Switchbot - Automatiserade gardiner!

Permalänk
Medlem

Switchbot - Automatiserade gardiner!

Hello Smartclockers!
Tyckte inte jag hittade någon bra information om hur Switchbot's curtain motorer fungerade här på forumet, så tänkte dela med mig lite av min experience nu efter daily use i ett halvår.

Vad behövs för att styra via GH?
En SwitchBot Curtain på vardera sida och en SwitchBot Hub Mini

Batteritid?
Batteritiden är super, långt över förväntan! Skulle gissa på att du endast behöver ladda dessa 2-3 gånger PER ÅR om du daily stänger dem varje kväll och öppnar varje morgon.

Funkar att styra med röst via Google home?
Ja, rösten fungerar ca 9/10 gånger via GH, vilket är förväntat då de flesta apparater som är länkat till GH har små buggar och man får upprepa sig någon gång.

Schemaläggning?
Schemaläggning finns och det funkar alltid, 10/10 gånger aldrig haft strul.

Montering?
Sen va det ju till monteringen, de railsen som satt i min lägenhet va för små och passade inte till mina bots med "U-Rail" varianten! Åkte till Bauhaus - ingen lycka, alla va fel dimensioner, så off till Ikea där deras serie VIDGA passade perfekt! sen va det bara att vrida in motorerna och klicka på plats.

Installation?
In i appen SwitchBot. Kalibrera öppet och stängt läge, done!

Ljudnivå?
Låter inte alls mycket, men stör man sig på att de surrar lite kan du förminska ljudet genom att gå från "Performance" till "Silent".

Extra funktioner?
Finns även en funktion kallad "Touch & Go" Som du bara rycker lite löst i gardinen så fattar den att den ska börja öppna/stänga beroende på vilket håll du drar i gardinen, mycket trevligt!

En bild på hur det ser ut inne i appen:

Video på ljudnivå/funktion:

Hoppas det hjälpt någon till att automatisera sina gardiner, ha det bra!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

De såg rätt roliga ut har faktiskt varit sugen på att se de i verkligheten. Deras vanliga andra switchbot som trycker på lampnappar var uurlöjlig och värdelös.

Men 2-3 gånger per år känns rätt mycket.
Hur lång batteritid har Ikeas rullgardiner? Lite samma grej fast för olika applikationer
Edit Ikeas verkar vara 4-6 månader så typ samma batteritid.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

De såg rätt roliga ut har faktiskt varit sugen på att se de i verkligheten. Deras vanliga andra switchbot som trycker på lampnappar var uurlöjlig och värdelös.

Men 2-3 gånger per år känns rätt mycket.
Hur lång batteritid har Ikeas rullgardiner? Lite samma grej fast för olika applikationer
Edit Ikeas verkar vara 4-6 månader så typ samma batteritid.

Jasså? Jag kör en switchbot för att trycka igång datorn haha, man orkar ju inte böja sig ner när man har datorn på golvet lixom.

Vill också tillägga att det gick rätt snabbt att ladda dem då dem laddas genom att du kopplar in USB-C till dem.

Kan inte jämföra något med Ikeas då jag inte kan använda dem själv för dem har inte mina mått :/

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Letar efter en gardinlösning men min gardin-panel ska liksom skjutas från ena sidan av väggen till den andra - går det att göra med denna motor? Gissar att jag behöver en robot på båda sidor om gardinen då men frågan är om man kan få den att synka så de startar typ samtidigt och att de rullar åt samma håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElFeo2:

Letar efter en gardinlösning men min gardin-panel ska liksom skjutas från ena sidan av väggen till den andra - går det att göra med denna motor? Gissar att jag behöver en robot på båda sidor om gardinen då men frågan är om man kan få den att synka så de startar typ samtidigt och att de rullar åt samma håll.

Bra fråga, har ingen aning om et faktiskt. En går säkert men är det tunga gardiner kanske en inte pallar. Skriv till deras support! Dem svarare på mina frågor rätt fortf när ja hade frågor om frakt osv

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Bra fråga, har ingen aning om et faktiskt. En går säkert men är det tunga gardiner kanske en inte pallar. Skriv till deras support! Dem svarare på mina frågor rätt fortf när ja hade frågor om frakt osv

Tack ska testa det!

Permalänk
Medlem

Har precis köpt Kirsch Elite-skenor för att de är snygga och glider bra, men är de för smala för Switchbot Curtain i U-rail? Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirro:

Har precis köpt Kirsch Elite-skenor för att de är snygga och glider bra, men är de för smala för Switchbot Curtain i U-rail? Någon som testat?

Tror tyvärr att dem är för smala :/

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Tror tyvärr att dem är för smala :/

Har insett det också efter att ha läst om dimensionerna. Men det borde finnas någon form av fullösning. Är nästam beredd att köpa hem en för att se om det går att göra nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirro:

Har insett det också efter att ha läst om dimensionerna. Men det borde finnas någon form av fullösning. Är nästam beredd att köpa hem en för att se om det går att göra nåt.

Yolo

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Tips: Save 25% off with coupon: 25OFF4 now.

https://www.switch-bot.com/

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Så vad är utlåtandet nu 8 månader senare? Fortfarande en bra produkt? Hur funkar det med batteriet när det är förbrukat efter 2 år? Går det att byta ut enkelt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Cirro:

Har insett det också efter att ha läst om dimensionerna. Men det borde finnas någon form av fullösning. Är nästam beredd att köpa hem en för att se om det går att göra nåt.

Kom du fram till någon lämplig?
Ikea vidga är helt värdelös med dessa
Fastnar i "kopplingarna" mellan två stänger och ikea har ju bara 140cm.
Införskaffade mig kirsch elite idag och insåg när jag kom hem att dessa vart för smala.
Så blir och lämna tillbaka