Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Xiaomi är extremt prisvärda, 144hz 8GB ram 108mp kamera och monster batteri för 2.400kr (låst i två år).

Jag tror det är rent trams för att hålla Kina telefoner utanför marknaden då dom är extremt svåra att konkurrera med.

Kan bara hålla med!
ALLA vet vem som är den värsta boven i detta drama

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Och allt annat du gör med telefonen samt samlar information från dina IoT-prylar.

Dvs var du bor, var du rör dig, hur många ni är i hushållet, hur länge du sover etc.

Kan tipsa om Black Mirror på Netflix. Gårdagens mardrömsscenarios har blivit verklighet i många fall.

En annan tankeställare:
https://www.digitaltrends.com/news/china-spying-iot-devices/

Alltså nog för att jag är i samma läger som dig när det gäller totalitär övervakning och personlig integritet, framförallt vad berör Kina eller Ryssland i slutet av dagen.

Men faktum är att USA och Sverige redan lyssnar in på sina egna även fast det inte får, aktiv signalspaning framkom genom Snowden-läckorna. Sedan känner jag personligen inte någon omedelbar "rädsla" heller, om Xiaomi vill avlyssna mina telefonsamtal om vilken kattsand jag ska köpa eller kolla på mig genom webbkameran medan jag drar en handtralla — Varsågod säger jag bara, stackare som ska gå igenom det.

Är ingen politiker. Jobbar inte inom rättsväsendet eller statlig anstalt. Är ingen "journalist" eller aktivist. Känner inte direkt att jag är en person av intresse bland alla människor där ute, har inte planerat att begå Jihad eller störta det kinesiska styret — Värsta jag kan åsamka Kina är att skriva "Fria Hong Kong" på sociala medier.

Med det sagt är jag grymt nöjd med mina Xiaomi-prylar: Har telefon, elspark och webbkamera från dem — med planer på att inköpa en självgående dammsugare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Att den är tillverkad i Kina har ingen betydelse. Det hade varit en annan sak om Apple var ett kinesiskt bolag

Hur är det annorlunda? Apple låter "ett kinesiskt företag" i Kina tillverka luren. Om man släpper loss konspirationsteoretikern lite, bör man fråga sig om de verkligen har full koll? Helt bortsett från det faktum att de för inte så länge sedan själva spionerade på folks rörelser.

Skrivet av Viceroy:

Du har helt rätt. Förstår inte varför det är så svårt för en del människor att förstå just detta.

Du har inte funderat på att där kanske är något du själv inte förstår?
Typ att ALLA jagar information!
Vill du vara (så) säker (man kan vara) på att det inte sitter ett kinesiskt spion chip i din telefon, så kan du inte låta Kineser, i Kina, tillverka den!
Problemet då, blir att den blir alldeles för dyr och att det sitter ett NSA chip i den istället.
Eller var det någonting jag inte förstod?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag tycker det är bra att de gör det.....Men älska dubbelmoralen i det hela.
Litauen skulle blivit våta i byxorna med samma funktionalitet om de hade lika stor avlyssning (om de inte redan har det).

Enda anledningen hela väst är mot Kina i detta är att de är CCP och att Kina visar lite ryggrad, ja de spionerar och avlyssnar på sitt folk men de skygger inte det som våra politiker i väst, Sverige blir ju avlyssnat av USA via Danmark vad gör Sverige åt saken? Ger direktåterkomst via FRA istället och utökar avlyssningen på oss.

Antar det är bättre än att låta USA spendera några extra cent på hackare eller gå via våra allierade.
Good job säger Stevan Löfven och resten av _hela_ Sveriges regering som vänder riktning som löv i en höstvind och sammtidigt pekar finger åt Kina och säger fy dig....

Hela anledningen väst är emot kina är pga Amerikanernas propaganda. Har man något som liknar ett öga förstår man att USA har ett "antingen är du med oss eller vår fiende"-mentalitet

Nämner man något om detta är man antingen ett troll, rysk eller kines och whataboutism börjar hagla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Hela anledningen väst är emot kina är pga Amerikanernas propaganda. Har man något som liknar ett öga förstår man att USA har ett "antingen är du med oss eller vår fiende"-mentalitet

Nämner man något om detta är man antingen ett troll, rysk eller kines och whataboutism börjar hagla.

