Ställa in frekvensnät kondensatorradio?

Permalänk

Ställa in frekvensnät kondensatorradio?

Hallå! Har en gammal sovjetisk radio vid namn VEF 214, då den bara går på gamla frekvensnätet så måste man ställa om den för att klara de moderna 88-108 istället för sitt gamla som är max 75mhz nånting.

Har hittat en guide som jag med hjälp av översätt följt, och har bytt kondensatorerna i själva "frekvenssökaren" men måste där efter det göra en slags inställning, har följt så gott jag kunnat denna instruktionen jag har men lyckas verkligen inte, har som max nått mig i på nån kanal lite svagt med mycket brus men annars hittar jag inget alls och förstår inte riktigt hur jag ska göra för att få det hela rätt så tänkte kolla här om det möjligen finns någon som är hajj på så här med gamla radioapparater?

Är när jag ska ställa in den "lokala oscillatorinställningen" det kör ihop sig

https://karaokeonlain.ru/sv/peredelka-estoniya-4-na-fm-diapaz...

Tack på förhand, mvh Simon

Permalänk
Rekordmedlem

Översättningen var inte särskilt lättläst och varför är det en massa religiös text i den.
Det visas i vilket fall ett schema på den ombyggda lokalocillatorn och du får väl utgå från det och modda kretsen så den blir som schemat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Översättningen var inte särskilt lättläst och varför är det en massa religiös text i den.
Det visas i vilket fall ett schema på den ombyggda lokalocillatorn och du får väl utgå från det och modda kretsen så den blir som schemat.

https://montazhtv.ru/en/lampovyi-ukv-peredelka-na-fm-prestroi...

Verkar vara antingen religiösa eller reklam men här är en annan sida med.
Har moddat så gott jag kan men nu ska det ju justeras och ställas in, där det kör ihop sig för mig på hur det går till, verkar inte hamna rätt med frekvenserna alls hur jag än gör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zimpan304:

https://montazhtv.ru/en/lampovyi-ukv-peredelka-na-fm-prestroi...

Verkar vara antingen religiösa eller reklam men här är en annan sida med.
Har moddat så gott jag kan men nu ska det ju justeras och ställas in, där det kör ihop sig för mig på hur det går till, verkar inte hamna rätt med frekvenserna alls hur jag än gör

Det är ju inte direkt nån servicemanual och standardtrimning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte direkt nån servicemanual och standardtrimning.

Nej lite så. Får nog försöka hitta nån radio firma som kan ta en kik på den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zimpan304:

Nej lite så. Får nog försöka hitta nån radio firma som kan ta en kik på den

Tror inte du hittar nån kommersiell verkstad som tar på sig det jobbet men kanske nån som har det som hobby, du borde nog kontakta nån radioklubb och leta nån som brukar skruva med rörapparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zimpan304:

Nej lite så. Får nog försöka hitta nån radio firma som kan ta en kik på den

Har du kikat på https://elektronikforumet.com/forum/
Där vet jag att många kunniga radioamatörer befinner sig som har kunskap om gammalt som nytt.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Har du kikat på https://elektronikforumet.com/forum/
Där vet jag att många kunniga radioamatörer befinner sig som har kunskap om gammalt som nytt.

Den ska jag kolla in! Tack för tipset

Permalänk
Inaktiv

Hur gick det, har du löst radion?

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Hur gick det, har du löst radion?

Fick faktiskt tag i en annan radio då jag började misstänka att det va nått mer ändrat på denna sen innan jag fick den därav det inte gick trots jag följde precis hur man skulle göra. Den nya jag fick tag i va ny i kartong sen 1990 och hade aldrig varit öppnad, bytte ut kondensatorerna samt satte en variabel kondensator (2-20pf) på ett ställe istället 5.2 pf för att kunna justera frekvensområdet lite mer istället för att behöva räkna med att de ska stämma exakt direkt med värden.

Hade inga problem alls med denna, direkt fick jag in mycket bra ljud på alla kanaler behövde bara lite små inställning för att flytta det rätt på själv skalan, och området går nu ifrån ca 88 MHz-108 MHz dock baklänges på skalan så 88 MHz är längst till höger

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zimpan304:

Fick faktiskt tag i en annan radio då jag började misstänka att det va nått mer ändrat på denna sen innan jag fick den därav det inte gick trots jag följde precis hur man skulle göra. Den nya jag fick tag i va ny i kartong sen 1990 och hade aldrig varit öppnad, bytte ut kondensatorerna samt satte en variabel kondensator (2-20pf) på ett ställe istället 5.2 pf för att kunna justera frekvensområdet lite mer istället för att behöva räkna med att de ska stämma exakt direkt med värden.

Hade inga problem alls med denna, direkt fick jag in mycket bra ljud på alla kanaler behövde bara lite små inställning för att flytta det rätt på själv skalan, och området går nu ifrån ca 88 MHz-108 MHz dock baklänges på skalan så 88 MHz är längst till höger

Har du några nostalgiska minnen av denna radio eller varför skaffar du en till för det är väl knappast funktionen du är ute efter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du några nostalgiska minnen av denna radio eller varför skaffar du en till för det är väl knappast funktionen du är ute efter ?

För jag är som jag är och köper hellre nått retro och udda än en ny radio, denna va ju tydligen den man skulle ha back in Soviet när tiden gav sig, nu när frekvenserna fungera som de ska tänkte jag bygga dit en bluetooth modul jag har liggandes också Faktiskt väldigt bra och klart ljud med lagom bas för en sån gammal radio, va ju kvalité märke förr, gjord i Riga Lettland.

Gav 700kr med frakt ifrån andra sidan Ryssland för den helt nya, med originalkartong och instruktioner, kostat va de vill, gör sig bra i köket där hemma och är trevligt att lyssna på nått när man lagar mat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zimpan304:

För jag är som jag är och köper hellre nått retro och udda än en ny radio, denna va ju tydligen den man skulle ha back in Soviet när tiden gav sig, nu när frekvenserna fungera som de ska tänkte jag bygga dit en bluetooth modul jag har liggandes också Faktiskt väldigt bra och klart ljud med lagom bas för en sån gammal radio, va ju kvalité märke förr, gjord i Riga Lettland.

Gav 700kr med frakt ifrån andra sidan Ryssland för den helt nya, med originalkartong och instruktioner, kostat va de vill, gör sig bra i köket där hemma och är trevligt att lyssna på nått när man lagar mat

Ok, det låter som om du försöker bygga en sovjetisk Roberts

https://www.robertsradio.com/en-gb
Gillar du Priboy då också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Aldrig hört talas om haha men ja antagligen, aldrig hållt på med radios innan, mer att jag tar mycket bilder med 70-80 tals Polaroidkameror samt lyssnar mycket vinyl så tänkte att något gammalt udda hade varit givet i detta fallet med haha, men då något med en modern touch med bluetooth! Byggde om min polaroidkamera också för att kunna ta nyare sortens kort så kul att ha lite småprojekt över lag, går det att förbättra vill man ju haha;)

Ingen märkvärdig radio så men den jag snöade in på och verkar vara rätt populär till öst fortfarande och en del som bygger om till bluetooth och andra modifikationer där så tänkte de kunde bli kul

Inte min på bilden

Permalänk
Rekordmedlem

Priboy har hittat över till väst men de är inte direkt vanliga, men det är nog ungefär den enda sovjetiska hifin som kom till väst annat än i enstaka exemplar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Priboy har hittat över till väst men de är inte direkt vanliga, men det är nog ungefär den enda sovjetiska hifin som kom till väst annat än i enstaka exemplar.
https://www.springair.de/media/image/f4/cf/43/68287_600x600.jpg
https://www.springair.de/media/image/a9/g0/ba/68287c_600x600.jpg

Ja där ser man, har jag aldrig hört talas om haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zimpan304:

Fick faktiskt tag i en annan radio då jag började misstänka att det va nått mer ändrat på denna sen innan jag fick den därav det inte gick trots jag följde precis hur man skulle göra. Den nya jag fick tag i va ny i kartong sen 1990 och hade aldrig varit öppnad, bytte ut kondensatorerna samt satte en variabel kondensator (2-20pf) på ett ställe istället 5.2 pf för att kunna justera frekvensområdet lite mer istället för att behöva räkna med att de ska stämma exakt direkt med värden.

Hade inga problem alls med denna, direkt fick jag in mycket bra ljud på alla kanaler behövde bara lite små inställning för att flytta det rätt på själv skalan, och området går nu ifrån ca 88 MHz-108 MHz dock baklänges på skalan så 88 MHz är längst till höger

Okej, nice Men du får väl försöka att få igång den andra oxå.. som lite höstpyssel
upps.. jobbigt att ha det baklänges.. undra vad som kan orsakar det fenomenet.