Ingen skatt på värdeökning eller rewards från staking

Permalänk
Medlem

Ingen skatt på värdeökning eller rewards från staking

Hej,
Har läst lite om crypto skatt och insåg något:
När man stakar så lånar man ut crypton vilket blir som att man "säljer" och sedan "köper" tillbaka: https://koinly.io/guides/deklarera-kryptovalutor/
Man ska deklarera när man lånar ut crypto, dvs som man sålde den: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Därmed beskattas varken värdeökning eller rewards eftersom man teknisk köper krypton vid slutet av staking.
Eller är jag tokig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hej,
Har läst lite om crypto skatt och insåg något:
När man stakar så lånar man ut crypton vilket blir som att man "säljer" och sedan "köper" tillbaka: https://koinly.io/guides/deklarera-kryptovalutor/
Man ska deklarera när man lånar ut crypto, dvs som man sålde den: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Därmed beskattas varken värdeökning eller rewards eftersom man teknisk köper krypton vid slutet av staking.
Eller är jag tokig?

Ett stort problem är att skatteverket i sina dokument är otydliga samt framförallt att de ger helt olika svar till olika människor som kontaktar dem om samma fråga. Kollar man t.ex. i den här tråden säger skatteverket detta:

Citat:

Staking där du behåller kontrollen över din kryptovaluta och den inte byter ägare och enbart beror av att man stakar en viss mängd valuta bör inte ses som en avyttring och den ränta man erhåller skall då kunna anses som anskaffade för 0 kr. Sker det ett ägarbyte, kryptovalutan flyttas från din ägo eller låses så kan den komma att ses som avyttrad och skall då redovisas som en försäljning i K4D.

Men jag håller med dig. Till vissa personer har de sagt att det räknas som försäljning och köp, medan de till andra säger att det inte räknas som det. Vad ska man gå på? Är båda sätten okej enligt dem? etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ett stort problem är att skatteverket i sina dokument är otydliga samt framförallt att de ger helt olika svar till olika människor som kontaktar dem om samma fråga. Kollar man t.ex. i den här tråden säger skatteverket detta:

Men jag håller med dig. Till vissa personer har de sagt att det räknas som försäljning och köp, medan de till andra säger att det inte räknas som det. Vad ska man gå på? Är båda sätten okej enligt dem? etc etc.

Man ser logiken dock.
Om man stakar själv, dvs har en egen nod så äger man den.
Om man använder sig av en pool så säljer man den.
Med andra ord känner jag mig sugen på att staka lite dot i en pool.

En annan fråga då... vad gäller på tex Celcius network?
Någon skillnad om man har en fixed term?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Man ser logiken dock.
Om man stakar själv, dvs har en egen nod så äger man den.
Om man använder sig av en pool så säljer man den.
Med andra ord känner jag mig sugen på att staka lite dot i en pool.

En annan fråga då... vad gäller på tex Celcius network?
Någon skillnad om man har en fixed term?

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du ska stake:a DOT i en pool? Om jag har förstått Polkadot rätt finns det 4 st "roller", varav jag tror du med "stakar själv" menar att vara en Validator, dvs då har man en egen nod. När du säger att du ska stake:a i en pool, menar du då att du ska vara en Nominator, dvs att du röstar på en Validator (och därmed inte behöver köra en nod 24/7)?

Oavsett dessa två så låser man (väl?) sina DOT i ett smart kontrakt? Om man då anses ha sålt dem, vem anses då ha köpt dem? XD

Om du med en pool menar att du t.ex. skickar in dem på Celsius Network så kan jag absolut hålla med om att man kan hävda att man har sålt dem, eftersom det nu är Celsius som håller dem och du litar på att du kommer få tillbaks dem så fort du ber om det. Då är de ju inte längre i din ägo. (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använt Celsius). Men då blir ju frågan, om du anses ha sålt dem, till vilket försäljningspris? Det blir ju konstigt att ta marknadsvärdet, för du har ju inte fått marknadsvärdet för dem (du har ju fått 0 kr för dem). Och när du sedan un-stake:ar dem och skickar tillbaks dem till din wallet, vad anser man då är ditt inköpspris? För då har du ju betalat 0 kr för dem, har du då fått dem gratis?

