EU vill se USB Type-C för laddning av alla mobila enheter

Permalänk
Melding Plague

EU vill se USB Type-C för laddning av alla mobila enheter

För att förenkla för konsumenter och minska elskrot kräver EU att fler elektronikprodukter måste nyttja USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit ack så trevligt.

Mina mest frekvent återkommande enheter med laddbehov:

  • USB-C till OP6

  • USB-C till iPad

  • Trådlös laddning till iPhone 11

  • Micro-USB till Kindle

  • Micro-USB till hörlurar

  • Micro-USB till mikrofon

  • Micro-USB till pannlampa

  • Micro-USB till cykellampa

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om vilken typ av kontakt det är.

Men finns väl inga vettiga argument till att använda olika typer av kontakter? Inte för oss användare iallafall?

Är väl superbra att bara behöva använda en enda sorts kontakt?

Permalänk
Rekordmedlem

En logisk utveckling av de tidigare reglerna, vore iofs också otroligt bra om man jobbade på att få bort kontakterna på mobiler genom att införa krav på möjlighet till trådlös laddning på alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flera år innan lagförslaget har gått igenom. Så när det då slutligen har gått igenom i en avlägsen framtid så är USB-C totalt obsolet, med andra ord. Och så får alla EU-medborgare gå och ladda med något som känns medeltida

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Alldeles utmärkt initiativ! Sjukt smidigt redan nu då både jobblapptopp och mobil har USB-C. Skönt att kunna sno laptopens laddare till mobilen vid nödfall. Allt som innebär att man behöver färre pryttlar, sladdar och diverse annat är av godo

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel med att försöka begränsa sådant här för att spara på världens resurser samt att det också underlättar.

Dock känns det känns lite tandlöst då 1000 ton är så pass lite att det knappt märks i det stora hela.
Jag hoppas att de förutom detta går vidare med förslag om att tvinga tillverkare att de måste hålla sina enheter med uppdateringar under flera år för att man skall slippa byta ut dem bara pga mjukvara.
De borde även titta på reparationer av enheter och tvinga företag att möjliggöra reparationer av enheter till humana priser för att de skall kunna leva längre.
Visst är det en ekonomisk fråga men med tanke på hur mycket pengar Apple mfl tjänar så är det nog inga större problem för någon utom möjligen aktieägarna ett tag innan marknaden vant sig vid det

Permalänk
Medlem

Betyder det att nya kontakter inte kan tas fram i EU i framtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En logisk utveckling av de tidigare reglerna, vore iofs också otroligt bra om man jobbade på att få bort kontakterna på mobiler genom att införa krav på möjlighet till trådlös laddning på alla.

Vi elallergiker kommer att kämpa mot tårdlös laddning ända tills den dag vårt virvlade vatten inte längre kan skydda oss mot dess skadeverkningar och vi alla förångas i en enda stor puff.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Feeku:

Betyder det att nya kontakter inte kan tas fram i EU i framtiden?

Nej, finns inget hinder för det så du kan jobba på och när du har nått bättre kanske det blir den nya standarden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BMac:

Vi elallergiker kommer att kämpa mot tårdlös laddning ända tills den dag vårt virvlade vatten inte längre kan skydda oss mot dess skadeverkningar och vi alla förångas i en enda stor puff.

KBT anses väl som ett ganska bra botemedel emot elallergi?

Permalänk
Medlem

Blev Övrigt då inte QI trådlös fanns. Har en docka för att ladda mobil, klocka och hörlurar på.

Att alla ska ha USB-C är både bra och dåligt.
Bra för att alla får samma kontakt
Dåligt då den kontakten inte är den minsta vilket gör att den tar mer plats i en så pass liten enhet som en mobil.

Permalänk
Medlem

Apple är väl den sista utposten här, resten har väl redan gått över.
Om jag inte minns fel var apple med i arbetsgruppen för attbta fram usb-c kontakten så prestigförlusten borde således vara mindre för dem än om det hade gällt micro-usb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hcz:

Blev Övrigt då inte QI trådlös fanns. Har en docka för att ladda mobil, klocka och hörlurar på.

Att alla ska ha USB-C är både bra och dåligt.
Bra för att alla får samma kontakt
Dåligt då den kontakten inte är den minsta vilket gör att den tar mer plats i en så pass liten enhet som en mobil.

