Custom Loop ska köpas men vart börjar jag?

Permalänk
Medlem

Custom Loop ska köpas men vart börjar jag?

Tjena!

Egentligen är ju jag gammal i gemet, för sådär 20 år sedan lödde jag ihop egna vattenblock av slaktade kopparkylare etc och köpte radiator på skroten etc men på den tiden var ju allt väldigt rufft, inte sådär tjusigt som det är idag.

Tanken för någon dag sedan var ett EK 360 AIO Elite och ett Asus 3080 TI Strix LC AIO men kommit på nu att jag vill köpa allt löst, blir ändå inte såååå mycket extra pengar.
Grafikkort blir väl troligen ett EVGA 3080 TI FTW3 eller ett Asus 3080 TI Strix, kanske mer lockande med EVGA då det är 2000:- billigare.
CPU blir en 5900X eller 5950X beroende på om jag har spenderbrallor på för dagen.
Chassi tänkte jag ett Lian Li O11D ej XL utan vanliga, rimligtvis med en distroplate.

Men vad behöver man för kopplingar osv? finns ju en hel uppsjö... på min tid var det slangklämmor liksom

Och för radiatorer, är det att rekommendera att ha 2st 360mm?

Något annat att tänka på?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tjena!

Egentligen är ju jag gammal i gemet, för sådär 20 år sedan lödde jag ihop egna vattenblock av slaktade kopparkylare etc och köpte radiator på skroten etc men på den tiden var ju allt väldigt rufft, inte sådär tjusigt som det är idag.

Tanken för någon dag sedan var ett EK 360 AIO Elite och ett Asus 3080 TI Strix LC AIO men kommit på nu att jag vill köpa allt löst, blir ändå inte såååå mycket extra pengar.
Grafikkort blir väl troligen ett EVGA 3080 TI FTW3 eller ett Asus 3080 TI Strix, kanske mer lockande med EVGA då det är 2000:- billigare.
CPU blir en 5900X eller 5950X beroende på om jag har spenderbrallor på för dagen.
Chassi tänkte jag ett Lian Li O11D ej XL utan vanliga, rimligtvis med en distroplate.

Men vad behöver man för kopplingar osv? finns ju en hel uppsjö... på min tid var det slangklämmor liksom

Och för radiatorer, är det att rekommendera att ha 2st 360mm?

Något annat att tänka på?

Kopplingar är ingen jätte uppsjö, du ska köra G1/4 gängan. Jag har själv alltid kört 16/10 slang, hört att de ska vara lite mer flexibla utan att de böjs och stoppar flödet. Sen planera bygget lite, hur vill du dra slangarna, ha en liten plan. Jag kan erkänna att jag köpt alldeles förmycket nipplar som aldrig används. Men du kanske är bättre än mig på att retunera dessa

Sen är de ju alltid trevligt med mycket radiator-yta. 2st 360mm tycker jag definitivt att du ska börja med, inget mindre än 240mm rads iallafall. Känns som att 120/140mm rads stryper flöde bättre än vad den kanske gör nytta, min åsikt.

Men jag uppgraderade nyligen från en loop med 360mm och 280mm till en loop med 2st 420mm. Vattentempen sjönk från ca 39C till 30C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Rudeez Jag slänger in mitt nördiga klipp lite hur jag planerade och fick ihop det.
https://www.youtube.com/watch?v=Y67qrPbZ-N8&ab_channel=TaunyT...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kopplingar är ingen jätte uppsjö, du ska köra G1/4 gängan. Jag har själv alltid kört 16/10 slang, hört att de ska vara lite mer flexibla utan att de böjs och stoppar flödet. Sen planera bygget lite, hur vill du dra slangarna, ha en liten plan. Jag kan erkänna att jag köpt alldeles förmycket nipplar som aldrig används. Men du kanske är bättre än mig på att retunera dessa

Sen är de ju alltid trevligt med mycket radiator-yta. 2st 360mm tycker jag definitivt att du ska börja med, inget mindre än 240mm rads iallafall. Känns som att 120/140mm rads stryper flöde bättre än vad den kanske gör nytta, min åsikt.

