Gruppering av ikoner i taskbar

Permalänk
Medlem

Gruppering av ikoner i taskbar

Hej,
Jag testkör Windows 11 och mår på riktigt dåligt över att man inte längre kan inaktivera grupperingen av ikoner i taskbar.
Jag har aldrig kört med detta, oavsett vilket WinOS som jag har använt. Det är så mycket trevligare att ha fullstora ikoner där man kan läsa texten i taskbar. Jag tog upp det här med mina kollegor och de mer eller mindre dumförklarade mig för att jag använde den här "förlegade" funktionen. Överväger näst intill att återgå till mitt Linux-testande, då jag saknar den funktionen så pass mycket.

Är det bara jag som fortfarande idag använder mig utav den här funktionen?

Det är alltså denna funktion jag talar om.

Som det borde vara:

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Just det där är faktiskt lite lustigt. Kör till 99% endast macOS och där har man liksom inget val, en ikon i dockningslisten är ett program, och det har jag inga problem med. När jag emellanåt kör Windows däremot har jag precis som dig illa kvickt ställt om till klassisk taskbar där en knapp motsvarar ett fönster. Vet inte riktigt varför men det är något som alltid gjort att det känts mer "rätt".

En annan relaterad sak är att jag på macOS alltid har dockningslisten inställt på att döljas automatiskt, medan samma inställning på Windows upplevs felaktig. Det har nog att göra med att dockningslisten på macOS behöver göras avsevärt högre än taskbar i Windows, eftersom den första endast består av ikoner som blir svåra att träffa med pekaren om de är för små. Kör man med klassisk taskbar med fönsternamnen på knapparna i Windows så blir de ju avsevärt bredare och lättare att träffa.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ush imo, det är lite förlegat. Jag var starkt emot det när funktionen introduceras men nu tycker jag att det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

ush imo, det är lite förlegat. Jag var starkt emot det när funktionen introduceras men nu tycker jag att det är precis tvärtom.

Vad är egentligen förlegat med att få ut så mycket information, så kvickt som möjligt?
Jag menar, med tanke på hur högupplösta skärmarna är idag, även på en laptop med hög ppi, så är det ju inte direkt så att det "tar upp hela skärmen"?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dreijer:

Vad är egentligen förlegat med att få ut så mycket information, så kvickt som möjligt?
Jag menar, med tanke på hur högupplösta skärmarna är idag, även på en laptop med hög ppi, så är det ju inte direkt så att det "tar upp hela skärmen"?

Vi vet vad det är för ikoner vi har på startraden helt enkelt. Annars är en kort enkel hovring av mus också bra.
Får man ut mer info om man ser allt?

Det ser f.ö förjävligt ut om man har program nålade på startraden och bara nåt enstaka program öppet.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en av de första sakerna jag ändrar på en ny windowsinstallation. Grupperingen ger minst ett extrasteg när man växlar mellan exempelvis olika excel-filer, något som jag ofta har drygt en handfull öppna. Hovringen är dessutom alldeles för långsam och visar ofta bara tomma fönster utan ens filnamn vilket gör der jäkligt förvirrande och segt.

Hade jag fått önska mig något så hade det varit konfigurerbart vilka program som grupperar och vilka som inte gör det. Men det kanske kommer hack/program som kan fixa det?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mig visar den alltid miniatyr av vad som visas i fönstret om jag skulle köra visa programmet. Kör du Aero peek påslaget?
Ävwn alltid namnet på vad jag kör. Antar detta är baserat på programmen?

Permalänk
Medlem

Jag använder den funktionen men tyckte även som du att det var jobbigt i början. Vanedjur är vi.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.