Varför går det inte att bara skriva en avbild av Windows på ett USB-minne i Linux?

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att bara skriva en avbild av Windows på ett USB-minne i Linux?

Frågan har bergis varit uppe tidigare, men hittade ingen direkt tråd om det...

Om man t.ex vill installera Linux så gör man det väl vanligast att skriva en nerladdad iso-fil av sin distro som avbildning på ett USB-minne i Windows. Finns säkert inbyggt i Windows, en USB-avbildsskrivare, men jag brukar använda ett litet gratisprogram; https://rufus.ie/sv/ Sen är det bara att starta från USB-minnet.

Jag glömmer själv alltid bort hur UEFI-inställningarna skulle vara, UEFI/Legacy o Secure boot, det brukar vara ett vanligt problem i början. Men annars är det bara att köra sitt nya Linux från USB-stickan.

Men, varför går det inte tvärtom? Om man kör Linux, så kan man inte använda den inbyggda USB-avbildsskrivaren för att skapa ett startbart medium med Windows på?

Jag blev inte klok på det... (Nu är det löst)
Det kom upp samma felmeddelande hela tiden i början av Windows-instalationen. Googlade på den exakta meningen med felmeddelandet på, utan att hitta nått användbart. Jag satt i flera timmar o gjorde olika former av avbilder med Windows på, testade olika iso-filer o versioner, olika filsystem, misstänkte att det var nått fel på USB-minnet, så jag testade flera o till sist funkade det! Till sist hittade jag ett USB-minne som det fungerade på. Eftersom jag använde det minnet när jag skrev en avbild från en annan dator, men tänkte inte på att det spelade någon roll om det var från Linux eller Windows, men på den datorn var det Windows. Men, efter en en, eller några hundra, googlingar så hittade jag hur man skulle göra...

Om man vill göra ett startbart USB-minne med Windows på, i Linux, så måste man krångla till det såhär;
https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/

Kortare på svenska:
https://websetnet.net/sv/how-to-prepare-windows-10-bootable-u...

Undrar bara varför det är så? Någon mer som suttit frustrerad över detta nån gång?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Frågan har bergis varit uppe tidigare, men hittade ingen direkt tråd om det...

Om man t.ex vill installera Linux så gör man det väl vanligast att skriva en nerladdad iso-fil av sin distro som avbildning på ett USB-minne i Windows. Finns säkert inbyggt i Windows, en USB-avbildsskrivare, men jag brukar använda ett litet gratisprogram; https://rufus.ie/sv/ Sen är det bara att starta från USB-minnet.

Jag glömmer själv alltid bort hur UEFI-inställningarna skulle vara, UEFI/Legacy o Secure boot, det brukar vara ett vanligt problem i början. Men annars är det bara att köra sitt nya Linux från USB-stickan.

Men, varför går det inte tvärtom? Om man kör Linux, så kan man inte använda den inbyggda USB-avbildsskrivaren för att skapa ett startbart medium med Windows på?

Jag blev inte klok på det... (Nu är det löst)
Det kom upp samma felmeddelande hela tiden i början av Windows-instalationen. Googlade på den exakta meningen med felmeddelandet på, utan att hitta nått användbart. Jag satt i flera timmar o gjorde olika former av avbilder med Windows på, testade olika iso-filer o versioner, olika filsystem, misstänkte att det var nått fel på USB-minnet, så jag testade flera o till sist funkade det! Till sist hittade jag ett USB-minne som det fungerade på. Eftersom jag använde det minnet när jag skrev en avbild från en annan dator, men tänkte inte på att det spelade någon roll om det var från Linux eller Windows, men på den datorn var det Windows. Men, efter en en, eller några hundra, googlingar så hittade jag hur man skulle göra...

Om man vill göra ett startbart USB-minne med Windows på, i Linux, så måste man krångla till det såhär;
https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/

Kortare på svenska:
https://websetnet.net/sv/how-to-prepare-windows-10-bootable-u...

Undrar bara varför det är så? Någon mer som suttit frustrerad över detta nån gång?