Men jag uppgraderade nyligen från en loop med 360mm och 280mm till en loop med 2st 420mm. Vattentempen sjönk från ca 39C till 30C.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/203462?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjIwMzQ2MiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjdmYjY1ODU1MzkyNTNmNzFiZWM2MjI1YTYwMDRlYiJ9

Oj! Trevligt bygge! Antar att jag bör forska i om man kan ha ännu större radiatorer, bästa vore väl att köpa XL modellen av lådan men den verkar så onödigt stor på nåt sätt. Är det en fulltower variant du har? Vet att det är ett Corsair men minns inte namnet på dom.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Oj! Trevligt bygge! Antar att jag bör forska i om man kan ha ännu större radiatorer, bästa vore väl att köpa XL modellen av lådan men den verkar så onödigt stor på nåt sätt. Är det en fulltower variant du har? Vet att det är ett Corsair men minns inte namnet på dom.

2st 360mm radiatorer i 011D ska inte vara några problem. Är själv inte så insatt i de chassit även om många bygger i just detta chassit. En i botten, och en i taket. Sinister,? Tror jag han hette här på forumet som hade problem med tank montering, men en distroplate i fronten tycker jag nästan är ett måste i de chassit. Folk som byggt i de chassit kan säkert svara på dina frågor om det. Men vad jag förstått så kan tjockleken på radiatorn vara ett problem ibland. Men manual och andra användare av de chassit kan säkert tillföra mer.

Mitt chassi är ett fulltower. De finns få chassin som rymmer 2st 420mm rads. Och räknar man på det, så har du mer radiatoryta på 420mm vs 480mm. Samtidigt som jag har ett mer luftigt chassi än innan som säkert också påverkar vattentempen lite, men jag är fruktansvärt nöjd. De som saknas nu är ju ett 3080, men jag tror jag inväntar 4000 serien.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Här är jag, jag tror det är mig @TaunyTiger menade
Ja jag tänkte först bygga i ett o11 dynamic med 2st 360 radiatorer och en EK vattenpump med 20cm res.

Detta är min första customloop så jag stötte ju på patrull ganska direkt med att inte ha planerat loopen tillräckligt helt enkelt.
Jag har ett 3080 FTW3 ultra som jag monterat ett EK vector block på och ställde det vertikalt, det är 30-31cm långt så när jag skulle försöka få plats med pumpen så tog den i antingen fläktar, grafikkort eller glasruta. Jag säger inte att det är en omöjlighet att få dit det, för det är de inte. Jag hade kunnat lösa det, men då jag gillar plats att jobba på så blev det att jag köpte ett O11 XL istället med en D1 distroplate som monteras i sidan, och inte den som ersätter frontglaset och i det får jag gott o väl plats med 2, 360 radiatorer, vertikal gpu och även en pump/res kombo om jag hade velat, men jag valde att gå för distroplate istället i sista stund då det blev smidigare.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Här är jag, jag tror det är mig @TaunyTiger menade
Ja jag tänkte först bygga i ett o11 dynamic med 2st 360 radiatorer och en EK vattenpump med 20cm res.

Detta är min första customloop så jag stötte ju på patrull ganska direkt med att inte ha planerat loopen tillräckligt helt enkelt.
Jag har ett 3080 FTW3 ultra som jag monterat ett EK vector block på och ställde det vertikalt, det är 30-31cm långt så när jag skulle försöka få plats med pumpen så tog den i antingen fläktar, grafikkort eller glasruta. Jag säger inte att det är en omöjlighet att få dit det, för det är de inte. Jag hade kunnat lösa det, men då jag gillar plats att jobba på så blev det att jag köpte ett O11 XL istället med en D1 distroplate som monteras i sidan, och inte den som ersätter frontglaset och i det får jag gott o väl plats med 2, 360 radiatorer, vertikal gpu och även en pump/res kombo om jag hade velat, men jag valde att gå för distroplate istället i sista stund då det blev smidigare.