Kontakten bör inte göras mindre om den ska fungera med vettiga elektriska och mekaniska egenskaper, krymper du den tål den mindre effekt och blir mindre mekaniskt hållbar. Jag tror usb c är en ganska lagom kompromiss för att det inte ska gå sönder för lätt både elektriskt och mekaniskt. Alternativet är snarare ingen kontakt alls (induktion) och inte en mindre kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Apple är väl den sista utposten här, resten har väl redan gått över.
Om jag inte minns fel var apple med i arbetsgruppen för attbta fram usb-c kontakten så prestigförlusten borde således vara mindre för dem än om det hade gällt micro-usb.

Finns säkert ett par billiga telefoner som fortfarande har mikro usb.
Men alla stora aktörer har börjat skiftet, Apple inkluderat.

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

Min gissning är att det inte beror på envishet, utan för att deras trogna kunder fortfarande ska kunna använda sina gamla lightning tillbehör.

Edit:
Glömde visst bort att det finns massa andra Apple tillbehör som körs med lightning.

Laptop och ipad använder åtminstone USB C

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Flera år innan lagförslaget har gått igenom. Så när det då slutligen har gått igenom i en avlägsen framtid så är USB-C totalt obsolet, med andra ord. Och så får alla EU-medborgare gå och ladda med något som känns medeltida

.

Ja jag tänkte också det. Jobbigt när USB D kommer och ingen enhet har det.

Använder nästan enbart USB C idag förutom på en gammal pannlampa vilket är grymt irriterande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns säkert ett par billiga telefoner som fortfarande har mikro usb.
Men alla stora aktörer har börjat skiftet, Apple inkluderat.

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

Min gissning är att det inte beror på envishet, utan för att deras trogna kunder fortfarande ska kunna använda sina gamla lightning tillbehör.

Apple tjänar miljarder på licenserna för Lightningkontakten för den är inte gratis att använda utan en stor kassako för dem, kostar $4 per kontakt i avgift till Apple.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vill se USB-C på iPhone lika mycket som någon annan, men principiellt känns det ovettigt att EU ska agera produktdesigners åt hela världen. Hade den här lagen kommit till för några år sen hade vi kanske behövt dras med den usla mikro-USB-kontakten på allting istället och USB-C är troligen inte den sista standarden som kommer att tas fram i världshistorien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns säkert ett par billiga telefoner som fortfarande har mikro usb.
Men alla stora aktörer har börjat skiftet, Apple inkluderat.

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

Min gissning är att det inte beror på envishet, utan för att deras trogna kunder fortfarande ska kunna använda sina gamla lightning tillbehör.

Håller inte riktigt med. I regel har det väl ändå varit Apple som valt de "banbrytande" stegen till att byta till nya kontakter trots att alla tillbehör inte går använda. Tänk hur många tillbehör som inte smidigt går plugga i när dom tog bort hörlursuttaget.

Permalänk
Medlem

Hoppas det gäller/kommer gälla samtliga saker som laddas; inte bara häftigare elektroniska prylar som mobiler, paddor, läsplattor etc.
Rakapparat, batteridrivna borrar/skruvdragare, hörlurar, handkontroller, ficklampor etc., finns väl inte nämnvärt mycket prylar som kan tänkas behöva mer än 100W laddning mer än ev fläskigaste fläsklaptops?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dblade:

Håller inte riktigt med. I regel har det väl ändå varit Apple som valt de "banbrytande" stegen till att byta till nya kontakter trots att alla tillbehör inte går använda. Tänk hur många tillbehör som inte smidigt går plugga i när dom tog bort hörlursuttaget.

Du tänkte väl egentligen skriva den olicencierade kontakten de inte tjänar nått på ?

Skrivet av JBerger:

Hoppas det gäller/kommer gälla samtliga saker som laddas; inte bara häftigare elektroniska prylar som mobiler, paddor, läsplattor etc.
Rakapparat, batteridrivna borrar/skruvdragare, hörlurar, handkontroller, ficklampor etc., finns väl inte nämnvärt mycket prylar som kan tänkas behöva mer än 100W laddning mer än ev fläskigaste fläsklaptops?

