Permalänk
Medlem

Bluescreens efter omformatering

Tja, omformaterade datorn för att jag tyckte den var seg när jag köpte den, innan omformatering var den bara lite slö men det var typ det, nu efter omformatering är den snabb som vanligt men får bluescreen ca 2-10 gånger per dag. Har verkligen ingen aning varför det händer så hjälp skulle uppskattas om någon varit med om liknande.
Mina delar är
CPU
AMD Ryzen 5 3600
Matisse 7nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1599MHz (18-22-22-42)
Motherboard
ASRock X570M Pro4 (AM4)
Graphics
ZOWIE XL LCD (1920x1080@144Hz)
HP LE2201w (1680x1050@59Hz)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (MSI)
Trodde först det var pga att en hårddisk hade gått sönder, men samma sak händer även nu när jag testat ha den urkopplad så inte en susning vad som är felet.
Får 90% av gångerna error koden: "Whea uncorrectable error" men även fått 0xc000000e fåtal gånger.
Mvh

Permalänk
Medlem

Ladda hem bluescreenview och se om du kan få ut mer info från blåskärmarna.
Får du någon mer info från WHEA-loggern?
Ibland står det vad det var som kraschade.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Rekordmedlem

Sitter minnena i rätt socklar enligt manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ladda hem bluescreenview och se om du kan få ut mer info från blåskärmarna.
Får du någon mer info från WHEA-loggern?
Ibland står det vad det var som kraschade.

Ska testa ladda ner det, någon mer info får jag inte, kan man skicka bilder här på forumet? isåfall kan jag ta en bild nästa gång men brukar alltid bara få "whea uncorrectable error" och inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sitter minnena i rätt socklar enligt manualen ?

99% säker ja, köpte den för inte superlänge sen, kanske 1 år sedan och har inte ändrat på något inne i datorn så hoppas att Inet som byggde datorn gjorde rätt. Men hade inte detta problem innan jag omformaterade så antar att de sitter på rätt plats iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Probz:

99% säker ja, köpte den för inte superlänge sen, kanske 1 år sedan och har inte ändrat på något inne i datorn så hoppas att Inet som byggde datorn gjorde rätt. Men hade inte detta problem innan jag omformaterade så antar att de sitter på rätt plats iallafall.

Och du har kört klart win update och det visas inga drivrutinsproblem i enhetshanteraren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du har kört klart win update och det visas inga drivrutinsproblem i enhetshanteraren ?

Yepp update är klar, scannade precis efter ny update men allt är up to date med windows, samt inga drivrutinsproblem i enhetshanteraren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Probz:

Yepp update är klar, scannade precis efter ny update men allt är up to date med windows, samt inga drivrutinsproblem i enhetshanteraren.

Kör ett minnestest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör ett minnestest.

(Ursäkta min okunskap) Funkar memtest86 för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Probz:

(Ursäkta min okunskap) Funkar memtest86 för det?

Japp

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Probz:

(Ursäkta min okunskap) Funkar memtest86 för det?

Det var ju bäst innan iaf. Vad jag vet så funkar det fortfarande. Windows Memory Diagnostic Tool kanske (inbyggt)?

Edit: Blev osäker på WMD. Stod någonstans att det bara testade de första 4GB. Låter lite värdelöst...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kollar på minnestestet när jag kommer hem och återkommer hit sen, tacck för hjälpen hittils!

Permalänk
Medlem

Gå in till enhetshanteraren och kolla om du har ett utropstecken på listan! Uoops såg nu du kollat det..

red
Permalänk

För just whea errors kan du gå igenom denna sida.

https://www.makeuseof.com/tag/fix-whea-uncorrectable-error-wi...

Permalänk
Medlem

Kan en korrupt version av windows göra att jag får dehär? Tänkte testa installera en äldre version ifall det kan vara det som spökar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Probz:

Kan en korrupt version av windows göra att jag får dehär? Tänkte testa installera en äldre version ifall det kan vara det som spökar.

Ja, men har du installerat om på riktigt och inte överinstallerat bör det inte vara det och du kan kolla om systemfilerna med stor sannolikhet är hela.
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/anv%C3%A4nd-systemf...
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/anv%C3%A4nda-syst...

Hela filer utesluter däremot inte buggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En till grej jag kom på, är oftast så att om jag spelar tex wow, så får jag bluescreen efter kanske 30 min till 1 timme, men om jag kollar youtubne eller inte gör ngt "krävande" så kan det ta flera timmar innan jag får bluescreen, ifall det gör någon skillnad.