Permalänk
Medlem

Livslängd på kylare?

Har en gammal Phanteks PH-TC14PE som har hängt med sedan 2013 (beställde AM4-kit när Ryzen kom).
Går det bra att fortsätta använda den flera år till, eller har kylaren eller heatpipes begränsad livslängd och blir mindre effektiva med tiden? Jag förstår att fläktarna till slut ger upp, men de kan man enkelt byta ut. Självklart blir den även dammig inuti och måste rengöras rejält då och då. Men hur är det med "vätskan" inne i rören, eller metallen i sig, eller de fjädrar som ska trycka den mot CPU:n när man monterat den?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsin:

Har en gammal Phanteks PH-TC14PE som har hängt med sedan 2013 (beställde AM4-kit när Ryzen kom).
Går det bra att fortsätta använda den flera år till, eller har kylaren eller heatpipes begränsad livslängd och blir mindre effektiva med tiden? Jag förstår att fläktarna till slut ger upp, men de kan man enkelt byta ut. Självklart blir den även dammig inuti och måste rengöras rejält då och då. Men hur är det med "vätskan" inne i rören, eller metallen i sig, eller de fjädrar som ska trycka den mot CPU:n när man monterat den?

Nån gång lär den gå sönder pga ålder eller materialutmattning men det tar nog väldigt länge om den inte är felbyggd så kör så länge det funkar, du lär ju märka när den inte kyler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

New CPUs and MBs have inbuilt protection that should prevent an issue if something happens with the cooler. Based on how the cooler is mounted, I don't see it falling off unless physical force is applied. It can happen that the mounting is deformed and that can reduce the contact surface and make CPU hotter. Also, liquid can evaporate if there is a damage on the pipes somewhere, but based on my experience as a service technician, etc. and having a lot of laptops and desktops passing trough my hands, I only had heat pipes fail in very few cases (2-3 total).

Even if such a fail happens, it will not be a catastrophic failure, you will see CPU heating up or having shutdowns for example but there should be no permanent damage. So, if I was in your place, I would use it until it fails or until you get a new CPU that this one can't cool down. Its always nice to get new toys to play with, but its better to save money for more meaningful improvements (better CPU, more RAM, additional cooling fans, etc.).

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

En luftkylare håller rätt länge, först kommer fläktarna att ge sig men dom kan man alltid bytta ut. Har faktiskt aldrig hört talas om en luftkylare som har bytts ut p.g.a. den är sönder. Är alltid att man vill ha mer prestanda eller man saknar fästen till ett nytt modekort eller så vill man ha nytt och snyggt.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av z3poxx:

En luftkylare håller rätt länge, först kommer fläktarna att ge sig men dom kan man alltid bytta ut. Har faktiskt aldrig hört talas om en luftkylare som har bytts ut p.g.a. den är sönder. Är alltid att man vill ha mer prestanda eller man saknar fästen till ett nytt modekort eller så vill man ha nytt och snyggt.

De kan definitivt gå sönder av yttre åverkan men de är svåra att slita ut men kylkapaciteten kommer rimligen att avta efter väldigt lång tid om den inte är byggd utifrån ett helt metallblock så enklare kylare lär hålla otroligt länge, rimligen hundratals år medans mer avancerade med värmeledningsrör och fogar mellan olika metallbitar har kortare livslängd. Men livslängden bör inte vara nått verkligt problem ännu oavsett typ för vi har inte haft datorer så länge att det borde ha hunnit bli det.
Det förekommer dock att folk skriver om att de gjort saker som skadar tex värmeledningsrör, böjer man dem kan det bli sprickor i dem så de läcker mycket snabbare än de borde ha gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok! Det är framförallt att jag skulle passa på att byta CPU-kylaren i.o.m. att jag ändå ska byta CPU, så hade jag sluppit ta bort kylaren en gång till för att byta ut den senare. Men det låter som jag kommer kunna köra vidare på den gamla flera år till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsin:

Ok! Det är framförallt att jag skulle passa på att byta CPU-kylaren i.o.m. att jag ändå ska byta CPU, så hade jag sluppit ta bort kylaren en gång till för att byta ut den senare. Men det låter som jag kommer kunna köra vidare på den gamla flera år till.

Den bör överleva tills den inte passar sockeln eller du förstör den mekaniskt på nått sätt bortsett från fläkten och sliter du ut lagren i fläkten är det ganska enkelt att byta fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dom håller väldict länge. Jag har en större från tidigt 2000 tal som fungerar än. Ninja eller silver arrow eller nått heter den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk