Permalänk

Ingen bild med ny dator

Operativsystem: Win 10 när datorn kommer starta
Processor: Intel Core i9 11900K 3.5 GHz,16MB
Processorkylare: Noctua NH-L9i Low profile LGA115x
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Minne: 4 st TridentZ RGB 16GB 3,600MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS XS OC
Hårddisk: Intel SSD (kommer inte åt att se vilken serie men vet inte om det eg spelar roll?)
Nätaggregat: ASUS ROG THOR 850, 850W PSU

I helgen byggde vi ihop min nya dator, glad i hågen var jag förväntansfull att äntligen kunna använda mitt grafikkort som jag köpte för över 1 år sedan och inte kunnat använda ihop med min gamla dator.

Allt installerades och kopplades in, men vi får ingen bild via grafikkortet, vi testade om det var att mina skärmar var för gamla, men samtidigt tyckte jag då borde TVn funkat (den har hdmi), mina skärmar är VGA till displayport. Så jag fick låna med mig en av killens skärmar som har displayports kabel, funkade inte det heller.

Förvisso har vi märkt att tangentbordet blinkar till över nummerpaden och sen slocknar, det ska lysa hela tiden när datorn är på. Så vi misstänker att det är något som inte är som det ska vara.

Jag kan försöka ta bilder, men vet inte vilken vinkel som kan va av intresse (förklara väl så kan jag försöka fixa en). Vi ska felsöka lite mer senare men tänkte om det är någon här som sitter på något vi kan titta närmare på osv.
Datorn piper inte när vi startar upp den, alla fläktar snurrar, vi testade även med mitt gamla grafikkort men ingen bild då heller.

Permalänk
Medlem

Pröva 1st ram minne i taget
Pröva utan grafikkort med kabel från moderkort till tv

Återkom

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Pröva 1st ram minne i taget
Pröva utan grafikkort med kabel från moderkort till tv

Återkom

Räcker det att dra ur strömmen till grafikkortet i så fall eller måste hela kortet bort ur kortplatsen?
Vet inte vart jag har skruvmejsel att skruva bort skruvarna som håller grafikkortet på plats, men kommer åt strömkabeln till det.

Har det någon betydelse om det sitter tangentbord/mus i datorn, vi byggde ihop den gamla datorn i ett annat chassi han hade liggandes hemma.

Permalänk
Medlem

Annan bra grej att dubbelkolla: se till att alla nätaggskablar är monterade korrekt och sitter ordentligt.

...

Hmm, lilla Noctua NH-L9i Low profile känns nästan till underkant till en 11900k? Det ska nog funka, men lär bli varmt och inget utrymme för klockning precis!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Samsung Sverige

Kolla så att kontakterna till CPU(övre halvan av moderkortet) Samt 24-pinnarn (den största kontakten) är ordentligt anslutna i moderkortet och PSU;n.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Annan bra grej att dubbelkolla: se till att alla nätaggskablar är monterade korrekt och sitter ordentligt.

...

Hmm, lilla Noctua NH-L9i Low profile känns nästan till underkant till en 11900k? Det ska nog funka, men lär bli varmt och inget utrymme för klockning precis!

Jag har ingen aning hur de ska sitta, det får killen titta på och om han inte löser det så det funkar får jag anlita någon kunnig person.

Läste på noctua att det tydligen står "Vi rekommenderar att du inte använder denna kylare för en processor som drar mer än 65W om du inte har mycket god ventilation i chassit" inget jag hade en tanke på när jag köpte, gick enbart efter att den skulle få plats å inte va för hög. Såg nu när jag kollade på processorn att den står på 125W, men jag tänker mig att det är bra ventilation i chassit, har många fläktar, 3 små och en stor som tar hela moderkortet i princip. Klockning är inget jag är intresserad av ändå så för mig spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Kolla så att kontakterna till CPU(övre halvan av moderkortet) Samt 24-pinnarn (den största kontakten) är ordentligt anslutna i moderkortet och PSU;n.