Kina har koncentrationsläger, genomträngande censur och övervakning. De har en relativt trevlig internationell politik, men det behövs inga amerikanare för att folk ska ta avstånd från Kina för deras brott mot mänskligheten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

varför xoami och huw är billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Nja? Nationalisterna, Kuomintang räknades väl också som en auktoritär militärdiktatur.
Och Taiwan blev officiellt en demokrati 1996 i och med sitt första fria presidentval.

Men att man ska värna om Taiwans egenstyre håller jag med om.

Skrivet av Bakwetu:

Jösses, det står illa till med historiekunskaperna märker jag.

Skrivet av johanandersson:

Vad pratar du om? Vilka var demokratiska? Vilka var fascister?

Och huvudsakligen, varför har det inlägget 20 "gilla" markeringar?

Jag erkänner frivilligt att mitt ordval var långt från perfekt, men tycker att man kan se på utvecklingen av regimerna vilka som bryr sig mest om sitt folk och vilka man borde erkänna. Det är resterna av det legitima styret som idag är hyfsat demokratiskt (och i en helt annan liga än den andra regimen).

Tyckte det blev lite väl långrandigt att ta upp hela historien, men jag översammanfattade helt klart! Ber om ursäkt för det

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av AplAy:

Samtidigt får du medge att det är rätt fantastiskt att "de" inte varit där och pillat i tillverkningsprocessen med diverse bakdörrar.

Fast det har dom gjort redan med Super Micro för några år sedan.

Det går aldrig att 100% lita på Kina.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag erkänner frivilligt att mitt ordval var långt från perfekt, men tycker att man kan se på utvecklingen av regimerna vilka som bryr sig mest om sitt folk och vilka man borde erkänna. Det är resterna av det legitima styret som idag är hyfsat demokratiskt (och i en helt annan liga än den andra regimen).

Tyckte det blev lite väl långrandigt att ta upp hela historien, men jag översammanfattade helt klart! Ber om ursäkt för det

Taiwan är idag ett demokratiskt land, men det är mycket nyare än konflikten med kommunisterna. Demokratin under Sun Yat Sen var aldrig en riktig demokrati (även om det kunde blivit det till slut) och Kuomintang regerade utan demokratisk legitimitet redan innan de blev fördrivna från fastlandet. Om någon grupp i modern kinesisk historia var fascister var just de som flydde till Taiwan närmast, även om det inte är en vidare bra beskrivning heller.

De "avsattes" för att de förlorade det inbördeskrig som följde andra världskriget. Knappast en "kupp", utan snarare ett av de blodigaste krigen i världshistorien.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till att välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

Finns inte dock en Xiaomi me de speccsen som iPhone erbjuder, förutom skärmstorleken

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Taiwan är idag ett demokratiskt land, men det är mycket nyare än konflikten med kommunisterna. Demokratin under Sun Yat Sen var aldrig en riktig demokrati (även om det kunde blivit det till slut) och Kuomintang regerade utan demokratisk legitimitet redan innan de blev fördrivna från fastlandet. Om någon grupp i modern kinesisk historia var fascister var just de som flydde till Taiwan närmast, även om det inte är en vidare bra beskrivning heller.

De "avsattes" för att de förlorade det inbördeskrig som följde andra världskriget. Knappast en "kupp", utan snarare ett av de blodigaste krigen i världshistorien.

Lite komplicerat av att halva landet var ockuperat av totalt störda japaner också och en hel del annat. Jag tycker fortfarande Taiwan och dess styre var rimligt för tiden. Halva Europa var ju fascister på den tiden med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Med det sagt är jag grymt nöjd med mina Xiaomi-prylar: Har telefon, elspark och webbkamera från dem — med planer på att inköpa en självgående dammsugare.

