Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Precis som den är tänkt att göra, en regelrätt hub kan givetvis kräva lite mer effekt.

Jag har ju en annan usb-hub, men inte hittat en 60W+ matare här hemma som orkar driva den. Den klagar på för lite ström när jag testade med min mobilladdare på 30W.

Känner däremot inget behov heller av tex mer utrymme, jag kör istortsett bara streaming appar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KjellO:

Så fort du börjar att tanka ner Appar behöver du plats. Allt bereor på vad du vill ha. Jag som har barnbarn laddar ner spel mm. Tangentbord och mus underlättar när du skall skriva något. Ex: Webbadresser. (Trådlösa med usb ansluten mottagare. I och för sig funkar fjärren till det men det blir lite segt. En finess med fjärren är röstfunktionen. Funkar riktigt bra vid sökningar. Beträffande dongel förefaller det att de flesta på Tuben kör med Anker dongel. Själv har jag en Plexgear Multiadapter. Den spökar ibland och skall ersättas. Vad man också skall ha klart för sig att en nätdel med minst 60 W behövs också. Den medskickade räcker inte.

Tror inte jag behöver vare sig mer utrymme eller tangentbord och mus. Laddar inte ner massor av appar, inga spel och söker gör jag aldrig på TV utan på telefonen. Kollar bara på SVT Play, TV4 Play, YouTube och Netflix. Ibland har jag en ytterligare tjänst (Disney Plus, ViaPlay) men inte mer än så. Det borde väl inte vara några problem? Hur mycket utrymme finns det inbyggt i Chromecast med Google TV?

Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan informera att dongeln från Amazon med rj45 port fungerar även med standard strömmatning. Länk finns tidigare i tråden.
Jag kör kabel till min extender och därifrån trådlöst till routern. Vid mätning fick jag 18,8ping och 203mbit download 270mbit+ i upload.

Kul att höra. Blir att köpa den då.

Skrivet av TaunyTiger:

Känner däremot inget behov heller av tex mer utrymme, jag kör istortsett bara streaming appar.

Samma här, bara streamingappar.

Permalänk
Inaktiv

Kan man använda Chromecast utan Internet? Efter att först ha installerat/konfigurerat enheten. Undrar då min far önskar casta nedladdat material från Netflix och Disney Plus. En snabb sökning gav svaret att det går om man castar skärmen. Stämmer det?

Om man har senaste Chromecast med Google TV och tillräckligt utrymme t.ex. via adapter med minneskortplats, kan man då ladda ner material från t.ex. Netflix i Google TV och sen kolla på materialet utan Internet?

Detta är tänkt i stugan som saknar Internet.

Permalänk
Medlem

Det går fint att öppna lokala filer från en lämplig mediaspelare. T.ex VLC eller Kodi. Under förutsättning att man har en Hubb. Provade detta på min enhet efter att ha stängt av nätanslutningen. Förutsättningen är så klart att du kan plocka ner det material som du vill ha som en offline fil.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

För att casta behöver du internet, du behöver däremot inte skicka någon data över internet. Eftersom vi pratar om Android TV så kan du köra appar som fixar det lokalt om du har rippat innehåll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KjellO:

Det går fint att öppna lokala filer från en lämplig mediaspelare. T.ex VLC eller Kodi. Under förutsättning att man har en Hubb. Provade detta på min enhet efter att ha stängt av nätanslutningen. Förutsättningen är så klart att du kan plocka ner det material som du vill ha som en offline fil.

Skrivet av Petterk:

För att casta behöver du internet, du behöver däremot inte skicka någon data över internet. Eftersom vi pratar om Android TV så kan du köra appar som fixar det lokalt om du har rippat innehåll.

Tack för svar. Då funkar det inte såsom far vill. Behöver alltså Internet för att casta skärmen/skärmdela även nedladdat material från Netflix och Disney Plus. Han har alltså en äldre Chromecast, inte nya med Google TV och ingen Android TV eller TV med smarta funktioner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Tack för svar. Då funkar det inte såsom far vill. Behöver alltså Internet för att casta skärmen/skärmdela även nedladdat material från Netflix och Disney Plus. Han har alltså en äldre Chromecast, inte nya med Google TV och ingen Android TV eller TV med smarta funktioner.

Är det inte enklast att koppla en kabel till apparaten han laddat ner till och bara spela upp det direkt via hdmi ?
Och har han lan om han inte har internetanslutning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade inte det enklaste varit att införskaffa en 4G Router ? Det är ju inte någon dyrdom. Då hade du fått till en fungerande lösning åt din Far. Även om det kanske fodras externa antenner så kan du hamna på en totalkostnad under 2.500:-.

Textfel
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte enklast att koppla en kabel till apparaten han laddat ner till och bara spela upp det direkt via hdmi ?
Och har han lan om han inte har internetanslutning ?

Jo, det är vad han gör idag. Undrade mest om det gick att göra på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden rejält här...

Har "4k Chromecast med google TV" varianten, men insåg att man får ju fan inte med ethernetadaptern, så den går endast trådlöst.
Visst, jag har Wifi 6 men vill ändå ha trådat för maximal hastighet (strömmar spel)

Kan jag köpa hem denna:
https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt...

Eller måste jag köpa någon annan variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Återupplivar tråden rejält här...

Har "4k Chromecast med google TV" varianten, men insåg att man får ju fan inte med ethernetadaptern, så den går endast trådlöst.
Visst, jag har Wifi 6 men vill ändå ha trådat för maximal hastighet (strömmar spel)

Kan jag köpa hem denna:
https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt...

Eller måste jag köpa någon annan variant?

Skaffade du en sån dongel? Är lite sugen själv, men den är slutsåld.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Återupplivar tråden rejält här...

Har "4k Chromecast med google TV" varianten, men insåg att man får ju fan inte med ethernetadaptern, så den går endast trådlöst.
Visst, jag har Wifi 6 men vill ändå ha trådat för maximal hastighet (strömmar spel)

Kan jag köpa hem denna:
https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt...

Eller måste jag köpa någon annan variant?

Den har bara 100 Mbit/s.
Jag har 233 Mbit/s med Wifi5 på min.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Skaffade du en sån dongel? Är lite sugen själv, men den är slutsåld.

Skaffade en annan variant från Amazon men efter en hel del research så visar det sig att trådat är tydligen långsammare än trådlöst :/

Permalänk
Medlem

Går det att använda Chromecast till en dator med tvkort? Detta utan att en TV är med. D v s se tv direkt i dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Skaffade en annan variant från Amazon men efter en hel del research så visar det sig att trådat är tydligen långsammare än trådlöst :/

Har bara 100mbit trådlöst med min UniFi ap tror jag.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vill köpa Chromecast med Google TV men saknar möjligheten att ansluta via nätverkskabel. Sett att Google säljer en Ethernet-adapter men det säljs ju inte i Sverige.

Undrar dock om det behövs om TV-apparaten har en inbyggd Ethernet-port? Den har inte smarta funktioner eller inbyggd Chromecast i övrigt, men den har en inbyggd Ethernet-port. Kan Chromecast utnyttja denna inbyggda Ethernet-port?

skriv vad det är för tv-modell, det finn modeller som kan bli smarta om man flashar dom via usb-sticka

https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt...

( 249 kr gratis frakt, i sverige )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rolnil:

Går det att använda Chromecast till en dator med tvkort? Detta utan att en TV är med. D v s se tv direkt i dator.

Har du en hdmiingång på datorn så går det men annars är det väl enklare att använda vanliga play och streamingtjänster eller att koppla in CCn direkt i bildvisaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har hdmi. Poängen med Chromecast direkt på datorn är att spela in filmer med ljud. Har endast markkanaler. Har alltså svt och tv4 på datorn via tvkortet. Att spela in play saknar ju ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Har hdmi. Poängen med Chromecast direkt på datorn är att spela in filmer med ljud. Har endast markkanaler. Har alltså svt och tv4 på datorn via tvkortet. Att spela in play saknar ju ljud.

Vad menar du med spela in play? Finns program som kan rippa från en del streaming tjänster iaf.

https://svtplay-dl.se/

Den funkar med mycket iaf.

edit: Den funkar med tv4 play.