//Pontus

Den största kontakten sitter i moderkortet, hörde när den klickade i, de andra borde sitta i, men vi får dubbelkolla allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Den största kontakten sitter i moderkortet, hörde när den klickade i, de andra borde sitta i, men vi får dubbelkolla allt igen.

Dubbelkolla även så ni inte blandat ihop 6+2 pins PCI-E (går till grafikkortet) med 4+4 pins (går till moderkortet)
(borde inte gå att koppla fel, men inte helt omöjligt!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dubbelkolla även så ni inte blandat ihop 6+2 pins PCI-E (går till grafikkortet) med 4+4 pins (går till moderkortet)
(borde inte gå att koppla fel, men inte helt omöjligt!)

Får dubbelkolla det också. Ska vidarebefordra infon.

Permalänk

Nu har jag testat så gott jag kan, lyckades få loss grafikkortet helt och tog ur 3 minnen, ingen skillnad fortfarande ingen bild. Kollat kontakterna så gott jag kan. Det sitter rätt i moderkortet, kommer inte åt så bra att se i nätagget.

Hittade instruktionsboken för moderkortet och hittade kapitlet där det står om att starta upp första gången, då står det att BIOS gör något test och det piper och betyder olika saker, men datorn piper inte alls, efter 30 sekunder av tystnad så stod det att det är något test som failat.
Det gör mig lite bekymrad att den inte piper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

efter 30 sekunder av tystnad så stod det att det är något test som failat.

Så du får bild??
Låter som det felmeddelandet vore rätt viktigt…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Så du får bild??
Låter som det felmeddelandet vore rätt viktigt…

nix ingen bild... inga pip, bara fläktar som snurrar å allt ser ut att fungera (fast det tydligen inte gör det). Så personligen kommer jag inte längre på egen hand. Nu får ja vänta tills fredag nästa vecka innan vi kan titta på det igen å se va som kan tänkas felas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så du får bild??
Låter som det felmeddelandet vore rätt viktigt…

Du missförstod nog, i manualen står det att så ska den bete sig. Men förstår att det krånglade till sig lite.

Till TS. under boot så ska moderkortet visa siffror uppe på en display av modell bokstav+siffra eller siffra+siffra. Dessa kan du använda för att tolka problem som kan uppstå under boot om man inte får t.ex. i ditt fall någon bild.

Pröva och se om ni får upp någon kod där ifall vi kan bli lite klokare här. Ursäkta min briljerande frånvaro

Puss och kram

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Du missförstod nog, i manualen står det att så ska den bete sig. Men förstår att det krånglade till sig lite.

Till TS. under boot så ska moderkortet visa siffror uppe på en display av modell bokstav+siffra eller siffra+siffra. Dessa kan du använda för att tolka problem som kan uppstå under boot om man inte får t.ex. i ditt fall någon bild.

Pröva och se om ni får upp någon kod där ifall vi kan bli lite klokare här. Ursäkta min briljerande frånvaro

Puss och kram

Inte helt med på vilken display du syftar på, ska se om jag kan länka några bilder.

Detta är det enda siffrorna jag kan se på en ”display”, det är lite olika siffror som visas. Har inte kommit så långt i instruktionsboken än att jag vet va siffrorna står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Inte helt med på vilken display du syftar på, ska se om jag kan länka några bilder.

Detta är det enda siffrorna jag kan se på en ”display”, det är lite olika siffror som visas. Har inte kommit så långt i instruktionsboken än att jag vet va siffrorna står för.

De siffrorna är det första du bör kolla på om datorn inte bootar, de talar om hur långt booten kommit eller om något gått fel. 55 betyder t.ex. "Memory not installed", så om den fastnar på det så verkar det vara något problem med minnena. Det finns en tabell i slutet av manualen för vad dessa koder betyder ("Q-Code table").

Permalänk
Medlem

Koden 55 verkar stå för "Memory not installed"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Precis dom siffrorna, dom börjar med boot att visa olika Q-koder och när en boot är färdig så visar den CPU-temp om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Vila i frid

Tag ur allt från datorlådan och lägg prylarna löst på ett bord och koppla ihop och testkör.

Permalänk
Skrivet av perost:

De siffrorna är det första du bör kolla på om datorn inte bootar, de talar om hur långt booten kommit eller om något gått fel. 55 betyder t.ex. "Memory not installed", så om den fastnar på det så verkar det vara något problem med minnena. Det finns en tabell i slutet av manualen för vad dessa koder betyder ("Q-Code table").

Skrivet av MatteN:

Koden 55 verkar stå för "Memory not installed"

Skrivet av 13ers3rk:

Precis dom siffrorna, dom börjar med boot att visa olika Q-koder och när en boot är färdig så visar den CPU-temp om jag inte minns helt fel.

Ah, ante mig att de va något de stod för, ska ta å kolla om ja kan se vilka koder det är som visas. Får ta fram instruktionsboken och skriva ner va den säger.

Permalänk

Startade datorn och filmade felkoderna så jag sedan kunde slå på dom, det var något med minnet. Stängde av datorn och ur med strömmen sen flyttade minnet från ena sidan till det andra (bara ett i), i med ström igen och bootade, den här gången fastnade inte displayen på någon siffra och den gick igenom siffror, sen stängdes datorn av helt och bootade om, den höll på så några gånger, sen tror det var 3:e eller 4:e gången då hörde jag pipen!

Med andra ord är jag på rätt väg, nu ska ja se om det är någon bild om jag kopplar in TVn direkt i moderkortet.

Permalänk

nu har jag bild, nu ska jag kopppla in tangentbord och se om det håller i sig. Nu har jag lärt mig att minnena tydligen är känsliga ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

nu har jag bild, nu ska jag kopppla in tangentbord och se om det håller i sig. Nu har jag lärt mig att minnena tydligen är känsliga ja.

Fint att det går framåt
Men USB device overcurrent verkar lite konstigt..
Hade du någon USB grej instoppad alls?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Fint att det går framåt
Men USB device overcurrent verkar lite konstigt..
Hade du någon USB grej instoppad alls?

googlade felmeddelandet och hittade en sida där det stod att man kunde felsöka genom att prova olika usb sladdar/kontakter (dvs dra ur och sätta i igen och se vilken som felas). Det satt två USB kontakter på moderkortet (de går till toppen på chassit) när ja kopplade bort dom så kom ja in i BIOS.

Nu kommer jag in där men när jag ska kolla på boot så säger den:

"the system cannot find any bootable devices"

Då sitter ändå fungerande SSD disk som var C-disken i tidigare dator, men systemet verkar inte hitta den trots att den är inkopplad.

Vet det stod något om "SATA mode selection must be changed to RAID mode to avoid unkowns issues" vet inte om det påverkar då disken går med SATA kabeln...

Missade en viktig detalj
Permalänk

Ingen som har någon idé om va det kan va för fel när BIOS säger "the system cannot find any bootable devices" och hårddiskarna sitter i?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedLightning:

Ingen som har någon idé om va det kan va för fel när BIOS säger "the system cannot find any bootable devices" och hårddiskarna sitter i?

Du bör installera om os när du byter dator för att flytta ett instalelrat fungerar inte alltid smärtfritt även om win blivit mindre känsligt så är det långt ifrån Linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör installera om os när du byter dator för att flytta ett instalelrat fungerar inte alltid smärtfritt även om win blivit mindre känsligt så är det långt ifrån Linux.

Men den borde väl hitta disken innan man installerar om windows?
I den gamla datorn fanns även de diskar som inte windows låg på med som valbara boot diskar i den listan.

I nuvarande hittar den ingen disk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Syns den inte alls i UEFI?

Nix ingenting.
Borde åtminstone sett diskarna i bios.

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur ser det ut i diskmenyerna, du kanske inte har portarna aktiva eller aktiva i raidläge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur ser det ut i diskmenyerna, du kanske inte har portarna aktiva eller aktiva i raidläge ?

Diskmenyerna? Innan man kommer in i BIOS hittar den diskarna och dvd rom, om portarna inte är aktiva då borde de inte synas där eller?
Inte RAID, diskarna har gått på AHCI innan i gamla datorn.