Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du ändrar "strength" till "MaxForce" i Iracing och sen kör ett aggressivt varv, vad ger auto-funktionen för värde?
Om vi utgår ifrån 45Nm kommer ratten med dina inställningar ge som mest 9Nm (förutom om du krockar då det kan bli högre). Vad du känner genom ratten när du kör kommer vara med en faktor av 0.233. Blir ratten 1Nm lättare eller tyngre vid över-/understyrning kommer du känna 0.233Nm av det. Eller, i praktiken, inget alls. Jag skulle gissa att förändringar mindre än 1Nm är svåra att känna, särskilt som det finns en viss dämpning i systemet (ratten har en viss massa och det är lite dämpning i drivrutinen, vilket är helt i sin ordning). Alltså, när output från bilen ger en skillnad på 4Nm är det kanske gränsen för vad du känner. Förutsatt då att du kör i linjärt läge.

Med andra ord, du förlorar en hel del information på att köra så låg ffb och även informationen som förmedlas blir svårare att känna av. Utöver det är det lätt att tvinga bilen till saker den inte gillar - det kommer ju kännas väldigt odramatiskt för dig.

Du missar den fina ffb;n som Iracing kan leverera. Jag testade själv när jag fick min Simucube att ställa in den på samma styrka som in CSW 2.5. Känslan var snarlik även om Simucuben hade lite högre kvalitet på ffb;n. Att skruva upp styrkan var en helt annan sak. Bilarna och däcken kändes så mycket bättre, som att faktiskt köra racingbil på klistriga slicks.

Det här inställningarna jag kör. På lättare bilar har jag som MX-5;an har jag 32Nm i Iracing (ratio på 0.767) och tyngre bilar kanske mellan 42-48Nm (0.667-0.533). Lär bli högre när jag fixat en riktig alurigg.

https://i.ibb.co/R0rF5ft/simu.jpg

Jag ska absolut testa men jag betvivlar att jag ens kan köra
Om jag ökar från 6 till 10 i iRacing och får ett kast med Lmp eller F1 så ryker antagligen handlederna. (utan irffb)
Har en F1 ratt så utväxlingen blir inte den bästa heller.

Det jag har testat irl med slicks är mina egna Porsche 986/718, och testkört 997/991 GT3 och Radical SR5.
Radical är riktigt tung i lägre hastigheter och är nästan "gokart tung" i hastighet så det gäller att hålla hårt när det svänger.
Efter 10 varv är inte armarna slut utan nacken och kroppen.
Dom andra blir snarare skarpare/direkta än tyngre.
Bilar med R däck jag har testat har jag inte ens räknat på.

Vad jag vill säga är att ffb behöver inte vara maxad/hög för att man ska vara snabb.
Vilket alla riktigt snabba förare med Thrustmaster också visar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vanesak och beror på inställningar. Med väldigt aktiv ffb får du snabba toppar och dalar (snabbare än du skulle få i verkligheten och ska du sitta och parera alla dessa kommer du få jobba dig svettig. Kan man tricket av att vara avslappnad och bara använda musklerna när det behövs blir det genast lättare. Är inte ffb;n överaktiv känns det inte heller lika tungt (en mjukare applikation av kraft känns inte lika tung som plötsliga spikar).

Inställningarna jag kör med för Radical är så SC2 Sport skulle klippa. MX5;an är precis att man kan köra på en 1:1 ratio. Jag får som sagt begränsa styrkan lite för att hjulstället ska klara det (NLR Wheelstand DD).

Jag anser att SC2 Pro absolut är värt det. Det är 2000Kr skillnad. På den här nivån är det ju verkligen "buy once, cry once".

Tack! Kanske lika bra o köra pro direkt!
Ser att du dragit ner slew rate till 3.25. Var intr hela poängen med en pro att man har högre slewrate och det är bättre?

Varför vill man dra ner slew raten?

Också, är den nya setup sharing systemet bra? Finns de bra profiler för varje spel?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag ska absolut testa men jag betvivlar att jag ens kan köra
Om jag ökar från 6 till 10 i iRacing och får ett kast med Lmp eller F1 så ryker antagligen handlederna. (utan irffb)
Har en F1 ratt så utväxlingen blir inte den bästa heller.

Det jag har testat irl med slicks är mina egna Porsche 986/718, och testkört 997/991 GT3 och Radical SR5.
Radical är riktigt tung i lägre hastigheter och är nästan "gokart tung" i hastighet så det gäller att hålla hårt när det svänger.
Efter 10 varv är inte armarna slut utan nacken och kroppen.
Dom andra blir snarare skarpare/direkta än tyngre.
Bilar med R däck jag har testat har jag inte ens räknat på.

Vad jag vill säga är att ffb behöver inte vara maxad/hög för att man ska vara snabb.
Vilket alla riktigt snabba förare med Thrustmaster också visar.

Kan du köra en Radical SR5 utan att armarna tar slut så bör du inte ha problem att skruva upp din ffb. På en riktig kart kan du ha uppemot 40-45Nm. Iracings SR8;a har uppemot 30Nm (testat på Nordschleife förvisso).
Största problemet jag hade när jag testate SR8;an på Nordschleife var att det skakade något överjävligt när jag attackerade karusellen. Hjulstället for runt på golvet, så det var ju inte helt lyckat. I övrigt var det dock långt ifrån omöjligt att köra. Nog för att det var rejält tungt och ger mjölksyra i armarna, men det gick bra att parrera sladdar (så länge det inte går för långt). Drifting är inget att tänka på, men så är ju inte bilarna gjorda för det heller.

Är overall filter i dina inställningar något mostvarande Simucubes force reconstruction filter? Prova ställa upp det i så fall. Kanske kan du få nåt som motsvarar mina isntällningar på damping, friction och inertia? Jag misstänker att du har en väldigt aktiv ratt och då känns krafterna mycket högre än de är.

Det finns såklart folk som är snabba med i princip vad som helst. Jag strävar själv i första hand efter realism. Det innebär i regel inte lika aktiv ffb. I riktiga bilar finns bland annat flex i komponenterna som dämpar krafterna. Sen är det ju passiva system i riktiga bilar. Kör du över ett gupp i vägen finns det ingen motor som får en signal att "vrid ratten till höger med 14Nm så fort som möjligt" (eller "vrid ratten 90 grader så fort som möjligt", hur nu signalen ser ut).

Skrivet av Cameltotem:

Tack! Kanske lika bra o köra pro direkt!
Ser att du dragit ner slew rate till 3.25. Var intr hela poängen med en pro att man har högre slewrate och det är bättre?

Varför vill man dra ner slew raten?

Också, är den nya setup sharing systemet bra? Finns de bra profiler för varje spel?

Högre slew rate är bättre enligt gamers och youtubers
Anledningen till att vilja dra ned det är helt enkelt att riktiga krafter inte levereras så fort, utom möjligen när du kraschar. Vad jag vet kan inte heller DirectInput, som styr ffb, råda över hur snabbt krafterna levereras
Högre är alltså inte bättre utan det handlar om att hitta en nivå som funkar bra. Vad som är trevligt med Simucube är att det går att ställa in det här - finns mycket att göra med mjukvaran för den som har tid och ork. Optimalt är nog att justera det här lite beroende på bil.

Jag tycker det är svårt att hitta bra profiler i det nya systemet. Brukar istället utgå ifrån min Iracing-profil och sen justera vid behov för andra titlar. Har dock inte hunnit spendera så mycket tid med det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du köra en Radical SR5 utan att armarna tar slut så bör du inte ha problem att skruva upp din ffb. På en riktig kart kan du ha uppemot 40-45Nm. Iracings SR8;a har uppemot 30Nm (testat på Nordschleife förvisso).
Största problemet jag hade när jag testate SR8;an på Nordschleife var att det skakade något överjävligt när jag attackerade karusellen. Hjulstället for runt på golvet, så det var ju inte helt lyckat. I övrigt var det dock långt ifrån omöjligt att köra. Nog för att det var rejält tungt och ger mjölksyra i armarna, men det gick bra att parrera sladdar (så länge det inte går för långt). Drifting är inget att tänka på, men så är ju inte bilarna gjorda för det heller.

Är overall filter i dina inställningar något mostvarande Simucubes force reconstruction filter? Prova ställa upp det i så fall. Kanske kan du få nåt som motsvarar mina isntällningar på damping, friction och inertia? Jag misstänker att du har en väldigt aktiv ratt och då känns krafterna mycket högre än de är.

Det finns såklart folk som är snabba med i princip vad som helst. Jag strävar själv i första hand efter realism. Det innebär i regel inte lika aktiv ffb. I riktiga bilar finns bland annat flex i komponenterna som dämpar krafterna. Sen är det ju passiva system i riktiga bilar. Kör du över ett gupp i vägen finns det ingen motor som får en signal att "vrid ratten till höger med 14Nm så fort som möjligt" (eller "vrid ratten 90 grader så fort som möjligt", hur nu signalen ser ut).

Jag ska testa men jag tror inte det är/jag behöver mer ffb för att vara snabb.
Tycker att det oftast motverkar o tar bort mjukheten i körningen.
Kan tillägga att jag mestadels kör endurance så +3h pass är inte ovanligt.
Och jag vill inte ha spagettiarmar den sista timmen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Auto ger 13,6Nm och då slås jag mot ratten istället.
Ingen mer irFFB iaf, tack för att du fick mig att testa utan igen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag ska testa men jag tror inte det är/jag behöver mer ffb för att vara snabb.
Tycker att det oftast motverkar o tar bort mjukheten i körningen.
Kan tillägga att jag mestadels kör endurance så +3h pass är inte ovanligt.
Och jag vill inte ha spagettiarmar den sista timmen

Jag tror inte du blir snabbare men du kommer få bättre och mer realistisk ffb. Köra tretimmarspass bör kräva träning om inte armarna ska vara helt döda efteråt.

Skrivet av smygolf:

Auto ger 13,6Nm och då slås jag mot ratten istället.
Ingen mer irFFB iaf, tack för att du fick mig att testa utan igen

Antar att du fortfarande har inställt på strength? MaxForce ger en siffra som är lättare att relatera till. Den anger i Nm vilken punkt i telemetrin som den klipper. Då kan du få en ratio mellan vad bilen ger och vad du får för output i ratten.

Ps. Med MaxForce vill du inte ha lägre värde än vad ratten kan ge. Går du under 20Nm (ifall ratten är på 100%) får du högre ratio än 1:1 - lägre värden blir alltså större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror inte du blir snabbare men du kommer få bättre och mer realistisk ffb. Köra tretimmarspass bör kräva träning om inte armarna ska vara helt döda efteråt.

Antar att du fortfarande har inställt på strength? MaxForce ger en siffra som är lättare att relatera till. Den anger i Nm vilken punkt i telemetrin som den klipper. Då kan du få en ratio mellan vad bilen ger och vad du får för output i ratten.

Ps. Med MaxForce vill du inte ha lägre värde än vad ratten kan ge. Går du under 20Nm (ifall ratten är på 100%) får du högre ratio än 1:1 - lägre värden blir alltså större.

Satte max force i programmet o 20Nm i iRacing och auto värdet blev 13,6Nm
Realistiskt eller inte, det är på tok för högt för mig i en Lmp eller F1
Alla behöver inte en massa ffb för att vara snabba

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Satte max force i programmet o 20Nm i iRacing och auto värdet blev 13,6Nm
Realistiskt eller inte, det är på tok för högt för mig i en Lmp eller F1
Alla behöver inte en massa ffb för att vara snabba

Det är nåt som inte stämmer. Sätter du 20Nm som Wheel Force kan inte auto-värdet gå under det, Det är en säkerhetsfunktion så man inte råkar boosta låga krafter för mycket när man sitter på en stark hjulbas. Max force på 13,6Nm skulle betyda att LMP-bilen har lättare styrning än MX5;an, vlket vore extremt osannolikt - skulle väl vara om du kört i promenadtempo och undvikit alla ojämnheter i vägen.

Jag har ju bara sagt ett par gånger att det inte handlar om att vara snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nåt som inte stämmer. Sätter du 20Nm som Wheel Force kan inte auto-värdet gå under det, Det är en säkerhetsfunktion så man inte råkar boosta låga krafter för mycket när man sitter på en stark hjulbas. Max force på 13,6Nm skulle betyda att LMP-bilen har lättare styrning än MX5;an, vlket vore extremt osannolikt - skulle väl vara om du kört i promenadtempo och undvikit alla ojämnheter i vägen.

https://i.ibb.co/yXxb4w7/irffbb.png

Jag har ju bara sagt ett par gånger att det inte handlar om att vara snabb

Har du hittat felet i ditt resonemang än?

Bilden du postade är från en outdated version av iRacing.
Då var reglaget omvänt och man behövde en miniräknare om man ville veta hur många Nm man låg på.
Eftersom jag har använt irFFB i mer än ett år så vet jag inte när det ändrades.
Har iaf fatt sett att det vart ändrat i Mars i år.

Så idag kan du bara gå under vad wheel force är satt på. (vilket i realiteten man gjorde förr med)
För mig med basen satt på 100% - 20Nm wheel force ger max ffb på 17Nm.

Vill inte köra runt med så mycket ffb så antingen sänker man i iRacing eller börjar man från från basens mjukvara istället.
Då kommer ffb värdet o wheel base värdet att komma närmare varandra.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Har du hittat felet i ditt resonemang än?

Bilden du postade är från en outdated version av iRacing.
Då var reglaget omvänt och man behövde en miniräknare om man ville veta hur många Nm man låg på.
Eftersom jag har använt irFFB i mer än ett år så vet jag inte när det ändrades.
Har iaf fatt sett att det vart ändrat i Mars i år.

Så idag kan du bara gå under vad wheel force är satt på. (vilket i realiteten man gjorde förr med)
För mig med basen satt på 100% - 20Nm wheel force ger max ffb på 17Nm.

Vill inte köra runt med så mycket ffb så antingen sänker man i iRacing eller börjar man från från basens mjukvara istället.
Då kommer ffb värdet o wheel base värdet att komma närmare varandra.

Nej, det är inte en utdaterad version av Iracing. Du har inte klickat på "strength" för att ändra den till "max force". Strength är semi-linjär och anger inte styrkan i någon enhet som Nm. 17 i Strength är 20Nm, vilket fortfarande låter lågt för en LMP-bil.

Du kan inte bara gå på vad wheel force är satt på. Det är som sagt där som en säkerhetsspärr. Har du wheel force och max force på 20Nm och bilen ger en output på 30Nm kommer det klippa. Har bilen en output på 15Nm och du sätter wheel force och max force till det kommer du förstärka allt med en faktor av 1.333.

Alltså, wheel force sätts företrädesvis till rattbasens styrka i Nm. Max force kan man ha olika strategier för men ska inte ställas lägre än auto-värdet för att undvika klippning.

Vill du inte köra runt med stark ffb kan du sätta max force till något högt värde, typ 65Nm eller vad som passar, innan du kör för att generera ett auto-värde. Då kan du pressa bilen hårt och hugga mycket curbs.

Permalänk
Medlem

DasIch har du kört racebil på riktigt? Jag undrar bara hur du kan vara så säker på att de är så brutalt tungstyrda?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

DasIch har du kört racebil på riktigt? Jag undrar bara hur du kan vara så säker på att de är så brutalt tungstyrda?

Jag har kört racepreppade banbilar och riktig kart, fast det har inte sådär jättemycket med saken att göra. Iracing har mätt detta på flertalet bilar för att validera sin modell så deras siffror bör stämma hyfsat. Det kan diffa lite men det ska ändå vara i rätt härrad. Jag har också sett siffror från riktiga kartar (~45Nm) och det finns en studie från Formula Nippon där styrservo minskade kraften med 40% - från 75Nm till 45Nm (eller om det var att servon gav 40% av kraften, isåfall 30Nm).
Klistriga däck och downforce genererar mycket grepp. En GT3-bil kanske klarar 2G peak. Det lär kännas i ratten även med servo. Krafterna vi talar om här är dessutom vid rattstången och förutsätter att ratten laddas upp på ett realistiskt sätt (medel är betydligt lägre än peak).

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att karts är tungstyrda pga den direktkopplade styrningen. Har hört att single seaters är samma för att max rattutslag är ca 180 grader. En GT3 bil däremot har servo och ska vara lite mer tillgänglig för amatörförare så där tror jag de har lägre feedback genom ratten.
Diameter på ratten påverkar hävstången och känslan också. Jag har frågat runt lite men GT förare har oftast inte tillgång till vridmomentet utan kan bara gissa hur tungt det är.
Jag är iallafall intresserad för jag vill ställa in min DD2 på realistisk styrka. Max 25 nm dock.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag håller med om att karts är tungstyrda pga den direktkopplade styrningen. Har hört att single seaters är samma för att max rattutslag är ca 180 grader. En GT3 bil däremot har servo och ska vara lite mer tillgänglig för amatörförare så där tror jag de har lägre feedback genom ratten.
Diameter på ratten påverkar hävstången och känslan också. Jag har frågat runt lite men GT förare har oftast inte tillgång till vridmomentet utan kan bara gissa hur tungt det är.
Jag är iallafall intresserad för jag vill ställa in min DD2 på realistisk styrka. Max 25 nm dock.

Servo betyder inte att styrningen blir lätt, bara att den blir lättare än den annars varit. 25Nm peak betyder kanske nånstans runt 12-15Nm medel och om inte ratten är tillväxthämmad är det inget extremt. Du kommer få ta i lite och få mjöksyra efter ett tag. Topparna kommer vara svåra att parrera men har du bra grepp går det att damma in i en vägg och hålla kvar i ratten (inte att rekommendera i en riktig bil).
Såg en undersökning FSAE gjorde där otränade studenter fick vrida på en relativt liten ratt för att se hur mycket vrid de kunde generera. Med ett vettigt avstånd från ratten tror jag inte det var någon som hamnade under 40Nm. Minns jag rätt fanns det folk som klaradade det dubbla. Det hade förstås varit jäkligt jobbigt att köra en bil som genererar sådana krafter genom snabba toppar och dalar, men det ger lite perspektiv i varje fall.

Mest realistiskt är förmodligen att ställa in styrkan efter telemetrin genererar och sen backa lite från det. Styrkan från ffb;n lär upplevas starkare än den är, både utifrån hur den levereras och det faktum att du inte sitter still utan något adrenalinpåslag. Därutöver gäller också att hitta inställningar som håller ratten stabil och inte genererar överdrivet aktiv ffb. Kolla på riktiga bilar så ser du att ratten håller sig lugn om det inte är större krafter som agerar på den.

Permalänk
Medlem

FFB’n i ACC är direkt uträknad från hjulupphängningens geometri så inga overkliga krafter genereras. Trots det slår gropar i banan och curbs rätt bra i ratten. Jag har dämpat smällarna rätt mycket för att känna bättre vad bilen gör.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

FFB’n i ACC är direkt uträknad från hjulupphängningens geometri så inga overkliga krafter genereras. Trots det slår gropar i banan och curbs rätt bra i ratten. Jag har dämpat smällarna rätt mycket för att känna bättre vad bilen gör.

Låter som du behöver mer dämpning och/eller interpolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte en utdaterad version av Iracing. Du har inte klickat på "strength" för att ändra den till "max force". Strength är semi-linjär och anger inte styrkan i någon enhet som Nm. 17 i Strength är 20Nm, vilket fortfarande låter lågt för en LMP-bil.

Du kan inte bara gå på vad wheel force är satt på. Det är som sagt där som en säkerhetsspärr. Har du wheel force och max force på 20Nm och bilen ger en output på 30Nm kommer det klippa. Har bilen en output på 15Nm och du sätter wheel force och max force till det kommer du förstärka allt med en faktor av 1.333.

Alltså, wheel force sätts företrädesvis till rattbasens styrka i Nm. Max force kan man ha olika strategier för men ska inte ställas lägre än auto-värdet för att undvika klippning.

Vill du inte köra runt med stark ffb kan du sätta max force till något högt värde, typ 65Nm eller vad som passar, innan du kör för att generera ett auto-värde. Då kan du pressa bilen hårt och hugga mycket curbs.

Det jag reagerade på var att värdet inte kunde vara lägre än vad basen var på.
Och att man fortfarande kunde få fram den gamla menyn det visste jag inte
Tyvärr är auto funktionen ganska värdelös på LMP för dom behöver minst 3 varv innan däcken biter.
Och "auto" poppar upp redan på första varvet och då är dom bilarna som att köra på is.

Jag vet inte om man kan tuna vidare men jag får det iaf inte att fungera för värdet ändras inte mer.
Lmp i iRacing och auto tune ger ett motstånd som börjar närma sig Radical irl (minnet kan spöka)
En Porsche GT3:a irl med slicks är lååångt mjukare.

Storleken på ens ratt påverkar också otroligt mycket, jag använder en på 27cm vilket är för litet imo.
Tex Fanatecs kopia av förra generationens Porsche GT3 är på 32cm.

Min inställning är att välja det som känns skönast o ger mest stabila varvtider.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Sprang en video från Niels Heusinkveld där han räknar ut vad äldre F1 utan servo gav för Nm i ratten.
Allt baserat på däcksdata och han landade ganska exakt på 20Nm som max.
https://www.youtube.com/watch?v=bynp2wiadKM&t

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Mycket intressant diskussion, synd att den slutade så abrupt! Ni råkade inte återuppta den någon annanstans? Känns som att det fanns mer att prata om.

Går själv i tankarna på att uppgradera min rattbas, sitter på en CSL Elite idag och velar mellan att köra på nya 8nm CSL DD eller om man ska hoppa till något värre såsom DD1, Simucube etc...

Permalänk
Medlem

Om budgeten tillåter är Simucube helt enkelt bäst. CSL DD verkar väldigt prisvärd men 8nm är lite klent. DD1 och DD2 är starka men går inte lika mjukt och den typen av motor de använder ger en del brus, vilket innebär att de behöver mycket filtrering för att slippa oscillering och dylikt. Deras QR verkar inte heller vara den bästa.

SC2 Pro ligger en aning lägre i pris än DD2 men med nackdelen att ratten kommer kosta. Det går att få ner priset lite men då snackar vi kopia av något känt märke, som OMP, och billigare 3D-printade knappsatser. Många verkar visserligen tycka det funkar bra - jag har inte testat själv.

Å andra sidan kan man också få en riktigt bra ratt och knappsats om man går på de bättre grejorna. Jag kör själv på en OMP Superquadro med Ascher Racing knappsats. Det är en svårslagen kombo om man gillar den stilen av ratt. Se bara upp med fejk-rattar av kända märken. Finns massor av skräp-kopior av OMP, Sparco, Momo med flera. Köp av seriösa återförsäljare.

En annan sak vad gäller Simucube är att mjukvaran är grym. Den kräver lite mer handpåläggning än andra men ger också möjligheten att finjustera känslan. Det är en av de saker jag uppskattar mest. Folk (läs Youtubers) snackar gärna om hur mycket detaljer som kan förmedlas men det jag gillar är att jag kan justera inställningarna för en så realistisk känsla som möjligt.

Förresten, ett par kommentarer @smygolf. Jag är rätt säker på att auto-funktionen funkar även efter du värmt däcken. Tryck bara på auto-knappen när den blir aktiv och fortsätt köra så kan du göra det igen.

Niels Heusinkvelds uträkning ser inte ut att stämma överens med verkligheten. Formula Nippon mätte upp till 75nm innan de började med servo - detta i en snabb svepande kurva där de hade mycket downforce. Indycar befinner sig någonstans i samma härrad. Det här är riktiga siffror och inte teoretiska uträkningar.

Vad man däremot inte ser i riktiga bilar är en ratt som försöker dansa samba. I riktiga bilar är inte ratten kopplad till en motor som kan rotera jättesnabbt och med hög kraft, utan den reagerar snarare passivt och betydligt långsammare än vad en direct drive motor levererar. Det gör stor skillnad för hur stora krafterna känns och hur körbar bilen är. Därför jag förordar att försöka få till så realistiska inställningar som möjligt. Det innebär bland annat att skruva ner slew rate.