Det har ju gått mot usb på mycket småprylar och blir nu usb c och pd krav på mycket så lär det inte bromsa övergången ditåt på andra billiga prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller inte riktigt med. I regel har det väl ändå varit Apple som valt de "banbrytande" stegen till att byta till nya kontakter trots att alla tillbehör inte går använda. Tänk hur många tillbehör som inte smidigt går plugga i när dom tog bort hörlursuttaget.

ja, vill minnas att dom bytte till bara USB-C på macbooks men ingen usb-c till lightning kabel syntes till... så man kunde inte ladda iphone från den (eller skicka filer) utan dongel/dock. "it just works" eh.
Vet inte om det har ändrats. för övrigt använder väl deras penna och magic mouse också lightning förtfarande för laddning?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra. Är väldigt trött på att t.om nya enheter kommer med micro-USB.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En logisk utveckling av de tidigare reglerna, vore iofs också otroligt bra om man jobbade på att få bort kontakterna på mobiler genom att införa krav på möjlighet till trådlös laddning på alla.

Trådlös laddning har dock mycket sämre effektivitet jämfört med trådat.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns säkert ett par billiga telefoner som fortfarande har mikro usb.
Men alla stora aktörer har börjat skiftet, Apple inkluderat.

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

Min gissning är att det inte beror på envishet, utan för att deras trogna kunder fortfarande ska kunna använda sina gamla lightning tillbehör.

Att Apple skulle göra något så osjälviskt är en saga, det är ett företag precis som vilket annat företag som helst. De är ute efter att tjäna pengar, sen är ju lightning sämre än USB-C vid det här laget å.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tveksam till att EU och politiker ska in och styra sånt här. Låt marknaden sköta det istället tycker jag. Det finns några få undantag då det vart rimligt och försvarbart, kylskåpen förr tex då det var rätt så akut. Men detta tycker jag är övertramp helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enbom:

Trådlös laddning har dock mycket sämre effektivitet jämfört med trådat.

Ja men det ger även hållbarare telefoner eftersom alla hål i höljet på dem är obra, det är även otroligt bekvämt jämfört med att behöva strula med kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som politiker så stöder jag förslaget, men jag är samtidigt orolig för att det kan orsaka en inbromsning av teknikutvecklingen. USB-C 3.1 är bara den senaste av många standarder genom åren. https://en.wikipedia.org/wiki/USB4
Lagstiftning är som bekant väsentligt långsammare på att anamma nya lösningar än "marknaden".

Vilket de iofs tar höjd för, om det nu räcker..

Citat:

Will the proposal be an obstacle to innovation?

The Commission's proposal aims at providing consumers with an open and interoperable solution and, at the same time, enabling technological innovation. The proposal encourages innovation for wired and wireless technology charging.

Any technological developments in wired charging can be reflected in a timely adjustment of technical requirements/ specific standards under the Radio Equipment Directive. This would ensure that the technology used is not outdated.

At the same time, the implementation of any new standards in further revisions of Radio Equipment Directive would need to be developed in a harmonised manner, respecting the objectives of full interoperability. Industry is therefore expected to continue the work already undertaken on the standardised interface, led by the USB-IF organisation, in view of developing new interoperable, open and non-controversial solutions.

In addition, larger technological developments are expected in the area of wireless charging, which is still a developing technology with a low level of market fragmentation. In order to allow innovation in this field, the proposal does not set specific technical requirements for wireless charging. Therefore, manufacturers remain free to include any wireless charging solution in their products alongside the wired charging via the USB-C port.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ojz0r:

Apple är väl den sista utposten här, resten har väl redan gått över.
Om jag inte minns fel var apple med i arbetsgruppen för attbta fram usb-c kontakten så prestigförlusten borde således vara mindre för dem än om det hade gällt micro-usb.

Nja, jag köpte nyligen en ny Xiaomi av billigaste modell häromveckan, förra årets modell tror jag.
Den hade micro usb.

Den stora fördelen med det är att ungarna inte slarvar bort och sliter på våra laddare och får hålla koll på sina egna, med undantag av äldsta som fick en oneplus nord av sin onkel.

Nästa telefon jag skaffar ska minsann ha trådlös laddning så man definitivt får ha den ifred och slipper glapp i kontakten.

Permalänk
Medlem

Ja det är på tiden så att säga.,
Så trött på det släpps skit med micro-usb 2021.

Och även trött på fucking Apple som vägrar överge lightning på Iphone.

Jag köper absolut inget idag som inte kan laddas med USB-C.