TSMC vill bli klimatneutralt år 2050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jo, det är ju det cyniska sättet att bli klimatneutral.

Tyvärr, känns som det har blivit ett buzzword utan någon riktig mening.

Antar det går att bli klimatneutral genom att plantera träd som bara är en tillfällig "lösning" vilket skickar väldigt fel signaler.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du exempel?
Är det verkligen så lätt. Att företag idag ska komma in i finrummet som klimatneutralaosv är ju en riktig trend idag.
Det som är drivkraften för ett bättre klimat mm, inte Miljöpartiet.

Skrivet av medbor:

Klimatneutral i PR-bemärkelse brukar väl bara handla om CO2-ekvivalenter (eller bara CO2)

Precis, det är ju precis detta jag menade när jag sa "lätt" @Molotov. Dvs att man köper CO2-ekvivalenter (eller bara CO2). Man har kvar sin mega smutsiga industri men säger "ooh ja men vi planterar en massa träd i amazonas så nu är det chill." eller ännu värre, bara "köper sig fri" sina egna problem. Google har väl gjort så (iallafall förut), och många andra jättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du citerade ej mig. Jag har inget direkt exempel, men rent generellt. Så t.ex. ekologisk mat betyder mat utan bekämpningsmedel etc. Det har inte något med att göra att maten ska ha så lite miljö och klimatpåverkan som möjligt.
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ek...

Lite samma är det med klimatneutral. Fokus där ligger på att produktionen ska skapa så lite koldioxid och annat som ej påverkar klimatet. De kan också samtidigt vara väldigt miljömedvetna och de brukar såklart vara det.
Men det jag reagerar på är att vattenkraftverk, vindkraftverk är väldigt bra för klimatet, men de har andra bieffekter.
När det gäller kretstillverkning så är de välkända för att ta vatten från dem i thailand etc.

Nej ekologisk mat har inget med klimat att göra.
Däremot är det bra ur andra sätt men ja, det finns inte utrymme för ekologisk mat till alla idag.
Men teknik går framåt även inom matproduktion.
Jag tycker folk har lite väl stora dommedagstankar ibland.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Klimatneutral för mig betyder att företaget har prioriterat att minimera egna "skadliga" utsläpp.
Då TSMC inte producerar el, utan konsumerar den borde det vara ganska enkelt för dem att på mycket kort sikt byta till klimatneutrala el-leverantörer. Samma sak med wafers
Med tanke på att de höjt sina egna priser med 20% borde de kunna klara av motsvarande höjningar på el och wafers utan att bytet har mer påverkan på deras priser

Lite svårare för dem att gå över till en klimatneutral hantering av vatten. Tror att det enklaste sättet är att bygga en "sluten loop" dvs att de återanvänder sitt eget vatten. Det kommer att vara komplex och dyrt.

Summa-summarum: känns som en hel del Bravo-Sierra utan djupare eftertanke och engagemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker folk har lite väl stora dommedagstankar ibland.

Visst är det så.

Men dock så har det blivit värre med åren. Vi i Skåne har aldrig haft så här varmt som vi har det nu om åren. Snön är i princip borta så länge du inte bor mitt ute på landet. Torrt klimat har vi fått. Det regnade typ ingenting på hela sommaren i år. Det får stora konsekvenser på vår matproduktion. Det var några skånska orter som hade vattenbrist i somras. De fick köra tankar från andra städer, tonvis med vatten varje dag för att folk skulle ha vatten i sina kranar. Samtidigt så bygger folk fler och fler pooler i sina trädgårdar och fyller de med dricksvatten. Logiken där...

Om inte vi i Skåne klarar att odla och föda resten av Sverige, var ska vi då få vår mat ifrån? Import är svaret. Katastrof. Sen, vad händer när de längre söderut inte klarar att odla längre när torkan blir ännu mer påtaglig?

Att det blir 2 grader varmare överlag (eller vad de nu pratar om) klarar vi i Sverige lätt. Sätt upp några solceller på taket och installera en AC i värsta fall. Det är lugnt.

De riktigt stora problemen är tillgången till dricksvatten och vår matproduktion. De fundamentaliska bitarna för mänsklig överlevnad.

Permalänk
Medlem

Själv räknar jag med att bli helt klimatneutral 2060, om jag lyckas bli medelgammal.

Permalänk
Medlem

Detta gynnar en flicka vars namn på G.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En början åtminstonde
Sen behöver även transport, gruvbrytning samt råvarubearbetningen göra samma resa också för att bli "klimatneutral" på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Precis, det är ju precis detta jag menade när jag sa "lätt" @Molotov. Dvs att man köper CO2-ekvivalenter (eller bara CO2). Man har kvar sin mega smutsiga industri men säger "ooh ja men vi planterar en massa träd i amazonas så nu är det chill." eller ännu värre, bara "köper sig fri" sina egna problem. Google har väl gjort så (iallafall förut), och många andra jättar.