Jag tycker det här är väldigt svårt, så jag drog iväg ett mail till skatteverket, hoppas att de svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du ska stake:a DOT i en pool? Om jag har förstått Polkadot rätt finns det 4 st "roller", varav jag tror du med "stakar själv" menar att vara en Validator, dvs då har man en egen nod. När du säger att du ska stake:a i en pool, menar du då att du ska vara en Nominator, dvs att du röstar på en Validator (och därmed inte behöver köra en nod 24/7)?

Oavsett dessa två så låser man (väl?) sina DOT i ett smart kontrakt? Om man då anses ha sålt dem, vem anses då ha köpt dem? XD

Om du med en pool menar att du t.ex. skickar in dem på Celsius Network så kan jag absolut hålla med om att man kan hävda att man har sålt dem, eftersom det nu är Celsius som håller dem och du litar på att du kommer få tillbaks dem så fort du ber om det. Då är de ju inte längre i din ägo. (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använt Celsius). Men då blir ju frågan, om du anses ha sålt dem, till vilket försäljningspris? Det blir ju konstigt att ta marknadsvärdet, för du har ju inte fått marknadsvärdet för dem (du har ju fått 0 kr för dem). Och när du sedan un-stake:ar dem och skickar tillbaks dem till din wallet, vad anser man då är ditt inköpspris? För då har du ju betalat 0 kr för dem, har du då fått dem gratis?

Jag tycker det här är väldigt svårt, så jag drog iväg ett mail till skatteverket, hoppas att de svarar

Lagar är medvetet skrivna som en gråzon för att det ska finnas utrymme för framtida tolkningar.

Men om du slutar krångla till det o gör så här: Har du mer pengar på kontot så ska det skattas. Lätt va?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lagar är medvetet skrivna som en gråzon för att det ska finnas utrymme för framtida tolkningar.

Men om du slutar krångla till det o gör så här: Har du mer pengar på kontot så ska det skattas. Lätt va?

Det blir en ganska bred gråzon när förfarandet inte nämns öht och när man ställer samma fråga till skatteverket flera gånger men får olika svar varje gång man frågar

Sedan är det faktiskt inte så lätt. Vad menar du med "kontot" i detta fallet? Enligt skatteverket ska varje avyttring beskattas, även krypto->krypto-transaktioner som inte har någon inblandning alls av ens bank-konto. Dvs man kan ha samma mängd pengar på kontot och helt legitimt hamna i situationer där man både behöver betala skatt och få tillbaka pengar på skatten.

Sedan har vi ju till exempel ISK, där man skattar på pengarna oavsett om man vid slutet av året har mer eller mindre pengar på kontot, så jag tycker åtminstone inte att det är så lätt. Det hade varit lättare om skatteverket bestämde sig och sedan kom ut med tydliga riktlinjer/lagar

EDIT: Det finns en anledning till varför det frågas om dessa saker precis hela tiden på många forum i Sverige. För att det helt enkelt är brutalt otydligt och inte alls lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du ska stake:a DOT i en pool? Om jag har förstått Polkadot rätt finns det 4 st "roller", varav jag tror du med "stakar själv" menar att vara en Validator, dvs då har man en egen nod. När du säger att du ska stake:a i en pool, menar du då att du ska vara en Nominator, dvs att du röstar på en Validator (och därmed inte behöver köra en nod 24/7)?

Oavsett dessa två så låser man (väl?) sina DOT i ett smart kontrakt? Om man då anses ha sålt dem, vem anses då ha köpt dem? XD

Om du med en pool menar att du t.ex. skickar in dem på Celsius Network så kan jag absolut hålla med om att man kan hävda att man har sålt dem, eftersom det nu är Celsius som håller dem och du litar på att du kommer få tillbaks dem så fort du ber om det. Då är de ju inte längre i din ägo. (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använt Celsius). Men då blir ju frågan, om du anses ha sålt dem, till vilket försäljningspris? Det blir ju konstigt att ta marknadsvärdet, för du har ju inte fått marknadsvärdet för dem (du har ju fått 0 kr för dem). Och när du sedan un-stake:ar dem och skickar tillbaks dem till din wallet, vad anser man då är ditt inköpspris? För då har du ju betalat 0 kr för dem, har du då fått dem gratis?

Jag tycker det här är väldigt svårt, så jag drog iväg ett mail till skatteverket, hoppas att de svarar

Hade tänkt ha dom i en validator pool i Fearless Wallet.

Skrivet av talonmas:

Lagar är medvetet skrivna som en gråzon för att det ska finnas utrymme för framtida tolkningar.

