Drar externa hårddiskar mycket prestanda, även när de inte används?

Permalänk
Medlem

Drar externa hårddiskar mycket prestanda, även när de inte används?

Jag har 4 st externa hårddiskar, en på 4 TB (krypterad), en på 6 TB (krypterad) och två på 10 TB st (ej krypterade). De är seriekopplade till ett USB 3.1-uttag, men ibland slöar det ner datorn rejält o jag har märkt att det kan åtgärdas om man drar ur sladden till hårddiskarna. Det kan också vara när jag startar upp datorn, så måste sladden vara ur, men kan sättas i igen när man fått igång datorn. O det är inget fel på t.ex hastigheten till hårddiskarna.

Jag har lärt mig att man egentligen inte ska koppla av/på hårddiskar utan att datorn är avstängd, hur är det egentligen med det? Det är ibland enda sättet att få igång datorn...

O vad kan det bero på att hårddiskarna ibland fryser datorn?

Kör Linux Mint, men har Windows på samma dator, men använder det sällan, men har inga problem med Windows än så länge.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att det beror på. Förr var det ett problem att externa diskar aldrig slutade snurra liksom, vilket slet ut dem väldigt mycket snabbare än interna diskar som stannar om man inte använder dem på 20 sekunder eller något. Det tror jag inte är ett problem längre, möjligtvis om man köper de absolut billigaste sakerna man hittar eller så.

Men krypteringen skulle ju kunna ställa till det också. Jag vet inte vad du har för kryptering men ofta så håller krypteringstjänsten liksom igång diskarna, eller väcker dem, mycket oftare än vad som gäller för okrypterade diskar.

Angående uppstartsproblemen så lär det bero på att diskarna inte får tillräckligt med ström vid uppstarten då alla ska spinna upp samtidigt. Det kunde vara ett problem förr med många interna hårddiskar som man löste genom att starta dem en i taget liksom, men det är sällan ett problem längre sannolikt mycket för att man inte har så väldigt många diskar längre men också för att strömaggregaten generellt är mer överdimensionerade idag. Men några externa diskar på samma USB-kontroller kan ju dra för mycket, om det är diskar som får ström från USB alltså. Större externa diskar har ju egen strömförsörjning just på grund av detta problem. Du skulle kunna testa med en USB-hub med egen strömförsörjning, kanske för bara några av diskarna, och se om det hjälper.

Att dra ur diskar under drift är inte att rekommendera, men att koppla in dem är inget problem. Sen handlar det förstås om definitionen av "under drift". Om du startar datorn och den fastnar innan Windows liksom så lär det ju inte vara pågående skrivningar till disken eller så.

Permalänk

Har alla mina externa diskar okrypterade men i usb 3 docka men inte märkt några problem med det under win 10 iaf.

Kanske nån procent högre cpulast men inget som som jag reflekterat över iaf.

Vad pratar vi om för diskar? Vet att jag hade ett av ar äldre externa som betedde sig som du beskriver men det var det inbyggda sleepläget i diskarnas usbkrets som va lite slött att komma igång ner de varit oanvända ett tag eller efter omstart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag har för mig att jag aldrig råkat ut för att förlorat nån större mängd arbete/data p.g.a mitt problem.

De som är krypterade, är krypterade med VeraCrypt, o en grej är ju att de okrypterade diskarna svarar direkt om jag vill lägga/hämta nått på dom. Men den krypterade 6 TB lägger sig i någon form av viloläge, även om jag redan låst upp den, men inte använt den på ett par timmar. Det tar ca 3-4 s innan den väcks till liv. 4 TB:n är bara en backup av 6 TB:n, så den ska jag börja ha utdragen o bara backupa nån gång i månaden.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad pratar vi om för diskar? Vet att jag hade ett av ar äldre externa som betedde sig som du beskriver men det var det inbyggda sleepläget i diskarnas usbkrets som va lite slött att komma igång ner de varit oanvända ett tag eller efter omstart.

De två 10 TB är sådanan här: https://www.pricerunner.se/pl/36-4538387/Haarddiskar/Seagate-... samt är 4 TB:n också en likadan. 6 TB:n är en sån här: https://www.amazon.com/Western-Digital-Desktop-External-Drive...

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Muppety:

Tack för svar!

Jag har för mig att jag aldrig råkat ut för att förlorat nån större mängd arbete/data p.g.a mitt problem.

De som är krypterade, är krypterade med VeraCrypt, o en grej är ju att de okrypterade diskarna svarar direkt om jag vill lägga/hämta nått på dom. Men den krypterade 6 TB lägger sig i någon form av viloläge, även om jag redan låst upp den, men inte använt den på ett par timmar. Det tar ca 3-4 s innan den väcks till liv. 4 TB:n är bara en backup av 6 TB:n, så den ska jag börja ha utdragen o bara backupa nån gång i månaden.

De två 10 TB är sådanan här: https://www.pricerunner.se/pl/36-4538387/Haarddiskar/Seagate-... samt är 4 TB:n också en likadan. 6 TB:n är en sån här: https://www.amazon.com/Western-Digital-Desktop-External-Drive...

En backup som är direkt nåbar i samma dator är ingen backup, den är mest en falsk trygghet och ger inget större skydd mot tex elfel eller skadlig mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En backup som är direkt nåbar i samma dator är ingen backup, den är mest en falsk trygghet och ger inget större skydd mot tex elfel eller skadlig mjukvara.

Jo, jag har tänkt på det. Jag ska göra en kopia o sen dra ut o förvara hårddisken i typ garderoben... Skulle man t.ex få ett virus som krypterar, som man tvingas betala för att låsa upp, så är det ju kört om den är inkopplad.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

WD-diskarna går i sleep efter ett tag och ibland så skannar OS mer än en disk när de skall hämta en fil och fastnar på den disken skall varva upp i kedjan innan den går till nästa disk och det blir en fördröjning.

- Många tror felaktigt att man 'spar' på disken genom att spinna ner den - idag så spelar det ingen roll om spindelns snurrar eller inte i avseende långtidshålbarhet - däremot stora temperatursvängningar har betydelse som när spindeln startar och stoppas oregelbundet och flertal gånger per dag och externa WD-diskar är inte speciellt förtjusta i detta och går sönder på olika sätt fortare än många diskar som är igång hela tiden som tex. Seagates externa USB-diskar.

Vissa USB/SATA-chipset i äldre WD-book inköpt typ kring 2010 - 2013 kan vara livsfarliga att stänga ned på korrekt väg i windows (dvs. använda kommandot för att avmontera en USB-disk enligt instruktion) och att 'bara' rycka ur sladden är den bättre alternativet. - det beror på att windows skriver 2 sektorer när NTFS-filsystemet stängs (första sektorn i $MFT och $MFT_mirr) men ibland skickar OS avstängningskommandot för USB-disken för tvärt inpå dessa skrivkommando och dessa 2 sektorer skrivs ibland över med slump istället och din disk har förlorat filsystemet och är mycket svår att rädda felfria filer ifrån. Det finns absolut ingen varning att det händer och konstateras först när man ansluter disken igen och windows känner inte igen den längre.

Det är då man lär sig att ha backupper på två diskar... - eller så använder man inte NTFS som filsystem på USB-diskar utan en Linux-filsystem som BTRFS (inte ens ZFS är lämpligt om ingående externa USB-diskar från WD är kopplade i en mutipel disk-RAID då uppstarten av en disk från sleep-läge kan ta över 8 sekunder och ZFS sparkar då ut disken när den inte svarar inom 8 sekunder - medans externa Segate-diskar klarar det sig då dessa diskar inte går sleepläge och stänger av spindelmotorn - dock får man se upp med disk-dockor, de kan stänga av på egen bevåg)

Att bli av med huvudet på medatadata för NTFS är ingen hit då alla pekare till var $MFT själv fortsätter, Journaler, första 10-15 filmappar och en del systemfiler etc. ligger just i den första sektorn som skrevs över med slumpvärden och samma sak skedde med backupsektorn på helt annan del av disken. Har blivit av med 4TB mycket kännbart den vägen och så hände det igen (det hände inte varje gång utan kanske en gång per tjugo-trettio gånger) - dock disk med kopior andra gången och efter detta litar jag inte alls på NTFS som filsystem på extern media - den är för känslig, dock att ha NTFS via veracrypt på extern disk fungerar bättre då det blir mer tid mellan sista skrivningarna när filsystemet stängs och kommando som stänger av disken.