Skrivet av Fatmajk:

Visst är det så.

Men dock så har det blivit värre med åren. Vi i Skåne har aldrig haft så här varmt som vi har det nu om åren. Snön är i princip borta så länge du inte bor mitt ute på landet. Torrt klimat har vi fått. Det regnade typ ingenting på hela sommaren i år. Det får stora konsekvenser på vår matproduktion. Det var några skånska orter som hade vattenbrist i somras. De fick köra tankar från andra städer, tonvis med vatten varje dag för att folk skulle ha vatten i sina kranar. Samtidigt så bygger folk fler och fler pooler i sina trädgårdar och fyller de med dricksvatten. Logiken där...

Om inte vi i Skåne klarar att odla och föda resten av Sverige, var ska vi då få vår mat ifrån? Import är svaret. Katastrof. Sen, vad händer när de längre söderut inte klarar att odla längre när torkan blir ännu mer påtaglig?

Att det blir 2 grader varmare överlag (eller vad de nu pratar om) klarar vi i Sverige lätt. Sätt upp några solceller på taket och installera en AC i värsta fall. Det är lugnt.

De riktigt stora problemen är tillgången till dricksvatten och vår matproduktion. De fundamentaliska bitarna för mänsklig överlevnad.

Ja men att man planterar träd i amazonas är väll bra och inget dåligt, men "smutsiga industrier" räknas inte som hållbara bara för att man planterar träd eller "köper sig fri".
Det är inte det jag pratar om utan jag pratar om riktig drivkraft till hållbarhet som det finns mycket utveckling och som sker hela tiden.
sk smutsig industri "måste" ju finnas kvar så länge det inte kan ersättas med nå annat, att dom då väljer att "köpa sig fri" eller planterar träd på egen bekostnad är inget dåligt.

Sen det andra du pratar om klimatproblemen osv, visst är det så. Man får hoppas att det inte är "för sent".

Det här med klimat och hållbarhet har som 2 motståndare.
Vissa förnekar allt helt.
Vissa verkar ha inställningen att allt är för sen så ingen ide att göra nått eller litar inte på att inget görs.

Men hållbarhet är en megatrend som bara växer, som jag skrev tidigare. Det är investeringar i detta som kommer leda frammåt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hinner nästan välja ut vilken kista jag vill ha innan dess.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Att det blir 2 grader varmare överlag (eller vad de nu pratar om) klarar vi i Sverige lätt. Sätt upp några solceller på taket och installera en AC i värsta fall. Det är lugnt.

Du tänker fel, det är inte så en 2 gradig uppvärmning skulle påverka Sverige.

Smälta polarisar -> golfströmmen påverkas eller upphör helt (forskningen kan inte säga exakt om den upphör eller påverkas men man vet att något av det sker) -> Sverige blir svinkallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deltascu:

Själv räknar jag med att bli helt klimatneutral 2060, om jag lyckas bli medelgammal.

Beror väl på hur mycket miljögifter du innehåller. Att gräva ner gammalt avfall är väl sällan särskilt bra?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Vindkraft sprider ju mängder med microplaster.

Det stämmer, men är ju klart mycket bättre än att köra med fossila bränslen från ett livscykel-analys-perspektiv. Sen behövs det ju något storskaligt stabilt och fossilfritt när vinden inte är där, vilket händer hyfsat ofta… Annars blir det ju inte klimatneutralt på långa vägar.

Permalänk

För eller senare när saker slår till på allvar de är då de börjar bli svettigt. Hur mycket går att kompensera egentligen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Det stämmer, men är ju klart mycket bättre än att köra med fossila bränslen från ett livscykel-analys-perspektiv. Sen behövs det ju något storskaligt stabilt och fossilfritt när vinden inte är där, vilket händer hyfsat ofta… Annars blir det ju inte klimatneutralt på långa vägar.

Det skulle kopplas generatorer på alla dessa träningscyklar och springmaskiner på gymmen runt om i världen, då hade vi haft elöverskott. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Nya solkraftverk kostar ungefär €0,06 per kWh (LCOE) att bygga. Offshore vindkraftverk är ungefär dubbelt så dyra. För att ersätta 7,7 miljarder kWh behövs alltså €0,06 * 7,7 * 10^9 kWh = € 462 miljoner för att bygga solkraftverk, eller i runda slängar €900 miljoner för offshore vindkraftverk. Säg att hela kalaset hade gått på $1,5 miljarder med alla omkostnader. Låter kanske mycket? Q2 2021 gjorde TSMC en vinst på $5,2 miljarder på ett kvartal.