Men om du slutar krångla till det o gör så här: Har du mer pengar på kontot så ska det skattas. Lätt va?

Nädu, räkna alltid till din egen fördel.
Om dom vill ha mer sen är det ett problem för sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du ska stake:a DOT i en pool? Om jag har förstått Polkadot rätt finns det 4 st "roller", varav jag tror du med "stakar själv" menar att vara en Validator, dvs då har man en egen nod. När du säger att du ska stake:a i en pool, menar du då att du ska vara en Nominator, dvs att du röstar på en Validator (och därmed inte behöver köra en nod 24/7)?

Oavsett dessa två så låser man (väl?) sina DOT i ett smart kontrakt? Om man då anses ha sålt dem, vem anses då ha köpt dem? XD

Om du med en pool menar att du t.ex. skickar in dem på Celsius Network så kan jag absolut hålla med om att man kan hävda att man har sålt dem, eftersom det nu är Celsius som håller dem och du litar på att du kommer få tillbaks dem så fort du ber om det. Då är de ju inte längre i din ägo. (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använt Celsius). Men då blir ju frågan, om du anses ha sålt dem, till vilket försäljningspris? Det blir ju konstigt att ta marknadsvärdet, för du har ju inte fått marknadsvärdet för dem (du har ju fått 0 kr för dem). Och när du sedan un-stake:ar dem och skickar tillbaks dem till din wallet, vad anser man då är ditt inköpspris? För då har du ju betalat 0 kr för dem, har du då fått dem gratis?

Jag tycker det här är väldigt svårt, så jag drog iväg ett mail till skatteverket, hoppas att de svarar

Man kan ju inte ha sålt någon som man är garanterad att få tillbaka?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Man kan ju inte ha sålt någon som man är garanterad att få tillbaka?

Det tycker inte jag heller, men det tycker skatteverket. Och det är ju faktiskt skatteverket vi får rätta oss efter när det kommer till deklareringen av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det tycker inte jag heller, men det tycker skatteverket. Och det är ju faktiskt skatteverket vi får rätta oss efter när det kommer till deklareringen av kryptovalutor

Sant, väldigt svårtolkat hur som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om du med en pool menar att du t.ex. skickar in dem på Celsius Network så kan jag absolut hålla med om att man kan hävda att man har sålt dem, eftersom det nu är Celsius som håller dem och du litar på att du kommer få tillbaks dem så fort du ber om det. Då är de ju inte längre i din ägo. (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använt Celsius). Men då blir ju frågan, om du anses ha sålt dem, till vilket försäljningspris? Det blir ju konstigt att ta marknadsvärdet, för du har ju inte fått marknadsvärdet för dem (du har ju fått 0 kr för dem). Och när du sedan un-stake:ar dem och skickar tillbaks dem till din wallet, vad anser man då är ditt inköpspris? För då har du ju betalat 0 kr för dem, har du då fått dem gratis?

Tycker skatteverket är rätt tydliga just med tjänster som Celsius Network. När du skickar din krypto till celsius network så säljer du din krypto till marknadspriset som gäller då, du har lämnat över kontrollen av dina coins till celsius som nu kommer att använda dom för att skapa värde till sina kunder och kunna betala ut en ränta till dig. Du får sedan ränta varje vecka som av skatteverket räknas som inkomst och du ska deklarera det och skatta därefter. När du tar ut dina coins från celsius network så köper du dom och anskaffningsvärdet du ska räkna med är marknadsvärdet vid tillfället som du igen tog kontroll över din crypto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tycker skatteverket är rätt tydliga just med tjänster som Celsius Network. När du skickar din krypto till celsius network så säljer du din krypto till marknadspriset som gäller då, du har lämnat över kontrollen av dina coins till celsius som nu kommer att använda dom för att skapa värde till sina kunder och kunna betala ut en ränta till dig. Du får sedan ränta varje vecka som av skatteverket räknas som inkomst och du ska deklarera det och skatta därefter. När du tar ut dina coins från celsius network så köper du dom och anskaffningsvärdet du ska räkna med är marknadsvärdet vid tillfället som du igen tog kontroll över din crypto.

Kan detta verkligen stämma?
Antag att BTC ligger på 20 000 dollar styck, du köper 1 BTC och lånar sedan direkt ut den till Celsius network. Då BTC fortfarande ligger på 20 000 dollar styck har du inte gjort någon vinst och du åker på 0 kr i skatt.