Kikat hela kvällen nu på olika lösningar, det verkar som att det GÅR att ha 2st 360 och en distroplate i ett non XL men självklart tight, så nu har jag börjat spana in XL eftersom då går det ju även köpa kraftigare radiatorer på tex 60mm höjd.
kanske blir overkill, vad vet jag men då har man för framtiden om inte annat
Osäker dock på om jag vill ha en så stor låda, tyckte non XL kändes lagom så att säga.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Kikat hela kvällen nu på olika lösningar, det verkar som att det GÅR att ha 2st 360 och en distroplate i ett non XL men självklart tight, så nu har jag börjat spana in XL eftersom då går det ju även köpa kraftigare radiatorer på tex 60mm höjd.
kanske blir overkill, vad vet jag men då har man för framtiden om inte annat
Osäker dock på om jag vill ha en så stor låda, tyckte non XL kändes lagom så att säga.

Ja det får plats, det beror egentligen på hur du planerar loopen
XL blev ju lite större, men egentligen ingenting jag stör mig på, jag ser de som att de blir lite mer luft i chassit.
Och som du säger så kan man slänga i bra tjocka radiatorer om man skulle vilja.
Men det är handlar ju bara om tycke och smak. Men som @TaunyTiger sa, jag körde på 16/10 slangar också då jag hörde att de går att böja de bättre än 13/10, och de stämmer, det blev inga kinks alls.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mitt första råd, ha tålamod och planera väl. Både o11 och o11-xl är bra chassin för vattenkylning, men det finns begränsningar med båda, speciellt med en front distro från EK.

Tro det eller ej, men vanliga o11 har mer plats i toppen för radiator och fläktar än o11-xl. Oavsett vilket du väljer, så kommer front distro att begränsa hur du kan dra rören. Distro plattan må vara tilltalande utseendemässigt, men den är allt annat än praktisk.

Lite svårt att förklara men för toppen, i bakre delen av chassit, så får du problem med chassits plåt som sitter kring moderkortets io, det begränsar tjockleken av rad och fläkt extremt om du inte finular till det och gör konstiga böjar. Du kommer inte gilla att försöka, kan jag säga. Men med rad och fläkt max 55mm totalt så går det skapligt, åtminstone i vanliga o11. I främre delen så begränsas du istället av distro plattans vägar för vatten, där du antingen får begränsa tjockleken på top rad och fläktar igen, alternativt vara ohyggligt fingerfärdig med 2st 90° rotary fittings du skruvar i distron och top rad samtidigt. Det går, om du orkar och har mätt allting inom 1mm felmarginal.

Sido radiator med fläktar går upp till 53mm eller så, om du vill kunna sätta tillbaka plåten på chassit. Det måste monteras innan distro plattan, radiator får inte vara mer än 130mm bred. Vet inte exakt längd-restriktion men oavsett så är du lite begränsad i valen. Vissa radiatorer (ex xspc tx) går endast att montera med anslutningarna bakåt, så du får dra slang runt, andra(ex alphacool st25 & ek coolstream se) går bra framåt.

Nedre radiatorn krånglar mest i vanliga o11 med distro. Med distro har du ett val, kapa bort delar av chassit vid pci slots, eller ha max 240mm rad nere. Med o11-xl så får vissa 360 rads plats, men du får kolla upp själv, har inte exakt koll här. Ett annat problem i o11 standard och ibland även xl, speciellt med vattenblock i beaktande. är grafikkortets dimensioner.

Då jag inte har lika god koll på xl så nämner jag vanliga o11s problem med vattenkylning. Du blir förmodligen tvungen att montera vertikalt, då primära kammaren inte är jättebred. När du monterar vertikalt, så har du inte mycket plats i botten kvar för radiator & fläktar.

Med EK vertical mount så har du plats för xspc tx (20.5mm tjock) med 25mm tjocklek fläktar alternativt en 25-30mm radiator med 15mm tjocka fläktar. Du har någonstans mellan 45-47mm plats under EKs mount. Andra vertical mounts ger dig ännu mindre plats.

Hoppas jag fick med allt, lite trött och skriver på mobilen. Det går alltså att ha 3x360 radiator i både o11 och o11-xl med front distro, men det beror på... Oavsett så ha tålamod, planera och mät. Kolla in watercooling reddit lite och andra sidor innan du bestämmer dig. Fördelen med att o11 är så populärt är att du inte är först med att bygga i det. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Kikat hela kvällen nu på olika lösningar, det verkar som att det GÅR att ha 2st 360 och en distroplate i ett non XL men självklart tight, så nu har jag börjat spana in XL eftersom då går det ju även köpa kraftigare radiatorer på tex 60mm höjd.
kanske blir overkill, vad vet jag men då har man för framtiden om inte annat
Osäker dock på om jag vill ha en så stor låda, tyckte non XL kändes lagom så att säga.

Här är min 011 mini med 2x360 och distroplate i fronten:
#19248329

…så man måste inte ha stora chassit, minin går det bara att få in slim radiatorer i då, men jag gillar det inte helt abnormt stora formatet på lådan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Två 360 radiatorer i en O11 är inget problem om man planerar lite. Beroende om OP vill ha mekaniska diskar eller inte så kan tex pump och res placeras i den bakre kammaren. Annars kanske en EK FLT res/pump passar vid platsen bredvid moderkortet.

Jag har två slim radiatorer (30mm) men tjockare får plats. Men det förutsätter att man monterar grafikkort som vanligt och inte vertikalt.

Om hårda rör ska användas så kan jag rekommendera Barrow anslutningar som beställs från Aliexpress. Hyfsat billiga och grym kvalité, bättre än EK´s HDC anslutningar. Enda nackdelen är att man får vänta några veckor pga. frakten från Kina.

Här är en länk till mitt O11 bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/15341-dynamic-black

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vad många och fina svar av alla! Tack!
Går det att köra en 360 toppradiator, en slim 360 i botten och en EK distroplate i sidan tro? Spontan känsla är att de borde gå och skulle det isf kunna funka med vertikal GPU också med lian li's bracket?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Med distron för sidan så får du såklart mer plats i botten för en 360 rad. Men problemet kan komma vid tjockleken på radiatorn då istället, svårt att se att du har mer än 50mm på bilderna när du har vertikalt kit i vanliga o11. Med EKs vertikala hållare har du mellan 45-47mm eller så. En xspc tx360 med 25mm fläktar och EKs vertikala hållare funkar nere med distron i sidan.

Vill dock poängtera att du inte kan räkna med en mycket tystare dator än du skulle haft med luft med enbart 2x 360, utan vattenkylning bör realistiskt sett i detta fall mer vara för att du gillar hur det ser ut eller att bygga. Vill du köra fläktarna någorlunda tyst så bör du slänga in en minst 360 till, eller ordna med någon extern lösning för extra radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Vad många och fina svar av alla! Tack!
Går det att köra en 360 toppradiator, en slim 360 i botten och en EK distroplate i sidan tro? Spontan känsla är att de borde gå och skulle det isf kunna funka med vertikal GPU också med lian li's bracket?

