RTX 3080 TUF OC v2, stutter(frametime) problem, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

RTX 3080 TUF OC v2, stutter(frametime) problem, vad kan det bero på?

Någon som har stutter (frametime) problem? Trodde det var asus software men nu när allt är borta så fortsätter det. Har ett tuf oc 3080 v2 Från komplett.

Har testat ominstallera drivrutiner med DDU. Totalt avinstallerat armoury crate och gpu tweak. Gpu körs på stock och har inga problem med mina datortemperaturer.

Någon som vet?

@komplett jag vet inte vad jag ska göra då det inte är så att man kan få in ett nytt kort i ersättning liksom.

Har haft ett annat 3080 förr som inte hade något sådant problem.

Tack i förhand

Bröt ut diskussionen till egen tråd från "3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]" // Dino - Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Någon som har stutter (frametime) problem? Trodde det var asus software men nu när allt är borta så fortsätter det. Har ett tuf oc 3080 v2 Från komplett.

Har testat ominstallera drivrutiner med DDU. Totalt avinstallerat armoury crate och gpu tweak. Gpu körs på stock och har inga problem med mina datortemperaturer.

Någon som vet?

@komplett jag vet inte vad jag ska göra då det inte är så att man kan få in ett nytt kort i ersättning liksom.

Har haft ett annat 3080 förr som inte hade något sådant problem.

Tack i förhand

Tillhör väl egentligen inte denna tråden, men en bra början är att logga i gpu-z eller dylikt, så ser du vad som händer.
Kan vara så att det throttlar pga temperatur eller dylikt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Någon som har stutter (frametime) problem? Trodde det var asus software men nu när allt är borta så fortsätter det. Har ett tuf oc 3080 v2 Från komplett.

Har testat ominstallera drivrutiner med DDU. Totalt avinstallerat armoury crate och gpu tweak. Gpu körs på stock och har inga problem med mina datortemperaturer.

Någon som vet?

@komplett jag vet inte vad jag ska göra då det inte är så att man kan få in ett nytt kort i ersättning liksom.

Har haft ett annat 3080 förr som inte hade något sådant problem.

Tack i förhand

Kan du dra på GpU-Z och kolla att den får tillräckligt mycket kräm på båda pci-e 8piningångarna? Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Tillhör väl egentligen inte denna tråden, men en bra början är att logga i gpu-z eller dylikt, så ser du vad som händer.
Kan vara så att det throttlar pga temperatur eller dylikt.

Ska kolla imorgon. Skrev det här då jag undrar ifall komplett eventuellt kunde byta ut det under rådande brist på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kan du dra på GpU-Z och kolla att den får tillräckligt mycket kräm på båda pci-e 8piningångarna? Vad har du för nätagg?

Kollar imorrn.

Seasonic gx850w köpt typ 4 månader sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Kollar imorrn.

Seasonic gx850w köpt typ 4 månader sedan.

Seasonic är ju bra grejer. Kör Prime 850W gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Seasonic är ju bra grejer. Kör Prime 850W gold.

Exakt, vet inte varför det strular med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Seasonic gx850w köpt typ 4 månader sedan.

Jag hade hoppats på att mitt 750W skulle räcka till mitt 3080-kort. Jag har en i7-7820X som jag ej har överklockat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag hade hoppats på att mitt 750W skulle räcka till mitt 3080-kort. Jag har en i7-7820X som jag ej har överklockat.

750W räcker gott och väl. Mitt 3090 drar under 400W under maxbelastning. Det är något annat som strular ifall du får dipp. Det man får tänka på är att idag kör ju grafikkorten dynamiska frekvenser och har man ett äldre nätagg så kanske OCP (överströmsskyddet slår till) och burken slocknar. I OCPn så kan det vara ett strömstegringsskydd som slår till. Ett vanligt överströmsskydd klipper vid ett max strömuttag, medan strömstegringsskyddet tar förändring i strömuttaget (även kallat derivataskydd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

750W räcker gott och väl. Mitt 3090 drar under 400W under maxbelastning. Det är något annat som strular ifall du får dipp.