Vid ett senare tillfälle är BTC på 100 000 dollar styck, du väljer då att ta tillbaks dina utlånade krypto och enligt dig räknar man då anskaffningsvärdet med marknadsvärdet då man igen tog kontroll över sin krypto, dvs 100 000 dollar styck. Man kan sedan alltså sälja sin BTC för 100 000 dollar styck och igen åka på 0 kr i skatt.

Är högst tveksam till om skatteverket godkänner detta, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan detta verkligen stämma?
Antag att BTC ligger på 20 000 dollar styck, du köper 1 BTC och lånar sedan direkt ut den till Celsius network. Då BTC fortfarande ligger på 20 000 dollar styck har du inte gjort någon vinst och du åker på 0 kr i skatt.

Vid ett senare tillfälle är BTC på 100 000 dollar styck, du väljer då att ta tillbaks dina utlånade krypto och enligt dig räknar man då anskaffningsvärdet med marknadsvärdet då man igen tog kontroll över sin krypto, dvs 100 000 dollar styck. Man kan sedan alltså sälja sin BTC för 100 000 dollar styck och igen åka på 0 kr i skatt.

Är högst tveksam till om skatteverket godkänner detta, eller?

Du har rätt, det är inte så självklart när jag läser skatteverkets sida nu igen. Är rätt säker på att jag läst reglerna för anskaffningsvärde vid utlåning tidigare men ser att det inte står något om det nu iaf.
Koinly skriver:
”Skatt på Staking rewards

Staking är inom världen av krypto detsamma som att låna ut din kryptovaluta och enligt skatteverket ska dessa beskattas som försäljning vid utlåning och som köp när du själv lånar eller får tillbaka utlånad krypto.”

Finns också ett svar från skatteverket på sidan där de anger att det räknas som försäljning och köp vid utlåning/avslut av lån.
https://koinly.io/sv/guides/deklarera-kryptovalutor/

Använder själv celsius men har inte flyttat ut pengar därifrån ännu så det blir en fråga till skatteverket när jag flyttar ut krypto jag en gång petat in där.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har rätt, det är inte så självklart när jag läser skatteverkets sida nu igen. Är rätt säker på att jag läst reglerna för anskaffningsvärde vid utlåning tidigare men ser att det inte står något om det nu iaf.
Koinly skriver:
”Skatt på Staking rewards

Staking är inom världen av krypto detsamma som att låna ut din kryptovaluta och enligt skatteverket ska dessa beskattas som försäljning vid utlåning och som köp när du själv lånar eller får tillbaka utlånad krypto.”

Finns också ett svar från skatteverket på sidan där de anger att det räknas som försäljning och köp vid utlåning/avslut av lån.
https://koinly.io/sv/guides/deklarera-kryptovalutor/

Använder själv celsius men har inte flyttat ut pengar därifrån ännu så det blir en fråga till skatteverket när jag flyttar ut krypto jag en gång petat in där.

Angående det som Koinly skriver om staking, så är detta (om jag tolkar det rätt) fel, åtminstone enligt ett svar jag fick från skatteverket för mindre än en timme sedan. Detta skrev dem:

Citat:

Hej,

Om du sysslar med Proof of stake, så satsar du och håller kvar din kryptovaluta, det som ska tas upp i din deklaration är din avkastning och för den har du inget omkostnadsbelopp, alltså ska hela avkastningen beskattas. Avkastningen beskattas som inkomst av tjänst (hobby). Du får när du erhåller avkastningen däremot ett omkostnadsbelopp att använda inför en framtida försäljning. Omkostnadsbeloppet är marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av avkastningen. Så om du sedan säljer den kryptovaluta du har fått som avkastning så är det eventuell vinst i det läget som ska beskattas.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Angående det som Koinly skriver om staking, så är detta (om jag tolkar det rätt) fel, åtminstone enligt ett svar jag fick från skatteverket för mindre än en timme sedan. Detta skrev dem:

Det känns logiskt vid staking, nyckeln enligt skatteverket lär vara om du lämnar över kontrollen över dina coins till tredje part eller inte, vilket du gör vid platformar som Celsius Network och BlockFI t.ex.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det känns logiskt vid staking, nyckeln enligt skatteverket lär vara om du lämnar över kontrollen över dina coins till tredje part eller inte, vilket du gör vid platformar som Celsius Network och BlockFI t.ex.

