Youtube Premium-prenumeranter får testa nedladdning av videor till datorer

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nivity:

Löjligt man inte kan pröva mer än 1 experimental sak samtidigt.
Har redan youtube pip i IOS på, viktigare än download på PCn ;O

Jag får inte PIP att fungera. Har aktiverat det i experimentalfysiker-menyn men fungerar bara inte. Sjukt störigt då det funkade fint innan de tog bort det första gången. Kör du det med iOS 15 och uppdaterad YT?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om man inte accepterar eller ingår ett avtal så är det väldigt svårt att ens kunna bryta detta.
Skaffar du konto så kommer du däremot rimligen behöva gå med på avtal - och det kan man då bryta.

Men om du inte ingår ett avtal så... ja då har du inte accepterat något avtal ju. Att youtube ändå tillåter dig komma åt sitt innehåll utan att gå med på villkoren - det är googles val. De får göra så.
De har däremot väldigt svårt att hävda att du brutit mot avtal du aldrig gått med på.

Vad som däremot gäller är svensk lag.
Det är fortfarande inte fritt fram att göra hur man vill med upphovsskyddat material bara för att man inte har skrivit på användaravtal.

Men ja, enligt svensk lag får man väl framställa kopior för eget bruk på rörlig bild mig veterligen. Så länge vi inte bryter mot avtal. Det betalar vi till copyswede för att få göra till och med.

Jag undrar mest som vanlig Svensson vad som faktiskt är tillåtet eller inte, jag tror inget skulle hända om man använder ett liknande verktyg för att ladda ner gratis, men det strider mot deras användaravtal och
"Läs noga igenom Avtalet och se till att du är införstådd med informationen häri. Om du inte förstår Avtalet eller inte godkänner någon del av det får du inte använda Tjänsten.".

Frågan är väl då, vems ansvar är det att man inte bryter avtalet? Skulle det hålla rent lagligt att bara säga att man inte kollade vad som var tillåtet?

Intressanta är ju då också, skulle sweclockers tillåta en guide på hur man laddar ner detta verktyg och använder det för att ladda ner från Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men men men smarta klockor då XD

//ironi

Nejnejnej! Bandbredd måste straffskattas, tänk på all media du äger och kan ladda ned för att privatkopiera. 5 Kr per 100Mbit per dag minst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Larvigt. Finns ju redan massor av mjukvara som kan göra detta redan, oavsett om man har premium eller inte.

Behövs inte ens installerad mjukvara, man kan använda 9xbuddy.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har det men bara upp till 1080. Känner du till nåt bättre får du gärna tala om det

4K Video Downloader

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Kanske ska ha det på använd datamängd varje månad via bredbandet också!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det kan man göra gratis med Youtube-DL

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Jag undrar mest som vanlig Svensson vad som faktiskt är tillåtet eller inte, jag tror inget skulle hända om man använder ett liknande verktyg för att ladda ner gratis, men det strider mot deras användaravtal och
"Läs noga igenom Avtalet och se till att du är införstådd med informationen häri. Om du inte förstår Avtalet eller inte godkänner någon del av det får du inte använda Tjänsten.".

Frågan är väl då, vems ansvar är det att man inte bryter avtalet? Skulle det hålla rent lagligt att bara säga att man inte kollade vad som var tillåtet?

Intressanta är ju då också, skulle sweclockers tillåta en guide på hur man laddar ner detta verktyg och använder det för att ladda ner från Youtube?

Ja de avtal du skriver under/accepterar - det gäller. Det är ditt ansvar att själv läsa igenom avtalen för att se att avtalet är av intresse för dig. Avtalet är lika giltigt om du har läst igenom det noggrannt eller om du har skitit i att läsa avtalet.
Finns det med delar som gör dig ansvarig/ersättningsskyldig om du inte följer kontraktet som du har accepterat så gäller de delarna oavsett.

Som en sidenote så finns det såkalrt undantag med kontrakt som är skrivna på ett sätt som gör dem ogiltiga - men det är ett sidospår här som inte svarar på dina funderingar och det är för snårigt. Så den delen lämnar jag utanför.

Men!

Det jag har tagit up i tidigare inlägg innebär ju ett lite annat scenario.
Och det är att man inte behöver ingå ett avtal eller acceptera ett avtal med youtube eller google för att komma åt videos på youtube.
Har du inte ingått i ett avtal så har du inte förbundit dig att följa avtalet.
Det innebär alltså att man inte är bunden till deras avtal om man inte valt att acceptera eller gå med på deras användaravtal.
Det är då bara lagen som gäller. Och mig veterligen får man spela in material för eget bruk. Lagen är ganska teknikneutral där mig veterligen. Alltså det gäller inte bara TV/radio utan det gäller även material från internet. Privatkopiering helt enkelt.
Jag skriver ganska teknikneutral. Det finns givetvis undantag även här. Man får inte göra kopior på det man hyr. Alltså hyra en film ett dygn - den får man inte göra en kopia på.
Varför man då får spela in samma film från TV - det är för mig lite oklart.

