Permalänk
Medlem

Köpa ny dator med Komplett Flex

Funderar på att köpa en ny dator men vill typ inte betala en massa pengar på en gång och har blivit lat. Såg Komplett Flex som känns lite som att Leasa en bil där man alltid har det nyaste utan att behöva krångla med nåt. Någon som har erfarenhet av det?
Till exempel https://www.komplett.se/product/1171774/dator-surfplatta/komp...

Sen är det kanske ingen bra tid just nu att köpa något nytt då priserna verkar vara rätt så höga men osäker hur länge det dröjer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wootz91:

Funderar på att köpa en ny dator men vill typ inte betala en massa pengar på en gång och har blivit lat. Såg Komplett Flex som känns lite som att Leasa en bil där man alltid har det nyaste utan att behöva krångla med nåt. Någon som har erfarenhet av det?
Till exempel https://www.komplett.se/product/1171774/dator-surfplatta/komp...

Sen är det kanske ingen bra tid just nu att köpa något nytt då priserna verkar vara rätt så höga men osäker hur länge det dröjer.

Egentligen så funkar ju Flex som någon form av delbetalning, antingen så fortsätter du att betala snarlik summa för ny maskin efter 24 månader eller så köper du ut maskinen genom ett par extra månaders extra betalning, säg 2-3 månader extra.

Kort och gott så ser jag det som att du lika gärna kan köpa en dator på delbetalning 24 månader istället. Efter dessa 24 månader så lär du ha betalat snarlik peng som via Komplett flex men du äger enheten och kan sälja den på begagnat marknaden och köpa en ny maskin på delbetalning. Om det nu specifikt handlar om att ha en månadssumma att betala istället för att Casha hela maskinen.

Jag har blivit upplyst om att jag har fel. Se inlägg längre ned!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Funderar på att köpa en ny dator men vill typ inte betala en massa pengar på en gång och har blivit lat. Såg Komplett Flex som känns lite som att Leasa en bil där man alltid har det nyaste utan att behöva krångla med nåt. Någon som har erfarenhet av det?
Till exempel https://www.komplett.se/product/1171774/dator-surfplatta/komp...

Sen är det kanske ingen bra tid just nu att köpa något nytt då priserna verkar vara rätt så höga men osäker hur länge det dröjer.

Spara pengarna, så länge du inte jobbar och tjänar pengar med en dator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kom på att man då alltid behöver installera om Windows varje gång man byter dator. Det blir alldeles för mycket jobb 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Kom på att man då alltid behöver installera om Windows varje gång man byter dator. Det blir alldeles för mycket jobb 😅

För över lagringen till nya datorn så har du med dig Windows och allt annat

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Donhoz:

För över lagringen till nya datorn så har du med dig Windows och allt annat

Kan ju inte plocka komponenter av en produkt som du leasar... Du äger nämligen inte komponenterna om du inte köper ut grejerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan ju inte plocka komponenter av en produkt som du leasar... Du äger nämligen inte komponenterna om du inte köper ut grejerna.

Say whaaaat..
Jag brukar ta motorn från bilen jag leasar till nästa bil, så slipper jag känna att jag gått ner i motorkraft 😅

Skämtåsido, jag uppmärksammade inte att han menade leasing, utan tänkte att han svarade tidigare post om att köpa på delbetalning istället.

Permalänk
Medlem

Tanken var ju att det kändes lite som leasing då man slipper sälja själv och bara byter dator efter 24 månader även om man i det här fallet köper. Att välja "delbetalning" låter typ inte bra tycker jag, tänker på alla Lyxfällan avsnitt man har sett 😅
Klarar mig kanske ett tag till på mitt GTX 1080.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wootz91:

Tanken var ju att det kändes lite som leasing då man slipper sälja själv och bara byter dator efter 24 månader även om man i det här fallet köper. Att välja "delbetalning" låter typ inte bra tycker jag, tänker på alla Lyxfällan avsnitt man har sett 😅
Klarar mig kanske ett tag till på mitt GTX 1080.

I rent kassaflöde är det absolut ingen skillnad på leasing eller delbetalning. Du kommer fortfarande sitta fast med en återkommande månadsbetalning på något som har extremt dåligt andrahandsvärde. Jag skulle ALDRIG köpa konsumtionsvaror likt hemelektronik och datorer på avbetalning.

Råkar du ut för ekonomiska svårigheter och måste sälja varan i förtid så kommer du nästan alltid vara skyldig mer än vad produkten är värd. Riktigt dålig idé.

Enda gången det skulle vara försvarbart att ta en dator på avbetalning är om en snabbare dator skulle göra att du kunde dra in mer pengar - alltså att det är ett arbetsverktyg där dyrare dator har en direkt verkan på hur mycket pengar du kan fakturera en kund. Annars är det till att spara tills man har råd med bättre burk än vad man har idag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@wootz91
Fick tips om att kika på faktisk kostnad. Ska man bara ha enheten i 24 månader och sedan byta så är kostnaden lägre med Komplett Flex. Exakt hur mycket lägre beror på hur mycket produkten är värd efter 24 månader.

Ska man köpa ut enheten så verkar kostnaden för "Lånet/delbetalningen" ligga på ca 12% vilket är "on-par" med många andra lösningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@wootz91
Fick tips om att kika på faktisk kostnad. Ska man bara ha enheten i 24 månader och sedan byta så är kostnaden lägre med Komplett Flex. Exakt hur mycket lägre beror på hur mycket produkten är värd efter 24 månader.

Ska man köpa ut enheten så verkar kostnaden för "Lånet/delbetalningen" ligga på ca 12% vilket är "on-par" med många andra lösningar.

Det var det som var lite intressant från början men att installera om allt varannat år är alldeles för mycket jobb tycker jag.
Undrar dock vad Komplett kommer att göra med de begagnade sen.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av wootz91:

Det var det som var lite intressant från början men att installera om allt varannat år är alldeles för mycket jobb tycker jag.
Undrar dock vad Komplett kommer att göra med de begagnade sen.

Lite sent svar här. Vi hittade inte tråden tidigare

De produkter som returneras till oss kommer att återställas, rensas på personlig data, fräschas upp och sedan säljas vidare via en av våra partners. Exakt var, när och hur beror på produkt. Frågan om vi kommer sälja produkterna på komplett.se oss har kommit upp i andra sammanhang och där är svaret nej.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Du betalar 24 * 730 = 17 520 kr för att HYRA en dator i två år. Du äger inte en millimeter av datorn efter två år så deras exempel att du sparar 7000 kr jämfört med att delbetala eller köpa direkt är bara rent hittepå. Du förlorar snarare 17 000 kr.

Köp direkt eller delbetala, då finns det fortfarande en dator kvar i din ägo även om den bara är värd en bråkdel av inköpspriset.

EDIT: Jag läste snabbt och såg att det var en delbetalning ändå i grunden så du äger visst datorn om du fortsätter att betala den. Så inte riktigt som att leasa 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelump:

Du betalar 24 * 730 = 17 520 kr för att HYRA en dator i två år. Du äger inte en millimeter av datorn efter två år så deras exempel att du sparar 7000 kr jämfört med att delbetala eller köpa direkt är bara rent hittepå. Du förlorar snarare 17 000 kr.

Köp direkt eller delbetala, då finns det fortfarande en dator kvar i din ägo även om den bara är värd en bråkdel av inköpspriset.

EDIT: Jag läste snabbt och såg att det var en delbetalning ändå i grunden så du äger visst datorn om du fortsätter att betala den. Så inte riktigt som att leasa 😁

Du äger ju det efter.

Citat:

Så det är jag som äger produkten?
Ja, du äger produkten.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelump:

Du betalar 24 * 730 = 17 520 kr för att HYRA en dator i två år. Du äger inte en millimeter av datorn efter två år så deras exempel att du sparar 7000 kr jämfört med att delbetala eller köpa direkt är bara rent hittepå. Du förlorar snarare 17 000 kr.

Köp direkt eller delbetala, då finns det fortfarande en dator kvar i din ägo även om den bara är värd en bråkdel av inköpspriset.

EDIT: Jag läste snabbt och såg att det var en delbetalning ändå i grunden så du äger visst datorn om du fortsätter att betala den. Så inte riktigt som att leasa 😁

Du äger produkten på delbetalning på 36 månader, efter 24 månader kan du välja att ge tillbaka produkten i nyskick eller fortsätta delbetalningen. Efter 24 månader har du betalt av en lägre summa än vad den kostade i början, så i praktiken säljer du tillbaka varan för summan du "sparar".

Det fungerar exakt som telenor change.

Uppfyller dock inte varan det skick som är sagt i villkoren så kommer du få fortsätta delbetalningen, oavsett. De har ersatt den vanliga delbetalningen med Flex vilket ger möjligheten att "sälja" tillbaka varan ett år tidigare för mellanskillnaden, men du "sparar" naturligtvis fortfarande mer på att köpa den direkt och sälja den själv efter 24 månader, men blir mer jobb.

Så JA du äger produkten och får göra precis vad du vill med den, MEN med risk att de inte vill ha tillbaka varan för byte efter 24 månader.