Så här gjorde jag, nu är ju detta ett XL chassi, men det beskriver lite hur du tänker också.
EK 360 slim i botten och toppen, en G1 distroplate på sidan och ett Coolermaster verticalmount för gpu.
Min dator hörs knappt inte ens, ska tilläggas också då att jag kör undervoltad gpu, ser ingen anledning att sprida massa extravärme för typ ingen fpsbump alls.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Som kommentar på O11 Dynamic så kan man få in 3 radiatorer även i non-XL, men så klart inte samtidigt som distroplate. Vet inte vad du har för prioriteringar, men jag körde ett XL för att få mer plats för radiatorerna (3st 360x45mm). Kör sen fläktarna baserat på vattentemp och de överstiger aldrig 700 rpm

@Newtones, mer radiatoryta ger samma värmeavledning vid lägre fläkthastighet som mindre yta vid högre fläkthastighet. Min förra setup som bestod av 2st 240 och 1st 120 radiatorer behövde mycket högre fläkthastighet för att nå schyssta temperaturer

Iofs inte exakt så det ser ut idag, men det är den senaste bilden jag har

Angående vanliga kopplingar så kan du ju räkna på det. 2st (in plus ut) för varje sak du ska ansluta med slang (eller rör). Se bara till att det är för rätt slang- eller rördimension, annars är alla "samma" G1/4 gänga. Till det tillkommer 90- och 45-graders vinklar om du vill ha det. Och förslagsvis en kulventil till att tömma systemet

Sen rekommenderar jag starkt snabbkopplingar, QDC's. Så sjukt nice att kunna plocka ut komponenterna utan att riva hela bygget. De ökar motståndet i loopen, så man får räkna med att ha en schysst pump, typ D5 eller DDC, men det kör väl alla med idag ändå.

Edit: Rekommenderar också att kika på GGF Events videor för att se radiatorsupport osv på de chassin du är intresserad av. Här är för O11 Dynamic och O11 XL

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har gjort flertalet olika varianter av vattenkylning vid det här laget (kolla mina byggen i mitt galleri). Stora och små chassin och med mjuka och hårda rör, senast med kopparrör som många andra på forumet också gjort om man gillar nickel/koppar looken.

Bästa tipset jag kan ge är att köpa ett redigt chassi och då menar jag inte bara att det ska vara lite större (XL varianter är inte nödvändigt) som Fractals Meshify/7 eller som många tycker är bra Lian Li O11D, utan det ska vara robust. Om det är för plastigt kan det vara svårt och göra små mods/gå sönder när du håller på och bygga och skruva. Sedan, inga compact eller ITX. Visst kan du få bra kylning ändå men är riktigt tjorvigt tidkrävande och bygga helt i onödan kan jag tycka i efterhand.

Första gången jag byggde med "riktiga" vattenkylningsdelar norpade jag allt från forumets marknad. Radiatorer, fittings, block, pump resorvoar. Det kanske blev 1/3 av nypris, MEN det tog lite tid att samla ihop, kanske tre månader. Men hade ingen stress och köpte bit för bit när det dök upp annonser. Om någonting fortfarande saknades beställdes det sists i efterhand så där kan man spara en rejäl slant för bra grejjor. Skulle inte rekommendera aluminiumvarianterna EK säljer. Har prövat och dem gör jobbet, men inte tillräckligt bra som man kanske vill ha när du kör vattenkylning.

Distroplates är kanske inte rätt väg att gå om du vill hålla ner budgeten om du inte gör dem själv/känner någon med CNC utrustning.

Om du måste köpa fittings nya/svårt att hitta begagnade kan jag rekommendera Barrow's varianter. Dem är riktigt rubusta och billigare än Corsair, EK, Alphacool etcetc. Finns oftast på Aliexpress, Ebay så tänk på att du kan behöva betala tull.

Angående slang kan jag varmt rekommendera EKs ZMT. Otroligt flexibla men ändå stabila så du inte stoppar flödet, tyvärr ser du inte vätskan men köp en fläskig reservoar istället för det.