Men ja, jag ser faktiskt inte att det skulle vara någon skillnad på att spela in en film från SVT play jämfört med att spela in den om den sänds på SVTs linjärTV. Och spela in från TVn - det får man ju.

Frågan om hurivida sweclockers vill husera guider på hur man spelar in filmer från SVTs linjärTV till VHS, hårddisken eller till en TVbox - ja det tror jag inte sweclockers har några invändningar mot alls
Jag kan däremot inte svara på om sweclockers tolkar lagen likadant som mig gällande att spela in video från SVTs hemsida eller youtube (förutsatt att man inte accepterat youtubes användarvillkor). Det får de själva svara på ;).

Edit:

Vill du titta närmre på lagen så finns den här:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Sedan följer ett gäng undantag i följande stycken. Jag ser inte att de undantagen är av intresse i det här fallet.

Det här är alltså den lag som tillåter oss att göra kopior. På offentliggjorda verk. Så länge de inte är böcker.
Jag ser inte att youtube eller SVTplay skulle behandlas/ses på annat än att spela in från SVTs linjärTV enligt rådande lagstiftning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har det men bara upp till 1080. Känner du till nåt bättre får du gärna tala om det

youtube-dl fixar väl alla tillgängliga upplösningar och codeces? Mycket bättre än skumma freeware-alternativ, också, eftersom fri och öppen källkod gör det mycket säkrare och pålitligt, och även mer etiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag undrar mest som vanlig Svensson vad som faktiskt är tillåtet eller inte, jag tror inget skulle hända om man använder ett liknande verktyg för att ladda ner gratis, men det strider mot deras användaravtal och
"Läs noga igenom Avtalet och se till att du är införstådd med informationen häri. Om du inte förstår Avtalet eller inte godkänner någon del av det får du inte använda Tjänsten.".

Frågan är väl då, vems ansvar är det att man inte bryter avtalet? Skulle det hålla rent lagligt att bara säga att man inte kollade vad som var tillåtet?

Intressanta är ju då också, skulle sweclockers tillåta en guide på hur man laddar ner detta verktyg och använder det för att ladda ner från Youtube?

Skrivet av Söderbäck:

Ja de avtal du skriver under/accepterar - det gäller. Det är ditt ansvar att själv läsa igenom avtalen för att se att avtalet är av intresse för dig. Avtalet är lika giltigt om du har läst igenom det noggrannt eller om du har skitit i att läsa avtalet.
Finns det med delar som gör dig ansvarig/ersättningsskyldig om du inte följer kontraktet som du har accepterat så gäller de delarna oavsett.

Som en sidenote så finns det såkalrt undantag med kontrakt som är skrivna på ett sätt som gör dem ogiltiga - men det är ett sidospår här som inte svarar på dina funderingar och det är för snårigt. Så den delen lämnar jag utanför.

Men!

Det jag har tagit up i tidigare inlägg innebär ju ett lite annat scenario.
Och det är att man inte behöver ingå ett avtal eller acceptera ett avtal med youtube eller google för att komma åt videos på youtube.
Har du inte ingått i ett avtal så har du inte förbundit dig att följa avtalet.
Det innebär alltså att man inte är bunden till deras avtal om man inte valt att acceptera eller gå med på deras användaravtal.
Det är då bara lagen som gäller. Och mig veterligen får man spela in material för eget bruk. Lagen är ganska teknikneutral där mig veterligen. Alltså det gäller inte bara TV/radio utan det gäller även material från internet. Privatkopiering helt enkelt.
Jag skriver ganska teknikneutral. Det finns givetvis undantag även här. Man får inte göra kopior på det man hyr. Alltså hyra en film ett dygn - den får man inte göra en kopia på.
Varför man då får spela in samma film från TV - det är för mig lite oklart.

Men ja, jag ser faktiskt inte att det skulle vara någon skillnad på att spela in en film från SVT play jämfört med att spela in den om den sänds på SVTs linjärTV. Och spela in från TVn - det får man ju.

Frågan om hurivida sweclockers vill husera guider på hur man spelar in filmer från SVTs linjärTV till VHS, hårddisken eller till en TVbox - ja det tror jag inte sweclockers har några invändningar mot alls
Jag kan däremot inte svara på om sweclockers tolkar lagen likadant som mig gällande att spela in video från SVTs hemsida eller youtube (förutsatt att man inte accepterat youtubes användarvillkor). Det får de själva svara på ;).

Edit:

Vill du titta närmre på lagen så finns den här:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Sedan följer ett gäng undantag i följande stycken. Jag ser inte att de undantagen är av intresse i det här fallet.

Det här är alltså den lag som tillåter oss att göra kopior. På offentliggjorda verk. Så länge de inte är böcker.
Jag ser inte att youtube eller SVTplay skulle behandlas/ses på annat än att spela in från SVTs linjärTV enligt rådande lagstiftning.

Ett undantag till det här med att läsa igenom avtal man ingår är dock just EULA för mjukvara, där finns det prejudikat från EU-domstolen (om jag inte missminner mig) att användaren kan förutsätta att det som gäller är "rimliga antaganden och begränsningar", tex kan fusion 360 ha som avtal att du inte får tjäna pengar på deras gratislicens, men de kan inte hävda att de äger alla modeller du gör (samma för Photoshop och liknande)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ni som föredrar 4K Video Downloader. Är inte den väldigt långsam? Tar ju en evighet jämfört med den jag redan har även i lägre upplösningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men inte helt enligt youtube användarvillkor.

Fast om man inte loggar in på youtube så kommer man heller inte behöva acceptera några användarvillkor. Har man inte gått med på användarvillkoren så kan man heller inte bryta mot dem. Man kan inte bryta mot ett avtal man aldrig ingått. Tillgången till deras videos har man även utan att gå med på något. Det här är ett intressant upplägg i ett land där privatkopiering är tillåten ;).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om det är olagligt om man sprider dessa filmer?

Svaret är att det får du inte göra. Sprida andras verk utan tillåtelse. Det här regleras i svensk lag. Det är endast upphovsrättsinnehavaren som har rätten att välja hur dennes verk ska distribueras och säljas. Har du inte fått rätten av upphovsrättinnhevararen att sprida dennes verk så är det ett lagbrott att ändå sprida/publicera andras verk. Det här gäller inte bara video och ljud utan det här gäller även bilder och texter.

Men. Det finns såklart undantag.

Är de så att du köpt en film eller musik så får du faktiskt dela med dig av denna till din närmsta bekanta med kopior. Alltså familj och närmsta vännerna. Det gäller köpta verk. Inte sådant du spelat in eller redan gjort kopior på. Så "original" får kopieras till nära och kära. Inte sådant som redan är kopior. Dina vänner får alltså inte dela vidare kopian de fick av dig till sina nära och kära.
Spelar du in från youtube så är din inspelning en privatkopiering och den får man alltså inte göra nya kopior utifrån.
Samma sak gäller linjärTVinspelningar. Du får spela in ett program från TV, men du får inte göra kopior på denna inspelning till dina nära och kära.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag får fråga Copysweden, för jag har betalat många tusenlappar till dem för att de påstår att jag just gör detta.

Copyswede heter organisationen ;).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående tjänsten så bra med funktionen. Problemet är bara att videokonsumtion på youtube ofta är mer spontant och man inte i förväg vet vad man ska kolla på. Däremot Filmtjänster så kan man i förväg ladda hem ett par filmer som man vill se när man får dötid över när man åker buss/tåg eller annat.

*edit*
Runt år 1997 så fick jag från en svensk datortidning internet på en cdskiva. De hade typ tankat hem "hela" internet (ironi) och man kunde sedan hemma gratis använda webbläsaren och surfa runt utan behöva ha internetabonnemang eller telefonräkning.
Det var superroligt på den tiden. Men jag tror få idag skulle bränna ut "hela" internet på en Dvd för att ha med sig när de ej har täckning. Och detta av samma anledning som att förladda hem youtubeklipp i praktiken inte är något jag kommer använda.

Jag tänker precis likadant som dig här ;). Hade jag haft intresset att kolla på youtube ofline så hade jag redan skaffat ett verktyg för hämtning. Men det är inte så jag konsumerar den typen av tjänst helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör youtube-dl i en docker, det fungerar skitbra. Kan väl iaf säga att det är bättre att en funktion finns från youtube's sida än inget alls som innan. Betalar dock inte för premium själv och ser tveksamt till att någonsin göra det, jag har tillräckligt med subs på netflix, prime video, viaplay, spotify osv.

Permalänk
Medlem

Till Android:

https://newpipe.net/

Lightweight, Open-Source, direktnedladdning, bakgrundsuppspelning, gratis, reklamfritt. Har allt jag önskar mig av en youtube-spelare.

Osäker på om man kan logga in.

Ej lika meckigt som Vanced med microG. Vanced har dock snyggare design men NewPipe är ny klar favorit!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Brukar använda mig av youtube-dl för det, free and open source.

Fungerar finfint på SVTPlay, TV4Play å liknande tjänster med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag får inte PIP att fungera. Har aktiverat det i experimentalfysiker-menyn men fungerar bara inte. Sjukt störigt då det funkade fint innan de tog bort det första gången. Kör du det med iOS 15 och uppdaterad YT?

Det fungerar bra för mig. Aktiverade det bara i samma länk som i artikeln, IOS15 och senaste youtube version med en gammal iphone 8+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fungerar finfint på SVTPlay, TV4Play å liknande tjänster med!

Whoa, grymt! Det hade jag ingen aning om!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Man får säkert ändå inte vanliga videofiler när man laddar ner via YT premium utan det är DRMskyddat och går inte kolla utanför YT så för mig är det inte särskilt användbart. Kanske bra om man vill kolla längre klipp när man reser etc. Enda anledningen till att jag laddar ner klipp är dock för att spara tutorials och liknande från mindre kanaler som kan försvinna.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB