Permalänk
Inaktiv

Asus router laggar RT-N56UB1

Jag laggar hela tiden och loggen säger:

WAN Connection: Ethernet link up.
Sep 20 19:05:29 rc_service: wanduck 199:notify_rc restart_wan_if 0
Sep 20 19:05:29 kernel: eth3: ===> VirtualIF_close
Sep 20 19:05:31 kernel: GDMA2_MAC_ADRH -- : 0x0000305a
Sep 20 19:05:31 kernel: GDMA2_MAC_ADRL -- : 0x3a5e0bd8
Sep 20 19:05:31 kernel: eth3: ===> VirtualIF_open
Sep 20 19:05:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Sep 20 19:05:38 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth3_eth3)!
Sep 20 19:05:39 wan: finish adding multi routes
Sep 20 19:05:39 rc_service: udhcpc 918:notify_rc stop_upnp
Sep 20 19:05:40 rc_service: udhcpc 918:notify_rc start_upnp
Sep 20 19:05:40 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 20 19:05:40 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 20 19:05:41 ntp: start NTP update

Någon som har liknande problem eller kan hjälpa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Vad är lagg för dig?

Jag tappar uppkoppling i typ 5 sekunder

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då är det inte lagg, börja med att uppdatera/återställa routern alt bara koppla förbi den och se om det funkar utan.
Är det WAN i routern (Internet mot ISP) och/eller i LAN (Nätverk, datorn) som tappar uppkoppling?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Då är det inte lagg, börja med att uppdatera/återställa routern alt bara koppla förbi den och se om det funkar utan.
Är det WAN i routern (Internet mot ISP) och/eller i LAN (Nätverk, datorn) som tappar uppkoppling?

Vad menar du med koppla förbi?

Är inte så bra på sånt så förlåt mig om jag är lite efterbliven.

Använder ethernet till min dator ( lan port 2). Om det är wan i routern vet jag ej, men det händer både med nätverk kabel och när jag använder wifi på min telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Vad menar du med koppla förbi?

Att du ska testa att koppla exempelvis din stationära direkt till fiberomvandlaren/modemet om du sitter på DSL.
Försvinner mupperiet då har du isolerat problemet till routern

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Vad menar du med koppla förbi?

Koppla förbi = använd inte routern alls, dvs koppla datorn med sladd in i lådan som sitter innan routern. Det kan ha sina egna problem att göra så, internetleverantören kan låsa på datorns MAC-adress vilket kan göra att routern sedan inte fungerar på ett tag. Att koppla upp en Windows-dator utan extern brandvägg direkt mot internet är inte heller att rekommendera. I bästa fall så fungerar det och då har man kommit fram till att det är routern och inte internetleverantören som är problemet.

Loggen du klistrat in visar att WAN-interfacet, uttaget som kopplas ”mot internet” startar om. Men om det finns någon logg innan dess som talar om varför det startar om, så har du inte fått med det. Omstart av interface vill man inte ha under normal drift, det kommer att upplevas som, tja… ”lagg” eller något. Du kan nog räkna med att du har problemet där - därmed inte sagt att det är routerns fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Koppla förbi = använd inte routern alls, dvs koppla datorn med sladd in i lådan som sitter innan routern. Det kan ha sina egna problem att göra så, internetleverantören kan låsa på datorns MAC-adress vilket kan göra att routern sedan inte fungerar på ett tag. Att koppla upp en Windows-dator utan extern brandvägg direkt mot internet är inte heller att rekommendera. I bästa fall så fungerar det och då har man kommit fram till att det är routern och inte internetleverantören som är problemet.

Loggen du klistrat in visar att WAN-interfacet, uttaget som kopplas ”mot internet” startar om. Men om det finns någon logg innan dess som talar om varför det startar om, så har du inte fått med det. Omstart av interface vill man inte ha under normal drift, det kommer att upplevas som, tja… ”lagg” eller något. Du kan nog räkna med att du har problemet där - därmed inte sagt att det är routerns fel.