Håller helt med om att det känns logiskt och det är så det borde vara. Men det är ju en helomvändning jämfört med vad de har sagt tidigare

Och jag håller också med om att det finns en poäng i att kalla något sålt när man har lämnat över kontrollen till en tredje part, dock känns det väldigt svårt att bedöma till vilket pris man anses ha sålt dem, då det (som ovan visat) kan ge lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem till marknadspris. På samma sätt kan man hitta på lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem för 0 kr (vilket också fungerar logiskt, då man faktiskt inte har fått några kr i utbyte mot dem). Jag skickade ett nytt mail till skatteverket där jag frågade detta och hoppas att jag får svar snart. Är nog bra om du också skickar mail så kanske man kan bedöma om skatteverket ens är konsekventa i vad de säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Håller helt med om att det känns logiskt och det är så det borde vara. Men det är ju en helomvändning jämfört med vad de har sagt tidigare

Och jag håller också med om att det finns en poäng i att kalla något sålt när man har lämnat över kontrollen till en tredje part, dock känns det väldigt svårt att bedöma till vilket pris man anses ha sålt dem, då det (som ovan visat) kan ge lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem till marknadspris. På samma sätt kan man hitta på lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem för 0 kr (vilket också fungerar logiskt, då man faktiskt inte har fått några kr i utbyte mot dem). Jag skickade ett nytt mail till skatteverket där jag frågade detta och hoppas att jag får svar snart. Är nog bra om du också skickar mail så kanske man kan bedöma om skatteverket ens är konsekventa i vad de säger

Absolut, skickade frågan till dom ikväll så får vi se vad dom säger

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Håller helt med om att det känns logiskt och det är så det borde vara. Men det är ju en helomvändning jämfört med vad de har sagt tidigare

Och jag håller också med om att det finns en poäng i att kalla något sålt när man har lämnat över kontrollen till en tredje part, dock känns det väldigt svårt att bedöma till vilket pris man anses ha sålt dem, då det (som ovan visat) kan ge lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem till marknadspris. På samma sätt kan man hitta på lite skattemässiga roligheter om man låtsas att man har sålt dem för 0 kr (vilket också fungerar logiskt, då man faktiskt inte har fått några kr i utbyte mot dem). Jag skickade ett nytt mail till skatteverket där jag frågade detta och hoppas att jag får svar snart. Är nog bra om du också skickar mail så kanske man kan bedöma om skatteverket ens är konsekventa i vad de säger

Skrivet av Teval:

Absolut, skickade frågan till dom ikväll så får vi se vad dom säger

Så har ni fått något svar, grabbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan detta verkligen stämma?
Antag att BTC ligger på 20 000 dollar styck, du köper 1 BTC och lånar sedan direkt ut den till Celsius network. Då BTC fortfarande ligger på 20 000 dollar styck har du inte gjort någon vinst och du åker på 0 kr i skatt.

Vid ett senare tillfälle är BTC på 100 000 dollar styck, du väljer då att ta tillbaks dina utlånade krypto och enligt dig räknar man då anskaffningsvärdet med marknadsvärdet då man igen tog kontroll över sin krypto, dvs 100 000 dollar styck. Man kan sedan alltså sälja sin BTC för 100 000 dollar styck och igen åka på 0 kr i skatt.

Är högst tveksam till om skatteverket godkänner detta, eller?

Du har ju gjort en vinst på 80 000 dollar som ska beskattas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Så har ni fått något svar, grabbar?

Jag har inte fått svar än, tyvärr

Skrivet av BengaBang:

Du har ju gjort en vinst på 80 000 dollar som ska beskattas.

Exakt, i verkligheten har man i det exemplet gjort en vinst på 80 000 dollar och det logiska vore ju (åtminstone enligt mig) att man helt enkelt betalar 30% av den vinsten (80000*0,3 = 24 000) i skatt och sedan är man klar

Frågan är hur man kommer till den siffran givet skatteverkets regler angående att utlåning av krypto räknas som en avyttring. Skatteverket är tydliga med att lånar man ut krypto så ska detta deklareras. Alla som jag har sett frågat Skatteverket har fått svaret att utlåning av kryptovaluta anses som en avyttring av kryptovaluta. Dvs har man lånat ut all sin krypto så anses man, enligt skatteverket, inte längre äga någon krypto. Och då är frågan, när man lånade ut sin krypto (och enligt skatteverket sålde sin krypto), till vilket pris anses man ha sålt dem?. När man sedan får tillbaks sin krypto (och enligt skatteverket köper tillbaka sin krypto), till vilket pris anses man ha köpt tillbaka sin krypto?.