Jag hoppas verkligen inte att jag skall få några problem då jag tycker att effekten skall räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kan du dra på GpU-Z och kolla att den får tillräckligt mycket kräm på båda pci-e 8piningångarna? Vad har du för nätagg?

https://imgur.com/a/uIxu4eh

Övre är i satisfactory
Nedre är i valheim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

https://imgur.com/a/uIxu4eh

Övre är i satisfactory
Nedre är i valheim

Ser bra ut på båda. Så där ser det inte ut att vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ser bra ut på båda. Så där ser det inte ut att vara några problem.

Har nu testat med även ett annat 3080 som gör samma sak.

Inte fel på kortet iaf!

Vad kan det vara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Har nu testat med även ett annat 3080 som gör samma sak.

Inte fel på kortet iaf!

Vad kan det vara?

Har du samma problem med ett annat 3080, men tidigare så har det fungerat så måste jag påtala att det förmodligen måste vara din installation av Windows. Låter som ett problem som uppstått efter någon uppdatering. Prova att nedgradera grafikdrivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har du samma problem med ett annat 3080, men tidigare så har det fungerat så måste jag påtala att det förmodligen måste vara din installation av Windows. Låter som ett problem som uppstått efter någon uppdatering. Prova att nedgradera grafikdrivrutinerna?

Har testat avinstallera med ddu, testa äldre och nyare drivrutin, uppdaterat Windows men av någon anledning kan jag inte reversa till en tidigare uppdatering.

Vet inte vad jag ska göra.

Trodde det var asus software men har tagit bort det så mycket jag kan, ser inget kvar liksom.

Permalänk
Medlem

Litauen lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ser bra ut på båda. Så där ser det inte ut att vara några problem.

här då? Spelade No Man's Sky

https://imgur.com/a/eyR4Irs

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

här då? Spelade No Man's Sky

https://imgur.com/a/eyR4Irs

Som tidigare sagt så är detta inte rätt tråd.
Skapa en egen tråd för denna problematik, troligen kommer fler att se den och du får bättre hjälp.

Som svar på din fråga ändå, du har inte flera skärmar inkopplade?
Min dator hackar till ibland när jag har min dator kopplat både till skärm och en receiver som är kopplad till min tv.
Ibland hamnar receivern i ett läge där den verkar acceptera och tappa signalen lite fram och tillbaka och då hackar bilden till på datorn.
Det som avhjälper detta för mig är att byta ingång på receivern eller stänga av den.
Att bara ha bildskärmsinställningar på "endast dator" hjälper inte här för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Som tidigare sagt så är detta inte rätt tråd.
Skapa en egen tråd för denna problematik, troligen kommer fler att se den och du får bättre hjälp.

Som svar på din fråga ändå, du har inte flera skärmar inkopplade?
Min dator hackar till ibland när jag har min dator kopplat både till skärm och en receiver som är kopplad till min tv.
Ibland hamnar receivern i ett läge där den verkar acceptera och tappa signalen lite fram och tillbaka och då hackar bilden till på datorn.
Det som avhjälper detta för mig är att byta ingång på receivern eller stänga av den.
Att bara ha bildskärmsinställningar på "endast dator" hjälper inte här för mig.

Hej!

Nej, har endast en skärm. Problemet har kommit till typ sedan 3 veckor sedan, innan dess, inget problem.

Permalänk
Komplett.se

Skulle kortet visa sig defekt så kommer vi att kunna erbjuda en ersättningsvara. Så länge den specifika modellen fortfarande tillverkas och vi får leveranser så kan vi erbjuda samma kort men om än med lite väntetid, alternativt en annan, likvärdig, modell som är lagerförd. Vad det blir bedöms från fall till fall.

Som flera här i tråden redan konstaterat så kan felet bero på kringliggande komponenter eller mjukvara och att utesluta det är alltid det första steget. Om du genom olika tester kommit fram till att kortet kanske är defekt så kontakta vår kundservice eller upprätta en retur via siten. Därefter tar vi in kortet och gör egna felsökningar baserat på din felbeskrivning. Konstaterar vi att kortet är defekt så byts det ut, om inte så går det i retur till dig. Men för att undvika att du står utan kort en tid så rekommenderar vi starkt att du grundligt testar så att felet inte ligger någon annan stans i ditt system. En ominstallation av Windows är alltid att rekommendera då mjukvaruproblem som kommer till följd av gamla drivrutiner eller annat "skräp" är en vanlig orsak till fel.

Lycka till med felsökningen och tveka inte att höra av dig till vår kundservice om du inte får ordning på det.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram