Samsung 980 Pro 1TB syns i bios men hittas inte av Windows 10 installations-USB

Permalänk
Medlem

Samsung 980 Pro 1TB syns i bios men hittas inte av Windows 10 installations-USB

Skaffat en Samsung 980 Pro 1TB för att ersätta en tidigare M2-disk i en stationär Dell av årets modell.

Den syns jättefint i bios men hittas inte av Windows 10 installations-USB.

Verkar inte finnas några drivisar från Samsung som man kan låta Windows ladda. Jag har googlat så ögonen blöder men inte lyckats hitta någon tänkbar orsak.

Förslag på vad jag kan ha missat?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hård nöt att knäcka. När jag sökte lite snabbt så verkar du inte vara den enda tyvärr.

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Det finns drivrutiner vad det verkar för 970 Pro etc. Kanske att de går att använda även till din 980 Pro?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

980 PRO använder win egna drivrutiner, märkte det med mina 2st.
Måste finnas att ladda ner manuellt från MS om win inte lägger in dom automatiskt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte nån typ av raid aktiverat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edmund:

Skaffat en Samsung 980 Pro 1TB för att ersätta en tidigare M2-disk i en stationär Dell av årets modell.

Den syns jättefint i bios men hittas inte av Windows 10 installations-USB.

Verkar inte finnas några drivisar från Samsung som man kan låta Windows ladda. Jag har googlat så ögonen blöder men inte lyckats hitta någon tänkbar orsak.

Förslag på vad jag kan ha missat?

Windows 10 och den här disken ska inte ha några problem, men däremot datorn (moderkort, CPU) om det är nått speciellt eller udda med den kan ha det, dvs tex sakna någon drivrutin så disken inte hittas..

Ytterligare Windows 10 installations USB ska vara färskt, äldre versioner kan orsaka sånt här...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kör en linux live dist och ch ge den en partition är den helt opartitionerad varif för samma problem med både mekaniska och ssd när de är helt opartitionerade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag testade att boot Ubuntu från USB-minne och den hittade inte heller disken.

Hittade till slut hos Dell något som jag tolkade som att de hade en issue som fram till att de släppt en uppdatering innebär att man måste ställa om till AHCI mode för att kunna installera ett OS på en disk. I det läget hittades nya disken av både Ubuntu och Windows 10 installation.

Gamla disken gick inte att boota ifrån i AHCI mode men det gick alldeles utmärkt att montera och använda den från OS på nya disken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edmund:

Tack för alla tips!

Jag testade att boot Ubuntu från USB-minne och den hittade inte heller disken.

Hittade till slut hos Dell något som jag tolkade som att de hade en issue som fram till att de släppt en uppdatering innebär att man måste ställa om till AHCI mode för att kunna installera ett OS på en disk. I det läget hittades nya disken av både Ubuntu och Windows 10 installation.

Gamla disken gick inte att boota ifrån i AHCI mode men det gick alldeles utmärkt att montera och använda den från OS på nya disken.

Hade du porten i raid elerl vad var den ställd som om den inte var i ahci ? Win installerar inte ahci drivers om man inte har det aktiverat vid installation av operativsystemet utan det behöver man i så fall göra manuellt om man ändrar mellan ide och ahci.
Ide bör man idag bara använda till optiska enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.