Om man använder det rådande marknadsvärdet, som de flesta verkar tolka Skatteverket som att man borde göra, då hamnar man i en situation där man rent beräkningsmässigt inte kommer landa i att man i exemplet ovan betalar 24 000 dollar i skatt

Det logiska vore om Skatteverket helt släppte på sin regel om att utlåning av krypto ska deklareras, och helt enkelt ändrar så att utlåning av krypto inte räknas som en avyttring. Då (tror jag) man slipper alla dessa skattemässiga "artefakter" som kan bli (och då blir det helt enkelt så lätt som att man i exemplet ovan betalar 24 000 dollar i skatt och sedan är klar).

Både jag och @Teval har skrivit till Skatteverket, så vi får se vad/om de svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Så har ni fått något svar, grabbar?

Inget ännu tyvärr.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Så har ni fått något svar, grabbar?

Idag fick jag ytterligare ett svar av skatteverket, se nedan

Citat:

Hej,

Tyvärr var svaret tidigare inte riktigt korrekt. Avkastningen från stakingen beskattas inte som inkomst av tjänst utan som inkomst av kapital.
Värdet när avkastningen blir disponibel för dig ska tas upp som en löpande kapitalinkomst i punkt 7.2 i deklarationen.
Som min kollega skrev så blir också det värdet omkostnadsbelopp för kryptovalutan.

Om du lånar ut BTC så ses det som en avyttring till dess marknadsvärde vid utlåningstillfället.
När du får tillbaka BTC så anses du ha köpt till dess marknadsvärde vid återlämningstillfället.

Vid utlåningen så uppstår en fordran på värdet du lånade ut, om värdet på BTC går upp under utlåningstiden och du får tillbaka mer än vad du lånade ut så har du gjort en vinst på fordran. Fordran redovisas på K4, avsnitt D.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

"Vid utlåningen så uppstår en fordran på värdet du lånade ut, om värdet på BTC går upp under utlåningstiden och du får tillbaka mer än vad du lånade ut så har du gjort en vinst på fordran"

Det hela är någon sorts teknikalitet. En fordran är också en sorts värdepapper.
Du lånar ut BTC, räknas som en försäljning och du skattar på vinst eller avdrag för 70% av förlust.
Du har nu fått en fordran med anskaffningsvärdet samma som försäljningsbeloppet.
När lånet upphör får du tillbaka BTC plus ränta som nu är försäljningsvärdet på din fordran.
Du gör vinst / förlust på din fordran som ska in någonstans i deklarationen (en fordran är tekniskt inte en kryptovaluta så det hamnar kanske i någon annan ruta).
Du får skatta eller göra avdrag på din fordran, enligt regler för sådant.
Du får nytt anskaffningsvärde på dina BTC plus ränta du fick tillbaka.

Så tyvärr slipper man ingen skatt. De kallar bara det något annat.
Jobbigt när inte ens skatteverket själva förstår när man frågar dem.
Man får läsa reglerna 10 gånger tills man slutligen får någon logik över det hela.

Edit: Sedan verkar det bero på vem som tekniskt har tillgång till kryptovalutan. Gör du staking i en egen wallet där du själv kontrollerar tillgångarna är det inte säkert det räknas som du lånat ut det. Men jag tror inte det spelar så stor roll för skatten i slutändan. Du får ändå betala skatt på inkomsten, oavsett hur du fått den.

Jag tolkar det som det finns folk som köper och säljer skulder (fodringar) där man kan göra vinst och förlust på denna handel. Så att låna ut kryptovaluta är ett sätt att ge sig in i sådan handel. När utlåningen upphör avyttras fodran (den säljs och man får pengar). När utlåningen sker så är det ett köp av en fodran. Ett tankesätt jag inte förstått förrän nu.

Edit 2: Jag missade detaljen att man ska också skatta utbetalningar av staking som inkomst av kapital. Påminner om mininginkomster där utbetalningarna både blir en kapitalinkomst plus att om man får utbetalningen i en kryptovaluta så blir det anskaffningsvärde på denna kryptovaluta som ligger grund till framtida vinst/förlust när man säljer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Vid utlåningen så uppstår en fordran på värdet du lånade ut, om värdet på BTC går upp under utlåningstiden och du får tillbaka mer än vad du lånade ut så har du gjort en vinst på fordran"

Det hela är någon sorts teknikalitet. En fordran är också en sorts värdepapper.
Du lånar ut BTC, räknas som en försäljning och du skattar på vinst eller avdrag för 70% av förlust.
Du har nu fått en fordran med anskaffningsvärdet samma som försäljningsbeloppet.
När lånet upphör får du tillbaka BTC plus ränta som nu är försäljningsvärdet på din fordran.

