Retunera skärm som flickrar men Inet vill laga den.

Permalänk

Retunera skärm som flickrar men Inet vill laga den.

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Rubrik förtydligad från "Inet" /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Inet har rätt att laga produkten, eller ersätta den med en likvärdig.

Angående retur i en icke-orginal-kartong vet jag inte.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Av ren nyfikenhet. Vilken skärm gäller det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Företag har (såklart) rätt att göra prisavdrag om produkten som returneras inte är komplett. För att få sålt skärmen igen så måste de ju nu sänka priset jämfört med originalpriset.

Det med att det enbart behöver returneras i en wellpappkartong syftar antagligen enbart på själva transporten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Ja de har rätt. Du har passerat ångertidsramen enligt lag och då gäller butikens villkor.
Men är du verkligen säker på att skärmen är trasig för det du beskriver beror ofta på kabelproblem. Har du provat en annan kabel och har du provvat en annan typ av anslutning, HDMI vs DP ?
Skulle det inte bero på kabeln så ska skärmen reklameras och säljaren får då försöka reparera 3 ggr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Inet har rätt att laga produkten, eller ersätta den med en likvärdig.

Angående retur i en icke-orginal-kartong vet jag inte.

Så som det verkar så vill de laga den och det kan ta enligt han jag pratade med 20+ dagar vilket känns helt absurd. Hur ska man klara sig utan en skärm när man jobbar hemifrån liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med.

Eftersom mer än fjorton dagar passerat sedan köpet har du ingen lagstadgad ångerrätt utan får förlita dig på Inets 30 dagars öppet köp. De är tydliga med att "produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras".

Skrivet av patronski:

Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Jag vet inte var du läser dina lagtexter, men det som brukar kallas Distansavtalslagen säger ganska exakt inte ett smack om hur en vara skall returneras, men ger näringsidkaren rätt att få ersättning för värdeminskning i det här fallet. Återigen så har din lagstadgade ångerfrist passerats.

Alternativt så låter du Inet reparera skärmen och får då tillbaka den utan avdrag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av koofoot:

Av ren nyfikenhet. Vilken skärm gäller det?

MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD 165

Permalänk
Skrivet av anon287298:

Företag har (såklart) rätt att göra prisavdrag om produkten som returneras inte är komplett. För att få sålt skärmen igen så måste de ju nu sänka priset jämfört med originalpriset.

Det med att det enbart behöver returneras i en wellpappkartong syftar antagligen enbart på själva transporten.

Jaha, jag läste om det på Inets hemsida angående reklamation. Men han sa att dom brukar i regel ta ner den med 15-20% men avdraget bestämt på plats. En kartong kan inte vara värd så mycket -.-

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja de har rätt. Du har passerat ångertidsramen enligt lag och då gäller butikens villkor.
Men är du verkligen säker på att skärmen är trasig för det du beskriver beror ofta på kabelproblem. Har du provat en annan kabel och har du provvat en annan typ av anslutning, HDMI vs DP ?
Skulle det inte bero på kabeln så ska skärmen reklameras och säljaren får då försöka reparera 3 ggr.

Har testat med olika DP kablar och det har fortfarande varit samma problem. Själva datorn är sprillans ny så det bör ej vara GPUn heller.

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom mer än fjorton dagar passerat sedan köpet har du ingen lagstadgad ångerrätt utan får förlita dig på Inets 30 dagars öppet köp. De är tydliga med att "produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras".

Jag vet inte var du läser dina lagtexter, men det som brukar kallas Distansavtalslagen säger ganska exakt inte ett smack om hur en vara skall returneras, men ger näringsidkaren rätt att få ersättning för värdeminskning i det här fallet. Återigen så har din lagstadgade ångerfrist passerats.

Alternativt så låter du Inet reparera skärmen och får då tillbaka den utan avdrag.

Läste det på Inets hemsida men det var allmänt om reklamation tydligen. Blir jag inte skyddad då utav Distansavtalslagen gentemot avdraget isåfall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av patronski:

Har testat med olika DP kablar och det har fortfarande varit samma problem. Själva datorn är sprillans ny så det bör ej vara GPUn heller.

Då borde du också prova hdmi och helst också DP men med en annan signalkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

En kartong kan inte vara värd så mycket -.-

Frågan är inte vad kartongen är värd utan hur mycket Inet behöver reducera priset för att kunna sälja varan på nytt, och därtill kostnaden för en ny förpackning som kan användas vid distansförsäljning.

Skrivet av patronski:

Läste det på Inets hemsida men det var allmänt om reklamation tydligen. Blir jag inte skyddad då utav Distansavtalslagen gentemot avdraget isåfall?

Distansavtalslagen skyddar dig inte mot något avdrag. Du har inte returnerat varan i det skick du fick den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Jaha, jag läste om det på Inets hemsida angående reklamation. Men han sa att dom brukar i regel ta ner den med 15-20% men avdraget bestämt på plats. En kartong kan inte vara värd så mycket -.-

Näe en kartong är inte värd så mycket i pengar att köpa.
MEN om du skulle köpa en skärm i Fyndhörnan. O den kom till dig i en pappkartong som inte är orginal. Hur mycket hade du själv då velat att den va nedsatt? Jag hade inte velat betala fullpris för en sån iaf. O bra mycket lägre än fullpris oxå. För man vet att den varit hemma hos nån o man vet inte vad den personen har gjort med den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då borde du också prova hdmi och helst också DP men med en annan signalkälla.

