medlem

Får en att undra varför inga enheter stödjer Ethernet over HDMI när det varit en del av specen sedan HDMI 1.4...

@anon315148: har du tittat i Googles tyska butik eller Amazon/ebay? Du kanske kan hitta den officiella ethernet-adaptern med europlug där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vill köpa Chromecast med Google TV men saknar möjligheten att ansluta via nätverkskabel. Sett att Google säljer en Ethernet-adapter men det säljs ju inte i Sverige.

Undrar dock om det behövs om TV-apparaten har en inbyggd Ethernet-port? Den har inte smarta funktioner eller inbyggd Chromecast i övrigt, men den har en inbyggd Ethernet-port. Kan Chromecast utnyttja denna inbyggda Ethernet-port?

Denna adapter bör funka:

https://www.kjell.com/se/62049

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@anon315148 den finns här: https://store.google.com/de/product/chromecast_ethernet_adapt...
Men osäker på om Google store Tyskland skickar till Sverige? Vet att mailbox och liknande tjänster används i många fall från Google store. Kunde visserligen skriva in svenskt telefonnr och välja landskod...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Några på "Tuben" har provat dessa Google prylar och var inte speciellt impade. Lägre hastighet än via Hubb. F.ö kommer man på att det inte är dummt att utöka minneskapasiteten, ansluta tangentbord och mus för att surfa på nätet, webbkamera, gamepad mm. Visst kostar det mer än Google dongeln men man får ut så mycket fler möjligheter.

Kompletterad
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte använda tvn på det sättet.

Okej. Vad använder man en Ethernet-port till i en TV när den saknar smarta funktioner?

Skrivet av KjellO:

Svaret är kort och gått nej det funkar inte med nätanslutningen i TV,n. Chromecasten är helt självständig och behöver en egen nätverksanslutning, WiFi eller trådat. Trådat då via en 3C hubb notera att du också behöver en kraftigare nätdel än den som levereras med Chromecasten. Titta på Tuben för fler smarta sätt att utnyttja Chromecasten.
https://www.youtube.com/watch?v=uwSRep-mUP8

Ska kolla på videon.

Skrivet av Larsson306:

Kollar denna tråden

https://swedroid.se/forum/threads/chromecast-med-google-tv-20...

Man kan använda sig av olika Dockningsstationer.

Ska kolla där. Föredrar dock Googles officiella.

Skrivet av pålis:

Får en att undra varför inga enheter stödjer Ethernet over HDMI när det varit en del av specen sedan HDMI 1.4...

@JaneDoe: har du tittat i Googles tyska butik eller Amazon/ebay? Du kanske kan hitta den officiella ethernet-adaptern med europlug där.

Jag har kollat på Amazon DE förutom svenska Amazon då Tyskland har samma uttag som vi och ingår i EU. Hittar dock inget där. Ebay har jag aldrig använt och jag är lite skeptisk. Köper alltid från Amazon själva eller där de står för hanteringen (men hittade ingen där oavsett).

Skrivet av joeldeluxe:

Okej, hade helst köpt Googles officiella för att vara på den säkra sidan.

Skrivet av RVX:

@JaneDoe den finns här: https://store.google.com/de/product/chromecast_ethernet_adapt...
Men osäker på om Google store Tyskland skickar till Sverige? Vet att mailbox och liknande tjänster används i många fall från Google store. Kunde visserligen skriva in svenskt telefonnr och välja landskod...

Har för mig att det inte går längre enligt Swedroid. Lite omständligt också. Hade ju varit enklare om det fanns gråimport, hos Amazon eller om Google bara kunde släppa det officiellt i Sverige. Skulle de inte gör det, släppa Chromecast med Google TV officiellt i sommar? Hittar inget i deras svenska butik.

Skrivet av KjellO:

Några på "Tuben" har provat dessa Google prylar och var inte speciellt impade. Lägre hastighet än via Hubb.

Vad menar du, vilka Google prylar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Okej. Vad använder men en Ethernet-port till i en TV när den saknar smarta funktioner?

Ansluta den till lanet, finns saker man kan göra via lan som inte kallas "smart" tex har man ofta mediaspelare i tvn och den kan kanske både ansluta till lagring och en DLNA server. Jag är rätt säker på att det står i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ansluta den till lanet, finns saker man kan göra via lan som inte kallas "smart" tex har man ofta mediaspelare i tvn och den kan kanske både ansluta till lagring och en DLNA server. Jag är rätt säker på att det står i manualen.

Jaha, då förstår jag. Ja, TV-apparaten har mycket riktigt en inbyggd mediaspelare. Då förstår jag lite mer.

Permalänk
Medlem

Med det menas deras Lan adapter.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Den där fungerar väl inte på Chromecast med Google TV då den har usb-c port?

Permalänk
Medlem

USB-C-hub med ethernet kostar några hundralappar och lär finnas hur många som helst som fungerar. Googles är onödigt krånglig att importera, kör t.ex. Cable Matters-adaptern från Amazon, den är gjord för att förse Chromecast med Google TV med ström och nätverk.

Cable Matters har alltså en USB-C där du sätter strömadaptern, ett uttag för ethernet/RJ45/8P8C och en USB-C-kontakt du sätter i din Chromecast med Google TV. Den kör USB2 så du får inte riktigt 1000 Mbit/s då men det är en av de billigaste adaptrarna som du kan vara säker på fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

USB-C-hub med ethernet kostar några hundralappar och lär finnas hur många som helst som fungerar. Googles är onödigt krånglig att importera, kör t.ex. Cable Matters-adaptern från Amazon, den är gjord för att förse Chromecast med Google TV med ström och nätverk.

Cable Matters har alltså en USB-C där du sätter strömadaptern, ett uttag för ethernet/RJ45/8P8C och en USB-C-kontakt du sätter i din Chromecast med Google TV. Den kör USB2 så du får inte riktigt 1000 Mbit/s då men det är en av de billigaste adaptrarna som du kan vara säker på fungerar.

Jag har långt ifrån 1000 Mbit/s utan vill främst åt stabiliteten med kabel.

Tack så mycket för tipset. Ville undvika felköp så detta låter jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Kan bekräfta att den funkar, använder den själv. Annars kan man köpa 4k dongeln, den har inbyggd kabelanslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KjellO:

Några på "Tuben" har provat dessa Google prylar och var inte speciellt impade. Lägre hastighet än via Hubb. F.ö kommer man på att det inte är dummt att utöka minneskapasiteten, ansluta tangentbord och mus för att surfa på nätet, webbkamera, gamepad mm. Visst kostar det mer än Google dongeln men man får ut så mycket fler möjligheter.

Minneskapaciteten? På vilket sätt används det? Aldrig tänkt på dess minne ens.

På vilket sätt använder du tangentbord och mus? Antagit att man får använda telefonen för att skriva/söka eller finns det fler sätt? Med fjärrkontrollen?

Antar också att du menar tangentbord/mus via USB-mottagare och inte Bluetooth?

Vad rekommenderar du för dongel/adapter till detta?

Har idag Chromecast 2 som jag vill uppgradera. Vill främst åt Google TV och nätverkskabel anslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Kan bekräfta att den funkar, använder den själv. Annars kan man köpa 4k dongeln, den har inbyggd kabelanslutning.

Det står på Kjells hemsida att den passar alla Chromecast modeller med micro-USB d.v.s. inte Chromecast 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har idag Chromecast 2 som jag vill uppgradera. Vill främst åt Google TV och nätverkskabel anslutning.

Av ren nyfiken varför inte köra wifi, varför är kabel anslutning så viktig?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en från Amazon, denna trillar in imorgon. Hoppas att den ska fungera, det står att den ska fungera för Google TV 2020.

Hade en annan docka hemma som jag testade som inte fungerade.
Imorgonkväll kan jag svara på om denna fungerar eller inte.

https://www.amazon.se/gp/product/B08NXS46DN/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Av ren nyfiken varför inte köra wifi, varför är kabel anslutning så viktig?