Jag borde ha klistrat in allt från loggen. Återigen fick samma problem fast nu visar den "Rvc Wcid(4) AddBAReq" framför

Sep 21 13:48:12 kernel: Rcv Wcid(4) AddBAReq
Sep 21 13:48:12 kernel: Start Seq = 00000000
Sep 21 13:48:59 WAN Connection: Ethernet link up.
Sep 21 13:48:59 rc_service: wanduck 199:notify_rc restart_wan_if 0
Sep 21 13:48:59 kernel: eth3: ===> VirtualIF_close
Sep 21 13:49:01 kernel: GDMA2_MAC_ADRH -- : 0x0000305a
Sep 21 13:49:01 kernel: GDMA2_MAC_ADRL -- : 0x3a5e0bd8
Sep 21 13:49:01 kernel: eth3: ===> VirtualIF_open
Sep 21 13:49:07 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Sep 21 13:49:08 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth3_eth3)!
Sep 21 13:49:08 wan: finish adding multi routes
Sep 21 13:49:08 rc_service: udhcpc 613:notify_rc stop_upnp
Sep 21 13:49:09 rc_service: udhcpc 613:notify_rc start_upnp
Sep 21 13:49:10 ntp: start NTP update
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 10001 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 10010 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 10020 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 20010 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 20020 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 kernel: HTB: quantum of class 20040 is big. Consider r2q change.
Sep 21 13:49:10 dhcp client: bound MIN IP via MIN IP 1 during 3600 seconds.
Sep 21 13:49:12 WAN Connection: WAN was restored.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar kabel bra i övrigt?
Hur pass varm är den?
Kört "reset nvram"? Alltså återställt den.
Uppdaterat?
Kopplat förbi för att utesluta router/datorfel?
vad har du i övrigt i nätverket?
Stängt av IPv6?

Du är inte den enda med samma fel, min router fick samma fel vill jag minnas men det var inget jag stördes av förrän i slutet, innan jag böt till ER-X.

Googlade på det inom parantes och såg något om "5G-signal" Pröva stäng av wifi.

https://www.snbforums.com/threads/your-isps-dhcp-does-not-fun...

Citat:

I fixed this by using these WAN settings:

"DHCP query frequency" -> "Normal"
"Extend the TTL value" -> "Yes"
"Spoof LAN TTL value" -> "Yes"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Funkar kabel bra i övrigt?
Hur pass varm är den?
Kört "reset nvram"? Alltså återställt den.
Uppdaterat?
Kopplat förbi för att utesluta router/datorfel?
vad har du i övrigt i nätverket?
Stängt av IPv6?

Du är inte den enda med samma fel, min router fick samma fel vill jag minnas men det var inget jag stördes av förrän i slutet, innan jag böt till ER-X.

Googlade på det inom parantes och såg något om "5G-signal" Pröva stäng av wifi.

https://www.snbforums.com/threads/your-isps-dhcp-does-not-fun...

Hittar inte Spoof Lan ttl value, Ska testa det andra grejer som du rekommenderade

Permalänk
Inaktiv

Har kollat allt, det ända jag inte har gjort är resettat nv ramen. Har även testad resetta routerns inteställningarna och får nu detta problem

Sep 21 12:21:16 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 21 12:23:37 kernel: Rcv Wcid(2) AddBAReq
Sep 21 12:23:37 kernel: Start Seq = 00000000
Sep 21 12:23:37 kernel: AP SETKEYS DONE - WPA2, AuthMode(7)=WPA2-Personal, WepStatus(6)=AES, GroupWepStatus(6)=AES
Sep 21 12:24:38 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 21 17:25:17 WAN Connection: Ethernet link up.
Sep 21 17:25:17 rc_service: wanduck 199:notify_rc restart_wan_if 0
Sep 21 12:25:18 kernel: eth3: ===> VirtualIF_close
Sep 21 12:25:20 kernel: GDMA2_MAC_ADRH -- : 0x0000305a
Sep 21 12:25:20 kernel: GDMA2_MAC_ADRL -- : 0x3a5e0bd8
Sep 21 12:25:20 kernel: eth3: ===> VirtualIF_open
Sep 21 17:25:26 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Sep 21 12:25:26 kernel: ra_sw_nat_hook_wifi: 1
Sep 21 12:25:26 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth3_eth3)!
Sep 21 12:25:27 wan: finish adding multi routes
Sep 21 12:25:27 rc_service: udhcpc 938:notify_rc stop_upnp
Sep 21 12:25:27 miniupnpd[918]: shutting down MiniUPnPd
Sep 21 12:25:28 rc_service: udhcpc 938:notify_rc start_upnp
Sep 21 12:25:28 miniupnpd[970]: version 1.9 started
Sep 21 12:25:28 miniupnpd[970]: HTTP listening on port 46301
Sep 21 12:25:28 miniupnpd[970]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Sep 21 12:25:29 dhcp client: bound MIN IP via MIN IP during 3600 seconds.
Sep 21 17:25:29 ntp: start NTP update
Sep 21 17:25:31 WAN Connection: WAN was restored.
Sep 21 12:25:35 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 21 12:25:37 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!