Med hdmi så kan jag inte köra 2560x1440 på 165hz vilket är en stor anledning till köpet. Hur menar du med DP med annan signalkälla.

Permalänk
Skrivet av twit:

Frågan är inte vad kartongen är värd utan hur mycket Inet behöver reducera priset för att kunna sälja varan på nytt, och därtill kostnaden för en ny förpackning som kan användas vid distansförsäljning.
Distansavtalslagen skyddar dig inte mot något avdrag. Du har inte returnerat varan i det skick du fick den.

Ja sant iofs

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Näe en kartong är inte värd så mycket i pengar att köpa.
MEN om du skulle köpa en skärm i Fyndhörnan. O den kom till dig i en pappkartong som inte är orginal. Hur mycket hade du själv då velat att den va nedsatt? Jag hade inte velat betala fullpris för en sån iaf. O bra mycket lägre än fullpris oxå. För man vet att den varit hemma hos nån o man vet inte vad den personen har gjort med den.

Ja du har en poäng i det du säger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av patronski:

Med hdmi så kan jag inte köra 2560x1440 på 165hz vilket är en stor anledning till köpet. Hur menar du med DP med annan signalkälla.

Ok, så den hade en g sync modul... Jag menar att du provar en annan dator elerl grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som jag har förstått det kan du välja tre alternativ (reparation, omleverans eller hävning), där hävning innebär att du lämnar tillbaka varan och får tillbaka pengarna. Inet kan dock efter eget tycke välja reparation eller omleverans även om du valt något av de andra alternativen. Det är först om Inet upprepade gånger misslyckats med reparation eller omleverans som Inet inte längre kan säga nej till hävning.

Permalänk

Jag skulle vilja se en bild på dessa stackars inetarbetare som sitter vid lödstationerna med lödkolven i högsta hugg och försöker reparera trasiga bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den. Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto men nu så vill dom ge mig -20% avdrag för att kartongen inte är med. Är detta legit eller, på konsumentlagen så står det att man ska returnera en produkt i en wellpappkartong godkänd av Posten endast..

Har du försäkrat dig om att det inte är kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag skulle vilja se en bild på dessa stackars inetarbetare som sitter vid lödstationerna med lödkolven i högsta hugg och försöker reparera trasiga bildskärmar.

Det är bara byte av kort i skärmen, sedan skickas korten till något låglöneland för att fixas eller slaktas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom mer än fjorton dagar passerat sedan köpet har du ingen lagstadgad ångerrätt utan får förlita dig på Inets 30 dagars öppet köp. De är tydliga med att "produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras".

Jag vet inte var du läser dina lagtexter, men det som brukar kallas Distansavtalslagen säger ganska exakt inte ett smack om hur en vara skall returneras, men ger näringsidkaren rätt att få ersättning för värdeminskning i det här fallet. Återigen så har din lagstadgade ångerfrist passerats.

Alternativt så låter du Inet reparera skärmen och får då tillbaka den utan avdrag.

Varken ångerrätt eller distansavtalslagen har med saken att göra. Frågan torde ta sikte på konsumentköplagen. Den säger inte heller något om kartonger, men inte heller det har egentligen med saken att göra. Som andra har påpekat gäller vid reklamation enligt 22 § konsumentköplagen KKöpL (vilket är det vi talar om när det handlar om en trasig vara, snarare än en hel som man inte vill ha längre) att köparen har rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Vidare framgår av 27 § § KKöpL att kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Kräver han återköp (hävning) har inet alltså rätt att reparera i stället. Åtminstone om man bedömer väntetiden på 20 dagar som understigande ribban för "väsentlig olägenhet". Kräver han dock byte (omleverans) måste inet genomföra omleverans, d.v.s. att han skall få ett nytt exemplar av samma vara utan att drabbas av någon kostnad till följd av detta. Åtminstone om det inte är så att det vore orimligt dyrt för säljaren, exempelvis för att den trasiga varan helt tappar sitt värde och inte kan säljas igen om den repareras men inte återlämnas till köparen. Det är väl tveksamt att en saknad kartong når upp till den ribban, men den totala värdeminskningen inkl. att det blir en reparerad vara har jag en mindre tydlig uppfattning om. Se 26 § KKöpL:

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Permalänk

Iom att skärmen hade g synk som jag förstod det har du provat den utan gsynk igång?

Jag får flicker i bakgrundsbelysningen på både min lenovoskärm och min msi skärm med gsync igång kanske liknande fel nämligen så tror de snarare är någon osynk mellan belysningen och gsynken.

Syns bäst på väldigt mörk bild och svarta bildområden i fall när datorn ligger under typ 120fps

Visserligen 144hz Va paneler i mitt fall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Varken ångerrätt eller distansavtalslagen har med saken att göra.