Du gör vinst / förlust på din fordran som ska in någonstans i deklarationen (en fordran är tekniskt inte en kryptovaluta så det hamnar kanske i någon annan ruta).
Du får skatta eller göra avdrag på din fordran, enligt regler för sådant.
Du får nytt anskaffningsvärde på dina BTC plus ränta du fick tillbaka.

Så tyvärr slipper man ingen skatt. De kallar bara det något annat.
Jobbigt när inte ens skatteverket själva förstår när man frågar dem.
Man får läsa reglerna 10 gånger tills man slutligen får någon logik över det hela.

Edit: Sedan verkar det bero på vem som tekniskt har tillgång till kryptovalutan. Gör du staking i en egen wallet där du själv kontrollerar tillgångarna är det inte säkert det räknas som du lånat ut det. Men jag tror inte det spelar så stor roll för skatten i slutändan. Du får ändå betala skatt på inkomsten, oavsett hur du fått den.

Jag tolkar det som det finns folk som köper och säljer skulder (fodringar) där man kan göra vinst och förlust på denna handel. Så att låna ut kryptovaluta är ett sätt att ge sig in i sådan handel. När utlåningen upphör avyttras fodran (den säljs och man får pengar). När utlåningen sker så är det ett köp av en fodran. Ett tankesätt jag inte förstått förrän nu.

Det här betyder väl att du, rent krasst, kan sitta med precis samma belopp i både BTC och penningvärde i slutet på året som du gjorde i början på året, men ändå ska betala ett rejält belopp i skatt eftersom du bara får kvitta 70% av förlusterna du aldrig realiserat mot vinsterna du aldrig realiserat...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det här betyder väl att du, rent krasst, kan sitta med precis samma belopp i både BTC och penningvärde i slutet på året som du gjorde i början på året, men ändå ska betala ett rejält belopp i skatt eftersom du bara får kvitta 70% av förlusterna du aldrig realiserat mot vinsterna du aldrig realiserat...?

Ja skatteverket tycker att du realiserade vinsten/förlusten när du bytte ut innehavet mot en fodran. Sedan får du även realisera vinsten/förlusten på kursändringen i fodran (som ju ändras i värde om kryptovalutans pris ändras) när de betalar tillbaka skulden till dig.

Jag fattar det som det blir ungefär som att sälja (BTC), och köpa tillbaka (i form av fodran), sälja igen (fodran) och köpa tillbaka (BTC) igen, så skatt två gånger. Jämfört med om du aldrig lånade ut något så hade du inte gjort något som genererar skatt.

Edit: Jag jobbar inte på skatteverket, detta är bara hur jag tolkat det de skriver så klagomål och följdfrågor får riktas mot skatteverket

Permalänk
Medlem

Frågan:

Vilka skatteregler gäller vid användande av tjänster där man lånar ut sin kryptovaluta till ett företag som sedan betalar ränta på dessa?
Enligt er sida så räknas utlåningen(när jag för över kryptovalutan till företagets addresser) som en försäljning och detta ska vinst/förlustbeskattas?
Vad gäller när jag tar ut min krypto från företaget igen? Räknas detta som ett köp? Vilket anskaffningsvärde ska jag räkna med isf? Värdet som min krypto hade vid utlåningen(försäljningen) eller marknadsvärdet vid uttaget?

Svar:

Ja, när överföringen sker ska du redovisa du redovisa avyttringen. Försäljningspriset är marknadsvärdet av kryptovalutan vid utlåningstillfället.

Du har därefter en fordran på företaget, att vid ett senare tillfälle få tillbaka samma mängd av kryptovalutan. Den ränta/avkastning som du erhåller ses som en löpande avkastning på tillgångar och ska beskattas för marknadsvärdet vid tilldelningen. Detta belopp kommer även i sin tur att läggas till anskaffningsvärdet för fordran.

När du därefter tar ut din kryptovaluta ska du redovisa försäljning av en onoterad fodrar på bilaga K4, avsnitt D. Försäljningspriset blir då marknadsvärdet av kryptovalutan vid "uttaget" och detta beloppet blir också din nya anslutningsavgift för kryptovalutan

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Såg precis att Skatteverket publicerat ett nytt ställningstagande för kryptotillgångar:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/398415.html

Vet inte riktigt om det förändrar slutsatserna i den här tråden? Kan man med detta ställningstagande hävda att en staking pool skulle jämnställas med "4.3 Överföring till annan för förvaring"?

Permalänk
Medlem

Efter att skummat igenom tråden förstår jag det som att om dina tokens du stake:ar på något sätt lämnar din wallet eller växlas mot något annat i staking-processen så är det skattepliktigt?

För att ta två exempel:

1. ETH lämnar i många fall din wallet och du förlorar under tiden dom är stake:ade kontrollen över dom. Detta verkar enligt vad jag kan förstå då en skattepliktig stake. Även så rewardsen som tillkommer.

2. ADA lämnar aldrig din wallet och du har full kontroll och kan spendera och fylla på dina ADA/Wallet medan dom är stake:ade. Således borde denna stake process inte vara skattepliktig då du aldrig "säljer" eller "köper tillbaka" någon token. Man skulle väl mer eller mindre kunna förklara det som att din ADA ligger på ditt personliga konto, med X antal % i ränta.

Förstår jag det lite rätt då?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja skatteverket tycker att du realiserade vinsten/förlusten när du bytte ut innehavet mot en fodran. Sedan får du även realisera vinsten/förlusten på kursändringen i fodran (som ju ändras i värde om kryptovalutans pris ändras) när de betalar tillbaka skulden till dig.

Jag fattar det som det blir ungefär som att sälja (BTC), och köpa tillbaka (i form av fodran), sälja igen (fodran) och köpa tillbaka (BTC) igen, så skatt två gånger. Jämfört med om du aldrig lånade ut något så hade du inte gjort något som genererar skatt.

Edit: Jag jobbar inte på skatteverket, detta är bara hur jag tolkat det de skriver så klagomål och följdfrågor får riktas mot skatteverket

Yes, så tolkar jag dom också. I princip; du har en kapitaltillgång i form av en kryptovaluta du köpte för 10 och nu är värd 100. Du lånar ut den till mig, vilket räknas som en avyttring och därför skattar du av eventuell värdeökning (100-10=90 vinst). Genom lånet får du en fordran på mig, dvs. ett annat värdepapper. Ditt omkostnadsbelopp är dock fortfarande densamma som när du senast skattade av krypton, det vill säga 100. När jag återbetalar fordran så räknas även detta som en avyttring (44:4 p1 IL), dvs. du realiserar eventuell vinst (eller förlust) igen. Så om den nu är värd 110 så får du en kapitalvinst om 10. Hade den istället varit värd 90 när jag betalar tillbaka så hade du fått en kapitalförlust på 10, vilken är avdragsgill till 70% (52:5).

I förlustfallet så har du en kapitalvinst om 90 och en avdragsgill förlust om 7; dvs. du ska skatta på 83.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur skatteverket ser på transaktionsavgifter? Tidigare har jag knappt brytt mig då jag använder en betaltjänst som räknar ut allt åt mig, men nu när transaktionsavgifterna (på Ethereum) har gått upp som fan börjar jag undra om den verkligen räknar rätt..

Säg att jag har köpt 1 ETH för 10 000 kr, då är omkostnadsbeloppet 10 000 kr.
Säg att ETH stiger till 20 000 kr styck, och jag för 0.3 ETH köper en NFT, och i processen betalar en transaktionsavgift på 0.1 ETH.

Mitt nuvarande program räknar detta som en försäljning av 0.4 ETH till ett totalpris på 8000 (dvs en vinst har gjorts på 4000 kr och därmed ska 1200 kr in i skatt).

Jag skulle ju istället vilja hävda att man faktiskt bara har betalat 0.3 ETH, dvs sålt ETH för 6000 kr och därmed bara gjort vinst på 3000 kr och därmed bara behöva betala 1000 kr i skatt.

Ska man försöka tolka det ännu mer till sin egen fördel kan man ju hävda att man avyttrade 0.1 ETH till ett värde av noll (ren transaktionsavgift som man fick 0 för) och att man då har gjort en förlust på 1000 kr och att man då får dra av 1000*0,7*0,3 = 210 kr från skatten så att ens totalskatt för köpet bara är 1000 - 210 = 790 kr.

Hur gör ni när det kommer till transaktionsavgifter?