Permalänk
Medlem

Är det där allt som står i loggen, eller återkommer det hela tiden? Det står ju uttryckligen att WAN-interfacet startas om. Om det bara loggas vid boot så är det ju en helt OK logg, men om det återkommer hela tiden så tappar din router anslutning till din ISP.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Är det där allt som står i loggen, eller återkommer det hela tiden? Det står ju uttryckligen att WAN-interfacet startas om. Om det bara loggas vid boot så är det ju en helt OK logg, men om det återkommer hela tiden så tappar din router anslutning till din ISP.

Vet du hur man fixar det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det vi försöker göra? Felsöka och utesluta hårdvara, specifikt din router.
Har du gjort som vi skrivit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Vet du hur man fixar det?

Asus-routrar står ibland på aggresiv DHCP, stäng av det i inställningarna.
Att det står att WAN startar om, kan det inte vara länk-tapp? Kan isf vara modem/cpe, kabel (har sett det för många gånger, inte att uteslutas ur felsökning), routers wan-port som strular.

Som tidigare skrivits, eliminera routern och testa utan den.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Ska testa allt ni har sagt imorgon när jag kommer hem

Permalänk
Inaktiv

Har nu testat allt ni har sagt och komm fram till att det måste vara routern eftersom jah har bytt ut alla kablar, resettat/restartat modem, testat om jag har internet endas med modem. Så jag måste resetta routern, Frågan är ska jag resetta den eller ominstallera firmwaren?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon337127:

Jag laggar hela tiden och loggen säger:

WAN Connection: Ethernet link up.
Sep 20 19:05:29 rc_service: wanduck 199:notify_rc restart_wan_if 0
Sep 20 19:05:29 kernel: eth3: ===> VirtualIF_close
Sep 20 19:05:31 kernel: GDMA2_MAC_ADRH -- : 0x0000305a
Sep 20 19:05:31 kernel: GDMA2_MAC_ADRL -- : 0x3a5e0bd8
Sep 20 19:05:31 kernel: eth3: ===> VirtualIF_open
Sep 20 19:05:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Sep 20 19:05:38 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth3_eth3)!
Sep 20 19:05:39 wan: finish adding multi routes
Sep 20 19:05:39 rc_service: udhcpc 918:notify_rc stop_upnp
Sep 20 19:05:40 rc_service: udhcpc 918:notify_rc start_upnp
Sep 20 19:05:40 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 20 19:05:40 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!
Sep 20 19:05:41 ntp: start NTP update

Någon som har liknande problem eller kan hjälpa?

Skrivet av anon337127:

Har nu testat allt ni har sagt och komm fram till att det måste vara routern eftersom jah har bytt ut alla kablar, resettat/restartat modem, testat om jag har internet endas med modem. Så jag måste resetta routern, Frågan är ska jag resetta den eller ominstallera firmwaren?

RT-N56U är ökänd för att ha problem med överhettning och strömförsörjning.
Föräldrarna hade samma problem med att frames tappades bort och den enda lösningen var att byta router tyvärr.

Vet att det finns folk som öppnar upp chassit och monterar en fläkt som kyler routern. Det ska duga enligt vissa.
Ett problem relaterat till överhettningen ska vara att firmware inte hanterar sändstyrkan korrekt utan brassar på långt över vad som är tänkt. Det kan ha åtgärdats i senare revisioner men som sagt, det blev aldrig bra hos mina föräldrar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Har nu testat allt ni har sagt och komm fram till att det måste vara routern eftersom jah har bytt ut alla kablar, resettat/restartat modem, testat om jag har internet endas med modem. Så jag måste resetta routern, Frågan är ska jag resetta den eller ominstallera firmwaren?

Med de problem du beskriver är det troligt att det är din router som är orsaken. Du kan prova att nollställa routern/ominstallera firmwaren men jag tror personligen att lösningen är en ny router.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr-nix:

Med de problem du beskriver är det troligt att det är din router som är orsaken. Du kan prova att nollställa routern/ominstallera firmwaren men jag tror personligen att lösningen är en ny router.

Ominstallera eller resetta, Vilket tror du är bäst?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den 21/9 testade du att återställa "inteställningarna" av routern, har du eller har du inte återställt routern?
Återställning löser inte direkt överhettningsproblem, en firmwareupdate kan lösa problemet.

