Permalänk
Medlem

Tips på DAC/AMP?

Hej,

Förut hade jag koll, men nu har jag tappat det helt . Jag har ett par Beyerdynamic DT 880 250 Ohm sedan 2014 som jag först drev med en NuForce mDAC för att sedan få en Encore mDAC i garantiärende, som jag kört med sedan 2016. Den kombon har fungerat bra i alla år, men här om dagen har DAC:en av oklar anledning lagt av. Företaget verkar ha gått i konkurs och säljs bara till överpris hos en svensk aktör.

Jag är nu på jakt efter en ersättare. Vad ska man välja? Ser helst att den kostar under tusenlappen, men är inte begränsad till det. Jag vill att den ska kunna driva mina hörlurar och finnas reglage för volymen.

Obs! behöver inte vara mobilanpassad som mDAC:en har varit. Dessa hörlurar används bara till min stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Hej,

Förut hade jag koll, men nu har jag tappat det helt . Jag har ett par Beyerdynamic DT 880 250 Ohm sedan 2014 som jag först drev med en NuForce mDAC för att sedan få en Encore mDAC i garantiärende, som jag kört med sedan 2016. Den kombon har fungerat bra i alla år, men här om dagen har DAC:en av oklar anledning lagt av. Företaget verkar ha gått i konkurs och säljs bara till överpris hos en svensk aktör.

Jag är nu på jakt efter en ersättare. Vad ska man välja? Ser helst att den kostar under tusenlappen, men är inte begränsad till det. Jag vill att den ska kunna driva mina hörlurar och finnas reglage för volymen.

Obs! behöver inte vara mobilanpassad som mDAC:en har varit. Dessa hörlurar används bara till min stationära dator.

Svarar ändå fast du redan kanske hittat en produkt, Såg att ingen hade svarat dig. Jag själv letar efter liknade produkt och lutar mot en Fiio k5 pro annars blir det en Fiio E10k för min del. Verkar vara lite dåligt med bra kända alternativ runt den prisklassen i Europa just nu.

Fiio k5 pro är dock helt stationärt vad jag förstått det som och kostar lite mer runt 1900kr. E10k går runt 800kr och är smidigare dock kanske inte helt optimalt för dina lurar som kan kräva mer kräm.

Andra alternativ jag kan nämna är...

Ifi Zen dac, ( runt 1500kr )
Shiit Fulla 4 ( runt 1300kr ) Dock verkar Shiit ha problem med leveranser och kvaliteten av produkterna.
Shiit Stack Modi/Magni runt 2500kr tillsammans dock samma som ovan.
Fiio K3 runt 1000kr ( Kanske ditt bästa val runt det priset )
S.M.S.L m3 om du kan få tag i hyfsat pris, rekommenderas för ett par år sedan.

Fiio k3 kan räcka och är nog det bästa alternativet som jag vet om iaf, om du ska ha bättre och kraftfullare får du nog ge lite mer idag tror jag. Men någon annan kanske vet mer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Ska man ändå gå upp i pris så mycket är det nog i vart fall enklare att handla samma saker inom EU.
https://headnhifi.de/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearmonkey:

Andra alternativ jag kan nämna är...

Shiit Stack Modi/Magni runt 2500kr tillsammans dock samma som ovan.

Kan även lägga till Topping E30/L30 stacken där, blir dock snäppet dyrare med ~149€ per enhet.
Använder det själv till ett par HD650 och det låter riktigt bra. En klar skillnad (enligt mina öron) gentemot Objective2 + ODAC Digital Ed.

https://www.hifistudio79.nl samt https://www.audiophonics.fr/en/ är två bra återförsäljare inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man ändå gå upp i pris så mycket är det nog i vart fall enklare att handla samma saker inom EU.
https://headnhifi.de/

De säljer enbart O2 och inte ODAC längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Hej,

Jag har också DT880 250 och kommer investera i en RME DAC FS (typ 10 lax) för det är vad som kan krävas när du vill få ut extra ljudkräm. Fördelen med denna DAC är att den kan köra standalone så kopplar du in optisk från TV:n till den och vips har du samma fantastiska DAC till valfria XLR- eller RCA-högtalare.

För närvarande kör jag Audient iD14 men tydligen skall RME DAC FS vara ett helt OK steg upp men ändå inte slutgiltiga steget. Men krävs tydligen tiotals lax ytterligare om du vill ta nästa steg från RME DAC FS och det blir ändå inte så mycket bättre efter det ändå så. Jag kan inte rekommendera att bara lägga under tusenlappen på en DAC som skall med goda resultat kräma ur 250 ohms till godtyckliga ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra alternativ men köp absolut inte en dac som RME DAC FS. Den kommer va så otroligt överdimensionerad för dina hörlurar och du kommer bara kasta pengar i sjön. JDS Labs Atom Dac/Amp eller Topping E30/L30 räcker och kommer ge dina hörlurar mer kraft än du behöver så länge du inte vill spränga dina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Kan även lägga till Topping E30/L30 stacken där, blir dock snäppet dyrare med ~149€ per enhet.
Använder det själv till ett par HD650 och det låter riktigt bra. En klar skillnad (enligt mina öron) gentemot Objective2 + ODAC Digital Ed.

https://www.hifistudio79.nl samt https://www.audiophonics.fr/en/ är två bra återförsäljare inom EU.

Intressant , kollade efter dom på svenska amazon men fann de inte därför jag inte nämnde dem i tidigare inlägg. Många personer som hyller dom. Såg att de fanns på tyska amazon också.
Dock är min max budget 2000. Blir en Fiio k5 pro eller köper jag bara en Fiio k3 så länge och uppgraderar senare. Har problem med mitt interna ljudkort så behöver byta ut det, klarar inte av det inbyggda längre heller. Nu har jag inga lurar som behöver mkt kräm som TS än så länge. Men blir det en k3 kan det bli e30/L30 därefter.