Intel Core i9-12900K slår AMD Ryzen 9 5950X i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Så en processor som inte ens är släppt än är bättre än en annan processor som snart är 1 år gammal (och kommer vara när Alder lake släppt). Hur är det jätteimponerande?

Glöm inte att Intel också har släppt ännu en processorserie sen AMD släppte sin som varken var bättre än AMDs men det var också en väldans massa osanningar som spottades ut från Intel vid det släppet.

Så ta detta med ett badkar salt säger jag.

Det bör vara mer naturligt att jämföra Intel 12-serien med AMD 6000-serien. Nu blir det väl bara så att Intel släpper sin först denna gången.

Skulle ännu mer vända mig emot att man baserar det på siffror från ett riktigt gammalt spel, samt att det är ett enstaka spel man baserar det på. Vilket gör att det inte säger något alls, för att det skiljer sig dels mycket spel till spel.

Sedan kan man nog inte jämnföra något som kommer om 2-3 månader eller något som kommer om 1 år, det är ju heller inte rellevant för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte jag ett högt maxtak på plattformen som leder till att man kan bygga ut senare. Jag kommer ej köpa så mycket minne av en enda anledning att det kostar mycket pengar.
Men runt dem rammängden du pratade om, ja har man mycket skit igång så äter det minne. Jag jobbade t.ex. en gång med ett cadprogram Autodesk revit och där var 64GB ram ej tillräckligt enbart för denna när jag importerade en megastor ritning, sedan skulle man ha mycket annat skit igång. Så 128GB ramförbrukning ligger man lätt på lokalt om man jobbar med riktigt stora saker lokalt.

Ja jo 64gb och 128gb kan jag köpa att man eventuellt möjligtvis kan vilja ha, t.ex. lite feta revit projekt och liknande. Möööjligtvis rent av kunde 256gb vara bra. Men 512gb? När i helsike skulle man behöva så ofantligt mycket?

Ja DDR5 lär inte vara gratis initialt så blir nog köpa 2x32gb som jag sedan nästa sommar/höst flyttar över till en ny server som inte kommer köra så tung last och då köpa 4x64gb eller liknande till 2gamer1cpu riggen. Har jag haft min nuvarande dator (first gen i7) i vad är det nu, 11 år+?, så förväntar jag mig att jag kommer kunna ha den datorn i minst lika många år, ffa om jag fläskar till med extra allt.

Permalänk
Inaktiv

"Utöver en ny hybriddesign är det med Alder Lake som Intel tar klivet ned från 14 nanometer. Nästa steg har Intel tidigare kallat 10 nanometer, men för att mer ligga i linje med sina konkurrenter har de döpt om tekniken till 7. Intel har medvetet valt att inte marknadsföra med tillägget "nanometer", även om det är underförstått att det är vad som menas."

För att vara extra tydlig så är det väl den nya 10nm Enhanced SuperFin noden som dom döper om till 7, den tidigare 10nm SuperFin noden från Tiger Lake kommer väl fortsätta vara "10" (som var 10nm+, eller 10nm++ beroende på hur man räknar).

Permalänk
Inaktiv

Blir ändå 3090 kortet som kommer flaska om så med en 5950x eller vad slags lägre rankad CPU man nu har. Har väldigt svårt att förstå folk som bryr sig om lågupplösta gaming benchmarks. Men man kan ju alltid hoppas att det är nog för att AMD kommer krydda på nästa lansering lite extra, skulle bli svårt att hålla plånboken stängd då!

Permalänk
Medlem

Skumt, kollar man andra resultat för 5950x så ser man till exempel detta:

https://www.ashesofthesingularity.com/benchmark#/benchmark-re...

Med 6800XT. Inte samma system givetvis men är lustigt att CPU framerate (averages all batches) är 136.9 där jämfört med de 104.6 som användaren använt för jämförelse i läckan.

Då spelet använder 24 trådar i betan hade det varit mer logiskt att jämföra mot 5900X egentligen, men jag är mer nyfiken om 12900k kör Windows 11 med nya scheduler osv.

Vem vet

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Så en processor som inte ens är släppt än är bättre än en annan processor som snart är 1 år gammal (och kommer vara när Alder lake släppt). Hur är det jätteimponerande?

Glöm inte att Intel också har släppt ännu en processorserie sen AMD släppte sin som varken var bättre än AMDs men det var också en väldans massa osanningar som spottades ut från Intel vid det släppet.

Det bör vara mer naturligt att jämföra Intel 12-serien med AMD 6000-serien. Nu blir det väl bara så att Intel släpper sin först denna gången.

