Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Känns som politiskt dravel och skrämsel propaganda om en tillverkare från Kina skulle behandla medborgare i FRIA världen som Microsoft Apple och Google gör skulle dom va dödsdömda....

En gnutta skillnad på att frivilligt gå med i avtalet (Google/Microsoft/Apple) och att ta data med motiv att kartlägga livet hos sin "kund". Kina ser nog snarare sina kunder som potentiella dissidenter, även de från utlandet som lurar i lokala kinser att frihet är en bra sak.

Och google, apple och microsoft får utstå väldigt skarp kritik och konsekvenser för sitt sätt att hantera data.
https://www.tessian.com/blog/biggest-gdpr-fines-2020/

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Stor sett alla företag är bara skyltfönster mot Kina. Detta har det varnats om om i decennier. Först ny flyttar flertalet länder hem kretstillverkning.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag tycker det är bra att de gör det.....Men älska dubbelmoralen i det hela.
Litauen skulle blivit våta i byxorna med samma funktionalitet om de hade lika stor avlyssning (om de inte redan har det).

Enda anledningen hela väst är mot Kina i detta är att de är CCP och att Kina visar lite ryggrad, ja de spionerar och avlyssnar på sitt folk men de skygger inte det som våra politiker i väst, Sverige blir ju avlyssnat av USA via Danmark vad gör Sverige åt saken? Ger direktåterkomst via FRA istället och utökar avlyssningen på oss.

Antar det är bättre än att låta USA spendera några extra cent på hackare eller gå via våra allierade.
Good job säger Stevan Löfven och resten av _hela_ Sveriges regering som vänder riktning som löv i en höstvind och sammtidigt pekar finger åt Kina och säger fy dig....

Ja kan gråtandes bara hålla med fem gigantiska avlyssnings skandaler har briserat i Europa och USA har varit avsändaren sist var det Frankrikes president som visade sig förlora ett jättekontrakt på ubåtar till Storbritannien och USA de två med särklass mest avlyssning..

Permalänk
Medlem

Tror nog att den censur och opinionsstyrning som facebook, twitter, google m.f ägnar sig åt numera är ett större problem än kinesiska telefoner och Kina.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Synd, Xiaomi's telefoner är grymma och mycket prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

En gnutta skillnad på att frivilligt gå med i avtalet (Google/Microsoft/Apple) och att ta data med motiv att kartlägga livet hos sin "kund". Kina ser nog snarare sina kunder som potentiella dissidenter, även de från utlandet som lurar i lokala kinser att frihet är en bra sak.

Och google, apple och microsoft får utstå väldigt skarp kritik och konsekvenser för sitt sätt att hantera data.
https://www.tessian.com/blog/biggest-gdpr-fines-2020/

Du kan inte nyttja en smartphone utan godkännade, bägge kräver komponenter i systemet för tex BankID
Frivilligheten kan väl kallas diskutabel!!!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag vill inte försvara Apple om jag inte måste, men det är en hel del som skiljer en Xiaomi för en tusing och en iPhone för 13k. Skärmstorlek är inte det enda som gäller.

Självklart. Problemet är att man inte alltid vill lägga ut 10 000kr extra för att få dessa saker när man vill ha en 6,7" mobil. Och då är Xiaomi en riktig budgetalternativ. Jag personligen skulle aldrig köpa en dyrare Xiaomi, utan jag ser dem som budget. Och det är väldigt bra att det finns tillverkare som gör budget
Ofta är det så att man får betala väldigt mycket extra för väldigt lite, som kamerorna. Och då kan folk välja lite enklare.
Alltså skillnaden på en 5000kr kamera med 30x zoom och en mobil när man zoomar är som dag och natt. De nya mobilernas kamera ligger ungefär på samma låga nivå. Det är lite som att idag säga att en 100Mhz 486a är otroligt mycket snabbare än en 66Mhzare. Och påstående stämmer. Men jämfört emot en ny dator så är de typ lika slöa.

Skrivet av Matsamoto:

Så du menar att man kan hitta en Xiaomi med likvärdig prestanda, kamera, byggkvalitet m.m som en iPhone 13 PM för en tusenlapp?
Länk tack!
Sen håller jag med dig om att priserna har stuckit iväg alldeles för mycket.

Samma svar som ovanför. Det är inte alltid man vill betala väldigt mycket för allt det extra. Xiaomi gör stora mobiltelefoner riktigt billigt som få tillverkare matchar.

Det är ingen skillnad på det att vilja ha en 65" tv utan att betala tokmycket pengar. Visst de bra har säkerligen mängder av bra saker, men det är inte alltid man vill betala väldigt mycket pengar för dessa.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till att välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

Så du menar att man kan hitta en Xiaomi med likvärdig prestanda, kamera, byggkvalitet m.m som en iPhone 13 PM för en tusenlapp?
Länk tack!
Sen håller jag med dig om att priserna har stuckit iväg alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Taiwan är resterna av ursprungliga Kinas demokratiska styre, de avsattes av en fascistisk diktator eller kanske kallat en kupp. Självklart ska man värna om Taiwans egenstyre. Framförallt när man ser hur det gått med Hong Kong...

Tråkigt att FN och andra inte har någon ryggrad alls!

Jösses, det står illa till med historiekunskaperna märker jag.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det är lite ironiskt att hela världen handlar och producerar saker i Kina, till exempel iPhone osv. Sedan vill de förbjuda produkter från Kina

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Taiwan är resterna av ursprungliga Kinas demokratiska styre, de avsattes av en fascistisk diktator eller kanske kallat en kupp. Självklart ska man värna om Taiwans egenstyre. Framförallt när man ser hur det gått med Hong Kong...

Tråkigt att FN och andra inte har någon ryggrad alls!

Vad pratar du om? Vilka var demokratiska? Vilka var fascister?

Och huvudsakligen, varför har det inlägget 20 "gilla" markeringar?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är väl typ bara USA och NSA som har bevisats samla in privat data.
Vad är det som säger att detta inte är vanlig data om användadet till Xiaomi. Precis som 95% av allt du nånsin gör som har internetuppkoppling.
Alla företag är så datadrivna och datainformerade för att tjäna pengar men oftast tjänar man pengar just på att samla in data och göra produkten bättre...

Vad fan ska Kina göra med datan om mig?
Större risk att skicka data till USA där privata intressen eller i värsta filmlobbyn etc. Får tag på den😎

Permalänk
Medlem

Får personerna betalt om de kastar sina telefoner som är från kinesiska märken? Annars har jag svårt se någon göra detta om de inte har överflöd av pengar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Så du menar att man kan hitta en Xiaomi med likvärdig prestanda, kamera, byggkvalitet m.m som en iPhone 13 PM för en tusenlapp?
Länk tack!
Sen håller jag med dig om att priserna har stuckit iväg alldeles för mycket.

Apple Samsungs priser styrs helt av deras utvecklingskostnader bägge är idag världsledande i innovation, budgetbyggen köper ny teknik från dem i stora mängder och bygger på deras plattformar annars skulle det inte gå att utveckla nya processorer kamror osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...
Det skarpa uttalandet kommer efter en rapport från Litauens nationella center för cybersäkerhet till Litauens regering, som gör gällande att Xiaomi-enheter har censurförmågor. Enligt rapporten ska telefoner som säljs i Europa bland annat ha inbyggda funktioner för att detektera och censurera termer såsom "Free Tibet", "Long live Taiwan independence" och "democracy movement".

Funktionen ska vara avslagen i Europa, eller som det skrivs "European Union region", men kan enligt rapporten när som helst aktiveras på distans. I vilken utsträckning funktionen finns i Xiaomis utbud av telefoner framgår inte, utan det som nämns är "flaggskeppstelefoner" och då specifikt Xiaomi Mi 10T 5G. Vidare anger rapporten att Xiaomis telefoner skickar krypterad data till en server i Singapore
...

Läs hela artikeln här

Vet någon var man kan få tillgång till den rapporten?
Antar att den borde cirkulera friskt bland alla som jobbar med (IT)säkerhet

Finns det något säkerhetsbolag som gjort liknande undersökningar av andra smarta telefoner?
Det är att betrakta som trojaner och är alltså malware, något som inte skall få finnas.
Borde vara en smal sak för ett IT-säkerhetsföretag att ta fram appar som snokar reda på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Läs artikeln. Funktionen som de klagar över är avslagen, inte telefonen. Detta är alltså inget de faktiskt gör.

"men kan enligt rapporten när som helst aktiveras på distans"

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

"men kan enligt rapporten när som helst aktiveras på distans"

Vilket är exakt samma sak som alla tillverkare kan göra. Har du aldrig fått mjukvaruuppdatering "på distans" via nätet? Nya appar, ändringar i operativsystem eller förändrat beteende i befintliga program?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Xiaomi är extremt prisvärda, 144hz 8GB ram 108mp kamera och monster batteri för 2.400kr (låst i två år).

Jag tror det är rent trams för att hålla Kina telefoner utanför marknaden då dom är extremt svåra att konkurrera med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Huawei var även på väg att bli världens största tillverkare av telefoner, innan USA införde en handelsblockad och stängde bolaget ute från att använda Googles tjänster. Resultatet blev att försäljningen praktiskt taget utraderades utanför Kina

Utan att gå in på USA dålig, Kina dålig osv så är detta ändå jävligt skrämmande och borde verkligen få många länder att höja ögonbrynen.
Tänk Sydkorea med Samsung, hur går det om USA skulle få fnatt och tycka att Samsung börjar se lite shady ut.

Det där är ett typexempel på när man bör överväga en tvingad android och Google split i mina ögon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tachiyon:

Att den är tillverkad i Kina har ingen betydelse. Det hade varit en annan sak om Apple var ett kinesiskt bolag

Samtidigt får du medge att det är rätt fantastiskt att "de" inte varit där och pillat i tillverkningsprocessen med diverse bakdörrar.

För, vad ska Apple göra egentligen? Vända sig till en flera magnituders dyrare tillverkare och tro att kunderna tänker betala 30 000 SEK för samma smartphone?

Personligen är jag förbluffad över att Kina inte (ännu?) har gått "all-in" och bara placerat bakdörrar i exakt alla tekniska prylar som har möjlighet för det.

Omvärlden, sett utifrån konsumtionsmönstren, är ju ändå så uppe i landets "bakdel slickandes efter låga priser" om du hajar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Xiaomi är extremt prisvärda, 144hz 8GB ram 108mp kamera och monster batteri för 2.400kr (låst i två år).

Jag tror det är rent trams för att hålla Kina telefoner utanför marknaden då dom är extremt svåra att konkurrera med.

Om något låter för bra för att vara sant så är det nog det.

Det du inte betalar i pengar, betalar du in natura.

Betalar du inte det du borde för produkten så är det förmodligen du som är produkten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om något låter för bra för att vara sant så är det nog det.

Det du inte betalar i pengar, betalar du in natura.

Betalar du inte det du borde för produkten så är det förmodligen du som är produkten.

När konkurrenterna är Apple och Google som säljer din data till reklamföretag och myndigheter så är den retoriken svår.
Vem du än väljer är du produkten, skillnaden är tillverkningskostnaden och företaget som har den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur många inlägg tog det innan nån drog kortet "Men USA då!" ?

Permalänk
Medlem

Eeeeh, inget nytt under solen här direkt. Jag kör vidare på den mest prisvärda telefonen även i fortsättningen med. Att kasta fungerande elektronik är för övrigt förkastligt i sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Så du menar att man kan hitta en Xiaomi med likvärdig prestanda, kamera, byggkvalitet m.m som en iPhone 13 PM för en tusenlapp?
Länk tack!
Sen håller jag med dig om att priserna har stuckit iväg alldeles för mycket.

Jag läste inte likvärdiga prestanda, kamera, byggkvalitet,mm någonstans. Och inte EN tusenlapp heller. Det som menades var en lika användbar telefon från Xiaomi och de kostar faktiskt bara någon tusenlapp. Varför ändra det han skrev till att passa dina synpunkter? Apple har inga vettigt prissatta telefoner med vettiga skärmstorlekar. Inte ens SE är billig och den är som från år 2015 designmässigt.

Permalänk
Medlem

Xiaomi har för eu marknaden slutat med många av sina egna versioner av programmen, t ex telefon(ringa), sms mm och skickar istället med googles versioner.
Så då blir det lite hälften hälften iallafall, halva info går till kina och halva till usa

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Jag läste inte likvärdiga prestanda, kamera, byggkvalitet,mm någonstans. Och inte EN tusenlapp heller. Det som menades var en lika användbar telefon från Xiaomi och de kostar faktiskt bara någon tusenlapp. Varför ändra det han skrev till att passa dina synpunkter? Apple har inga vettigt prissatta telefoner med vettiga skärmstorlekar. Inte ens SE är billig och den är som från år 2015 designmässigt.

Då tolkar vi det olika. När han skrev ”Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp”, så tolkade jag det som att man kan få likvärdig spec för ungefär samma peng.
Jag inser att jag ändrade det en ANING från ”någon tusenlapp” till 1000kr och ”denna specifikation” till samma. Ber om ursäkt om jag yxade till det.
Men oavsett så tolkar man saker olika.
Att Apple inte har några prissatta mobiler är din synpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Dom är väl billiga av en anledning

Xiaomi är billiga pga att de inte tar skyhöga påslag på vad den kostar att tillverkas och vad den säljs för.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Själv köper jag mer eller mindre aldrig längre Kinesiska märken. Visst det går inte att värja sig för vissa komponenter etc i dem men ju mindre ju bättre.
Den policyn har jag impementerat på arbetet med. Så annars fina Lenovo blir det inget med längre.