Kan ha blivit scammad på Blocket... hjälp

Permalänk
Medlem

Fick precis ett PM från en annan användare som hade blivit scammad av exakt samma person på cirka 3000kr. Ska försöka vispa ihop en liten mysig polisanmälan och sätta dit den här idioten.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@fabazo:

Hoppas det leder någonstans (vilket det inte gjorde för mig och 4 andra som blev scammade här på Sweclockers, Polisen la ner fallet helt enkelt)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fabazo:

Fick precis ett PM från en annan användare som hade blivit scammad av exakt samma person på cirka 3000kr. Ska försöka vispa ihop en liten mysig polisanmälan och sätta dit den här idioten.

Har själv varit med om liknande. I mitt fall så handlade det om en person som stod åtalad för grövre brott, och således lades undersökningen ner trots att det var ett flertal som blivit lurade på runt 5000:-. Misstänker att det kan vara liknande i detta fall.

Permalänk
Medlem

Jäklar va surt!! Jag kör bara swish om det är upp till 3-400:- eller om man möts. Annars är det oftast paypal som gäller för mig. Då är man skyddad, vilket jag var glad för när någon försökte scamma mig på Tradera. Hon ville ha betalt på swish, till ett nummer som inte var registrerat som hennes på Tradera men då hade jag redan pröjsat med paypal. Hon hade nya undanflykter hela tiden till varför telefonen inte var skickad...
Tjatade i veckor på pengar tillbaka eller skicka telefonen.
Sen tog jag vägen genom paypal och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Saken är att jag har namnet, adressen, en swishning som var kopplat till hans namn osv.

Beviset är ju glasklart, han är skyldig. Jag stalkade upp hans mamma på facebook och av ren slump så har faktiskt min pappa jobbat med en av lärarna på den skolan som faktiskt hade hört att den mammans son (han som scammade mig) hade vart i blåsvädret tidigare.

Om personen blir fälld, med allt bevis osv.. tror ni att jag kommer få tillbaka mina pengar då? Med tanke på att ni andra som beskrev era historier inte fick några pengar tillbaka så blir man ju lite orolig.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@fabazo:

Hoppas det leder någonstans (vilket det inte gjorde för mig och 4 andra som blev scammade här på Sweclockers, Polisen la ner fallet helt enkelt)

Hur kom det sig att de la ned fallet? Vilket underlag saknade de för att föra vidare ärendet?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Själv undviker jag jag i mån av möjlighet att köpa (dyra) grejer av okända säljare. Och oftast om jag köper är det på typ huuto.net eller ebay där det finns rating system för både säljare och köpare. Ett undantag var när jag köpte min begagnade 3770K men turligt nog gick det bra även den gången.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Om personen blir fälld, med allt bevis osv.. tror ni att jag kommer få tillbaka mina pengar då? Med tanke på att ni andra som beskrev era historier inte fick några pengar tillbaka så blir man ju lite orolig.

Tror chansen är väldigt liten tyvärr. Att swisha är typ likvärdigt med att ge någon pengarna direkt i handen. Finns inget skydd alls.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@fabazo:

Som jag fattade det så skulle den åtalade dömas för annat brott eller något sådant.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fabazo:

Hur kom det sig att de la ned fallet? Vilket underlag saknade de för att föra vidare ärendet?

För att han hade begått grövre brott och att det således inte fanns något "intresse" av att döma honom för mildare brott. Även om han blir dömd så ska du inte förvänta dig att få några pengar tillbaka, då han säkert har en hel del andra skulder som ska betalas först.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon287298:

För att han hade begått grövre brott och att det således inte fanns något "intresse" av att döma honom för mildare brott. Även om han blir dömd så ska du inte förvänta dig att få några pengar tillbaka, då han säkert har en hel del andra skulder som ska betalas först.

@fabazo

Som sagt var med i ett tradera-fall där ett 50-tal anmälde en person. Han åkte fast men så skulle alla 50 st processa för att få tillbaka dem av honom. Vilket gjorde att flera av oss gav upp han hade inga pengar då han var spelberoende.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Vi förstår att man kan bli arg över bedrägeri, det är helt ok men hot om våld är inte svaret. Tänk på forumreglerna.

Beklagar situationen TS, hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Saken är att jag har namnet, adressen, en swishning som var kopplat till hans namn osv.

Beviset är ju glasklart, han är skyldig. Jag stalkade upp hans mamma på facebook och av ren slump så har faktiskt min pappa jobbat med en av lärarna på den skolan som faktiskt hade hört att den mammans son (han som scammade mig) hade vart i blåsvädret tidigare.

Om personen blir fälld, med allt bevis osv.. tror ni att jag kommer få tillbaka mina pengar då? Med tanke på att ni andra som beskrev era historier inte fick några pengar tillbaka så blir man ju lite orolig.

Det är ju en narkoman eller speltorsk som är helt pank 24/7 och säkert har skulder hos kronofogden, skulle se pengarna som förlorade.

Permalänk

Här kollar jag alltid innan det blir distansaffär

http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen*

Uppmaningar till våld och liknande hör ej hemma här!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@fabazo Får man fråga hur det gick med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@fabazo Får man fråga hur det gick med detta?

Han hade lite annat skit i bagaget och polisen höll redan på att bygga ett fall mot honom. Han blev dömd och jag fick tillbaka pengarna plus lite extra.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabazo:

Han hade lite annat skit i bagaget och polisen höll redan på att bygga ett fall mot honom. Han blev dömd och jag fick tillbaka pengarna plus lite extra.

Grymt! Hur lång tid tog det ungefär innan du fick tillbaka pengarna?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla springer iväg och shoppar innan ni kollar in här!!! Sweclockers ni vet!!! Jag vill inte strö salt såret men allt är såå viktigt måste nu. Få tipsen här istället lär av andra, folk har skit i huvudet idag och lurar utan samveten blocket är en guldgruva tack vara usel id kontroll. Inte kul att säga 5000:- läxa men tyvärr skiter folk i att tänka när (måste ha) kommer på'n.
Net on net säljer retunerade (bruten förpackning) via psauktioner tex säkert men det tar sin tid, kan kara värt det. https://psauction.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Förstår inte varför alla springer iväg och shoppar innan ni kollar in här!!! Sweclockers ni vet!!! Jag vill inte strö salt såret men allt är såå viktigt måste nu. Få tipsen här istället lär av andra, folk har skit i huvudet idag och lurar utan samveten blocket är en guldgruva tack vara usel id kontroll. Inte kul att säga 5000:- läxa men tyvärr skiter folk i att tänka när (måste ha) kommer på'n.
Net on net säljer retunerade (bruten förpackning) via psauktioner tex säkert men det tar sin tid, kan kara värt det. https://psauction.se/

5000:- läxa? Om du läst tråden så ser du att TS fick tillbaka pengarna plus mer där till.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

5000:- läxa? Om du läst tråden så ser du att TS fick tillbaka pengarna plus mer där till.

Fan köp en lott det är såå jäkla gött, blir så glad för din skull resten av oss blev av med ett rövhål också, tyvärr är han fri om två dagar och gör samma skit igen ;d håll i pengarna och ge det tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Han hade lite annat skit i bagaget och polisen höll redan på att bygga ett fall mot honom. Han blev dömd och jag fick tillbaka pengarna plus lite extra.

Alltid fint att se att lurendrejare faktiskt åker fast. Kudos till dig för att du inte gav upp!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Fan köp en lott det är såå jäkla gött, blir så glad för din skull resten av oss blev av med ett rövhål också, tyvärr är han fri om två dagar och gör samma skit igen ;d håll i pengarna och ge det tid.

vad pratar du om?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k