Permalänk
Medlem

Ryzen 5 5600G ger felkoder

Hej!
Har ett problem jag inte lyckas få bort.
VGA LED lyser på moderkortet konstant och passerar således inte boot-check.
Har kommit in i windows en gång utan GPU i bygget, men vid installation av GPU har allt slutat fungera, med ovan fel.

Har testat följande:
1. annan GPU (1060), samma fel
2. Re-seatat processor
3. Provat GPU i annan dator - Inga problem.
4. provat med 1 RAM sticka istället för 2.
5. provat sätta gpu i undre PCIe istälelt för övre (samma problem).
Clearat CMOS,
bytt kablar
Tålamod.
Clearat cmos igen...

Mobo: Asus b550-pro tuf gaming (Bios flashback gjord)
GPU: ASUS RTX 2060 (testat i annan dator OK)
RAM: Corsair 2x8Gb 2400 MHz
SSD: M.2 WD blue

Någn som har förslag på ytterligare saker att testa?

fyllt på.
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hej!
Har ett problem jag inte lyckas få bort.
VGA LED lyser på moderkortet konstant och passerar således inte boot-check.
Har kommit in i windows en gång utan GPU i bygget, men vid installation av GPU har allt slutat fungera, med ovan fel.

Har testat följande:
1. annan GPU (1060), samma fel
2. Re-seatat processor
3. Provat GPU i annan dator - Inga problem.
4. provat med 1 RAM sticka istället för 2.
5. provat sätta gpu i undre PCIe istälelt för övre (samma problem).
Clearat CMOS,
bytt kablar
Tålamod.
Clearat cmos igen...

Mobo: Asus b550-pro tuf gaming (Bios flashback gjord)
GPU: ASUS RTX 2060 (testat i annan dator OK)
RAM: Corsair 2x8Gb 2400 MHz
SSD: M.2 WD blue

Någn som har förslag på ytterligare saker att testa?

Senaste bios installerat? Inaktiverat integrerad grafik när du kör med diskret gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Senaste bios installerat? Inaktiverat integrerad grafik när du kör med diskret gpu?

Senaste bios installerat,
Inte kunnat inaktivera intern GPU då VGA-felet stoppar mig från att komma in i bios även efter att GPUn tagits ur datorn.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Senaste bios installerat,
Inte kunnat inaktivera intern GPU då VGA-felet stoppar mig från att komma in i bios även efter att GPUn tagits ur datorn.

Skulle kunna vara en trasig cpu, på Asus forum tycker de att man ska testa att installera om cpu, när cpun är borta kolla att alla pins är hela och närvarande samt se så att det inte finns skräp på/i sockeln. Kvarstår felet är det nog en trasig cpu. Har du möjlighet att låna en annan cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Skulle kunna vara en trasig cpu, på Asus forum tycker de att man ska testa att installera om cpu, när cpun är borta kolla att alla pins är hela och närvarande samt se så att det inte finns skräp på/i sockeln. Kvarstår felet är det nog en trasig cpu. Har du möjlighet att låna en annan cpu?

Hej!
Har installerat om cpu;n två gånger, utan resultat.
Kan inte se några fel varesig i socketen eller på pins;en men ska be min sambo kika (som ser bättre än jag).

Har tyvärr ingen i närheten med en CPU som inte går 24/7, ska se om någon lokal datorbutik kanske har en.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hej!
Har installerat om cpu;n två gånger, utan resultat.
Kan inte se några fel varesig i socketen eller på pins;en men ska be min sambo kika (som ser bättre än jag).

Har tyvärr ingen i närheten med en CPU som inte går 24/7, ska se om någon lokal datorbutik kanske har en.

Hoppas det löser sig, hade jag bott närmare kunde du lånat en cpu av mig. Kanske finns någon Sweclocker i Norrköpngs-området som sitter på en extra cpu?

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hoppas det löser sig, hade jag bott närmare kunde du lånat en cpu av mig. Kanske finns någon Sweclocker i Norrköpngs-området som sitter på en extra cpu?

Glhf!

Lyckades lösa det genom att re-seata CPU ett par gånger, plockar ur CMOS batteriet igen samt flasha om BIOS.
Känns överlag konstigt att det fungerar nu men inte förut, men å andra sidan så fungerar det, och då är jag nöjd.

tack för all hjälp och förslag i tråden!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Lyckades lösa det genom att re-seata CPU ett par gånger, plockar ur CMOS batteriet igen samt flasha om BIOS.
Känns överlag konstigt att det fungerar nu men inte förut, men å andra sidan så fungerar det, och då är jag nöjd.

tack för all hjälp och förslag i tråden!

Härlligt!