Det normala förfarandet (fungerar oavsett om man gör det i Windows, Linux eller något annat) för att manuellt skapa ett USB-minne för Windowsinstallation (givet att man har en Windows ISO-fil):
* Se till att USB-minnet är FAT32-formaterat
* Montera ISOn
* Kopiera filerna från ISOn till USB-minnet
Klart

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det normala förfarandet (fungerar oavsett om man gör det i Windows, Linux eller något annat) för att manuellt skapa ett USB-minne för Windowsinstallation (givet att man har en Windows ISO-fil):
* Se till att USB-minnet är FAT32-formaterat
* Montera ISOn
* Kopiera filerna från ISOn till USB-minnet
Klart

Filen install.wim på en modern Windows 10 ISO är nu större än 4 GB, och går därmed inte att lagra på ett FAT32 filsystem. Mediat måste därmed vara formaterat som NTFS vilket ställer till problem för åtminstone macOS.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det normala förfarandet (fungerar oavsett om man gör det i Windows, Linux eller något annat) för att manuellt skapa ett USB-minne för Windowsinstallation (givet att man har en Windows ISO-fil):
* Se till att USB-minnet är FAT32-formaterat
* Montera ISOn
* Kopiera filerna från ISOn till USB-minnet
Klart

Bästa tipset på länge, lysande👌

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Filen install.wim på en modern Windows 10 ISO är nu större än 4 GB, och går därmed inte att lagra på ett FAT32 filsystem. Mediat måste därmed vara formaterat som NTFS vilket ställer till problem för åtminstone macOS.

Nej, så är inte fallet. Största filen är install.esd, vilken är ca 3.6GB.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, så är inte fallet. Största filen är install.esd, vilken är ca 3.6GB.

Filändelsen kanske var fel, men problemet existerar definitivt. Åtminstone för något år sedan när jag försökte mig på detta senast. Kanske har de vid det här laget insett att det var dåligt och löst det genom att splitta upp innehållet på flera filer, eller så innehöll den version av W10 jag fick ner mer språkstöd/extras/whatever än den du refererar till?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Är där något speciellt med Windows ISO?

Vanligtvis är ISO en device-avbildning så man ska inte behöva bry sig om boot-flaggor, partitionering eller filsystemet. Vanligtvis är det bara att köra `dd if=/path/to/input/iso of=/path/to/device bs=4M` (måste köras som root). Det som är viktigt är att ange device:en exempelvis /dev/sda, /dev/sdb och _inte_ eventuella partitioner för device:en som /dev/sda1. Detta är just för att man ska kunna skriva över partitionstabellen och filsystemet. Dubbelkolla och trippelkolla så att du anger rätt device annars kan du riskera att skriva över något som du bryr dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Filändelsen kanske var fel, men problemet existerar definitivt. Åtminstone för något år sedan när jag försökte mig på detta senast. Kanske har de vid det här laget insett att det var dåligt och löst det genom att splitta upp innehållet på flera filer, eller så innehöll den version av W10 jag fick ner mer språkstöd/extras/whatever än den du refererar till?

Den jag refererar till i detta fall är Windows 10 21H1 så som den levereras av Microsoft från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Men det har inte varit någon jätteskillnad om man backar ett par versioner: 3.9 GB i 20H2, 3.2 GB i 2004. Sedan har jag inte äldre liggande här.

Om det verkligen varit ett problem nyligen så måste det vara någon annan version som innehåller något extra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Filen install.wim på en modern Windows 10 ISO är nu större än 4 GB, och går därmed inte att lagra på ett FAT32 filsystem. Mediat måste därmed vara formaterat som NTFS vilket ställer till problem för åtminstone macOS.

har ingen koll på hur win 10 download managern gör med usbminnet men kanske funkar med minnet formaterat med t.ex. exfat?

då har du också stöd för filer större än 4Gb iaf och är ju en nyare fat-variant för externa enheter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Filen install.wim på en modern Windows 10 ISO är nu större än 4 GB, och går därmed inte att lagra på ett FAT32 filsystem. Mediat måste därmed vara formaterat som NTFS vilket ställer till problem för åtminstone macOS.

Isf ska install.wim antagligen inte ligga i boot-partitionen men om du har en ISO så ska du troligen _inte_ mount:a den och kopiera innehållet. boot-partitionen brukar enbart innehålla en eller flera EFI-entries. Du borde kunna använda `dd`. Kolla gärna mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har ingen koll på hur win 10 download managern gör med usbminnet men kanske funkar med minnet formaterat med t.ex. exfat?

då har du också stöd för filer större än 4Gb iaf och är ju en nyare fat-variant för externa enheter

Vad jag minns så skapar Media Creation Tool just FAT32-filsystem, vilket väl är helt rimligt ur kompatibilitetssynpunkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304