TS första stycke: "Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den." TS önskar ångra köpet (vilket är fullt möjligt även om varan är defekt), och vi förklarar därför att hans lagstadgade ångerrätt har löpt ut och därmed får finna sig i de villkor Inet ställer upp för öppet köp. Eftersom det är principiellt viktigt för framtida läsare poängteras också att Inet, även om ångerfristen fortfarande gällt, kan ha rätt att göra ett avdrag för den saknade förpackningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det är bara byte av kort i skärmen, sedan skickas korten till något låglöneland för att fixas eller slaktas.

Är det verkligen så? Jag hade gissat att skärmen kastas i återvinningskontainern om fel bekräftats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Med hdmi så kan jag inte köra 2560x1440 på 165hz vilket är en stor anledning till köpet. Hur menar du med DP med annan signalkälla.

Har du testat skärmen i 60hz för att se om den flimrar? Om den inte flimrar då men i högre frekvenser så skulle jag säga det är kabeln.

DP kablar klarar olika mängder data, och de "billigare" klarar ofta inte höga upplösningar med snabb uppateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jo min skärm ska också in på reparation men det skapar ju en hel del problem / inet skickar antagligen vidare skärmen till tillverkaren så det blir ju långa ledtider. Min tidigare skärm köptes av annan ÅF när den gick sönder och konstaterades trasig via bilder/film så fick jag tillbaka pengarna direkt men det var en annan tillverkare så osäker på om det är tillverkarens eller åf's rutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS första stycke: "Köpte en datorskärm från Inet den 3e sep. Nu flickar skärmen svart då och då och jag vill returnera den men dom insisterar på att laga den." TS önskar ångra köpet (vilket är fullt möjligt även om varan är defekt), och vi förklarar därför att hans lagstadgade ångerrätt har löpt ut och därmed får finna sig i de villkor Inet ställer upp för öppet köp. Eftersom det är principiellt viktigt för framtida läsare poängteras också att Inet, även om ångerfristen fortfarande gällt, kan ha rätt att göra ett avdrag för den saknade förpackningen.

Det du citerar är ju bara ett uttryck för att TS inte har ordning på sin terminologi, d.v.s. det är luddigt uttryckt. "Returnera den" betyder bara att han vill skicka tillbaka varan, och det står i det här fallet för att han vill göra ett återköp - vilket han säger i nästa mening ("Jag önska fortfarande antingen ett återköp, byte eller tillgodokvitto"). Ångerrätten finns till för att kompensera för att du som köpare inte har möjlighet att se och inspektera att en vara stämmer överens med dina förväntningar innan köp om du handlar på distans (den kanske är en annan nyans av blå än du trodde). Den är inte till för att hantera fall där du får en vara som skulle ha uppfyllt dina förväntningar om den var hel, men inte gör det eftersom den är trasig - d.v.s. när du har fått en vara med andra egenskaper än den du köpte (du köpte en skärm som inte flickrar). För detta syfte finns reklamationsrätt.

Om man insisterar på att använda ångerrätt när man fått en trasig vara, snarare än reklamationsrätt, är det alltid till nackdel för dig som köpare. Dels måste du vanligen stå för returfrakten, vilket inte är fallet med reklamation. Dels måste du - vilket illustreras av fallet här - betala för eventuell värdeminskning som följer av din hantering. Dels är din bevisbörda för eventuella skador på varan betydligt högre. Med reklamation måste säljaren påvisa att skadan inte är ursprunglig. Med ångerrätt måste du påvisa att skadan var ursprunglig.

Ångerrätten är inte tänkt att användas i sådana här fall, och om man försöker använda den ändå anstränger man sig aktivt för att få ett sämre skydd än man skulle ha fått vid användning av reklamationsrätten. Det finns ingen som helst anledning att alls fundera på ångerrätt i detta fall, vare sig den hade löpt ut eller inte. Det är också tydligt på TS att han inte specifikt är ute efter att nyttja sin ångerrätt, utan är ute efter att få en skärm som inte flickrar, antingen genom att få ett nytt fullgott exemplar eller genom att få sina pengar tillbaka så att han kan göra ett nytt köp. Det är vad reklamationsrätten är till för att ge honom.

Om något är principiellt viktigt att påtala för både TS och framtida läsare är det just att detta är en reklamationsfråga och inte en ångerrättsfråga. I det ingår också att en skadad eller saknad förpackning inte är tillräcklig grund för att han skall lida ekonomisk skada enligt reklamationsrätten, d.v.s. de har inte rätt att göra ett prisavdrag för detta. De kan däremot ha rätt att i första hand reparera varan, om det är så att omleverans skulle vara oproportionerligt kostsamt för dem. Det skall i så fall ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för TS. Om TS inte vill gå med på reparation trots att det är skäligt kan han avtala med inet om ett prisavdrag och återköp som alternativ, men det bygger i så fall på att båda parter går med på det - ingen av dem kan tvingas till det.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt är säkert bra på pappret, men vänta 20 dagar på ev. reparation går ju inte. Om man måste ha skärmen för att kunna jobba.

Jag skulle då lämna tillbaka skärmen och köpt nytt, lätt värt 20 procent att ta en ny oskuld.