De senaste åren har TSMC lagt över $10 miljarder på CapEx årligen (långsiktiga investeringar i tex tillverkning), men planerar att lägga över $20B varje år kommande åren. Säg att de lägger 5% av Capex på att bygga vind/solkraft, dvs $500M. Då hade det tagit 3 år innan de är klimatneutrala. Inte 30 år. Dessutom är det ju en investering eftersom de kommer kunna räkna av hela sin energikostnad (plus minus noll om deras kraftverk genererar lika mkt som de spenderar).

Nej, detta är svårt att ta på allvar. 29 år är alldeles för lång tid. 2030 hade varit ett rimligare mål.

Håller med helt och hållet. Denna omställning som de pratar om behöver de nog göra oavsett för att garantera sin elförbrukning och dessutom spara pengar. Se redan här hemma där godtyckliga villaägare räknar hem en solinvestering på något årtionde nu för tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du tänker fel, det är inte så en 2 gradig uppvärmning skulle påverka Sverige.

Smälta polarisar -> golfströmmen påverkas eller upphör helt (forskningen kan inte säga exakt om den upphör eller påverkas men man vet att något av det sker) -> Sverige blir svinkallt.

Det är ju också så att dessa två grader blir typ 6-8 grader hos oss, så hela Kanada, Ryssland och Grönland skulle få vårt nuvarande klimat ungefär. Om Golfströmmen stannar så blir värt klimat i stort oförändrat. Om den fortsätter blir Östersjön nya Medelhavet... win-win

Nej men så klart kommer det gå åt skogen för de flesta på planeten, men jag tror inte Sverige är den värsta platsen att vara på

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du tänker fel, det är inte så en 2 gradig uppvärmning skulle påverka Sverige.

Smälta polarisar -> golfströmmen påverkas eller upphör helt (forskningen kan inte säga exakt om den upphör eller påverkas men man vet att något av det sker) -> Sverige blir svinkallt.

Ja juste det glömde jag bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Nja låter ganska slappt dock börjar dom säkerligen från 0 och bara o projektera, hitta sajter, upprätta vindkartor kan ta flera år för att sedan försöka beta igenom byråkratin(brrrrrrr) från myndigheter. Vattenfalls Kriegers flak ligger väl på typ 2.6TWh och tog trygt 20år att bygga(med färdiga vindkartor) Så TSM skulle behöva 3 stycken sådana eller ett halvt ringhals(17 TWh) om dom räknar med 7.7 TWh i förbrukning

(TWh = terrawatt timmar)

Skrivet av yottabyte:

Nya solkraftverk kostar ungefär €0,06 per kWh (LCOE) att bygga. Offshore vindkraftverk är ungefär dubbelt så dyra. För att ersätta 7,7 miljarder kWh behövs alltså €0,06 * 7,7 * 10^9 kWh = € 462 miljoner för att bygga solkraftverk, eller i runda slängar €900 miljoner för offshore vindkraftverk. Säg att hela kalaset hade gått på $1,5 miljarder med alla omkostnader. Låter kanske mycket? Q2 2021 gjorde TSMC en vinst på $5,2 miljarder på ett kvartal.

De senaste åren har TSMC lagt över $10 miljarder på CapEx årligen (långsiktiga investeringar i tex tillverkning), men planerar att lägga över $20B varje år kommande åren. Säg att de lägger 5% av Capex på att bygga vind/solkraft, dvs $500M. Då hade det tagit 3 år innan de är klimatneutrala. Inte 30 år. Dessutom är det ju en investering eftersom de kommer kunna räkna av hela sin energikostnad (plus minus noll om deras kraftverk genererar lika mkt som de spenderar).

Nej, detta är svårt att ta på allvar. 29 år är alldeles för lång tid. 2030 hade varit ett rimligare mål.

Era svar är bra, tänkte bara komplettera med att Taiwan ligger i ett väldigt utsatt läge vad gäller jordbävningar. Har själv varit med om en jordbävning där, men de är en annan historia...

Därav är taiwaneserna ganska negativa till kärnkraft.
Det gör säkert även att samtliga konstruktioner både tar längre tid och blir dyrare.
Deras berg är även relativt branta, vilket ger mindre möjligheter för vattenkraftverk.
Något de möjligen skulle kunna bygga ut är geo värme (heter säker något annat), liknade de man har på Island.
De har troligen inte lika bra möjligheter som Island, men det finns varma källor.

Permalänk
Medlem

2050? Det är ju samma år som Samsung räknar med att grafikkort med GA102-kretsar ska ha god tillgänglighet i butik. Vilket toppenår!