Jag ställde ett par frågor den 21/9, du har inte prövat något av dem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Den 21/9 testade du att återställa "inteställningarna" av routern, har du eller har du inte återställt routern?
Återställning löser inte direkt överhettningsproblem, en firmwareupdate kan lösa problemet.

Jag ställde ett par frågor den 21/9, du har inte prövat något av dem?

har prövat allt

Permalänk
Inaktiv

Resettat hela routerner inklusive ramen hjälpte inte. Tror att jag måste ominstallera firmwaren, men har ingen aning med sånt. Någon som kan hitta firmware till RT-N56UB1?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

https://letmegooglethat.com/?q=RT-N56UB1+firmware
Välj första resultatet > Drivers & Tools > OS > Firmware

Alt. kan en tredjepartfirmware göra saken bätre, typ DD-WRT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

https://letmegooglethat.com/?q=RT-N56UB1+firmware
Välj första resultatet > Drivers & Tools > OS > Firmware

Alt. kan en tredjepartfirmware göra saken bätre, typ DD-WRT

Har RT-N56UB1 och INTE RT-N56U

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon337127:

Har RT-N56UB1 och INTE RT-N56U

Sök på "RT-N56UB1" istället, av nån anledning vill den inte hitta rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Resettat hela routerner inklusive ramen hjälpte inte. Tror att jag måste ominstallera firmwaren, men har ingen aning med sånt. Någon som kan hitta firmware till RT-N56UB1?

Den routern har många år på nacken, det kan vara så att den har gått sönder. Köp en ny router och testa från Elgiganten, Kjell etc så går det alltid att lämna tillbaka om det inte löser problemet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337127:

Resettat hela routerner inklusive ramen hjälpte inte. Tror att jag måste ominstallera firmwaren, men har ingen aning med sånt. Någon som kan hitta firmware till RT-N56UB1?

Efter att du gjorde ”reset” fick du ” Sep 21 12:24:38 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!” i loggen

Man ska inte se duplicerade paket om allt är korrekt kopplat.

Om du har en enhet från din ISP
Kolla då att din router är kopplad i rätt port.
Kolla även så att det inte är en kabel som kopplar ihop två portar på den enheten.

Kolla din egen router så att du inte har en kabel som kopplar ihop två portar eller så att du inte har en kabel som går tillbaka till enheten från ISP.

Om du efter din router har en switch, kolla även där att du inte har kopplat ihop två portar eller kopplat tillbaka till din router eller till ISP enheten.

Enkelt test är att koppla ut allt förutom kabel mellan wan porten på din router och ISP enheten.
Använd sedan wifi och se om du får samma problem.

Kolla även med din ISP.
Många kan se om porten på deras sida startar om också och om då felet ligger på deras sida kan dom se mer i loggarna alt. Så kanske dom kan se om din enhet skickar skräp vilket gör att någon säkerhetsfunktion på deras sida slår ifrån.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Vilken isp och ev. Fiber leverantör har du?
Har det fungerat tidigare eller har det alltid strulat?
Om du har en enhet från isp/fiberleverantör innan din router. Vilket märke/modell är det?

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zorrzoor:

Efter att du gjorde ”reset” fick du ” Sep 21 12:24:38 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!” i loggen

Man ska inte se duplicerade paket om allt är korrekt kopplat.

Om du har en enhet från din ISP
Kolla då att din router är kopplad i rätt port.
Kolla även så att det inte är en kabel som kopplar ihop två portar på den enheten.

Kolla din egen router så att du inte har en kabel som kopplar ihop två portar eller så att du inte har en kabel som går tillbaka till enheten från ISP.

Om du efter din router har en switch, kolla även där att du inte har kopplat ihop två portar eller kopplat tillbaka till din router eller till ISP enheten.

Enkelt test är att koppla ut allt förutom kabel mellan wan porten på din router och ISP enheten.
Använd sedan wifi och se om du får samma problem.

Kolla även med din ISP.
Många kan se om porten på deras sida startar om också och om då felet ligger på deras sida kan dom se mer i loggarna alt. Så kanske dom kan se om din enhet skickar skräp vilket gör att någon säkerhetsfunktion på deras sida slår ifrån.

Ja, Ja får Sep 21 12:24:38 kernel: dev_rx_data_frm(): duplicate frame drop it!” i loggen hela tiden, Men tror att jag har fixat mitt problem genom att sätta på dual wan. Nu har jag inte tappat anslutning på 8 timmar så tror att det har löst sig. Men som sagt får fortfarande dublicated frame drop it!