Radiatorer säger jag, fyll med så tjocka och många du kan (typ). Om du har plats med två 360 (en fram och topp) tycker jag du ska köra på det. Försök undvika dem smalaste 30mm/under 30mm av EK då dem inte har bäst kylförmåga i klassen. Hade kollat på HW-labs om dem ska vara smala. Om du kan ha 40mm eller mer är det ännu bättre. Alphacool ska ha bra 40/45mm med bra luftflöde så fläktarna slipper jobba lika hårt = mindre ljud.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kör sen fläktarna baserat på vattentemp och de överstiger aldrig 700 rpm

Hijackar tråden lite... Tänker också styra baserat på vattentemp, vad siktar du på för temperaturer, d.v.s. vad ser du som optimal arbetstemp och när tycker du att det är det dags att dra på fläktarna 100%?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@Newtones, mer radiatoryta ger samma värmeavledning vid lägre fläkthastighet som mindre yta vid högre fläkthastighet. Min förra setup som bestod av 2st 240 och 1st 120 radiatorer behövde mycket högre fläkthastighet för att nå schyssta temperaturer

Precis vad jag syftar på. 2st 360mm klarar av att kyla 5900 och 3080, men inte utan att fläktarna kommer att väsnas. Hans GPU, FTW3 / Rog Strix, är för stort med vattenblock för att sitta horisontellt i ett standard o11. Om han monterar vertikalt så får han begränsningar på tjockleken av radiator och fläktar i botten.

Kör han sido distro så är det max 2x360 han får plats med, nedre radiatorn är begränsad (45-47mm) och sido-radiatorn får inte plats. Toppen har han större valfrihet, (runt 70mm) inklusive fläktarna.

Kör han front distro. Så kan han få in 3x360 om han kapar bort lite plåt i bakre nederdelen av chassit. Annars max en 240 nere. Begränsningen av tjocklek är densamma då den beror på gpu. Toppens radiator blir begränsad på grund av hur EK valt att sätta hålen för anslutningar i sin front distro. Sidoradiatorns begränsning blir 53mm inklusive fläktar och måste monteras innan distron.

Detta gäller då ordinarie o11 alltså. Men om vi pratar om o11-xl. Så är det lättare att få in 3x360 med front distro. Det finns mindre begränsning i botten av o11-xl oavsett om han väljer front eller sido distron. Men det finns mer begränsning i toppen gällande tjockleken än det gör i vanliga o11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hijackar tråden lite... Tänker också styra baserat på vattentemp, vad siktar du på för temperaturer, d.v.s. vad ser du som optimal arbetstemp och när tycker du att det är det dags att dra på fläktarna 100%?

Det finns ett par faktorer att ta hänsyn till och försöka balansera.

1) värmeöverföringen från vatten-radiator-luft är starkt begränsad av att luft har en så kass värmeledningskoefficient. Högre Delta T är exponentiellt bättre för att få effektivare överföring. Alltså, varmare vatten behöver lägre fläkthastighet för dumpa 100 W värme än svalare vatten.
2) vattnet är ju kylmediet för både processor osv men också pumpen om du har en D5, och så kanske du har plaströr som inte klarar värme så bra, så du vill inte att det ska bli FÖR varmt

Mitt system stabiliseras ofta på runt 40 grader i vattnet när det belastas, även efter flera timmar. Har fläktkurvan i BIOS så kan inte kika exakt här och nu men jag har för mig att jag börjar varva på där strax efter 40. Uppemot 50 grader vill man ju inte nå, men 45 är i mina ögon inga bekymmer och det är väl så högt jag nått som mest under högsommar och stresstest. Andra vet jag tycker det är på tok för varmt vatten och vill inte gå över 30-35, men som sagt så får fläktarna snurra på onödigt mycket då tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Newtones: Ah, jag läste som en kratta ser jag nu. När du skrev

Citat:

Vill dock poängtera att du inte kan räkna med en mycket tystare dator än du skulle haft med luft med enbart 2x 360, utan vattenkylning bör realistiskt sett i detta fall mer vara för att du gillar hur det ser ut eller att bygga. Vill du köra fläktarna någorlunda tyst så bör du slänga in en minst 360 till, eller ordna med någon extern lösning för extra radiator.

så läste jag att du inte trodde det skulle bli tystare med 3st 360 gentemot 2st 360 radiatorer. Det var ju inte det du skrev haha! MEN, jag tror ändå att dubbla 360 skulle vara tystare än luftkylning. Jag fick åtminstone en ordentlig sänkning i ljudnivå i load när jag bytta från luftkylare på grafikkortet till min förra loop som då var med 2st 240 plus en 120 radiator. Det var bara att det inte var tyst nog för mig

Oavsett håller jag med dig. Proppa in så mycket radiatoryta du bara kan! Det är då du ser de stora vinsterna med vattenkylning, och du kommer inte ångra dig i längden. Du ska upp i mer än vad som får plats i vanliga chassin innan det blir "för mycket".

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det finns ett par faktorer att ta hänsyn till och försöka balansera.

1) värmeöverföringen från vatten-radiator-luft är starkt begränsad av att luft har en så kass värmeledningskoefficient. Högre Delta T är exponentiellt bättre för att få effektivare överföring. Alltså, varmare vatten behöver lägre fläkthastighet för dumpa 100 W värme än svalare vatten.
2) vattnet är ju kylmediet för både processor osv men också pumpen om du har en D5, och så kanske du har plaströr som inte klarar värme så bra, så du vill inte att det ska bli FÖR varmt

Mitt system stabiliseras ofta på runt 40 grader i vattnet när det belastas, även efter flera timmar. Har fläktkurvan i BIOS så kan inte kika exakt här och nu men jag har för mig att jag börjar varva på där strax efter 40. Uppemot 50 grader vill man ju inte nå, men 45 är i mina ögon inga bekymmer och det är väl så högt jag nått som mest under högsommar och stresstest. Andra vet jag tycker det är på tok för varmt vatten och vill inte gå över 30-35, men som sagt så får fläktarna snurra på onödigt mycket då tycker jag

Toppen, tack för bra beskrivning, då tänkte jag rätt så rätt Antar att mängden vatten påverkar också, blir väl större buffer (= lagra mer värme-energi) ju mer vatten man får i sin loop, antar att det sticker iväg fortare uppåt med mindre vattenmängd i loopen.

Det är reservoaren till höger i bild man vill ha...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@Newtones: Ah, jag läste som en kratta ser jag nu. När du skrev
så läste jag att du inte trodde det skulle bli tystare med 3st 360 gentemot 2st 360 radiatorer. Det var ju inte det du skrev haha! MEN, jag tror ändå att dubbla 360 skulle vara tystare än luftkylning. Jag fick åtminstone en ordentlig sänkning i ljudnivå i load när jag bytta från luftkylare på grafikkortet till min förra loop som då var med 2st 240 plus en 120 radiator. Det var bara att det inte var tyst nog för mig

Oavsett håller jag med dig. Proppa in så mycket radiatoryta du bara kan! Det är då du ser de stora vinsterna med vattenkylning, och du kommer inte ångra dig i längden. Du ska upp i mer än vad som får plats i vanliga chassin innan det blir "för mycket".

Tyst nog slutade i ett krav om knäpptyst för mig.. Förmodligen mina referensramar som är rätt skeva nu för tiden..

Permalänk
Medlem

3360x140 + 2160x120 i min loop. Allt knäpptyst nu. För lite radiatoryta ger högre fläktljud. Delta T rumstemp vs vatten är mellan 0.5C till 1.5C för mig med 600W GPU load och en CPU 300W.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är allt beställt och herrejösses vad dyrt det blev med customloopgrejer... Beställt kylning för ca 15.000...
Men whatever, nåt kul ska man ha!

Körde på O11 XL och 2st 45mm radiatorer från EK XE360.
EK magnitude AM4 till en 5950X, EX Quantum Strix till ett 3080 TI.

Ska bli kul att börja bygga och finurla på loopen, körde på akrylrör. Bockar en del plan akryl på jobbet så har hyfffsad koll på hur det beter sig
Driver skyltfirma och har alla möjliga maskiner så ska nog hitta på någon bra moddning med tiden med, var lite sugen på witcher tema men det är väl redan så gjort antar jag.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com