Jag är också nöjd med mina Xiaomi prylar. Har telefon, actionkamera och dammsugare (Roidmi F8). Just på telefonen har jag däremot spärrat "phone home"-funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Att den är tillverkad i Kina har ingen betydelse. Det hade varit en annan sak om Apple var ett kinesiskt bolag

Du menar 蘋果 ? 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ge mig en telefon med motoriserad "pop-up"-kamera så kan jag byta min Xiaomi Mi 9T Pro till något annat. Tills dess är det väl custom ROM som gäller.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Finns inte dock en Xiaomi me de speccsen som iPhone erbjuder, förutom skärmstorleken

Är det inte bara CPUn egentligen som är vassare på iphone än vilken android som helst?

mi11 ultra t.ex. är ju rejält vass
https://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_11_ultra-10737.php

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Jag är också nöjd med mina Xiaomi prylar. Har telefon, actionkamera och dammsugare (Roidmi F8). Just på telefonen har jag däremot spärrat "phone home"-funktionerna.

Lite nyfiken på hur man skulle gå tillväga med att spärra dessa funktioner, har stängt av alla "optional"-saker som anonym datainsamling i kvalitetssyfte bla bla.. Men antar att det ligger annat i bakgrunden också, både från Google, Xiaomi och allehanda andra inbakade saker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Vet inte vad Sweclockers redaktionen håller på med, att gå från ett par goa gubbar som gör recensioner av hårdvara till att rakt av skriver om twitter/reddit trådar som nyheter. Läser jag Flashback eller Sweclockers? Har svårare att avgöra för varje dag som går.

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Fast det har dom gjort redan med Super Micro för några år sedan.

Det går aldrig att 100% lita på Kina.

Förutom att det råkar vara helt fabricerat av en journalist.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Petterk:

Förutom att det råkar vara helt fabricerat av en journalist.

Oj, då borde du uppdatera Wikipediaartikeln med dina källor, så att oklarheterna reds upp en gång för alla, eftersom Bloomberg gått ut med ny artikel i år om det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Oj, då borde du uppdatera Wikipediaartikeln med dina källor, så att oklarheterna reds upp en gång för alla, eftersom Bloomberg gått ut med ny artikel i år om det

Kan du läsa? Det enda de säger är att det finns rapporter som anklagar Kina för detta.

T.o.m. folk som intervjuats av Bloomberg i anknytning till artiklarna tycker det är skräp.

Det är inga oklarheter, det är ogrundade anklagelser. Några gömda kretsar har aldrig hittats.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Okej, tillbaka till ämnet och så lämnar vi massmord, brott mot mänskligheten och vem som kan vara värst.
TLDR: Alla suger, bara olika mycket.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag tar det för givet att min mobiltelefon läcker som en sil men håller mig ändå borta från kinesiskt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Xiaomi är ju så bra! Även om min Xiaomi dammsugare kanske åker fram och spionerar på mig när jag sover så tycker jag det är värt det.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Xiaomi är ju så bra! Även om min Xiaomi dammsugare kanske åker fram och spionerar på mig när jag sover så tycker jag det är värt det.

Exakt, det är ju mest mysigt!

Permalänk
Medlem

En svensk mobil, om en sådan nu fanns, torde säkert ha samma "funktionalitet" där meddelanden med felaktig värdegrund (oj, vad jag är trött på det ordet) inte går att skicka...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

2049 så är vi kontrollerade av kina. Jag finns nog inte då men mina barn får finna sig i diktaturen eller gå under.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

P.S. Ta inte "dickpicks" överhuvudtaget. Ingen vill se dem, inte ens gynekologer egentligen.

Inte så konstigt då gynekologer sysslar med det kvinnliga könet.
Det du tänker på är nog en urolog.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Synd, Xiaomi's telefoner är grymma och mycket prisvärda.

Byt mjukvara bara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ytterligare en stark uppmaning om att lämna tugget om massmord och vilket land som är ondast.
Det är inte kopplat till ämnet.

Ytterligare överträdelser kommer belönas. Vänligen se §1.6.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tar det som en komplimang om något land skulle sitta och spionera på mig, vare sig det är USA, Kina, Ryssland eller vilket annat land som helst.

Inte för att jag vet vad jag skulle ha att säga/göra som de har intresse av

Men är ett skämt att kasta skit på ett land för att de har möjlighet att övervaka folk medans andra länder blir tagna med handen i kakburken flera gånger utan några konsekvenser.