De fungerar skitdåligt med wifi på Google TV. i värsta fall får jag ut 7mbit/s(2,4ghz bandet) på Google TV, då har jag 500mbit up&ner.
Har kopplat in en wifi-extender, och över 5ghz nätet så får jag nu ut 70-120mbit/s. Men när jag castade en 4k film från datorn så buffrade det endel. Så planen nu är att dra kabel till extendern och sedan trådlöst till routern. Testade denna anslutning på min dator och fick ut ca 480mbit/s. Så hoppas iallafall på 200mbit/s+ då tvn är lite längre ifrån routern.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Svaret på varför är nog t.ex. Plexserver eller att du spelar upp från SMB/CIFS. WiFi gillar inte alla protokoll och fördröjningarna från WiFi kan ställa till det även om hastigheten finns. Det du spelar upp från din egen server/NAS har ju ofta mycket högre bitrate än en streamingtjänst också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svaret på varför är nog t.ex. Plexserver eller att du spelar upp från SMB/CIFS. WiFi gillar inte alla protokoll och fördröjningarna från WiFi kan ställa till det även om hastigheten finns. Det du spelar upp från din egen server/NAS har ju ofta mycket högre bitrate än en streamingtjänst också.

Möjligt att det är så, jag är förstagångs användare på PLEX. VLC som jag brukar använda fungerade inte. Men det va sjukt irriterande iallafall, buffrade oftast varje 3:e minut, ibland höll den längre.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Minneskapaciteten? På vilket sätt används det? Aldrig tänkt på dess minne ens.

På vilket sätt använder du tangentbord och mus? Antagit att man får använda telefonen för att skriva/söka eller finns det fler sätt? Med fjärrkontrollen?

Antar också att du menar tangentbord/mus via USB-mottagare och inte Bluetooth?

Vad rekommenderar du för dongel/adapter till detta?

Har idag Chromecast 2 som jag vill uppgradera. Vill främst åt Google TV och nätverkskabel anslutning.

Så fort du börjar att tanka ner Appar behöver du plats. Allt bereor på vad du vill ha. Jag som har barnbarn laddar ner spel mm. Tangentbord och mus underlättar när du skall skriva något. Ex: Webbadresser. (Trådlösa med usb ansluten mottagare. I och för sig funkar fjärren till det men det blir lite segt. En finess med fjärren är röstfunktionen. Funkar riktigt bra vid sökningar. Beträffande dongel förefaller det att de flesta på Tuben kör med Anker dongel. Själv har jag en Plexgear Multiadapter. Den spökar ibland och skall ersättas. Vad man också skall ha klart för sig att en nätdel med minst 60 W behövs också. Den medskickade räcker inte.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Om man har tv kort i datorn och kan se marksända kanaler men ser att via en vanlig antenn syns flera kanaler(krypterade då naturligtvis) vid scanning. Finns det möjlighet att utnyttja Chromecast eller Netfix i detta fall? Har wifi som kan spela upp t ex svt-play.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rolnil:

Om man har tv kort i datorn och kan se marksända kanaler men ser att via en vanlig antenn syns flera kanaler(krypterade då naturligtvis) vid scanning. Finns det möjlighet att utnyttja Chromecast eller Netfix i detta fall? Har wifi som kan spela upp t ex svt-play.

Vad är det egentligen du frågar ? CC kan användas med de flesta playtjänster men den kan inta användas för DVB-T. Å andra sidan kan också din dator användas för de flesta playtjänster och det finns väl även dvb-t mottagare med stöd för ca modul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det egentligen du frågar ? CC kan användas med de flesta playtjänster men den kan inta användas för DVB-T. Å andra sidan kan också din dator användas för de flesta playtjänster och det finns väl även dvb-t mottagare med stöd för ca modul.

Det finns DVB-T2-mottagare för Android/Google TV, men det tycker jag hör till en egen tråd. Finns också mottagare som fungerar över lokalt nätverk med Android/Android TV-appar. Dator behövs inte.

Permalänk
Medlem

Gissar att frågan handlar om det är möjligt att kringå kryptering via CC. Svaret är nej. Däremot kan du ladda ner de flesta play apparna till CC. Dock ger det inte fri tillgång till de krypterade kanalerna. Man behöver ett konto som vanligt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag kan informera att dongeln från Amazon med rj45 port fungerar även med standard strömmatning. Länk finns tidigare i tråden.
Jag kör kabel till min extender och därifrån trådlöst till routern. Vid mätning fick jag 18,8ping och 203mbit download 270mbit+ i upload.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan informera att dongeln från Amazon med rj45 port fungerar även med standard strömmatning.

Precis som den är tänkt att göra, en regelrätt hub kan givetvis kräva lite mer effekt.