Permalänk
Medlem

För lite för sent. De hade behövt börja redan för flera decennier sedan. Till 2050 kommer en stor del av jorden redan vara förstörd så det här är bara en symbolisk gest för att vinna gröna poäng.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det skulle kopplas generatorer på alla dessa träningscyklar och springmaskiner på gymmen runt om i världen, då hade vi haft elöverskott. 😉

Hade du några källor som kunde backa ditt påstående om att det blir mängder med microplaster? Jag har försökt hitta några som sagt men jag hittade inga vettiga källor tyvärr, så jag undrar var du har fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hade du några källor som kunde backa ditt påstående om att det blir mängder med microplaster? Jag har försökt hitta några som sagt men jag hittade inga vettiga källor tyvärr, så jag undrar var du har fått det ifrån?

Kommer inte ihåg om det var Bosse nere vid korvkiosken eller något norskt institut eller vad det var.
Men det släpper nog ifrån sig en bråkdel av vad bildäck och annat gör.
Vad jag förstår så vill de ha mer utredningar kring det.
Sen finns de dem som säger att det inte släpper ifrån sig alls, man får tro lite vad man vill i frågan.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pine-orange:

Hade du några källor som kunde backa ditt påstående om att det blir mängder med microplaster? Jag har försökt hitta några som sagt men jag hittade inga vettiga källor tyvärr, så jag undrar var du har fått det ifrån?

Skrivet av backlulund:

Kommer inte ihåg om det var Bosse nere vid korvkiosken eller något norskt institut eller vad det var.
Men det släpper nog ifrån sig en bråkdel av vad bildäck och annat gör.
Vad jag förstår så vill de ha mer utredningar kring det.
Sen finns de dem som säger att det inte släpper ifrån sig alls, man får tro lite vad man vill i frågan.

Jag hittade ett papper gällande detta.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002532...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Kommer inte ihåg om det var Bosse nere vid korvkiosken eller något norskt institut eller vad det var.
Men det släpper nog ifrån sig en bråkdel av vad bildäck och annat gör.
Vad jag förstår så vill de ha mer utredningar kring det.
Sen finns de dem som säger att det inte släpper ifrån sig alls, man får tro lite vad man vill i frågan.

Skrivet av Dinoman:

Den hittade jag med men det står "The microplastics in the samples might originate from garments or ropes via wastewater discharge. ". Det är helt andra plaster än vad bladen är gjorda av, det brukar vara epoxy har jag för mig.

Det låter rimligt att de släpper ifrån sig en viss mängd plast, de utsätts ju trots allt för vind- och vattenerosion men jag tycker det är viktigt att ta reda på hur mycket plast de släpper ifrån sig. Det är bra att de ska göra fler utredningar.

Permalänk
Medlem

Lite OT att diskutera vilket energislag som är minst skadligt.
Vill tillföra att jag helt och hållet stöttar dem som säger att kärnkraft är det energislag som orsakar minst dödsfall per energienhet producerad. Fossila bränslen orsakar flest dödsfall per energienhet producerad.

Så....om det är något energislag vi skall satsa på är det kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite OT att diskutera vilket energislag som är minst skadligt.
Vill tillföra att jag helt och hållet stöttar dem som säger att kärnkraft är det energislag som orsakar minst dödsfall per energienhet producerad. Fossila bränslen orsakar flest dödsfall per energienhet producerad.

Så....om det är något energislag vi skall satsa på är det kärnkraft
https://www.youtube.com/watch?v=Jzfpyo-q-RM

Det var inte vad diskussionen handlade om men om du vill diskutera det går det säkert bra i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626074-karnkraft-for-... !

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Är väl vattnet som är det stora problemet som jag sett. Flera rapporter att de behövt ta ifrån det vatten som risfälten behövde, energi är ju lätt att vara "klimatneutral" på.

Är osäker men fattad det som att vatten problemet normalt sätt återgår till normala vid regnperioden/a? Men att att det knappt vart någon samt att den kom sent här om sistens. Men att sätta en massa pengar på forskning i ett lite större bildat bolag med andra aktörer för att få en klimatsmart lösning på konvertering av saltvatten till sötvatten borde nog vara en vättig ide. Om än svår.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det skulle kopplas generatorer på alla dessa träningscyklar och springmaskiner på gymmen runt om i världen, då hade vi haft elöverskott. 😉

Om det varit så enkelt hade den lösningen redan varit implementerad. Frågar du mig så beror den här typen av argument på att lekmän inte inser vilka mängder energi det rör sig om och vad som krävs för att lyckas lagra så stora mängder energi på en klimateffektivt sätt. Här är ett förenklat exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Om det varit så enkelt hade den lösningen redan varit implementerad. Frågar du mig så beror den här typen av argument på att lekmän inte inser vilka mängder energi det rör sig om och vad som krävs för att lyckas lagra så stora mängder energi på en klimateffektivt sätt. Här är ett förenklat exempel:

https://youtu.be/S4O5voOCqAQ

Varför finns det ingen ironiskylt bland emoji sakerna, blink smileyn gör inte sitt jobb.