Ett klassisk argument som jag har hört på Internet sedan runt år 1996. Jag tycker argumentet är giltigt om AMD snart släpper deras 6000 serie men det gör de ej. Och då blir det naturligt att jämföra emot vad som finns.

Angående x86 vs Arm så får jag lite Intel i7 7700k vs Ryzen 1800x vibbar över det hela. Där vissa sa att man endast skulle testa prestandan i spel, alla andra tester är nästan irrelevanta då nästan inga privatpersoner har behov av hög cpukraft utanför detta och man skulle köra spelen i upplösningar likt 640*480 för att inte belasta GPUn.
Folk skrev uppsatser kring vilken plattform som var mest framtidssäker, argument kom från alla håll.
Och verkligen visade sig väl att alla hade fel? De var lika dåligt framtidssäkra båda 2st för avsaknad av TPM 2.0. Den stora skaran lär inte köpa en sådan modul som kanske inte är så stabil.

Nu idag så ser jag att folk vill ha mer lätta portabla datorer. Processorerna från dem vare sig det är Intel, Amd eller Apple presterar tillräckligt bra, få svenssons klagar på att deras nya dator är slö. Problemet är att de strömtörstiga cpuerna leder till att det är svårt att bygga en lätt ultrakompakt fläktlös laptop med bra batteritid. Och Arm ligger bra till här, det gäller bara att Arm för windows blir bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raynstorm:

Vilka osanningar tänker du på kring Rocket Lake? Intel har efter lanseringen varit helt öppna med att Rocket Lake var verkligen en plan B, att säkerställa att man hade något att komma med om 10 nm problemen visade sig vara helt hopplösa att hantera.

Rocket Lake var lite av en besvikelse i spelprestanda om man bara fokuserar på genomsnittlig FPS. Om man däremot kolla på lägsta FPS samt en rad andra CPU-krävande uppgifter (som tillskillad av Cinebench resultaten kan få oss att tro väldigt sällan skalar speciellt väl med CPU-kärnor) så är Rocket Lake en klart fall framåt mot sina föregångare och i fall som primärt jobbar med heltal tenderar 11900K vara den snabbaste x86_64 CPUn. På jobbet har vi primärt köpt in 5950X samt 11700K, den senare är klart billigare och i många fall minst lika snabb utanför saker som "byggserver av stora C++ projekt".

Gillar som sagt GB5 som benchmark, detta visar rätt bra hur jag uppfattar prestanda hos Rocket Lake mot 10900K och 5950X (min egen desktop kör 5950X, så har mest erfarenhet av den)

Klicka för mer information
Visa mer

Rocket Lake har bäst prestanda per kärna, det är den klart viktigaste egenskapen för den stora massan (framförallt om man startar från 6-8 kärnor). Är därför Alder Lake är så spännande, förutsatt att den faktisk levererar de 20-25 % högre prestanda per MHz som förhandsdata indikerar!

Mycket pekar på att vi "bara" får en V-cache uppdatering av Zen3 i år. Det lär hjälpa spelprestanda, men om inget har fundamentalt ändrats på senare tid brukar en stor cache ge väldigt liten effekt i övriga program (finns vissa några undantag, t.ex. komprimering av filer).

Ryzen 6000 / Zen 4 kommer antagligen gå upp mot Raptor Lake under 2H 2022, inte mot Alder Lake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Blir ändå 3090 kortet som kommer flaska om så med en 5950x eller vad slags lägre rankad CPU man nu har. Har väldigt svårt att förstå folk som bryr sig om lågupplösta gaming benchmarks. Men man kan ju alltid hoppas att det är nog för att AMD kommer krydda på nästa lansering lite extra, skulle bli svårt att hålla plånboken stängd då!

Det konstiga är att det finns resultat som verkar köra denna beta med 3090 som presterar högre med 5950x + 3090 än 5950x + 3080 men ändå mindre än 12900k + 3080, men det finns även resultat där 5950x + 6800XT presterar ännu högre än 12900k + 3080 så vete fan vad grejen är här med detta benchmark.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem

Förväntat faktiskt. Det gör ju inte AMDs 5000-serie dålig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Något annat hade väl varit katastrof då 5950x släpptes för ett år sedan. Frågan som är mer intressant är väl hur den ställer sig mot 6950x eller en potentiell 5950XT med V-Cache tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Resultat från AoC har väl ungefär lika stort värde som t.ex. Cinebench: det är en datapunkt, men en datapunkt som har väldigt liten relevans för de flesta och får rätt mycket känslan att likt CB beror prestanda i AoC på saker som ofta inte är speciellt applicerbart på ”generell” prestanda.

Det som är värt att notera är ändå hur mycket snabbare 11900K är, hela 39 % (i detta test)!

Är själv mer taggad på läckorna som pekar på att 12900K kommer bli första CPU att bryta 2000 poäng-gränsen i Geekbench 5 för ST i stock.

GB lider fortfarande av att de första tre versionerna var direkt värdelösa, men GB4 fixade de flesta problemen och med GB5 har detta seglat upp som en av de absolut bästa benchmarks som finns om man vill ha en måttstock på ”generell” prestanda.

Som referens ligger 5950X på runt 1700 poäng och Apples M1 ligger strax över 1700 poäng. M1 har relativt sett bättre heltalsprestanda än både Intel och AMD, ska man tro läckorna lär Apple ändå ligga helt i nivå med Alder Lake sett till heltalsprestanda -> i praktiken kommer Apple fortsätta ha mobiler/bärbara som matchar de absolut snabbaste desktop x86_64 modellerna!

Nu lär 12900K dra löjligt mycket ström, men når den faktiskt >=2000 poäng ST och om AoS är någon form av indikator på spelprestanda infinner sig en stor fråga: varför är Golden Cove så pass mycket snabbare?

En sak som både Intel och AMD dragit sig för att är ”bredda” front-end. En ”bred” x86 front-end är extremt komplext och drar massor med ström. AMD tittade på att bredda Zen3 till 5-wide, men de skippade det då det i.o.f.s gav bättre prestanda men det minskade perf/W. Intel har dragit till med 6-wide i Golden Cove (innan det körde både Intel och AMD med 4-wide).
Apple ligger fortfarande långt före i mängd utfört arbete per cykel, fast de kör ARM64 och kan därför använda en 8-wide front-end utan allt för stora problem!

Angående att Golden Cove skulle vara ett resultat av konkurrens från AMD: tänk igen! Vad vore logiken för Intel att släppa den ledning de hade i tillverkningsteknik bara för att AMD inte hängde med? Intel låg mer än en generation före alla andra, de blev väl kaxiga och tog en långt större tugga med 10 nm än de kunde svälja.

Nu när Intels 10 nm (Intel 7) börjar fungera ser vi det vanliga mönstret: Intel har den bästa noden när man jämför med TSMCs och Samsungs processer med motsvarande densitet. Problemet är att TSMC redan har sin nästa generation igång och Samsung är nära ett släpp.

Intels största problem just nu är inte AMD, de ska snarare vara otroligt tacksamma för att AMD håller uppe intresset för x86. Det stora problemet är att x86_64 är tekniskt underlägsen ARM64, de kunder som migrerar till ARM64 är antagligen förlorade för all framtid medan det räcker att göra en ”Core2” för att få tillbaka kunderna från AMD. Att Apple inte bara droppade Intel utan också gick till en egen design som får Intel/AMDs bärbara designer att se ut som museiföremål är ett rejält problem för Intel!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/singlecore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förväntat faktiskt. Det gör ju inte AMDs 5000-serie dålig.

Ångrar verkligen inte min 5950x, den är brutal.

Permalänk
Medlem

Förvirrande, posten från hardware heaven tidigare länkad ser ju ut att vara postad igår men toppresultat finns ju för flera ryzen processorer på macos längre bak, toppresultat är från april. Dock ska det nämnas att rätt vansinnig OC har åstadkommit på Mac Pro med 5950x och resultaten här listar bara Base frequency vad jag ser. Om det alltså handlar om 2000 i stock kanske det ser annorlunda ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är så bra när Intel och AMD turas om att vara snabbast. Då kan inget av företagen ligga och småputtra lite bekvämt sådär Intel gjorde det i många många år men nu är den tiden förhoppningsvis slut för alltid. Jag hoppas detta stämmer så att AMD tvingas pressa ZeN3D till max. Det är bra med konkurrens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har Intel bidragit till Linux-kerneln för att optimera Alder Lake? Hade varit intressant att läsa om, men tyvärr nämns endast Microsoft i artikeln av någon anledning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Har Intel bidragit till Linux-kerneln för att optimera Alder Lake? Hade varit intressant att läsa om, men tyvärr nämns endast Microsoft i artikeln av någon anledning.

Phoronix har följt utvecklingen på Linux-sidan.

Permalänk
Medlem

Det låter gott att Intels "finns inte ännu på marknaden cpu" slår AMDs processor från 2020. Bra jobbat Intel!!!!...
Skämt åsido, bra att INTEL fått eld i baken av AMDs prestanda och prissättning. Men fan.... Släpper man en produkt nu, som klår en produkt som släpptes förra året... Då förväntar jag mig att den är bättre. Vad är poängen annars med ny teknik?

Permalänk
Medlem

Det här och att det bjuds på DDR5 och PCI-Express 5.0 gör det spännande.

Och om ryktena stämmer att AMD Zen 4 inte får 5.0 så har Intel någon fördel.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vapo:

IPC eller FPS fanns "båda" med på Twitter-länken https://pbs.twimg.com/media/E_xOcESVEAEKnMg?format=jpg&name=large

Står sig %:en vid lansering så är det ju bra för oss konsumenter att utvecklingen rullar framåt. Oavsett om man handlar en Intel 12 eller Ryzen 6000 propp
De senaste myrkliven har ju inte varit så upphetsande, läs Intel gen 10 till 11..

Varför får en 10850k 10 mer fps än en 10900k?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ashes of Benchmark ger jag inte många poäng för, jag vill se bokstavligen vilken annan spel som helst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Och om ryktena stämmer att AMD Zen 4 inte får 5.0 så har Intel någon fördel.

Det tråkiga är ju dock att alla 5.0-lanes är tänkta till grafikkortet; M.2-portarna får fortfarande 4.0 x4 som max. Det lär ju dröja innan vi ser någon nämnvärd skillnad med att dubbla PCIe-bandbredden till grafikkort med tanke på att 3.0 -> 4.0 knappt spelar roll där ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik och att det går fram o tillbaka. Lär inte byta upp mig från 5900x tidigast förrns DDR4 är utdaterat ändå så jag lär se fler nyheter än denna. Frågan är också hur strömhungrig den är? Problemet med 11-whatever den senaste hette var ju att den drog sjukt många W när man lät den göra det.

Hur som, hoppas detta fortsätter, behövs lite grodhopp mellan CPU-tillverkare för att det ska gå framåt! Go Intel! (Over to you, Steve!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför får en 10850k 10 mer fps än en 10900k?

Bra fråga...?

Kanske https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-10850k/21.ht...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mortal1ty:

Kul! Att AMD pressat Intel är det bästa som hänt på länge, när Intel äger prestandatronen ohotat så stagnerar utvecklingen.

Måhända att det stämmer till viss del, men samtidigt, vad har vi egentligen sett för utveckling på desktop sidan från Intel senaste åren? Dom körde i princip samma arkitektur i 5 år, kört "samma" nod i 6 år, och har ökat priset på top-modellen i mainstream-segmentet från ~350USD till 550USD. Är väl rekordstagnering?

Med det sagt så vill jag nog inte ens tänka på hur det hade sett ut UTAN AMD med deras totala haveri med 10nm... nu fick vi iaf produkter klockade till månen och inte fullt lika illa core/thread-segmentering.

Permalänk
Medlem

Större chans du får rätt väder av vädermannen än du får rätt info från AOTS. AOTS är sjukt minnes beroende. Du kan öka din score med 30%++ om du går från XMP till tunade timings. AOTS ändrar din score från version till version. Kasst benchmark.

Permalänk
Medlem

Intel får alltså ut mer ”per nm”?

Permalänk
Medlem

alder lake kanske blir trevlig efter allt, ska hålla utkik, ända jag inte ser fram emot är väll att man blir tvingad att köra windows 11? slipper helst nya windows typ tills de funnits i 2-3 år..

Permalänk
Datavetare

Om du kollar igenom de resultat du länkar så kan man dela in dem i tre klassen

• system överklockade till >6 GHz, d.v.s. extremöverklockning och inte stock som Alder Lake antas vara

• resultat som är uppenbart felaktiga, så pass uppenbara att GB markerat dem som ”invalid”

• det går tyvärr inte helt omöjligt att posta i stort sätt helt fabricerade värden

GB5 är en lysande benchmark, men helst vill man få tag i resultat där man på något sätt kan få reda på hur/vem som gjort testerna och under vilka premisser det hela gjorts. Finns gott om resultat som visar på pissig prestanda, gissningsvis för att man kört testerna på system som har massor med junk körandes i bakgrunden. Andra resultat verkar gjorda på virtuella miljöer och liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Härligt att Intel börjar komma in i matchen..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av anon56869:

Inte jättekonstigt, lågupplösta gaming benchmarks är det som behövs för att jämföra prestandan och de flesta byter inte CPU speciellt ofta då det kan innebära samtidigt byte av moderkort, minnen etc. och i allmänhet är palligare. Skaffar man en lite fetare CPU kan den överleva något/några grafikkortsbyten extra.

Sen finns det vissa edge cases där CPU-prestandan är begränsande även med ett dyrt grafikkort, typ Flight Simulator.